Vanteiden offset.
Vanteiden offset.
Laitetaan nyt tännekkin kun sattui tällänen hyvä sivu eteen, josta näkee useamman eri mönkkärin vanteiden offsetit.
http://www.prm-trade.com/pdf/ATV07_037-043_vanne.pdf
E: tässä etsin työkaverin 420 hondaan oikeilla offsetillä vanteita mut, eipä nyt suoraa tuoltakaan näe . Kertokaapa kuka tietää varmasti onko oikealla offsetillä vanteet jos, tilaan ne ko hondaan 2+5 ja 5+2 tuumalla.
http://www.prm-trade.com/pdf/ATV07_037-043_vanne.pdf
E: tässä etsin työkaverin 420 hondaan oikeilla offsetillä vanteita mut, eipä nyt suoraa tuoltakaan näe . Kertokaapa kuka tietää varmasti onko oikealla offsetillä vanteet jos, tilaan ne ko hondaan 2+5 ja 5+2 tuumalla.
Kumeista riippuu mahtuuko edessä kääntyyn. Orkkis 4,5+1,5. Mulla ei mahtunut edessä kääntyyn 28"ams edes 4,5 tuumaa sisäänpäin olevalla vanteella. PIKKUKUMEILLA EI ONGELMAA, tai semmoisilla kumeilla missä ei ole reunassa kunnon nappulaa, esim semmosilla kun sun suisassa.
Takana mahtuu, vähän leviää, muistaakseni orkkis 2,9+4,1 eli leviää 0,9 tuumaa per puoli.
Takana mahtuu, vähän leviää, muistaakseni orkkis 2,9+4,1 eli leviää 0,9 tuumaa per puoli.
Vannevalmistajan "tuumaoffset" ilmoitukset on aika usein suoraan arseesta. Kokemuksia niin Can-Amin kuin Suikan osalta ja vannevalmistajana mikäpäs muu kuin ITP.
Aluvanteissa on usein merkitty milleinä oikea offset ja se on hyvin usein täysin eri mitä on esitteissä ja kuvastossa ilmoitettu milleinä.
700KQ ilmoitettiin offsetiksi 5+2 ja vanteen todellinen offset oli +10mm.
Sama kohtalo oli Can-Amilla, Deltat tilattiin 4+3 offsetilla ja todellinen oli nollan huitteilla vai oliko jopa hieman plussalla.
Näistä oppineena en enään luota valmistajien ilmoituksiin koska ne on todellisuudessa mitä sattuu. Mitatkaapas piruuttanne mikä on teidän tarvikevanteissa offset, tai paremmin sanottuna ET-luku.
Aluvanteissa on usein merkitty milleinä oikea offset ja se on hyvin usein täysin eri mitä on esitteissä ja kuvastossa ilmoitettu milleinä.
700KQ ilmoitettiin offsetiksi 5+2 ja vanteen todellinen offset oli +10mm.
Sama kohtalo oli Can-Amilla, Deltat tilattiin 4+3 offsetilla ja todellinen oli nollan huitteilla vai oliko jopa hieman plussalla.
Näistä oppineena en enään luota valmistajien ilmoituksiin koska ne on todellisuudessa mitä sattuu. Mitatkaapas piruuttanne mikä on teidän tarvikevanteissa offset, tai paremmin sanottuna ET-luku.
Kylätason mönkijäkuski
Nyt koheltaa asiaa. Minäkin niitä mittaillut ja aina ei oikein osu.
Toi +10mm lukee muuten 4+3 ITP:ssä.
Semmoisen havainnon tein kerran että pelti ITP:llä tuli vanne ulommaksi kun alu ITP:llä vaikka molemmat oli hankittu 5+2 lukemalla.
Saisi jäädä toi 5+2 tyyli pois ja olla vain millilukema niinkuin autoissakin.
Toi +10mm lukee muuten 4+3 ITP:ssä.
Semmoisen havainnon tein kerran että pelti ITP:llä tuli vanne ulommaksi kun alu ITP:llä vaikka molemmat oli hankittu 5+2 lukemalla.
Saisi jäädä toi 5+2 tyyli pois ja olla vain millilukema niinkuin autoissakin.
- Mariolla
- 3WD
- Viestit: 94
- Liittynyt: 04 Elo 2008 07:32
- Mönkijä:: Outlander 1000 X MR
- Paikkakunta: Pohojanmaalla ollahan
Re: Vanteiden offset.
Kertokaa nyt joku viisas noista offseteistä lisää.
Kun Honda 420 suositellaan eteen 5+2 ja taakse 2+5 niin miten h..vetissä nämä muunnetaan yhteen lukemaan esimerkiksi ET10
Mikä se logiikka on kun vanteiden offsettejä ilmotellaan kahdella tavalla, jos vanteen ET luku on 10 niin paljonko se on ilmoitettuna muodossa X + X
5 + 2 = ET ?
2 + 5 = ET ?
4 + 3 = ET ?
Meinaa mennä hermot myyjien kanssa jotka ei tiedä s..tana edes omaa nimeään PRKL
En halua myyjältä vastausta: juu kai se siihen mahtuu ja toimii, haluan että se kertoo mulle varman offsetin niin että tälläinen maalaistollokin sen tajuaa....päättelen sitten itse sopiiko vai ei
Onko olemassa jotain taulukkoa josta löytyy mönkijäkohtaisesti ET luku muodossa esim. ET10 ei x +x kun niitä taulukoita on itselläkin useita
Kun Honda 420 suositellaan eteen 5+2 ja taakse 2+5 niin miten h..vetissä nämä muunnetaan yhteen lukemaan esimerkiksi ET10

Mikä se logiikka on kun vanteiden offsettejä ilmotellaan kahdella tavalla, jos vanteen ET luku on 10 niin paljonko se on ilmoitettuna muodossa X + X



5 + 2 = ET ?
2 + 5 = ET ?
4 + 3 = ET ?
Meinaa mennä hermot myyjien kanssa jotka ei tiedä s..tana edes omaa nimeään PRKL

En halua myyjältä vastausta: juu kai se siihen mahtuu ja toimii, haluan että se kertoo mulle varman offsetin niin että tälläinen maalaistollokin sen tajuaa....päättelen sitten itse sopiiko vai ei

Onko olemassa jotain taulukkoa josta löytyy mönkijäkohtaisesti ET luku muodossa esim. ET10 ei x +x kun niitä taulukoita on itselläkin useita

TRX420- sillä mennään minne vaan.PÄIVITYS->Honda Rincon, sillä mennään minne vaan ja muuallekkin.PÄIVITYS->Outlander 1000 X MR, no need to explain!
Re: Vanteiden offset.
No muutetaan toi 5+2 esimerkiksi.Mariolla kirjoitti:Kertokaa nyt joku viisas noista offseteistä lisää.
Kun Honda 420 suositellaan eteen 5+2 ja taakse 2+5 niin miten h..vetissä nämä muunnetaan yhteen lukemaan esimerkiksi ET10![]()
Mikä se logiikka on kun vanteiden offsettejä ilmotellaan kahdella tavalla, jos vanteen ET luku on 10 niin paljonko se on ilmoitettuna muodossa X + X![]()
![]()
![]()
5 + 2 = ET ?
2 + 5 = ET ?
4 + 3 = ET ?
Meinaa mennä hermot myyjien kanssa jotka ei tiedä s..tana edes omaa nimeään PRKL![]()
En halua myyjältä vastausta: juu kai se siihen mahtuu ja toimii, haluan että se kertoo mulle varman offsetin niin että tälläinen maalaistollokin sen tajuaa....päättelen sitten itse sopiiko vai ei
Onko olemassa jotain taulukkoa josta löytyy mönkijäkohtaisesti ET luku muodossa esim. ET10 ei x +x kun niitä taulukoita on itselläkin useita
Leveys siis 7 tuumaa, eli 178mm.
Jaetaan kahdella 178:2=89 eli saadaan vanteen keskikohta.
Sitten muutetaan toi 5+2 jutun 2 milleiksi eli 2x25.4=51mm, tää on se kohta paljonko vanteen kiinnityskohta on vanteen ulkoreunasta.
Sitten vähennetään keskikohta kiinnityskohdasta eli 89-51=38mm joka on sitten vastaus.
5+2 et=38mm
2+5 et=-38mm
4+3 et=13mm
Mutta huomaa että se kumi vaikuttaa paljon mitenkä se mahtuu. Ei voi taulukoida. Minkä kokoset ja merkkiset kumit kyseessä??
Re: Vanteiden offset.
Muuten hyvä mutta ei tuo kaava pidä käytännössä kutinsa, ei ainakaan ITP:n vanteissa jotka kiskaistiin Suikan alle.
Kylätason mönkijäkuski
Re: Vanteiden offset.
Toi kaavan teko ei huono idea olekaan,
eikä ole tiedettä vaan peruskoulu matikkaa jonka kaikki osaa.
Ainakin Honda kuskit kun ne on varmuudella fiksuja
((s+u):2-u)x25,4=et
tohon kun sijoittelee arvot niin vastaus tulee valmiiksi milleinä.
esim. 5+2
s on sisäreunasta eli 5
ja u on ulkoreunasta eli 2
((5+2):2-2)x25.4=38
Tolla laskee kaikki leveydet, ja kaikki versiot, mutta huomioikaa noi koheltajan viisaat sanat.

Ainakin Honda kuskit kun ne on varmuudella fiksuja

((s+u):2-u)x25,4=et
tohon kun sijoittelee arvot niin vastaus tulee valmiiksi milleinä.
esim. 5+2
s on sisäreunasta eli 5
ja u on ulkoreunasta eli 2
((5+2):2-2)x25.4=38
Tolla laskee kaikki leveydet, ja kaikki versiot, mutta huomioikaa noi koheltajan viisaat sanat.
-
- 6WD
- Viestit: 803
- Liittynyt: 15 Tammi 2008 14:49
- Paikkakunta: ilmajoki
Re: Vanteiden offset.
eli polleen vanteet hakuses ja mitä tarkoittaa kun offiset on -38mm ja mikä se on alkuperäis vanteis.
onko - luku ulös päin levittävä ja + sissän päin.
niin ja mun lasku taitojen mukaan pollen alkuperäis vanteisssa on offiset 4+3 eli eikös se ole +13mm
onko tarpeeks sekavaa
onko - luku ulös päin levittävä ja + sissän päin.
niin ja mun lasku taitojen mukaan pollen alkuperäis vanteisssa on offiset 4+3 eli eikös se ole +13mm
onko tarpeeks sekavaa

-
- 6WD
- Viestit: 885
- Liittynyt: 02 Syys 2008 20:05
- Mönkijä:: Polle Sportsman 500 HO
- Paikkakunta: Hyrynsalmi Seura:Kainuun Moottorikerho
Re: Vanteiden offset.
Sillon, kun ET on miinusta, tulee rengas ulospäin, eli kiinnityspiste on vanteen keskilinjan sisäpuolella!!!
Tua Nakupään kaava on ihan maalaisjärjen kannalta yksinkertainen ja kun kytketään koulutettu moodi päälle, niin pitääpä hyvin paikkansa.
Ja jos ei muista kaavaa, niin tulos on kuitenkin helppo päätellä, kun vaan muistaa, että ensin mainitaan sisäreuna, mitat on tuumissa ja tuuma 25,4mm.
-P-
Tua Nakupään kaava on ihan maalaisjärjen kannalta yksinkertainen ja kun kytketään koulutettu moodi päälle, niin pitääpä hyvin paikkansa.
Ja jos ei muista kaavaa, niin tulos on kuitenkin helppo päätellä, kun vaan muistaa, että ensin mainitaan sisäreuna, mitat on tuumissa ja tuuma 25,4mm.
-P-
Mielipiteet on kuin persereikä, jokaisella omansa.
-
- 6WD
- Viestit: 803
- Liittynyt: 15 Tammi 2008 14:49
- Paikkakunta: ilmajoki
Re: Vanteiden offset.
homma kunnos jo ja vanteet tilattuja ja kotonakin on jo
Re: Vanteiden offset.
Eikö se ole juuri toisinpäin, miinus vetää vannetta sisäänpäin ja plus ulospäin-P- kirjoitti:Sillon, kun ET on miinusta, tulee rengas ulospäin, eli kiinnityspiste on vanteen keskilinjan sisäpuolella!!!

Kylätason mönkijäkuski
-
- 6WD
- Viestit: 803
- Liittynyt: 15 Tammi 2008 14:49
- Paikkakunta: ilmajoki
Re: Vanteiden offset.
noi vanteet on -38mm ja sopii renkaaat että kaise sitä laippaa sisään päin tuo