Mikä GPS -navigaattori olisi hyvä mönkijäsuunnistuksessa?

ATV kilpailuihin liittyvä keskustelu
Janne 450R
Tracks

Viesti Kirjoittaja Janne 450R »

voimailija kirjoitti:Laittelin tänään tuon 276c:n venetelineen kiinni mönkijään vähän omalla patentilla. Keskeltä ohjaustankoa pultti pystyyn ja sen saa sit siipimutterilla kivasti kiinni venetelineeseen eli saa vaihdettua kätevästi auton ja mönkkärin välillä tuota samaa telinettä. Halpa ratkaisu kun ei tarttenu uutta telinettä. Tangon ympärille tuleva kiinnitysrauta sattui olemaan varastossa.
Tukevalta ainakin vielä vaikuttaa mutta saa sit nähdä kun oikein röykyyttää mettässä.... :)
Hyvä että vehkeet pelaa, nähdäänkös teikäläinen ens vuonna kisoissa :?:
Janne 450R
Tracks

Re: Mikä GPS -navigaattori olisi hyvä mönkijäsuunnistuksessa

Viesti Kirjoittaja Janne 450R »

janster kirjoitti:Mikähän navi kannattaisi hommata tonne mettään noihin suunnistuskisoihin millä myös löytäisi rastit huippuluokan tarkkuudella.

Millä tarkkuudella yleensä noi rastit sillä gps:llä OIKEESTI löytyy ja mitä muita ominaisuuksia kannattaisi huomioida tuossa mönkijäsuunnistuskilpailuihin hommattavalta navilta.

Esitteet ja myynti laitteille kertovat kaikkien laitteiden toimivan erittäin hyvin ja kaikilla on tarkin maastokartta, mutta kuinka se on käytännön toimivuuden laita.

Todettiin nimittäin tossa että navi voi ilmoittaa hyvinkin kaukaa että kohde on lähellä ja sitten sitä rastia saa samota hyvinkin laajalta alueelta.

Jos jollain on omia kokemuksia hyvistä tai huonoista puolista noissa naveissa niin antaa kuulua vaan mikä navi kannattaa ostaa ja minkä takia tai jos ei jotain jonkin takia kannata ostaa. Olis nimittäin helpompaa tehdä ostopäätöstä kun sais oikeeta käytännössä todettua tietoa.

Teillähän tais Kangasniemellä olla jo käytössä 276:set.
Miltä vaikutti oudossa metsässä, löytyikö rastit :?:
Teme
6WD
Mönkijä:: Sportsman 800 EFI DL

Viesti Kirjoittaja Teme »

Olen tässä nyt yrittänyt mietiskellä minkä navigaattorin ostaisin mönkijään. Kotoa kun löytyy jo puhelimet mukaan luettuina neljä navigointilaitetta niin mieleen juolahti, että saako tuohon Nokian E90 kommunikaattoriin jonkinnäköisiä maastokarttoja :?: En nyt välttämättä olisi heti ostamassa viidettä monen sadan euron laitetta sen tähden että satunnaisesti tarvin sitä kömpiessä.
Kommarissa kuitenkin on jo sen kokoinen se sisänäyttö, että siitä jotain selvääkin saa ja puhelimeen löytyy myös tiivis kotelo jonka saa härveliin kiinni.
Jos jollakin on kokemuksia ko. laitteesta tai yleensäkin puhelimen maastokartoista niin olisi mukava kuulla onko niistä mihinkään...
hmaki
2WD

Viesti Kirjoittaja hmaki »

katso tuolta
ja
tuolta
Itellä on N95:ssä ja hyvin pelittää.
Se siinä on hyvää, että ozin kartat käy kans ja kartat saa suht halvalla:)
-Kun kaiken tekee itse, niin tietää ketä syyttää-
digiaslak

Viesti Kirjoittaja digiaslak »

Itse käytän E90:sessä tuota Ultrapointin sovellusta, DoGPS. On helkkarin tarkat kartat ja hyvä käyttää. Lisäplussana tietysti tuo koirapanka, jonka voi laittaa pojalle/vaimolle rephun mukhan. Voi kattella sitten sohvalta, missä reissaavat tahi ovat eksynhet.

Toinen kilpaileva tuote taitaa olla Trackerin vastaava.

EasyGo on myös yksi, johon ostin lisenssin. Petyin vain kahteen "ominaisuuteen" perusteellisesti. Ensinnäkin joudun maksamhan joka karttaneliöstä erikshen (muissa koko suomi kuuluu lisenshin). Toinen pettymys täällä tuntureilla se, että ohjelma vaatii kännykkä-rekisteröinnin jokaisella käynnistyskerralla. Eli ei toimi, jos ei kännykkä ole verkon kuuluvuudella.

t.Veli-Pekka
runner
4WD
Viesti:

Viesti Kirjoittaja runner »

Ultrapointtia olen käyttänyt. Kevättalvella Nokian Series 3 kännyköihin saa myös Tasku Loiston, jossa on MML:n peruskarttamateriaali. Hintakin on suhteellisen hyvin kohdallaan, jos vertaa esim Ultrapointtiin. Kannattaa käydä kurkkaamassa Loiston sivuilta http://www.hannusales.fi Jos jomman kumman hankintaa suunnittelet laita YV:ttä. Enempää ei viitsi mainostaa, muualla kuin tuolla kaupan puolella...
... Grizzly 700 FI ...
Teme
6WD
Mönkijä:: Sportsman 800 EFI DL

Viesti Kirjoittaja Teme »

veli-pekka kirjoitti: Toinen kilpaileva tuote taitaa olla Trackerin vastaava.
Katselin tuon Trackerin esitettä ja vaikutti ihan käypältä ohjelmalta, mutta miten se mahtaa pelittää tuossa E90:ssä. Esitteessä lukee "suorituskyky keskinkertainen, tai kaikkien ominaisuuksien käyttö ei onnistu täysimääräisesti: E90 (toistaiseksi)"
Ja miten se mahtaa skaalautua tuon kommarin sisänäyttöön?
Miten tuo karttojen lataaminen? Esitteessä kun puhutaan vain GPRS:n käytöstä ja että kannattaa ottaa kiinteähintainen GPRS. Kai sen luulisi onnistuvan puhelimen omalla WLAN yhteydelläkin... :?

Edit: Ja näyttää tuon asennusohjeessakin lukevan, että "Sovelluksen asentaminen ja karttojen lataus täytyy tehdä GPRS yhteyden kautta. Suosittelemme GPRS datapaketin hankkimista operaattoriltasi ennen kuin asennat ohjelmiston."
runner
4WD
Viesti:

Viesti Kirjoittaja runner »

Joskus testasimme kännykkänavigaattoreita ja tuolloin oma havaintomme oli, että varsinkin silloin kun liikkuu huomattavasti eri alueilla, on karttojen lataamistarve melkoinen, sikäli kun softa kaipaa ladattavia karttoja.

Tilanne on jonkin verran muuttunut noista testiajoista (reilu vuosi), kännykän muisttikortille saa suuremman määrän tavaraa eli kerran jossain liikkuessaan systeemi latailee, tai vaihtoehtoisesti muistiin ladataan GPRS yhteyden yli kartat, jonka jälkeen ne ovat siellä käytettävissä.

En ole Trackeriin perehtynyt sen enempää, mutta veikkaan että E90:n sisäinen GPS on se joka aiheuttaa vaikeuksia.

Itse odottelen TL:n versiota, koska siinä ei tarvitse GPRS:n kanssa latailla karttoja, vaan ne ladataan erikseen muistikortille.
... Grizzly 700 FI ...
janster
Noppeli

Viesti Kirjoittaja janster »

Joo, meillä oli noi 276C:t tuolla Kangasniemellä ja hyvin ne tuntu toimivan.
Hyvinä puolina voi suoraan mainita ison näytön ja nopeasti toimivan Zoomin sekä karttapohjan selailun, rastit on helppo ja nopea siirtää PC:ltä ja kyllä ne kaikki sieltä Kangasniemeltä löytykin. Joissakin oli pientä hakua mutta kaiken kaikkiaan hyvä laite, ei moittimista vielä näillä käyttökokemuksilla.
Kiinnittämisestä joku näky tuolla kyselevän ja itse laitoin niin että purin sen venesaranahässäkän ja laitoin siitä sen ylimmän palan läpipulteilla ilmanputsarikopan kanteen satulan ja ohjaustangon väliin ja siinä se.
jawa sp800
4WD
Mönkijä:: Polaris sportsman 800EFI

.

Viesti Kirjoittaja jawa sp800 »

mulla oli magellan 500 jonka vaihdoin magellan xl:ään jonka myin ja ostin garmin 276c sekä suomen topo kartaston sekä vapaa ajan kartat ja olen ollu enemman kun tyytyväinen mut maku asia kun koira muniaan nuoli :lol:
jpmrent
6WD
Mönkijä:: Polaris Scrambler 1000 t3b
Viesti:

Viesti Kirjoittaja jpmrent »

Nyt tuli kokeiltua tuo Amerikassa myytävä Garmin 276c.
Tilasin sen ebayn kautta ja toimituksen hotelliin jenkkeihin.tavara tuli perille niin kuin sovittiin ja hintaa jäi 512 mb muistikortin kanssa 440 eguu.Sen verran kokeilin tuossa sitä kun tuli että hyvin sai vaihdettua kielen suomeksi ja asetukset löytyy kaikki metrisille myöskin.
Takuiden kanssa tietysti voi olla ongelmia jos tulee vikaa.
Näyttää olevan täysin sama tuote kuin suomessa myytävä.
Aika näyttää kuin se toimii käytössä.
Säästö kuitenkin aika hyvä verrattuna Suomesta ostettaessa.
Iloinen Manninen
Atv Team Pumpulipersepojat
ATC
Koheltaja (r)
Mönkijä:: Maatalous traktori

Re: .

Viesti Kirjoittaja ATC »

jawa sp800 kirjoitti:mulla oli magellan 500 jonka vaihdoin magellan xl:ään jonka myin ja ostin garmin 276c sekä suomen topo kartaston sekä vapaa ajan kartat ja olen ollu enemman kun tyytyväinen mut maku asia kun koira muniaan nuoli :lol:
Kun itse käytän tuota Magellan XL mallia ja olen siihen enemmän kuin tyytyväinen, niin mikä on mielestäsi tuossa Garminissa parempaa ja mikä sinut sai vaihtamaan tuon magellanin pois. Ihan mielenkiinnosta kyselen kun on nyt sinulla käyttökokemuksia molemmista.
¤VETERAANIT¤
Kerran jo luulin olleeni oikeassa, valitettavasti erehdyin...
jawa sp800
4WD
Mönkijä:: Polaris sportsman 800EFI

Viesti Kirjoittaja jawa sp800 »

ATC kirjoitti:
jawa sp800 kirjoitti:mulla oli magellan 500 jonka vaihdoin magellan xl:ään jonka myin ja ostin garmin 276c sekä suomen topo kartaston sekä vapaa ajan kartat ja olen ollu enemman kun tyytyväinen mut maku asia kun koira muniaan nuoli :lol:
Kun itse käytän tuota Magellan XL mallia ja olen siihen enemmän kuin tyytyväinen, niin mikä on mielestäsi tuossa Garminissa parempaa ja mikä sinut sai vaihtamaan tuon magellanin pois. Ihan mielenkiinnosta kyselen kun on nyt sinulla käyttökokemuksia molemmista.
No siinä on selkeempinäyttö ja kommunikoi tietokoneen kanssa helpommin eli reitit tosi helppo siirtää koneelle ite vaihdoin uteliaisuutta ei mulla jäänyt mitään huonoa sanottavaa magellanistakaan :lol: ps:kaikkea tarvii kokeilla paitsi ei anoppia ja kansantansseja :oops:
ATC
Koheltaja (r)
Mönkijä:: Maatalous traktori

Viesti Kirjoittaja ATC »

jawa sp800 kirjoitti:
ATC kirjoitti:
No siinä on selkeempinäyttö ja kommunikoi tietokoneen kanssa helpommin eli reitit tosi helppo siirtää koneelle ite vaihdoin uteliaisuutta ei mulla jäänyt mitään huonoa sanottavaa magellanistakaan :lol: ps:kaikkea tarvii kokeilla paitsi ei anoppia ja kansantansseja :oops:
Tuosta anopista en välttämättä ole samaa mieltä, varsinkaan jos vielä sattuu olemaan jonkun toisen anoppi :roll: . Kansantansseihin en kyllä sekaannu.
Ok kun en tuota tietokonetta ole vielä sotkenut (en osaa) suunnistushommiin, niin pärjännen tuolla Magellanilla. :wink:
¤VETERAANIT¤
Kerran jo luulin olleeni oikeassa, valitettavasti erehdyin...
mikkis
6WD
Mönkijä:: EXTrapper 700xl tl

Re: Mikä GPS -navigaattori olisi hyvä mönkijäsuunnistuksessa?

Viesti Kirjoittaja mikkis »

niin näis kisoissa ei varmaan tarvii käyttää navigaattoria ? elikkä millaiset kartat löytyy onko ihan suunnistuskartat 1:15000 tai 1:10000,elikkä varmaan suunnistajana löydän nopeimmin rastit ihan kunnon kartoilla kuin navigaattorilla.
AJA MÖNKIJÄLLÄ NIIN EI TARVITSE KATUA!
Uudenmaan Mönkijät Ry

EX Kymco MXU 250 -06 (MYYTY),EX Trapper XL700 M TL (myyty)
http://www.youtube.com/mikovaful
Vastaa Viestiin