Pohdintaa mönkkäreiden renkaista

Keskustelua rengas asioista
petri.n
Tracks
Viestit: 1291
Liittynyt: 05 Syys 2005 17:19
Mönkijä:: canam 650 max
Paikkakunta: Leppävirta

Viesti Kirjoittaja petri.n »

Kertokaapas viisaat. Kuinka käy tuon harituksen kanssa jos säädän takajousia tiukemmalle? Nimittäin tänään kokeilin tuota hommaa ja kiersin löysimmästä yhden pykälän tiukemmalle. Muuttu ajettavuudeltaan tuolla soratiellä aavistuksen verran lepakoksi. Tie oli todella urainen. Löysäsin jousituksen takaisin löysimmälleen ja sitten sai taas painaa menemään kuin päätön kana. Todella hyvin kesti handussa. Vetelystä ja huojumisesta ei tietoakaan. Kooltani nyt en sitten lukeudu jättiläisiin. Pikemminkin pieni ja pippurinen. Elikkä 173/75 . Lisäksi tuossa canassa on edessä nuo maxin jouset. Jotenka etupää ei hirveitä kallistele ajaissa ja kantaa hyvin kuormansa.
Koheltaja
Koheltaja (r)
Viestit: 8676
Liittynyt: 02 Elo 2004 17:59
Mönkijä:: Kodiak T3b

Viesti Kirjoittaja Koheltaja »

Ei takapään jousituksen säätö vaikuta pyöränkulmiin millään muulla tavalla kuin perän korkeuden muuttumisen myötä etupään Caster-kulma muuttuu hiukan mutta niin vähän että sillä ei ole merkitystä ajettavuuteen.

Epäilen että sulla on käynyt niin että kun olet kevyt kaveri ja takajouset kun on jäykällä niin takana ei ole ulosjoustoa juuri lainkaan. Silloin kun ulosjousto puuttuu tai sitä on liian vähän niin ongelmat alkaa välittömästi kun rengas alkaa nousemaan tien pinnasta irti.

Se on muuten wild tällä hetkellä tekemässä rengastestiä omalla CA800XT:llä. Alla on 205/65-15" auton renkaat aluvanteilla ja TAJ:n sovituslaipoissa kiinni. Ei kuulema yhtään pöllömpi peli ajella, hiukan kun kikkailee rengaspaineilla sekä jousituksella niin hyvä tulee. Ehkä huomenna käyn pirruuttani kokeilemassa wildin värkkiä, saatan myös heittää omaan värkkiin matalan alustan ja rupiset/ruosteiset Saabin kesänakit alle niin pääsee hiukan fiilistelemään :wink:
Kylätason mönkijäkuski
Avatar
6x4x2
3WD
Viestit: 100
Liittynyt: 12 Syys 2005 15:00
Paikkakunta: seinäjoki Mönkijä: Panther 150

Viesti Kirjoittaja 6x4x2 »

onkos kukaan laittanut maasturin renkaita mönkkäriin? vois/pitäis hankkia pantikkaan uudet takanakit, ja oon ajatellu vähän maasturin nakkeja mutta vähä epäilen että en hanki maasturikamoja vaan ihan perus mönkkärinakit...

menee vähä OT mutta kysyn silti että olisko jollakin myydä kahta kömpijän takarengasta?
Kuva
Koheltaja
Koheltaja (r)
Viestit: 8676
Liittynyt: 02 Elo 2004 17:59
Mönkijä:: Kodiak T3b

Viesti Kirjoittaja Koheltaja »

Pelkkiä takanakkeja ei ole mutta sarja http://keskustelu.sammysatv.com/viewtopic.php?t=4770 löytyy kohtuuhintaan, jos hinta ahistaa niin aina voi tehdä tarjouksen mistä on vaikea kieltäytyä :wink:

Maasturin renkaita ei olla vielä kokeiltu kun kellään kaverilla ei ollut kohtuukokoisia kumeja varaston nurkissa.
Kylätason mönkijäkuski
voimailija
4WD
Viestit: 171
Liittynyt: 26 Touko 2006 23:09
Paikkakunta: EEPEE- Arctic cat 650 h1 trv t3

Viesti Kirjoittaja voimailija »

Hugo79 kirjoitti:
voimailija kirjoitti:Kun ei ole kulmien säädöstä kokemusta niin onkos ne kuinka vaikeat säätää? Mitenkäs se homma tapahtuu noin käytännössä, ja mittaukset ym.
Multa saat kyllä apua kulmien säätöön! ja väitämpä jotakin niistä tietävänikin ku töikseni säätelen :wink:
Kiitosta vaan! :D
Täytyy tulla sit säätelemään kun tulee ne uudet vanteet ja renkaat sieltä jenkkilästä. Voi olla, että joutuu säätelemään...
Avatar
waari
6WD
Viestit: 887
Liittynyt: 29 Heinä 2005 10:26
Mönkijä:: HONDA 24", 275 kg
Paikkakunta: Siuntio

Viesti Kirjoittaja waari »

6x4x2 kirjoitti:menee vähä OT mutta kysyn silti että olisko jollakin myydä kahta kömpijän takarengasta?
millasia ja mille vanteelle?
välittää.....
Avatar
6x4x2
3WD
Viestit: 100
Liittynyt: 12 Syys 2005 15:00
Paikkakunta: seinäjoki Mönkijä: Panther 150

Viesti Kirjoittaja 6x4x2 »

waari kirjoitti:
6x4x2 kirjoitti:menee vähä OT mutta kysyn silti että olisko jollakin myydä kahta kömpijän takarengasta?
millasia ja mille vanteelle?
jonkunmoisia maastorenkaita tohon pantheriin, minkähän kokoinen tuo vanne olis, myyntiliikkeen mukaan vanne on kooltansa 10x5,5 AT 05x05 ja renkaat saisi olla kooltansa jtn 22x7-8 vai menisköhän tolle vanteelle 21x7-10?
Kuva
wild
6WD
Viestit: 542
Liittynyt: 06 Kesä 2005 20:42
Paikkakunta: vantaa can-am 650 xt

renkaista

Viesti Kirjoittaja wild »

no joo kokemuksia 205/65/15" paine 1 kg ohjattavuus suht ok uraherkkyys jonkin verran paine 2 kg ohjattavuus ku ois tehostin urat aiksuraherkät paine 0,5 kg ohjattavuus jonkun verran jäykkä mutta menee ku juna kiskoilla ei siis juurikaan vetele urissa pito hiekalla :lol: tosiaan pito on aikaskamalaa meinaan että saa pitää mutkassa stongasta kii 4 veto päällää ja testi jatkuu........... :D ps nää rinkulat on siis conttinental m+s kitkat
no nyt se vaan on niin mukavaa
Koheltaja
Koheltaja (r)
Viestit: 8676
Liittynyt: 02 Elo 2004 17:59
Mönkijä:: Kodiak T3b

Viesti Kirjoittaja Koheltaja »

Lähdin tallilla käymään ja tarkoitus oli laittaa matala alusta ja Saabin 4x108 jaolla olevat vanteet alle että pääsee vähän kokeilemaan minkälainen CA on ajettava tollasella paketilla. Alustan vaihto meni mutkattomasti mutta kun aloin laittamaan Saabin vanteita alle niin ei saanut pultteja sopimaan millään reikiin. Aiemmin oli puhetta että TAJ:n vannelaipoissa on 4x100, 4x108 ja 4x137 jako, sen verran korjausta että niissä ei ole 4x108 jakoa ollenkaan vaan tilalla on 4x114,3 jako.
Kylätason mönkijäkuski
Avatar
ATC
Koheltaja (r)
Viestit: 5025
Liittynyt: 01 Marras 2004 22:15
Mönkijä:: Maatalous traktori
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja ATC »

Koheltaja kirjoitti:Lähdin tallilla käymään ja tarkoitus oli laittaa matala alusta ja Saabin 4x108 jaolla olevat vanteet alle että pääsee vähän kokeilemaan minkälainen CA on ajettava tollasella paketilla. Alustan vaihto meni mutkattomasti mutta kun aloin laittamaan Saabin vanteita alle niin ei saanut pultteja sopimaan millään reikiin. Aiemmin oli puhetta että TAJ:n vannelaipoissa on 4x100, 4x108 ja 4x137 jako, sen verran korjausta että niissä ei ole 4x108 jakoa ollenkaan vaan tilalla on 4x114,3 jako.

Missäs autossa,on tuolla 4X114,3 jako.
¤VETERAANIT¤
Kerran jo luulin olleeni oikeassa, valitettavasti erehdyin...
Avatar
MR Charger
6WD
Viestit: 896
Liittynyt: 25 Maalis 2006 20:38
Mönkijä:: HELL RACER

Viesti Kirjoittaja MR Charger »

Primera, Galantti, olikohan Accortti, japskeisa kuiteski aika palio.
Koheltaja
Koheltaja (r)
Viestit: 8676
Liittynyt: 02 Elo 2004 17:59
Mönkijä:: Kodiak T3b

Viesti Kirjoittaja Koheltaja »

Jep, pääsääntöisesti vanhemmissa japseissa on kyseinen jako sekä muistaakseni vanhemmissa saapeissa.
Kylätason mönkijäkuski
TAJ
6WD
Viestit: 388
Liittynyt: 16 Maalis 2005 10:26
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja TAJ »

Juu tässä tosiaan on tullut mun osalta lapsus noissa jaoissa, :oops:
Toivottavasti tämä ei ole aiheuttanut kamalia ongelmia.
Tuota 114,3 jakoa käytetään tänäkin päivänä esim Hyundaissa
Koheltaja
Koheltaja (r)
Viestit: 8676
Liittynyt: 02 Elo 2004 17:59
Mönkijä:: Kodiak T3b

Viesti Kirjoittaja Koheltaja »

Ei tullut ongelmia :wink:
Kylätason mönkijäkuski
poke
Tracks
Viestit: 3667
Liittynyt: 10 Joulu 2004 00:02
Paikkakunta: Oulu.

Viesti Kirjoittaja poke »

Sainpahan tilaisuuden käydä minäkin testaamassa lainarenkaita omassa kömpijässäni. Koko oli 195/16-50, merkki Pirelli. Vannekoko 7,5X16. Täytyy myöntää, että olin taas tapani mukaan väärässä epäilyistäni autonrenkaitten suhteen. Ei ainakaan koeajon puitteissa tullut ilmi mitään niistä seikoista, joita olin luullut tulevan. Käytös oli neutraalimpaa, kuin Maxxiksilla, jotka nopeassa ajossa pitkissä tiukahkoissa mutkissa pyrkii heitoissa imaisemaan sisäkurviin, jolloin yksi ajokaista ei tahdo riittää. No Pirellit oli halkaisijaltaan senverran pienemmät, ettei vauhtiakaan kertynyt niin paljoa kuin Maxxiksilla, mutta tarpeeksi jotta tuntumaan pääsi. Tasapainoitus ei ollut ihan kohdillaan renkaissa, se hieman häiritsi ajoittain mutka-ajoa, muuten tuntui käytös olevan aika hyvä. Pikitien railoissa ym. vastaavissa rengas haki samantapaisesti kuin Maxxis, mutta kummassakaan renkaassa ei tarvitse mokoman takia korjausliikkeitä tehdä, ne vaan hieman heilauttavat.
Soratie, ainakin kovapohjainen, jossa jonkun verran irtosoraa, oli yllättävän helppo ajaa Pirelleillä, ajelin toki vain takaveto päällä, koska olin yksin liikkeelä ja en halunnut vauhdin nousevan liikaa. Jarrutus/kiihdytyspito oli ihan hyvä. Samoin ohjautuvuus. Oli helppo vetää pitkää sladia mutkista. Ainut huono puoli oli renkaan kovuus ja matala alusta, koska täytyi koko ajan kytätä maakiviä, jollainen kertaalleen pääsi napsahtamaan alatukivarteen.
Ehkäpä olen valmis näillä näkymin laittamaan kyseisenlaiset renkaat ensi kesäksi renegadeen. Renkaan halkaisija täytyy vain olla isompi, jotta koneen kierrokset pysyy kurissa ja kulut kohdillaan. Ans kattoo.
Viimeksi muokannut poke, 20 Elo 2006 01:21. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Vastaa Viestiin