Sivu 1/5

Tieliikenteeseen 4X4 vekottimeen katu/allround rengasta.

Lähetetty: 07 Maalis 2012 19:03
Kirjoittaja opcaravan
En löytänyt täysin vastaavaa topiccia.

Eli, onko suosituksia? Hakusessa rengas, mikä kestää hyvin katua, on suht mukava hiekkateillä. Viime kesän oli alla maxxiksen dirtit. Jatketaanko niillä vai onko tarjolla jotain parempaa? Vannekaupassa pitää käydä jokatapauksessa, joten rengasvalintakin ajankohtainen. Hakusessa vähintään 14" vanteelle 26" kumia. Vanteitakin saa ehdotella.

Autopuolelta näitä saa, tiedän, mutta kasvavan massan vuoksi en haluaisi tuolle tielle sortua. Hakusessa siis keveyttä ja mukavuutta!

Jossain mönkijälehdessä oli kaiketi moottoripyörän kumit alla, joskin täysin katukumit. Uskaltaisiko koettaa enempi allround tyyppistä kumia?

Re: Tieliikenteeseen 4X4 vekottimeen katu/allround rengasta.

Lähetetty: 07 Maalis 2012 22:31
Kirjoittaja Pietu71
kokemusta ei ole vielä miten toimii mutta mulla on maxi outissa ens kesäks maxxis spearz gummit,ehkäpä 1 vaihtoehto.kas eipäs taidakaan löytyä noin isolle vanteelle.

Re: Tieliikenteeseen 4X4 vekottimeen katu/allround rengasta.

Lähetetty: 08 Maalis 2012 04:17
Kirjoittaja stequ78
Miten olis ihan perus autonrenkaat, tietty ihan hc möyrymiseen ne ei sovi mut muuten kyl, mulla on tegussa 2.det autonrenkaat 15 tuumaisina kesä/talvi ja olen tykännyt, renkaat on suht kevyet ja vierintävastus ei ole ihan hirveä jos vaikka vertaa radial reptileen mitkä mulla on pelkkinä mettä renkaina.

Re: Tieliikenteeseen 4X4 vekottimeen katu/allround rengasta.

Lähetetty: 08 Maalis 2012 07:40
Kirjoittaja anttisku
Kendan Bear Claw on aika hyvä yleisrengas, kestää hyvin myös pikitiellä eikä metelöi juurikaan :p

Re: Tieliikenteeseen 4X4 vekottimeen katu/allround rengasta.

Lähetetty: 08 Maalis 2012 17:14
Kirjoittaja Sandman1
Tossa vois olla kunnollinen vaihtoehto jos ajelee enämpi tiellä...
ITP ULTRACROSS
Ite tuli hankittua viimekesäks BFG MudTerrain KM2 175/15 ja jos nää ois ollu viimevuonna myynnissä niin olisin varmaan ostanu. Olis hieman leveemmät kuin noi BFG:t :roll:

edit: Ainoo vika taitaa olla jotta noita ei taida saada tieliikenteeseen hyväksyttynä... :-k

Re: Tieliikenteeseen 4X4 vekottimeen katu/allround rengasta.

Lähetetty: 08 Maalis 2012 17:58
Kirjoittaja Koheltaja
Maxxis Bighorn, yleisrenkaiden ykkönen. Toimii maastossa ympäri vuoden ja loistava rengas hiekkatielä sekä asfaltilla, muuta en juuri harkitsisi sekarenkaaksi. Tosin kuluu varman nopeammin kuin Dirt mutta on taatusti rauhallisempi ajaa assulla. Dirt on myös mainio rengas, kuten Kenda Roadgo, mutta ne vaatii että värkissä on pyöränkulmat kunnossa.

Re: Tieliikenteeseen 4X4 vekottimeen katu/allround rengasta.

Lähetetty: 09 Maalis 2012 20:48
Kirjoittaja opcaravan
Bighorn muuten ok, mutta mudlitet ovat tuossa syrjäisempiä reissuja varten, vähän katumaisempaa, kenties vähän hitaammin asfaltilla kuluva hakusessa.

Tai no, enhän mä tiedä että miten tuo kuluu, oletin vain kuvion tyylistä. Saatta tuo meikäläisen asfalttiajo olla jopa himpun rengasta syövän tyyppistä, eritoten hitaammassa ajossa. Tämän takia vain ajattelin.

Pitää huomena punnita tuo vakio carlislen setti ja lähteä tavoittelemaan edes jotain sinnepäin. Ovat ainankin näppituntumalla ihan älyttömän kevyet. Carlislella olikin tälläinen kumi, koot vain loppuivat pikaisesti etsittynä 25" ja e-merkistä en tiedä. Kiinnostava kuvio asfalttipainotteiseen allroundiin, jos ei muuta.

Tuo ITP Ultracross olisi kanssa sitä suuntaa mitä haen. HInta nyt vaan karkaa melko rapeaks =) Kuten mm. bighornissakin.

Auton renkaissa olen vähän skeptinen tuon painon suhteen. Muuten kaikinpuolin paras valinta (hinta, saatavuus, valinnanvapaus, kulutuskestävyys, pyöreys), mutta tuo keveys. Ei kehtais mitään 155 sirkkeliäkään laittaa =)

Mutta niinkuin sanottu, vaaka meille kertoo edes jotain, kunhan saan nuo carlislet punnittua. Painosta olen tarkka tehon ulossaannin sekä hyrrävoimien vuoksi. Ehkä tärkeämpänä tuo teho. Toki, hyrräthän myös omalta osaltaan pitkässä matkassa vakauttavat vekotinta (käsittääkseni?)

Mutta jatkakaa ehdottelua! Tämä topic toivottavasti olisi hyödyksi muillekin kesärengasta pohtiville. Kevyitä, himpun karkeakuvioisia auton kumeja 14-15" vanteelle saa ehdotella. Pitääpä itsekin koittaa noita googletella.

Re: Tieliikenteeseen 4X4 vekottimeen katu/allround rengasta.

Lähetetty: 09 Maalis 2012 21:32
Kirjoittaja vinssi
opcaravan kirjoitti:Bighorn muuten ok, mutta mudlitet ovat tuossa syrjäisempiä reissuja varten, vähän katumaisempaa, kenties vähän hitaammin asfaltilla kuluva hakusessa.

Tai no, enhän mä tiedä että miten tuo kuluu, oletin vain kuvion tyylistä. Saatta tuo meikäläisen asfalttiajo olla jopa himpun rengasta syövän tyyppistä, eritoten hitaammassa ajossa. Tämän takia vain ajattelin.

Pitää huomena punnita tuo vakio carlislen setti ja lähteä tavoittelemaan edes jotain sinnepäin. Ovat ainankin näppituntumalla ihan älyttömän kevyet. Carlislella olikin tälläinen kumi, koot vain loppuivat pikaisesti etsittynä 25" ja e-merkistä en tiedä. Kiinnostava kuvio asfalttipainotteiseen allroundiin, jos ei muuta.

Tuo ITP Ultracross olisi kanssa sitä suuntaa mitä haen. HInta nyt vaan karkaa melko rapeaks =) Kuten mm. bighornissakin.

Auton renkaissa olen vähän skeptinen tuon painon suhteen. Muuten kaikinpuolin paras valinta (hinta, saatavuus, valinnanvapaus, kulutuskestävyys, pyöreys), mutta tuo keveys. Ei kehtais mitään 155 sirkkeliäkään laittaa =)

Mutta niinkuin sanottu, vaaka meille kertoo edes jotain, kunhan saan nuo carlislet punnittua. Painosta olen tarkka tehon ulossaannin sekä hyrrävoimien vuoksi. Ehkä tärkeämpänä tuo teho. Toki, hyrräthän myös omalta osaltaan pitkässä matkassa vakauttavat vekotinta (käsittääkseni?)

Mutta jatkakaa ehdottelua! Tämä topic toivottavasti olisi hyödyksi muillekin kesärengasta pohtiville. Kevyitä, himpun karkeakuvioisia auton kumeja 14-15" vanteelle saa ehdotella. Pitääpä itsekin koittaa noita googletella.
Samojen asioiden kanssa paininut ja tuossa tulos;
http://vinssi.kuvat.fi/kuvat/Rene/IMAG0186.jpg

Kansiossa on muutama kuva käypä katsomas.

Renkaat ja vanteet ostin Kalajoen kumikorjaamon JÄNKHÄLTÄ ( sammys nick) ! Soita sinne ja kysy Jukkaa...

Re: Tieliikenteeseen 4X4 vekottimeen katu/allround rengasta.

Lähetetty: 09 Maalis 2012 22:32
Kirjoittaja opcaravan
vinssi kirjoitti:
Samojen asioiden kanssa paininut ja tuossa tulos;
http://vinssi.kuvat.fi/kuvat/Rene/IMAG0186.jpg

Kansiossa on muutama kuva käypä katsomas.

Renkaat ja vanteet ostin Kalajoen kumikorjaamon JÄNKHÄLTÄ ( sammys nick) ! Soita sinne ja kysy Jukkaa...
Onko ko. eripari-rengastus tieliikenteessä ok? Ei sillä, että totaalinen nössö olisin :lol: , mutta en haluaisi sakkojakaan maksella virkaintoisen poliisin eteen sattuessa. Mutta eritoten takarenkaan tyyppi sitä suuntaa, mitä haen. Himpun agressiivisemman oloinen hiekkamaastoon kuin dirt, mutta silti ok asfaltille.

Ja vieläpä samoja vanteitakin ajatellut =D

Re: Tieliikenteeseen 4X4 vekottimeen katu/allround rengasta.

Lähetetty: 09 Maalis 2012 22:49
Kirjoittaja Koheltaja
opcaravan on oikeilla jäljillä, keveys on valttia katurenkaissa. Pyörivä massa ja hyrrävoimat on saatava minimiin että värkki on edes jonkinlainen ajettava, mun kokemusten perusteella perus rupulikumeilla tai vastaavilla -60 luvun rättirenkailla maksimi vannekoko on 12" ja maksimi rengas 26", mielummin 25".

Noi vajaapyöräisten renkaat avaa uusia mahdollisuuksia ja pyöreä profiili sekä keveys tuo uusia tuulia nelkoiden rengas valikoimaan, pitää olla vaan pioneerihenkeä ja lompuukki kunnossa että pystyy tekemään testejä yritys/erehdys metodilla. Tästä on mulla kokemusta ja kaikkia kokeiluja ei kehtaa ilmiantaa, joskus yksi toimii kahdella kun taas kaksi vaihtoehtoa ei toimi yhdellä, jokaisella kun on omat vaatimukset renkaiden osalta.

Se mikä on tällä hetkellä sarvikuonon p€rseestä, nelikkoihin ei löydy mitään järkevää valmista rengas/vanne yhdistelmää. Auton renkaat on täysin pois suljettuja painon, kulmikkuuden ja jäykän rungon osalta. Siihen kun yhdistää nelikoiden perseellään olevat pyöränkulmat mitä ei voi säätää niin yhtälö on aika mahdoton, kohtalaisia yhdistelimiä saa kasaan mutta hyvää ei saa oikein tekemälläkään, ellei lähde muuttamaan/säätämään alustan geometriaa, ja tämä vaatii sitten muutakin kun jakoavaimen.

Nelikkoon pitäisi ensin saada säädettävät pyöränkulmat, ainakin kaikki säädöt eteen, takapää voi roikkua sellaisenaan/nykyisellään mukana. Monessa nelikossa etupään kulmat on tehty pelkästään keventämään tehostamatonta ohjausta ja camber kulma on positiivinen, tämä on myrkkyä siinä vaiheessa kun siirrytään pikitielle, ja vielä myrkyllisempään jos alle laitetaan painavat/jäykkärunkoiset/kulmikkaat autonrenkaat.

Vanteet saisi olla mielummin 14" mutta ei maastovanteita vaan kevyet alumiiniset "peltivanteet", vastaavat kevyet mitä krosseissa. Maastovanteet on sitten erikseen, kuten maastorenkaat. Niiden kevyeiden vanteiden päälle samoilla spekseillä tehdyt renkaat kuin krosseissa tai kaksipyöräisissä, kankaiden lukumäärä 2-4, vyörenkaat, ei ylimääräistä kumia joka lisää massaa, kuvio monikäyttöinen mutta ei maastokelpoinen, tärkeää ei ole kuviosyvyys vaan muoto ja kumiseoksen laatu sekä renkaan rungon toimivuus. Rengas/vanne yhdistelmän painon pitäisi olla samaa luokkaa kuin ensiasennus pyörillä, eli pirun kevyet, kuten vaikka Suzuki KQ:ssa missä on alupeltivanteet ja renkaat on jo uutena loppuun ajetut lisut.

Edelleen tilanne on se että rengasvalmistajat tekee sitä rengasta mihin kategoriaan 95% 4x4 värkeistä tehdään. Vielä tulee se päivä kun tievehkeet alkaa saamaan jalansijaa ja rengasvalmistajien on pakko alkaa huomioimaan myös tämä kuluttajakunta. Siinä vaiheessa mä alan odottamaan puhelinsoittoa koska tarvitaan "The testikuskia" testaamaan ja kehittämään rengasta jonka ominaisuudet vastaa jatkuvasti kehittyvää tieliikenne kulttuuria 8)

Re: Tieliikenteeseen 4X4 vekottimeen katu/allround rengasta.

Lähetetty: 11 Maalis 2012 12:33
Kirjoittaja All-Terrain Vehicle
Täällähän on mielenkiintoinen keskustelu menossa. Itse olen kanssa tässä kesää odotellessa pohtinut vähän samantyyppisiä asoita. Pitäisi vaan päättää laittako ihan täysin asvalttivarustuksen eli vaikka tuollaista moottoripyöränrengas systeemiä vai hakisiko hieman karkeampaa kuivaan maastoonkin sopivaa. Mutta tässä kun nyt on ilmeisesti kokeneempaakin porukkaa niin kysytään että miten teillä on kestäneet renkaat maantieajoa? Sillä mietin että jos ero jonkun Bighorn tyyppisen renkaan ja täysin katurenkaan väillä ei ole kovin suuri niin sittenhän se on minunkin melkein sama laittaa vaikka ne Bighornit niin pääsee tarvittaessa maastoonkin. Tällä hetkellä kesärenkaina Polariksen alkuperäiset Kenda Bearclawit ja ihan hyvin nekin on minusta kestäneet maantieajoa -> http://keskustelu.sammysatv.com/viewtop ... &start=690. Ja mites sitten tuleeko näillä katurenkailla ohjauksesta miten ottava, että onko se rennompi ajella jollain maastokuvioisella renkaalla? Tuon takia kai on nuita moottoripyörän renkaita asennellu eteen? Ja mites onko nuita katurenkaita saatavilla 25" isompina, vai rajoittuuko ne siihen sen painon takia?

Re: Tieliikenteeseen 4X4 vekottimeen katu/allround rengasta.

Lähetetty: 11 Maalis 2012 13:05
Kirjoittaja opcaravan
Kulumiseen vähäsen kommenttia:

Vakio Craslislen ACT:t eivät meikän ajotyylillä olis kestäneet kyll kesääkään. Onneks oli dirtit, ne tuntu kestävän jotain. Ainut, että omassa canasessa nuo ei mielestäni soveltuneet hiekkatielle. Oli hemmetin hyökkäilevä (toki, takaveto päällä), enkä aurauskulmien kikkailullakaan mitään järisyttävää saanut aikaiseksi. Mites tälläinen? Asfaltilla voisi olla pitoa ok, kulutustakin ehkä kestäisi
Kuva

Koot vain äkkiseltään ei natsaa. Tai, no 26" 11" leveä 14" vanteelle.

26" haen ihan vain sen takia, että matka-ajoa olisi kivempi ajella, jopa kenties himpun pienemmällä kulutuksella madaltuneiden koneen kierrosten johdosta?

Offtopic: Se mua ketuttaa varissa, kun ei saa isointa vaihdetta silmään. Pitäs olla joku sähköinen pakotin, joka jumis lautaset maksimivälitykselle "matka-ajo moodissa" tasakaasulla ajeltaessa. Cana kun kuitenkin menis tuon 80 paljon matalemmillakin kierroksilla ja tämäkös jos mikä tekisi niin korville kuin kulutuksellekin nannaa.

Mutta juu, jos e-merkattuna saisi tuota ja olisi vieläpä kevyt, saattaisi hyvinkin olla vaihtoehto.

Edit: Ja niin, tuo Itp:n ultracross olisi kanssa maukas kokeiltava. Kovasti vain kun tahtoisin tuon e-leiman...
Kuva

Re: Tieliikenteeseen 4X4 vekottimeen katu/allround rengasta.

Lähetetty: 12 Maalis 2012 08:23
Kirjoittaja tripleT
Suosittelen: http://www.nettivaraosa.com/monkijan-va ... et/1157483
Eli XP-polariksen vakio kumit. Laitoin Reneen tiekäyttöön moiset ja rullaa hyvin ja sai pienillä painoilla tasapainoon. Pollemiehiltä saa halvalla!
Toinen hyvä vaihtoehto noi: ARTrAXIt 14"
http://www.rengaskontti.fi/mp-renkaat/- ... /-/-/-/ATV

Re: Tieliikenteeseen 4X4 vekottimeen katu/allround rengasta.

Lähetetty: 12 Maalis 2012 16:09
Kirjoittaja opcaravan
tripleT kirjoitti:Suosittelen: http://www.nettivaraosa.com/monkijan-va ... et/1157483
Eli XP-polariksen vakio kumit. Laitoin Reneen tiekäyttöön moiset ja rullaa hyvin ja sai pienillä painoilla tasapainoon. Pollemiehiltä saa halvalla!
Toinen hyvä vaihtoehto noi: ARTrAXIt 14"
http://www.rengaskontti.fi/mp-renkaat/- ... /-/-/-/ATV
Kiitos vinkistä, nämähän haiskahtavat jo sille, mitä haetaan!

Muuten, jos jollain uutta/uudenveroista tämän topicin asian ajavaa rengasta tarjolla 14/15" vannekoolle, tarjoa ihmeessä! Saa tarjota myös vanteita ja/tai vanteineen!
Kulkinehan on tuo allekirjoituksen otus, siihen sopivia siis.

Edit: Keljolle soittelinkin. Sanoi, että ei olisi kesto asfaltilla kummoinen. Miten lie on, onko pollemiehillä kokemuksia?

Re: Tieliikenteeseen 4X4 vekottimeen katu/allround rengasta.

Lähetetty: 13 Maalis 2012 10:44
Kirjoittaja tripleT
joo, kyllähän ne XP-pollen maxxikset maastorenkaat on ja varmasti kuluu. Mielestäni kuitenkin maastorenkaiksi kuitenkin suht kovat. Kovemmat mitä Bighornit. Renkaat kuitenkin kevyet ja johdon mukaiset ajaa ja mikä tärkeintä ovat pyöreät. Itse vaihdoin auton kitkat noihin ja kaikki ominaisuudet, paitsi lumipito poljetulla tiellä parani. Lisäksi ei tarvinut rahallisesti paljoa panostaa. 14" cerokset ja BH:t maksaa ihan tolkuttomasti, niitä mietin itsekkin..