Askolan kilpailu ????
- Catiska
- 6WD
- Viestit: 430
- Liittynyt: 20 Loka 2008 17:45
- Mönkijä:: Polaris Ranger 570 ESP 2017
- Paikkakunta: Lappeenranta
- Viesti:
Re: Askolan kilpailu ????
No tuohan on aivan selvä juttu. Tuolla pusikossa gepsin signaali on välillä mitä on, laskettu sijainti saattaa heitellä hetkellisesti paljonkin, välillä todellista sijaintia 50m vasemmalla ja parin sekunnin jälkeen 70 oikealla. Siitäpä sitten tulee laskennallisesti melko mahtavia nopeuksia noiden pisteiden välillä. Ei kait tuota voi hyvällä tahdollakaan pitää luotettavana nopeuden määrittämismenetelmänä jälkikäteen. Johan tuo normaalien virhekaavojen mukaankin laskien osoittautuu todella epävarmaksi menetelmäksi valvoa nopeuksia. Mutta, jos taas on kyse hieman pitkäkestoisemmasta liikkeestä gepsin mukaan samaan liikesuuntaan, alkaa tarkkuus kait olemaan jo riittävä.
Re: Askolan kilpailu ????
Tutkin vielä toisen gepsin jälkilokin,
420 honda kulkee aikas kovaa näköjään...
jälkiloki
1 12.9.2009 15:37:16 45 m 1.3 km 0:00:09 529 km/h 23° tosi N60 31.712 E25 35.511
ilmankos ei meinannut renellä pysyä perässä
420 honda kulkee aikas kovaa näköjään...
jälkiloki
1 12.9.2009 15:37:16 45 m 1.3 km 0:00:09 529 km/h 23° tosi N60 31.712 E25 35.511
ilmankos ei meinannut renellä pysyä perässä

-
- Tracks
- Viestit: 2832
- Liittynyt: 28 Huhti 2005 15:31
- Paikkakunta: Haarajoki/Kangasniemi
Re: Askolan kilpailu ????
Nämä heitot on otettu tarkastelussa huomioon ja hylkäykseen johti kilpailualueen teillä toistuvasti ajetut ylinopeudet, ei siis yksittäinen piikki nopeudessa.
Re: Askolan kilpailu ????
Niin Kerttu meilläpäin on sanonta,että ensin tarvii järjestää edes yhdet kisat ennenkö voipi lopettaa
Ja sit se STOP merkki... meillä on niin mahdottaman vauras kaupunki,että ovat perkeleet ottaneet stop merkit pois ja tehneet liikenneympyrät tilalla....Opettele siinä nyt sitten 


- Roosa999
- Ylläpitäjä
- Viestit: 10879
- Liittynyt: 09 Tammi 2005 21:42
- Mönkijä:: Honda
- Paikkakunta: Honda TRX Foreman 500 T3,Yamaha Breeze
- Viesti:
Re: Askolan kilpailu ????
Makken kortin ajoaikana ei Suomessa ollu kun Haagan liikenneympyrä ja se ei ole Hämeessä vaan Helsingissä 

Ettepäin
Varoitus: Luvalliset ajot saattaa olla maksullisia ja aiheuttaa riippuvuutta !
Skype: Roosa999 ja oikea nimi: Heikki Hautala
https://www.pariuraa.fi/wordpress
Varoitus: Luvalliset ajot saattaa olla maksullisia ja aiheuttaa riippuvuutta !
Skype: Roosa999 ja oikea nimi: Heikki Hautala
https://www.pariuraa.fi/wordpress
Re: Askolan kilpailu ????
On niin värikästä keskustelua et on pakko tulla ajamaan jämsään.
Voi olla mahtavat päätösbileet.
TEAM 18
Voi olla mahtavat päätösbileet.
TEAM 18
- Roosa999
- Ylläpitäjä
- Viestit: 10879
- Liittynyt: 09 Tammi 2005 21:42
- Mönkijä:: Honda
- Paikkakunta: Honda TRX Foreman 500 T3,Yamaha Breeze
- Viesti:
Re: Askolan kilpailu ????
Erinomaista.
Tuliskos joku muukin...
Tuliskos joku muukin...
Ettepäin
Varoitus: Luvalliset ajot saattaa olla maksullisia ja aiheuttaa riippuvuutta !
Skype: Roosa999 ja oikea nimi: Heikki Hautala
https://www.pariuraa.fi/wordpress
Varoitus: Luvalliset ajot saattaa olla maksullisia ja aiheuttaa riippuvuutta !
Skype: Roosa999 ja oikea nimi: Heikki Hautala
https://www.pariuraa.fi/wordpress
Re: Askolan kilpailu ????
Tervehdys! Kerrotaanpa nyt täältäkin fiilikset ensimmäisen kisan jälkeen. Kisat olivat mielestäni erittäin mukavat ja ajo mestat aivan loistavat. Järjestelytkin oli hoidettu hyvin ja selvästi vaivaa oli nähty!! Äijä linkuttaa kädet hapoilla ja kone kökkönä tauolle ja sai kuin saikin koneen vielä ajokuntoon. No kellohan oli jo reilusti yli puolen yön ja sitten luvattua ruokaa etsimään. Ajatuksissa pyöri jokin kuiva sämpylä ja trip mehu, mut ei jumalauta kaveri latas jumalattoman satsin sypydäriä kera salaatin ja vielä letun päälle ja kyllä maistui
. Viimeistään siinä vaiheessa huomas kyl tää on mun juttu. No sitte muutama tunti unta ja mökön sarviin ja paanalle. Kun kyseessä oli eka kisa niin oltiin liikkeellä vähän harjoittelu mielellä ja hauskaa pitämässä ja kyllähän tuo alkoi sujumaankin loppua kohden ja vaikka koneet vähän kenkkuili niin maaliin päästiin. No sitten tuli nämä kuuluisat tulokset tiimimme oli hylätty SYY useita räikeitä ylinopeuksia oli hutkittu 60 km/h siellä sun täällä ja parhaimmillaan yli 80 km/h mitä pesää. No sitten räpläämään gps:ää minulla max nop. oli 40.1km/hja ajo parilla muistaakseni n.37km/h. No eipä siinä sillä hetkellä osannut oikein muutakun nauraa kun ei kehdannut itkeäkkään. Itse tiedän että en ole ajanut kisan aikana missään vaiheessa yli 50 km/h kuin ei myöskään ajoparinikaan. Tässä kotona miettiessäni tuli mieleen muunmuassa sellainen asia että en koko kilpailun aikana ajanut isolla perällä kertaakaan. Mököni on nfm huntter(cf moton kopio) ja voin rehellisesti sanoa että kyseisellä vehkeellä kun pienellä perällä ajaa yli 40km/h on tärinä niin tuskallista että esim. pidemmän ajon jälkeen kusella käydessä tulee kaikkea muuta kuin kusta!!!!!
Joten kysynkin nyt että miten helvetissä voi enää osallistua näihin kisoihin kun itse tietää että ei ajettu ylinopeutta ja HYLKÄYKSEN syy on yli nopeus

Joten kysynkin nyt että miten helvetissä voi enää osallistua näihin kisoihin kun itse tietää että ei ajettu ylinopeutta ja HYLKÄYKSEN syy on yli nopeus

- Vee-äM
- R.I.P
- Viestit: 2460
- Liittynyt: 20 Loka 2005 08:20
- Paikkakunta: Vesilahti Yamaha Grizzly 700 FI SE MutaRaaseri -08-
Re: Askolan kilpailu ????
Taitava kuljettaja osaa ottaa laitteestaan irti näköjään 110-150%.
Tiedän tuon hylätyksi tulemisen tunteen,-07 Saaramaa.GPS näytti huippuja yli 60,suitsa ei menny pikkupuolella kuin 50.Ja siirtymät ajettiin max. 40.
Mutta antakaa toki uusi mahdollisuus järjestäjille,minäkin luovutin vasta toisen mällin osuttua myöhemmin.
Tiedän tuon hylätyksi tulemisen tunteen,-07 Saaramaa.GPS näytti huippuja yli 60,suitsa ei menny pikkupuolella kuin 50.Ja siirtymät ajettiin max. 40.
Mutta antakaa toki uusi mahdollisuus järjestäjille,minäkin luovutin vasta toisen mällin osuttua myöhemmin.

- Nerd-O
- 4WD
- Viestit: 235
- Liittynyt: 07 Helmi 2008 22:18
- Mönkijä:: Arctic Cat 700 EFI SE -09
- Paikkakunta: Kärkölä City
- Viesti:
Re: Askolan kilpailu ????
Eikö tuota varten ole kisassa näitä vapaaehtoisia toimitsijoita, mitkä pörräävät mönkijöillään ympäriinsä ja valvovat ettei alueilta poiketa tai lippunauhoja siirrellä?saimi kirjoitti:Itelle pisti ainakin silmään, kun ei ajettu silleen, että takahampaat halkee niin aika monella lippulappu nauhalla rajatulla rastilla oli tultu tai poistuttu nauhan ali/ yli. Olishan monasti ollu helpompi mennä siihen rastille, varsin kun molempien sinne olis päästävä. Suotta olivat kai niitä sinne viritelleet..
Ja mitä tuossa on lukenut tuosta ylinopeudesta niin mielestäni aika selkeästi on tuotu esille että gepsin perusteella jälkikäteen suoritettu nopeuden valvonta on täysin epäluotettava ja sitä ei saisi missään nimessä käytellä. Tiedä sitten mistä Robbe tai kilpailutoimi tietonsa hakee, mutta Robben mukaan tutka on SML:n mukaan se ainoa ja oikea tapa mittaa nopeus. Oletan että Robbe on soitellut sinne ja kysellyt asiaa. Kilpailutoimi on taas tutkinut sääntöjä ja todettu että myös muita tapoja voidaan käyttää nopeudenmittaamiseen, kuitenkaan sitä varmistamatta SML:stä? Tuohan on helposti tarkistettavissa kun soittaa sinne SML:ään jollekin jeesukselle ketä asiasta tietää. Jos vastaus on että tutka on ainoa mittaustapa niin kilpailutoimihan on rikkonut SML:n sääntöjä ja näin ollen nuo ylinopeus hylkäykset pitää perua. Toisaalta jos Robbe on soitellut myös Garminin maahantuojalle ja siellä on sanottu ettei gepsi ole luotettava nopeudenmittausväline niin viimeistään tuossa vaiheessa kilpailutoimi voisi myöntää virheensä.
Kilpailjat on myös tuonut perin hyvin esille gepsin epäluotettavuuden. Yksi parhaimmista on tuo CF Moton yli 80km/h nopeus. Aika fakiiri saa olla että jo vakio motolla pääsee 80 vakio renkailla. Eikä se ainakaan minun mielestäni ole kovin juhlava ajettava siinä nopeudessa. Vielä kun on alla 27" renkaat ja vanteissakin varmaan kuraa sun muuta ihanasti ravistamassa niin vähän epäilyttää.
Omasta mielestä nuo kilpailijat on tuonut hyvin esille tuon gepsin epäluotettavuuden ja kilpailutoimi ei sitä vaan suostu myöntämään. Mikä lie ongelma myöntää että nyt oltiin väärässä?
Joten nyt kilpailutoimi rimpauttaa sinne SML:ään ja kyselee sieltä voiko gepsin jälkiä käyttää nopeuden mittaamiseen ja sen jälkeen soittavat vielä Garminin maahantuojalle ja kyselevät sieltä voiko sitä käyttää nopeuden mittaukseen. Jos jompikumpi noista kahdesta ilmoittaa että ei onnistu niin silloin sitä ei pitäisi käyttää. Mikäli nuo kumpikin taho ilmoittaa että homma ok niin sitten jää jäljelle nuo kilpailijoiden perin hämärät nopeudet laitteilla, millä sellainen ei pitäisi olla missään vaiheessa edes mahdollista.
Onneksi en kilpaile, enkä ole kilpailutoimen hommissa mukana. Ei vituta pätkääkään mikä on lopputulos

Tulin, näin ja koitin sormella. Siellähän se oli.
- Roosa999
- Ylläpitäjä
- Viestit: 10879
- Liittynyt: 09 Tammi 2005 21:42
- Mönkijä:: Honda
- Paikkakunta: Honda TRX Foreman 500 T3,Yamaha Breeze
- Viesti:
Re: Askolan kilpailu ????
Kyllä SML tuntee muitakin nopeudenvalvontatapoja samaten AKK.
Esim valokennoilla mitataan jne.
Kyllä GPS:n pitkän siirtymän keskituntinopeus on ihan tarkka. Siis katsotaan pisteeltä lähtöaika ja pisteelle tuloaika. Niiden etäisyys ja siitä keskituntinopeus välille. Olen tuossa autolla noita mittaillut ja ihan luotettavia arvoja saa. Yksittäisten pisteiden välillä esiintyviä epätarkkuuksia ei tässä laskentatavassa esiinny.
GPS:n kello pysyy ajassa ja samaten MapSorsan etäisyysmittaus toimii luotettavasti, joten kyllä sen luotettavastikin saa mitattua.
SML:n kantaan saavat puuttua siihen puuhaan vannoutuneet henkilöt.
Esim valokennoilla mitataan jne.
Kyllä GPS:n pitkän siirtymän keskituntinopeus on ihan tarkka. Siis katsotaan pisteeltä lähtöaika ja pisteelle tuloaika. Niiden etäisyys ja siitä keskituntinopeus välille. Olen tuossa autolla noita mittaillut ja ihan luotettavia arvoja saa. Yksittäisten pisteiden välillä esiintyviä epätarkkuuksia ei tässä laskentatavassa esiinny.
GPS:n kello pysyy ajassa ja samaten MapSorsan etäisyysmittaus toimii luotettavasti, joten kyllä sen luotettavastikin saa mitattua.
SML:n kantaan saavat puuttua siihen puuhaan vannoutuneet henkilöt.
Ettepäin
Varoitus: Luvalliset ajot saattaa olla maksullisia ja aiheuttaa riippuvuutta !
Skype: Roosa999 ja oikea nimi: Heikki Hautala
https://www.pariuraa.fi/wordpress
Varoitus: Luvalliset ajot saattaa olla maksullisia ja aiheuttaa riippuvuutta !
Skype: Roosa999 ja oikea nimi: Heikki Hautala
https://www.pariuraa.fi/wordpress
Re: Askolan kilpailu ????
Nerd-O kirjoitti: Robben mukaan tutka on SML:n mukaan se ainoa ja oikea tapa mittaa nopeus. Oletan että Robbe on soitellut sinne ja kysellyt asiaa. Kilpailutoimi on taas tutkinut sääntöjä ja todettu että myös muita tapoja voidaan käyttää nopeudenmittaamiseen, kuitenkaan sitä varmistamatta SML:stä? Tuohan on helposti tarkistettavissa kun soittaa sinne SML:ään jollekin jeesukselle ketä asiasta tietää. Jos vastaus on että tutka on ainoa mittaustapa niin kilpailutoimihan on rikkonut SML:n sääntöjä ja näin ollen nuo ylinopeus hylkäykset pitää perua.
Robben mukaan just just.....allmighty...
Kerroppas minulle miksi kilpailussa on mukana SML:n valvoja ja tuomari? Tai no kertokaa vaikka kaikki yhes koos.
Mistä arvon Kärkölän suurvisiiri päättelee ettei asiaa ole tarkistettu SML:stä? Palataan siis taas valvojan ja tuomarin paikallaoloon.
Tähän voisi Robbe vaikka nyt laittaa että kenen kanssa on asian tiimoilta ollut yhteydessä, niin voi joku innokas vahvistaa tämän.Nerd-O kirjoitti:Toisaalta jos Robbe on soitellut myös Garminin maahantuojalle ja siellä on sanottu ettei gepsi ole luotettava nopeudenmittausväline niin viimeistään tuossa vaiheessa kilpailutoimi voisi myöntää virheensä.
No siellähän on sitten joka näreen takana toimitsija kyttäämässä kuka tekee ja mitä.Nerd-O kirjoitti:Eikö tuota varten ole kisassa näitä vapaaehtoisia toimitsijoita, mitkä pörräävät mönkijöillään ympäriinsä ja valvovat ettei alueilta poiketa tai lippunauhoja siirrellä?
Kyllä näistä viimeisistä kilpailuista on ollut rehti kilpailuhenki kaukana, välillä tuntuu siltä että kilpailussa menestymisen pakko/halu on niin kova että kaikin mahdollisin keinoin täytyy pyrkiä kiertämään.
Yhteenvetona.
Mulle on tulevaisuudessa aivan yks lysti kuka näitä tekee ja kuka kisaa.
Tämän kauden kokemuksesta voin sanoa että on aivan häviän pieni osa kisaporukasta joka ajaa rehdisti.
Osa porukasta virheestä/rikkeestä palaessaan osaa asian ottaa niin kuin se kuuluu, sitten on tämä kuin kakaralauma jotka vinkuu viimiseen asti "ei mitään olla tehty".
Tähän kun lisätään vielä se porukka täällä palstalla joka tietää asioista yhtä paljon ku sika tietää satelliitista niin vituiks menee.
Toki antaa mennä vaan, parasta olisi nyt antaa paskan osua kunnolla tuulettimeen, niin saadaan ilma hetken päästä puhdistettua, tai sitten ei.
- Roosa999
- Ylläpitäjä
- Viestit: 10879
- Liittynyt: 09 Tammi 2005 21:42
- Mönkijä:: Honda
- Paikkakunta: Honda TRX Foreman 500 T3,Yamaha Breeze
- Viesti:
Re: Askolan kilpailu ????
Jos nyt listataan tänne niitä paljon peräänkuulutettuja säännön pilkun tarkkaa noudattamista:
- Lippusiimojen ali ajamista-> näkyy jäljet
- Rastilla kiilaus ja muiden koneisiin osuminen ja samalla lippusiiman alitus
- Ylinopeus, joka mitattu silmällä, mutta silmä erottaa 40km/h / 80km/h
- Liikennemerkkien noudattamattomuus
- Koneiden pois vienti Park Ferme-alueelta ennen lupaa ja kieltoja uhmaten
- Aluerajojen ylittäminen
Tässä nyt muutama. Eil varmasti on kummallakin puolella korjaamista. Miksi kisaajat eivät ota kantaa toistensa tekemisiin?
Laji on kovin nuori ja hakee uomiansa edelleen. Muutamia asioita, jotka tulee jarkossa muistaa:
Järjestäjä:
- Aikainen tiedottaminen alueesta ja mahdollisuuksista yöpyä
- Ruokahuollon takuutoimittaja
- Tinkimättömyys turva-asioissa
- Sanktioiden, kuten AT-myöhästymisten vakiointi
- Nopeuden mittaaminen kaikkien hyväksymällä tavalla. Tutka, kenno tai soveltuvasti GPS. GPS-mittaus tulee tehdä pitkän välin mittauksena perustuen aikaan ja matkaan.
- Faktatoimitsijoiden käyttö tarvittaessa tai pistokokein
- Herkkänahkaisuus romukoppaan
Kisaajat:
- Riittävän aikainen ilmoittautuminen
- Rittävän aikainen saapuminen paikalle
- Rehti kisamentaliteetti
- Koneet katsastusvarustein
- Paperit täytettynä katsastuksessa
- GPS:t ja kamerat tyhjinä
- 0-toleranssi alkoholin suhteen
- Alueen siivous omalta osalta. Esim öljymatot !!!
- Herkkänahkaisuus romukoppaan
tässä muutamia huomioita, muitakin varmasti on.
Tämä on ollut herrasmiesten ja leidien laji. Pidetään se sellaisena. Marttyyrin viitat voi kuopata ja antaa ajan kullta muistot.
Topikki pidetään auki, kunnes SML:n virallinen kanta asioista tulee kirjoitettuna tänne. Sen jälkeen avataan uusi topikki tai niiden sarja, jossa kommentteja kaivataan kaikilta RAKENTAVASSA hengessä. Äänestetään, väitellään jne, mutta kirjataan kaikki toiveet ja epäkohdat ja toteutetaan ajan, ihmisten ja tekniikan puitteissa.
Haluan kaikkien viihtyvän täällä ja maastossa, minulle niin rakkaan lajin parissa.
- Lippusiimojen ali ajamista-> näkyy jäljet
- Rastilla kiilaus ja muiden koneisiin osuminen ja samalla lippusiiman alitus
- Ylinopeus, joka mitattu silmällä, mutta silmä erottaa 40km/h / 80km/h
- Liikennemerkkien noudattamattomuus
- Koneiden pois vienti Park Ferme-alueelta ennen lupaa ja kieltoja uhmaten
- Aluerajojen ylittäminen
Tässä nyt muutama. Eil varmasti on kummallakin puolella korjaamista. Miksi kisaajat eivät ota kantaa toistensa tekemisiin?
Laji on kovin nuori ja hakee uomiansa edelleen. Muutamia asioita, jotka tulee jarkossa muistaa:
Järjestäjä:
- Aikainen tiedottaminen alueesta ja mahdollisuuksista yöpyä
- Ruokahuollon takuutoimittaja
- Tinkimättömyys turva-asioissa
- Sanktioiden, kuten AT-myöhästymisten vakiointi
- Nopeuden mittaaminen kaikkien hyväksymällä tavalla. Tutka, kenno tai soveltuvasti GPS. GPS-mittaus tulee tehdä pitkän välin mittauksena perustuen aikaan ja matkaan.
- Faktatoimitsijoiden käyttö tarvittaessa tai pistokokein
- Herkkänahkaisuus romukoppaan
Kisaajat:
- Riittävän aikainen ilmoittautuminen
- Rittävän aikainen saapuminen paikalle
- Rehti kisamentaliteetti
- Koneet katsastusvarustein
- Paperit täytettynä katsastuksessa
- GPS:t ja kamerat tyhjinä
- 0-toleranssi alkoholin suhteen
- Alueen siivous omalta osalta. Esim öljymatot !!!
- Herkkänahkaisuus romukoppaan
tässä muutamia huomioita, muitakin varmasti on.
Tämä on ollut herrasmiesten ja leidien laji. Pidetään se sellaisena. Marttyyrin viitat voi kuopata ja antaa ajan kullta muistot.
Topikki pidetään auki, kunnes SML:n virallinen kanta asioista tulee kirjoitettuna tänne. Sen jälkeen avataan uusi topikki tai niiden sarja, jossa kommentteja kaivataan kaikilta RAKENTAVASSA hengessä. Äänestetään, väitellään jne, mutta kirjataan kaikki toiveet ja epäkohdat ja toteutetaan ajan, ihmisten ja tekniikan puitteissa.
Haluan kaikkien viihtyvän täällä ja maastossa, minulle niin rakkaan lajin parissa.
Ettepäin
Varoitus: Luvalliset ajot saattaa olla maksullisia ja aiheuttaa riippuvuutta !
Skype: Roosa999 ja oikea nimi: Heikki Hautala
https://www.pariuraa.fi/wordpress
Varoitus: Luvalliset ajot saattaa olla maksullisia ja aiheuttaa riippuvuutta !
Skype: Roosa999 ja oikea nimi: Heikki Hautala
https://www.pariuraa.fi/wordpress
Re: Askolan kilpailu ????
Hyvä Jänkhä! Tuo sinun teksti todella rakentavaa. Mieshän on kuin jumala tietää kaikesta kaiken. Ja kyllä siellä niitä rehtejä kisaajiakin on. Tuliko sun pieneen mieleen että siellä oltais ajettu nop. rajotusten mukaan ja se virhe ois jossain muualla vaikka siellä peilissä. Tollanen yli mielisyys sapettaa. Tuskin täällä siitä ylinopeudesta purnattaisiin naäin paljon jos siellä olis ajettu niitä. Ja kyllä niistä gps pulikoista on tietotaitoa aika monella taholla. Ja pakko se on johonkin purnata kun ei tuo kilpailutoimi vastaa s-posteihin. Joten tule vaan Jänkhä tänne hiekkalaatikolle leikkimään ajetaan vaikka ylinopeutta neppis autoilla.
Re: Askolan kilpailu ????
Mietin edelleenkin että miksei yksikään näistä purnaajista tehny protestia??? Jokaisella kilpailijalla oli siihen mahdollisuus.Tompa 79 kirjoitti:Hyvä Jänkhä! Tuo sinun teksti todella rakentavaa. Mieshän on kuin jumala tietää kaikesta kaiken. Ja kyllä siellä niitä rehtejä kisaajiakin on. Tuliko sun pieneen mieleen että siellä oltais ajettu nop. rajotusten mukaan ja se virhe ois jossain muualla vaikka siellä peilissä. Tollanen yli mielisyys sapettaa. Tuskin täällä siitä ylinopeudesta purnattaisiin naäin paljon jos siellä olis ajettu niitä. Ja kyllä niistä gps pulikoista on tietotaitoa aika monella taholla. Ja pakko se on johonkin purnata kun ei tuo kilpailutoimi vastaa s-posteihin. Joten tule vaan Jänkhä tänne hiekkalaatikolle leikkimään ajetaan vaikka ylinopeutta neppis autoilla.
Jälkiviisas on niin mahdottoman helppo olla, eikö totta?
Tottakai tulen ajamaan kun kerran vartavasten pyydetään.