Eturenkaisiin haritusta vai aurausta?

Keskustelua rengas asioista
pörhis
6WD
Viestit: 392
Liittynyt: 13 Elo 2017 19:04
Mönkijä:: Trapper 500xl efi
Paikkakunta: Tornio

Eturenkaisiin haritusta vai aurausta?

Viesti Kirjoittaja pörhis »

Elikkä nyt olis tarkoitus vaihtaa raidetangon sisäpäät mönkijään. Miten olette säätäneet pyörän kulmat mönkijään. Onkos NS. Nolla asento hyvä vai lievää haritusta eturenkaisiin? Miten mittaus kannattaa suorittaa?
Janishell
6WD
Viestit: 710
Liittynyt: 16 Joulu 2004 19:16
Paikkakunta: Nurmijärvi

Re: Eturenkaisiin haritusta vai aurausta?

Viesti Kirjoittaja Janishell »

Jos haluat paremmin kääntyvän niin aurausta, tai paremmin suorempaa menevän niin sitten haritusta.
Metsä käytössä auraus on paras vaihtoehto.
Polaris Sportsman EFI 500 Forest DLX T3 2012
Happosetä
3WD
Viestit: 107
Liittynyt: 16 Joulu 2013 15:49
Mönkijä:: Can Am Renegade

Re: Eturenkaisiin haritusta vai aurausta?

Viesti Kirjoittaja Happosetä »

Janishell kirjoitti:Jos haluat paremmin kääntyvän niin aurausta, tai paremmin suorempaa menevän niin sitten haritusta.
Metsä käytössä auraus on paras vaihtoehto.
Taisi mennä vahingossa väärinpäin :). Haritusta lisää ja kääntyy paremmin, aurausta lisää ja kulkee suorempaa. Minä vetäisin rajan käytettyihin ajonopeuksiin. Metsässä rämpiessä ja yleensä alle 40 km/h nopeuksissa haritus on parempi. Mutta jos ajelee kovempaa, niin haritus tekee helposti aika epävakaan ja silloin auraus on turvallisempi vaihtoehto.
Avatar
Sandman1
6WD
Viestit: 411
Liittynyt: 13 Loka 2009 17:17
Mönkijä:: XP 850 Touring L7e, prospector
Paikkakunta: Kittilä, Hämeenlinna

Re: Eturenkaisiin haritusta vai aurausta?

Viesti Kirjoittaja Sandman1 »

Pollessa suositellaan likimain 0-linjaa.
Pyörä joka ei vedä Se JARRUTTAA! 4X4
Etuveto? Joku veikkauksen uus peli vai?!?
Tehokkuus on pitkälle kehitettyä laiskuutta!
Failure is always an option -Mythbusters-
When in doubt, add something heavy. -Mythbusters old motto-
Avatar
Mare79
Tracks
Viestit: 1621
Liittynyt: 15 Kesä 2011 13:33
Mönkijä:: Nada
Paikkakunta: Kanta-Häme

Re: Eturenkaisiin haritusta vai aurausta?

Viesti Kirjoittaja Mare79 »

Happosetä kirjoitti:
Janishell kirjoitti:Jos haluat paremmin kääntyvän niin aurausta, tai paremmin suorempaa menevän niin sitten haritusta.
Metsä käytössä auraus on paras vaihtoehto.
Taisi mennä vahingossa väärinpäin :). Haritusta lisää ja kääntyy paremmin, aurausta lisää ja kulkee suorempaa. Minä vetäisin rajan käytettyihin ajonopeuksiin. Metsässä rämpiessä ja yleensä alle 40 km/h nopeuksissa haritus on parempi. Mutta jos ajelee kovempaa, niin haritus tekee helposti aika epävakaan ja silloin auraus on turvallisempi vaihtoehto.
Kyllä ne menivät Janishellillä ihan oikein päin. Pieni haritus pääsääntöisesti rauhoittaa tienopeuksissa. Toki jokaisen laitteen ohjausgeometria on erilainen ja toisissa auraus tekee menosta vakaampaa.

Tuossa kuva, josta vinkkiä säätöön. Ajatus toimii myös nelikoissa, vaikka kuvassa krossi onkin.
Kuva
Exät
TRX420t3b -20
TRX70 -87
Loncin 110-07
Kingquad 280-96
Raptor 350l7e-08
450Pro T3-16
S-5 1000W-18
KTC RXR 450 (trx450r)l7e-04
ATC 350X-85
TRX 90-10
Disu 500cc
TRX300FW-94
Outlaw 525IRS-08
Wildcat 500RE-10
Renegade 800-07
525XC-11
904-10
Target 525-09
Vastaa Viestiin