Tieliikenteeseen 4X4 vekottimeen katu/allround rengasta.

Keskustelua rengas asioista
opcaravan
6WD
Viestit: 261
Liittynyt: 04 Huhti 2008 19:51
Paikkakunta: Pieksämäki

Tieliikenteeseen 4X4 vekottimeen katu/allround rengasta.

Viesti Kirjoittaja opcaravan »

En löytänyt täysin vastaavaa topiccia.

Eli, onko suosituksia? Hakusessa rengas, mikä kestää hyvin katua, on suht mukava hiekkateillä. Viime kesän oli alla maxxiksen dirtit. Jatketaanko niillä vai onko tarjolla jotain parempaa? Vannekaupassa pitää käydä jokatapauksessa, joten rengasvalintakin ajankohtainen. Hakusessa vähintään 14" vanteelle 26" kumia. Vanteitakin saa ehdotella.

Autopuolelta näitä saa, tiedän, mutta kasvavan massan vuoksi en haluaisi tuolle tielle sortua. Hakusessa siis keveyttä ja mukavuutta!

Jossain mönkijälehdessä oli kaiketi moottoripyörän kumit alla, joskin täysin katukumit. Uskaltaisiko koettaa enempi allround tyyppistä kumia?
Kulkine hakusessa
Pietu71
Tracks
Viestit: 1062
Liittynyt: 16 Helmi 2008 14:09
Mönkijä:: Yamaha Bruin 350 4x4
Paikkakunta: Pälkäne

Re: Tieliikenteeseen 4X4 vekottimeen katu/allround rengasta.

Viesti Kirjoittaja Pietu71 »

kokemusta ei ole vielä miten toimii mutta mulla on maxi outissa ens kesäks maxxis spearz gummit,ehkäpä 1 vaihtoehto.kas eipäs taidakaan löytyä noin isolle vanteelle.
Avatar
stequ78
Tracks
Viestit: 998
Liittynyt: 29 Tammi 2011 08:21
Mönkijä:: Mönkkäri myyty :)
Paikkakunta: Porin kylä

Re: Tieliikenteeseen 4X4 vekottimeen katu/allround rengasta.

Viesti Kirjoittaja stequ78 »

Miten olis ihan perus autonrenkaat, tietty ihan hc möyrymiseen ne ei sovi mut muuten kyl, mulla on tegussa 2.det autonrenkaat 15 tuumaisina kesä/talvi ja olen tykännyt, renkaat on suht kevyet ja vierintävastus ei ole ihan hirveä jos vaikka vertaa radial reptileen mitkä mulla on pelkkinä mettä renkaina.
So give me this and give me that smother me. And give me some of that bad stuff...
Avatar
anttisku
6WD
Viestit: 507
Liittynyt: 11 Heinä 2010 21:52
Mönkijä:: Cf Moto 800 Terralander

Re: Tieliikenteeseen 4X4 vekottimeen katu/allround rengasta.

Viesti Kirjoittaja anttisku »

Kendan Bear Claw on aika hyvä yleisrengas, kestää hyvin myös pikitiellä eikä metelöi juurikaan :p
Shineray Stixe 250
Tyscon Street 250
Linhai 260 SS
Rally 250
TGB Avenger 400
SMC 250 exä
Polaris Sportsman 300
2 x TGB Blade 250
Outlander 400 Max
Dinli 450
Arctic Cat XC 450
Goes 625i


Uudenmaan Mönkijät ry
Avatar
Sandman1
6WD
Viestit: 411
Liittynyt: 13 Loka 2009 17:17
Mönkijä:: XP 850 Touring L7e, prospector
Paikkakunta: Kittilä, Hämeenlinna

Re: Tieliikenteeseen 4X4 vekottimeen katu/allround rengasta.

Viesti Kirjoittaja Sandman1 »

Tossa vois olla kunnollinen vaihtoehto jos ajelee enämpi tiellä...
ITP ULTRACROSS
Ite tuli hankittua viimekesäks BFG MudTerrain KM2 175/15 ja jos nää ois ollu viimevuonna myynnissä niin olisin varmaan ostanu. Olis hieman leveemmät kuin noi BFG:t :roll:

edit: Ainoo vika taitaa olla jotta noita ei taida saada tieliikenteeseen hyväksyttynä... :-k
Pyörä joka ei vedä Se JARRUTTAA! 4X4
Etuveto? Joku veikkauksen uus peli vai?!?
Tehokkuus on pitkälle kehitettyä laiskuutta!
Failure is always an option -Mythbusters-
When in doubt, add something heavy. -Mythbusters old motto-
Koheltaja
Koheltaja (r)
Viestit: 8671
Liittynyt: 02 Elo 2004 16:59
Mönkijä:: Kodiak T3b

Re: Tieliikenteeseen 4X4 vekottimeen katu/allround rengasta.

Viesti Kirjoittaja Koheltaja »

Maxxis Bighorn, yleisrenkaiden ykkönen. Toimii maastossa ympäri vuoden ja loistava rengas hiekkatielä sekä asfaltilla, muuta en juuri harkitsisi sekarenkaaksi. Tosin kuluu varman nopeammin kuin Dirt mutta on taatusti rauhallisempi ajaa assulla. Dirt on myös mainio rengas, kuten Kenda Roadgo, mutta ne vaatii että värkissä on pyöränkulmat kunnossa.
Kylätason mönkijäkuski
opcaravan
6WD
Viestit: 261
Liittynyt: 04 Huhti 2008 19:51
Paikkakunta: Pieksämäki

Re: Tieliikenteeseen 4X4 vekottimeen katu/allround rengasta.

Viesti Kirjoittaja opcaravan »

Bighorn muuten ok, mutta mudlitet ovat tuossa syrjäisempiä reissuja varten, vähän katumaisempaa, kenties vähän hitaammin asfaltilla kuluva hakusessa.

Tai no, enhän mä tiedä että miten tuo kuluu, oletin vain kuvion tyylistä. Saatta tuo meikäläisen asfalttiajo olla jopa himpun rengasta syövän tyyppistä, eritoten hitaammassa ajossa. Tämän takia vain ajattelin.

Pitää huomena punnita tuo vakio carlislen setti ja lähteä tavoittelemaan edes jotain sinnepäin. Ovat ainankin näppituntumalla ihan älyttömän kevyet. Carlislella olikin tälläinen kumi, koot vain loppuivat pikaisesti etsittynä 25" ja e-merkistä en tiedä. Kiinnostava kuvio asfalttipainotteiseen allroundiin, jos ei muuta.

Tuo ITP Ultracross olisi kanssa sitä suuntaa mitä haen. HInta nyt vaan karkaa melko rapeaks =) Kuten mm. bighornissakin.

Auton renkaissa olen vähän skeptinen tuon painon suhteen. Muuten kaikinpuolin paras valinta (hinta, saatavuus, valinnanvapaus, kulutuskestävyys, pyöreys), mutta tuo keveys. Ei kehtais mitään 155 sirkkeliäkään laittaa =)

Mutta niinkuin sanottu, vaaka meille kertoo edes jotain, kunhan saan nuo carlislet punnittua. Painosta olen tarkka tehon ulossaannin sekä hyrrävoimien vuoksi. Ehkä tärkeämpänä tuo teho. Toki, hyrräthän myös omalta osaltaan pitkässä matkassa vakauttavat vekotinta (käsittääkseni?)

Mutta jatkakaa ehdottelua! Tämä topic toivottavasti olisi hyödyksi muillekin kesärengasta pohtiville. Kevyitä, himpun karkeakuvioisia auton kumeja 14-15" vanteelle saa ehdotella. Pitääpä itsekin koittaa noita googletella.
Kulkine hakusessa
Avatar
vinssi
6WD
Viestit: 454
Liittynyt: 11 Joulu 2009 10:17
Mönkijä:: RZR turbo-17 ja Scrambler -16
Paikkakunta: Rajamäki

Re: Tieliikenteeseen 4X4 vekottimeen katu/allround rengasta.

Viesti Kirjoittaja vinssi »

opcaravan kirjoitti:Bighorn muuten ok, mutta mudlitet ovat tuossa syrjäisempiä reissuja varten, vähän katumaisempaa, kenties vähän hitaammin asfaltilla kuluva hakusessa.

Tai no, enhän mä tiedä että miten tuo kuluu, oletin vain kuvion tyylistä. Saatta tuo meikäläisen asfalttiajo olla jopa himpun rengasta syövän tyyppistä, eritoten hitaammassa ajossa. Tämän takia vain ajattelin.

Pitää huomena punnita tuo vakio carlislen setti ja lähteä tavoittelemaan edes jotain sinnepäin. Ovat ainankin näppituntumalla ihan älyttömän kevyet. Carlislella olikin tälläinen kumi, koot vain loppuivat pikaisesti etsittynä 25" ja e-merkistä en tiedä. Kiinnostava kuvio asfalttipainotteiseen allroundiin, jos ei muuta.

Tuo ITP Ultracross olisi kanssa sitä suuntaa mitä haen. HInta nyt vaan karkaa melko rapeaks =) Kuten mm. bighornissakin.

Auton renkaissa olen vähän skeptinen tuon painon suhteen. Muuten kaikinpuolin paras valinta (hinta, saatavuus, valinnanvapaus, kulutuskestävyys, pyöreys), mutta tuo keveys. Ei kehtais mitään 155 sirkkeliäkään laittaa =)

Mutta niinkuin sanottu, vaaka meille kertoo edes jotain, kunhan saan nuo carlislet punnittua. Painosta olen tarkka tehon ulossaannin sekä hyrrävoimien vuoksi. Ehkä tärkeämpänä tuo teho. Toki, hyrräthän myös omalta osaltaan pitkässä matkassa vakauttavat vekotinta (käsittääkseni?)

Mutta jatkakaa ehdottelua! Tämä topic toivottavasti olisi hyödyksi muillekin kesärengasta pohtiville. Kevyitä, himpun karkeakuvioisia auton kumeja 14-15" vanteelle saa ehdotella. Pitääpä itsekin koittaa noita googletella.
Samojen asioiden kanssa paininut ja tuossa tulos;
http://vinssi.kuvat.fi/kuvat/Rene/IMAG0186.jpg

Kansiossa on muutama kuva käypä katsomas.

Renkaat ja vanteet ostin Kalajoen kumikorjaamon JÄNKHÄLTÄ ( sammys nick) ! Soita sinne ja kysy Jukkaa...
exät:SP800-08, XP850EPS BigGun-10,XP850EPS Forest-11, 1000 Xxc Renegade-12, Scrambler 850 HO EPS-13.RZR 800S EUT-13,Polaris Scrambler xp 1000 2014, Polaris Sporsman Super Atv MONSTER 2015, Polaris XP 1000 Scrambler -16, Polaris RZR Turbo -17
opcaravan
6WD
Viestit: 261
Liittynyt: 04 Huhti 2008 19:51
Paikkakunta: Pieksämäki

Re: Tieliikenteeseen 4X4 vekottimeen katu/allround rengasta.

Viesti Kirjoittaja opcaravan »

vinssi kirjoitti:
Samojen asioiden kanssa paininut ja tuossa tulos;
http://vinssi.kuvat.fi/kuvat/Rene/IMAG0186.jpg

Kansiossa on muutama kuva käypä katsomas.

Renkaat ja vanteet ostin Kalajoen kumikorjaamon JÄNKHÄLTÄ ( sammys nick) ! Soita sinne ja kysy Jukkaa...
Onko ko. eripari-rengastus tieliikenteessä ok? Ei sillä, että totaalinen nössö olisin :lol: , mutta en haluaisi sakkojakaan maksella virkaintoisen poliisin eteen sattuessa. Mutta eritoten takarenkaan tyyppi sitä suuntaa, mitä haen. Himpun agressiivisemman oloinen hiekkamaastoon kuin dirt, mutta silti ok asfaltille.

Ja vieläpä samoja vanteitakin ajatellut =D
Kulkine hakusessa
Koheltaja
Koheltaja (r)
Viestit: 8671
Liittynyt: 02 Elo 2004 16:59
Mönkijä:: Kodiak T3b

Re: Tieliikenteeseen 4X4 vekottimeen katu/allround rengasta.

Viesti Kirjoittaja Koheltaja »

opcaravan on oikeilla jäljillä, keveys on valttia katurenkaissa. Pyörivä massa ja hyrrävoimat on saatava minimiin että värkki on edes jonkinlainen ajettava, mun kokemusten perusteella perus rupulikumeilla tai vastaavilla -60 luvun rättirenkailla maksimi vannekoko on 12" ja maksimi rengas 26", mielummin 25".

Noi vajaapyöräisten renkaat avaa uusia mahdollisuuksia ja pyöreä profiili sekä keveys tuo uusia tuulia nelkoiden rengas valikoimaan, pitää olla vaan pioneerihenkeä ja lompuukki kunnossa että pystyy tekemään testejä yritys/erehdys metodilla. Tästä on mulla kokemusta ja kaikkia kokeiluja ei kehtaa ilmiantaa, joskus yksi toimii kahdella kun taas kaksi vaihtoehtoa ei toimi yhdellä, jokaisella kun on omat vaatimukset renkaiden osalta.

Se mikä on tällä hetkellä sarvikuonon p€rseestä, nelikkoihin ei löydy mitään järkevää valmista rengas/vanne yhdistelmää. Auton renkaat on täysin pois suljettuja painon, kulmikkuuden ja jäykän rungon osalta. Siihen kun yhdistää nelikoiden perseellään olevat pyöränkulmat mitä ei voi säätää niin yhtälö on aika mahdoton, kohtalaisia yhdistelimiä saa kasaan mutta hyvää ei saa oikein tekemälläkään, ellei lähde muuttamaan/säätämään alustan geometriaa, ja tämä vaatii sitten muutakin kun jakoavaimen.

Nelikkoon pitäisi ensin saada säädettävät pyöränkulmat, ainakin kaikki säädöt eteen, takapää voi roikkua sellaisenaan/nykyisellään mukana. Monessa nelikossa etupään kulmat on tehty pelkästään keventämään tehostamatonta ohjausta ja camber kulma on positiivinen, tämä on myrkkyä siinä vaiheessa kun siirrytään pikitielle, ja vielä myrkyllisempään jos alle laitetaan painavat/jäykkärunkoiset/kulmikkaat autonrenkaat.

Vanteet saisi olla mielummin 14" mutta ei maastovanteita vaan kevyet alumiiniset "peltivanteet", vastaavat kevyet mitä krosseissa. Maastovanteet on sitten erikseen, kuten maastorenkaat. Niiden kevyeiden vanteiden päälle samoilla spekseillä tehdyt renkaat kuin krosseissa tai kaksipyöräisissä, kankaiden lukumäärä 2-4, vyörenkaat, ei ylimääräistä kumia joka lisää massaa, kuvio monikäyttöinen mutta ei maastokelpoinen, tärkeää ei ole kuviosyvyys vaan muoto ja kumiseoksen laatu sekä renkaan rungon toimivuus. Rengas/vanne yhdistelmän painon pitäisi olla samaa luokkaa kuin ensiasennus pyörillä, eli pirun kevyet, kuten vaikka Suzuki KQ:ssa missä on alupeltivanteet ja renkaat on jo uutena loppuun ajetut lisut.

Edelleen tilanne on se että rengasvalmistajat tekee sitä rengasta mihin kategoriaan 95% 4x4 värkeistä tehdään. Vielä tulee se päivä kun tievehkeet alkaa saamaan jalansijaa ja rengasvalmistajien on pakko alkaa huomioimaan myös tämä kuluttajakunta. Siinä vaiheessa mä alan odottamaan puhelinsoittoa koska tarvitaan "The testikuskia" testaamaan ja kehittämään rengasta jonka ominaisuudet vastaa jatkuvasti kehittyvää tieliikenne kulttuuria 8)
Kylätason mönkijäkuski
Avatar
All-Terrain Vehicle
Tracks
Viestit: 2072
Liittynyt: 12 Helmi 2008 19:35
Paikkakunta: Useimmiten Iisalmi/Oulu

Re: Tieliikenteeseen 4X4 vekottimeen katu/allround rengasta.

Viesti Kirjoittaja All-Terrain Vehicle »

Täällähän on mielenkiintoinen keskustelu menossa. Itse olen kanssa tässä kesää odotellessa pohtinut vähän samantyyppisiä asoita. Pitäisi vaan päättää laittako ihan täysin asvalttivarustuksen eli vaikka tuollaista moottoripyöränrengas systeemiä vai hakisiko hieman karkeampaa kuivaan maastoonkin sopivaa. Mutta tässä kun nyt on ilmeisesti kokeneempaakin porukkaa niin kysytään että miten teillä on kestäneet renkaat maantieajoa? Sillä mietin että jos ero jonkun Bighorn tyyppisen renkaan ja täysin katurenkaan väillä ei ole kovin suuri niin sittenhän se on minunkin melkein sama laittaa vaikka ne Bighornit niin pääsee tarvittaessa maastoonkin. Tällä hetkellä kesärenkaina Polariksen alkuperäiset Kenda Bearclawit ja ihan hyvin nekin on minusta kestäneet maantieajoa -> http://keskustelu.sammysatv.com/viewtop ... &start=690. Ja mites sitten tuleeko näillä katurenkailla ohjauksesta miten ottava, että onko se rennompi ajella jollain maastokuvioisella renkaalla? Tuon takia kai on nuita moottoripyörän renkaita asennellu eteen? Ja mites onko nuita katurenkaita saatavilla 25" isompina, vai rajoittuuko ne siihen sen painon takia?
Suomen Nuoret Mönkijäharrastajat
Mönkijätaistelulähetti
EU T3 badass bombers! 2/3
Kymco mxu 50 -> Polaris Sportsman 500 T3 -> Polaris Bigboss 800 6x6
opcaravan
6WD
Viestit: 261
Liittynyt: 04 Huhti 2008 19:51
Paikkakunta: Pieksämäki

Re: Tieliikenteeseen 4X4 vekottimeen katu/allround rengasta.

Viesti Kirjoittaja opcaravan »

Kulumiseen vähäsen kommenttia:

Vakio Craslislen ACT:t eivät meikän ajotyylillä olis kestäneet kyll kesääkään. Onneks oli dirtit, ne tuntu kestävän jotain. Ainut, että omassa canasessa nuo ei mielestäni soveltuneet hiekkatielle. Oli hemmetin hyökkäilevä (toki, takaveto päällä), enkä aurauskulmien kikkailullakaan mitään järisyttävää saanut aikaiseksi. Mites tälläinen? Asfaltilla voisi olla pitoa ok, kulutustakin ehkä kestäisi
Kuva

Koot vain äkkiseltään ei natsaa. Tai, no 26" 11" leveä 14" vanteelle.

26" haen ihan vain sen takia, että matka-ajoa olisi kivempi ajella, jopa kenties himpun pienemmällä kulutuksella madaltuneiden koneen kierrosten johdosta?

Offtopic: Se mua ketuttaa varissa, kun ei saa isointa vaihdetta silmään. Pitäs olla joku sähköinen pakotin, joka jumis lautaset maksimivälitykselle "matka-ajo moodissa" tasakaasulla ajeltaessa. Cana kun kuitenkin menis tuon 80 paljon matalemmillakin kierroksilla ja tämäkös jos mikä tekisi niin korville kuin kulutuksellekin nannaa.

Mutta juu, jos e-merkattuna saisi tuota ja olisi vieläpä kevyt, saattaisi hyvinkin olla vaihtoehto.

Edit: Ja niin, tuo Itp:n ultracross olisi kanssa maukas kokeiltava. Kovasti vain kun tahtoisin tuon e-leiman...
Kuva
Kulkine hakusessa
tripleT
4WD
Viestit: 231
Liittynyt: 18 Syys 2006 10:02
Paikkakunta: Pirkkala Can Am Renegade

Re: Tieliikenteeseen 4X4 vekottimeen katu/allround rengasta.

Viesti Kirjoittaja tripleT »

Suosittelen: http://www.nettivaraosa.com/monkijan-va ... et/1157483
Eli XP-polariksen vakio kumit. Laitoin Reneen tiekäyttöön moiset ja rullaa hyvin ja sai pienillä painoilla tasapainoon. Pollemiehiltä saa halvalla!
Toinen hyvä vaihtoehto noi: ARTrAXIt 14"
http://www.rengaskontti.fi/mp-renkaat/- ... /-/-/-/ATV
opcaravan
6WD
Viestit: 261
Liittynyt: 04 Huhti 2008 19:51
Paikkakunta: Pieksämäki

Re: Tieliikenteeseen 4X4 vekottimeen katu/allround rengasta.

Viesti Kirjoittaja opcaravan »

tripleT kirjoitti:Suosittelen: http://www.nettivaraosa.com/monkijan-va ... et/1157483
Eli XP-polariksen vakio kumit. Laitoin Reneen tiekäyttöön moiset ja rullaa hyvin ja sai pienillä painoilla tasapainoon. Pollemiehiltä saa halvalla!
Toinen hyvä vaihtoehto noi: ARTrAXIt 14"
http://www.rengaskontti.fi/mp-renkaat/- ... /-/-/-/ATV
Kiitos vinkistä, nämähän haiskahtavat jo sille, mitä haetaan!

Muuten, jos jollain uutta/uudenveroista tämän topicin asian ajavaa rengasta tarjolla 14/15" vannekoolle, tarjoa ihmeessä! Saa tarjota myös vanteita ja/tai vanteineen!
Kulkinehan on tuo allekirjoituksen otus, siihen sopivia siis.

Edit: Keljolle soittelinkin. Sanoi, että ei olisi kesto asfaltilla kummoinen. Miten lie on, onko pollemiehillä kokemuksia?
Kulkine hakusessa
tripleT
4WD
Viestit: 231
Liittynyt: 18 Syys 2006 10:02
Paikkakunta: Pirkkala Can Am Renegade

Re: Tieliikenteeseen 4X4 vekottimeen katu/allround rengasta.

Viesti Kirjoittaja tripleT »

joo, kyllähän ne XP-pollen maxxikset maastorenkaat on ja varmasti kuluu. Mielestäni kuitenkin maastorenkaiksi kuitenkin suht kovat. Kovemmat mitä Bighornit. Renkaat kuitenkin kevyet ja johdon mukaiset ajaa ja mikä tärkeintä ovat pyöreät. Itse vaihdoin auton kitkat noihin ja kaikki ominaisuudet, paitsi lumipito poljetulla tiellä parani. Lisäksi ei tarvinut rahallisesti paljoa panostaa. 14" cerokset ja BH:t maksaa ihan tolkuttomasti, niitä mietin itsekkin..
Vastaa Viestiin