Sivu 1/1

Eturenkaisiin haritusta vai aurausta?

Lähetetty: 08 Helmi 2018 07:36
Kirjoittaja pörhis
Elikkä nyt olis tarkoitus vaihtaa raidetangon sisäpäät mönkijään. Miten olette säätäneet pyörän kulmat mönkijään. Onkos NS. Nolla asento hyvä vai lievää haritusta eturenkaisiin? Miten mittaus kannattaa suorittaa?

Re: Eturenkaisiin haritusta vai aurausta?

Lähetetty: 08 Helmi 2018 16:51
Kirjoittaja Janishell
Jos haluat paremmin kääntyvän niin aurausta, tai paremmin suorempaa menevän niin sitten haritusta.
Metsä käytössä auraus on paras vaihtoehto.

Re: Eturenkaisiin haritusta vai aurausta?

Lähetetty: 08 Helmi 2018 17:04
Kirjoittaja Happosetä
Janishell kirjoitti:Jos haluat paremmin kääntyvän niin aurausta, tai paremmin suorempaa menevän niin sitten haritusta.
Metsä käytössä auraus on paras vaihtoehto.
Taisi mennä vahingossa väärinpäin :). Haritusta lisää ja kääntyy paremmin, aurausta lisää ja kulkee suorempaa. Minä vetäisin rajan käytettyihin ajonopeuksiin. Metsässä rämpiessä ja yleensä alle 40 km/h nopeuksissa haritus on parempi. Mutta jos ajelee kovempaa, niin haritus tekee helposti aika epävakaan ja silloin auraus on turvallisempi vaihtoehto.

Re: Eturenkaisiin haritusta vai aurausta?

Lähetetty: 08 Helmi 2018 19:17
Kirjoittaja Sandman1
Pollessa suositellaan likimain 0-linjaa.

Re: Eturenkaisiin haritusta vai aurausta?

Lähetetty: 08 Helmi 2018 19:28
Kirjoittaja Mare79
Happosetä kirjoitti:
Janishell kirjoitti:Jos haluat paremmin kääntyvän niin aurausta, tai paremmin suorempaa menevän niin sitten haritusta.
Metsä käytössä auraus on paras vaihtoehto.
Taisi mennä vahingossa väärinpäin :). Haritusta lisää ja kääntyy paremmin, aurausta lisää ja kulkee suorempaa. Minä vetäisin rajan käytettyihin ajonopeuksiin. Metsässä rämpiessä ja yleensä alle 40 km/h nopeuksissa haritus on parempi. Mutta jos ajelee kovempaa, niin haritus tekee helposti aika epävakaan ja silloin auraus on turvallisempi vaihtoehto.
Kyllä ne menivät Janishellillä ihan oikein päin. Pieni haritus pääsääntöisesti rauhoittaa tienopeuksissa. Toki jokaisen laitteen ohjausgeometria on erilainen ja toisissa auraus tekee menosta vakaampaa.

Tuossa kuva, josta vinkkiä säätöön. Ajatus toimii myös nelikoissa, vaikka kuvassa krossi onkin.
Kuva