Vanteiden offset.

Keskustelua vanteista
Kartza
Tracks
Viestit: 1783
Liittynyt: 19 Elo 2004 23:23
Mönkijä:: Can-am 650 xt -11

Vanteiden offset.

Viesti Kirjoittaja Kartza »

Laitetaan nyt tännekkin kun sattui tällänen hyvä sivu eteen, josta näkee useamman eri mönkkärin vanteiden offsetit.
http://www.prm-trade.com/pdf/ATV07_037-043_vanne.pdf

E: tässä etsin työkaverin 420 hondaan oikeilla offsetillä vanteita mut, eipä nyt suoraa tuoltakaan näe . Kertokaapa kuka tietää varmasti onko oikealla offsetillä vanteet jos, tilaan ne ko hondaan 2+5 ja 5+2 tuumalla.
nakupää
6WD
Viestit: 490
Liittynyt: 07 Huhti 2008 10:23

Viesti Kirjoittaja nakupää »

Kumeista riippuu mahtuuko edessä kääntyyn. Orkkis 4,5+1,5. Mulla ei mahtunut edessä kääntyyn 28"ams edes 4,5 tuumaa sisäänpäin olevalla vanteella. PIKKUKUMEILLA EI ONGELMAA, tai semmoisilla kumeilla missä ei ole reunassa kunnon nappulaa, esim semmosilla kun sun suisassa.

Takana mahtuu, vähän leviää, muistaakseni orkkis 2,9+4,1 eli leviää 0,9 tuumaa per puoli.
Kartza
Tracks
Viestit: 1783
Liittynyt: 19 Elo 2004 23:23
Mönkijä:: Can-am 650 xt -11

Viesti Kirjoittaja Kartza »

Kumeiksi suunniteltu intercon swamp lite koko 26x12x10 ja 26x12x12 jos vai löytää jostain. Ja 7" leveillä itp aluvanteilla.
nakupää
6WD
Viestit: 490
Liittynyt: 07 Huhti 2008 10:23

Viesti Kirjoittaja nakupää »

Kyseinen rengas on iso kakskutoseksi, mutta melko varmasti mahtuu kääntyyn just "puuttuvan" reunanappulan takia 5+2 vanteella.

Edit. kohta joku sanoo että laita 4+3 vanteelle, mutta sitten pitää olla bodari että viittii käännellä tankoo. Ohjaus jäykistyy todella paljon ja iskee näpeille.
Koheltaja
Koheltaja (r)
Viestit: 8671
Liittynyt: 02 Elo 2004 16:59
Mönkijä:: Kodiak T3b

Viesti Kirjoittaja Koheltaja »

Vannevalmistajan "tuumaoffset" ilmoitukset on aika usein suoraan arseesta. Kokemuksia niin Can-Amin kuin Suikan osalta ja vannevalmistajana mikäpäs muu kuin ITP.

Aluvanteissa on usein merkitty milleinä oikea offset ja se on hyvin usein täysin eri mitä on esitteissä ja kuvastossa ilmoitettu milleinä.

700KQ ilmoitettiin offsetiksi 5+2 ja vanteen todellinen offset oli +10mm.

Sama kohtalo oli Can-Amilla, Deltat tilattiin 4+3 offsetilla ja todellinen oli nollan huitteilla vai oliko jopa hieman plussalla.

Näistä oppineena en enään luota valmistajien ilmoituksiin koska ne on todellisuudessa mitä sattuu. Mitatkaapas piruuttanne mikä on teidän tarvikevanteissa offset, tai paremmin sanottuna ET-luku.
Kylätason mönkijäkuski
nakupää
6WD
Viestit: 490
Liittynyt: 07 Huhti 2008 10:23

Viesti Kirjoittaja nakupää »

Nyt koheltaa asiaa. Minäkin niitä mittaillut ja aina ei oikein osu.
Toi +10mm lukee muuten 4+3 ITP:ssä.
Semmoisen havainnon tein kerran että pelti ITP:llä tuli vanne ulommaksi kun alu ITP:llä vaikka molemmat oli hankittu 5+2 lukemalla.
Saisi jäädä toi 5+2 tyyli pois ja olla vain millilukema niinkuin autoissakin.
Avatar
Mariolla
3WD
Viestit: 94
Liittynyt: 04 Elo 2008 06:32
Mönkijä:: Outlander 1000 X MR
Paikkakunta: Pohojanmaalla ollahan

Re: Vanteiden offset.

Viesti Kirjoittaja Mariolla »

Kertokaa nyt joku viisas noista offseteistä lisää.

Kun Honda 420 suositellaan eteen 5+2 ja taakse 2+5 niin miten h..vetissä nämä muunnetaan yhteen lukemaan esimerkiksi ET10 :?:

Mikä se logiikka on kun vanteiden offsettejä ilmotellaan kahdella tavalla, jos vanteen ET luku on 10 niin paljonko se on ilmoitettuna muodossa X + X :?: :?: :?:

5 + 2 = ET ?
2 + 5 = ET ?
4 + 3 = ET ?

Meinaa mennä hermot myyjien kanssa jotka ei tiedä s..tana edes omaa nimeään PRKL :evil:

En halua myyjältä vastausta: juu kai se siihen mahtuu ja toimii, haluan että se kertoo mulle varman offsetin niin että tälläinen maalaistollokin sen tajuaa....päättelen sitten itse sopiiko vai ei :badgrin:

Onko olemassa jotain taulukkoa josta löytyy mönkijäkohtaisesti ET luku muodossa esim. ET10 ei x +x kun niitä taulukoita on itselläkin useita :?:
TRX420- sillä mennään minne vaan.PÄIVITYS->Honda Rincon, sillä mennään minne vaan ja muuallekkin.PÄIVITYS->Outlander 1000 X MR, no need to explain!
nakupää
6WD
Viestit: 490
Liittynyt: 07 Huhti 2008 10:23

Re: Vanteiden offset.

Viesti Kirjoittaja nakupää »

Mariolla kirjoitti:Kertokaa nyt joku viisas noista offseteistä lisää.

Kun Honda 420 suositellaan eteen 5+2 ja taakse 2+5 niin miten h..vetissä nämä muunnetaan yhteen lukemaan esimerkiksi ET10 :?:

Mikä se logiikka on kun vanteiden offsettejä ilmotellaan kahdella tavalla, jos vanteen ET luku on 10 niin paljonko se on ilmoitettuna muodossa X + X :?: :?: :?:

5 + 2 = ET ?
2 + 5 = ET ?
4 + 3 = ET ?

Meinaa mennä hermot myyjien kanssa jotka ei tiedä s..tana edes omaa nimeään PRKL :evil:

En halua myyjältä vastausta: juu kai se siihen mahtuu ja toimii, haluan että se kertoo mulle varman offsetin niin että tälläinen maalaistollokin sen tajuaa....päättelen sitten itse sopiiko vai ei :badgrin:

Onko olemassa jotain taulukkoa josta löytyy mönkijäkohtaisesti ET luku muodossa esim. ET10 ei x +x kun niitä taulukoita on itselläkin useita :?:
No muutetaan toi 5+2 esimerkiksi.
Leveys siis 7 tuumaa, eli 178mm.
Jaetaan kahdella 178:2=89 eli saadaan vanteen keskikohta.
Sitten muutetaan toi 5+2 jutun 2 milleiksi eli 2x25.4=51mm, tää on se kohta paljonko vanteen kiinnityskohta on vanteen ulkoreunasta.
Sitten vähennetään keskikohta kiinnityskohdasta eli 89-51=38mm joka on sitten vastaus.

5+2 et=38mm
2+5 et=-38mm
4+3 et=13mm

Mutta huomaa että se kumi vaikuttaa paljon mitenkä se mahtuu. Ei voi taulukoida. Minkä kokoset ja merkkiset kumit kyseessä??
Koheltaja
Koheltaja (r)
Viestit: 8671
Liittynyt: 02 Elo 2004 16:59
Mönkijä:: Kodiak T3b

Re: Vanteiden offset.

Viesti Kirjoittaja Koheltaja »

Muuten hyvä mutta ei tuo kaava pidä käytännössä kutinsa, ei ainakaan ITP:n vanteissa jotka kiskaistiin Suikan alle.
Kylätason mönkijäkuski
nakupää
6WD
Viestit: 490
Liittynyt: 07 Huhti 2008 10:23

Re: Vanteiden offset.

Viesti Kirjoittaja nakupää »

Toi kaavan teko ei huono idea olekaan, :idea: eikä ole tiedettä vaan peruskoulu matikkaa jonka kaikki osaa.
Ainakin Honda kuskit kun ne on varmuudella fiksuja :evil:

((s+u):2-u)x25,4=et

tohon kun sijoittelee arvot niin vastaus tulee valmiiksi milleinä.
esim. 5+2
s on sisäreunasta eli 5
ja u on ulkoreunasta eli 2

((5+2):2-2)x25.4=38

Tolla laskee kaikki leveydet, ja kaikki versiot, mutta huomioikaa noi koheltajan viisaat sanat.
pollekuski
6WD
Viestit: 803
Liittynyt: 15 Tammi 2008 14:49
Paikkakunta: ilmajoki

Re: Vanteiden offset.

Viesti Kirjoittaja pollekuski »

eli polleen vanteet hakuses ja mitä tarkoittaa kun offiset on -38mm ja mikä se on alkuperäis vanteis.

onko - luku ulös päin levittävä ja + sissän päin.

niin ja mun lasku taitojen mukaan pollen alkuperäis vanteisssa on offiset 4+3 eli eikös se ole +13mm

onko tarpeeks sekavaa :oops:
-P-
6WD
Viestit: 885
Liittynyt: 02 Syys 2008 19:05
Mönkijä:: Polle Sportsman 500 HO
Paikkakunta: Hyrynsalmi Seura:Kainuun Moottorikerho

Re: Vanteiden offset.

Viesti Kirjoittaja -P- »

Sillon, kun ET on miinusta, tulee rengas ulospäin, eli kiinnityspiste on vanteen keskilinjan sisäpuolella!!!

Tua Nakupään kaava on ihan maalaisjärjen kannalta yksinkertainen ja kun kytketään koulutettu moodi päälle, niin pitääpä hyvin paikkansa.

Ja jos ei muista kaavaa, niin tulos on kuitenkin helppo päätellä, kun vaan muistaa, että ensin mainitaan sisäreuna, mitat on tuumissa ja tuuma 25,4mm.

-P-
Mielipiteet on kuin persereikä, jokaisella omansa.
pollekuski
6WD
Viestit: 803
Liittynyt: 15 Tammi 2008 14:49
Paikkakunta: ilmajoki

Re: Vanteiden offset.

Viesti Kirjoittaja pollekuski »

homma kunnos jo ja vanteet tilattuja ja kotonakin on jo
Koheltaja
Koheltaja (r)
Viestit: 8671
Liittynyt: 02 Elo 2004 16:59
Mönkijä:: Kodiak T3b

Re: Vanteiden offset.

Viesti Kirjoittaja Koheltaja »

-P- kirjoitti:Sillon, kun ET on miinusta, tulee rengas ulospäin, eli kiinnityspiste on vanteen keskilinjan sisäpuolella!!!
Eikö se ole juuri toisinpäin, miinus vetää vannetta sisäänpäin ja plus ulospäin :wink:
Kylätason mönkijäkuski
pollekuski
6WD
Viestit: 803
Liittynyt: 15 Tammi 2008 14:49
Paikkakunta: ilmajoki

Re: Vanteiden offset.

Viesti Kirjoittaja pollekuski »

noi vanteet on -38mm ja sopii renkaaat että kaise sitä laippaa sisään päin tuo
Vastaa Viestiin