ATV-Offroad 2010 säänöt
ATV-Offroad 2010 säänöt
Arvoisat kilpailijat ja kilpailun järjestäjät.
Pyytäisin teiltä nyt sääntö ehdotuksia ja tarkennus ehdotuksia kaudelle 2010.
Teidän kommentit ovat ensiarvoisen tärkeitä sillä olisi tarkoitus että vältyttäisiin Askolan tapisilta häslingeiltä jatkossa. Tämäkin tapaus johtui puuteista säänöissä ja näistä pitää päästä erilleen sillä kausi 2010 ajetaan todennäköisesti Suomenmestaruutena.
T: ATV-Lajipäällikkö
Pyytäisin teiltä nyt sääntö ehdotuksia ja tarkennus ehdotuksia kaudelle 2010.
Teidän kommentit ovat ensiarvoisen tärkeitä sillä olisi tarkoitus että vältyttäisiin Askolan tapisilta häslingeiltä jatkossa. Tämäkin tapaus johtui puuteista säänöissä ja näistä pitää päästä erilleen sillä kausi 2010 ajetaan todennäköisesti Suomenmestaruutena.
T: ATV-Lajipäällikkö
Re: ATV-Offroad 2010 säänöt
Säännöt varmasti kaipaa tarkennuksia ja täsmennyksiä, mutta ...
Toivon vilpittömästi, että SML jää pois ATV OffRoud sunnistus kuvioista. Mitä on vaivan palkaksi saatu?
SML:lle lisää tuloja.
Suomenmestaruudesta varmasti ensivuonna ajetaan, jos kilpailutoimi niin haluaa. Sillä asialla ja SML:llä vaan ei välttämättä ole mitään tekemistä keskenään. Suomessa yhdistys kuin yhdistys voi pistää pystyy vaikka mitä, jos sillä on siihen halua. Olisko mönkijän kannon MM kilpailut vaikka seuraava mailman valloitus.
Pieni tarkennut asioihin olisi paikallaan. ATV-lajipääliköä ei ole olemassa. On vain SML:n ATV-lajipäälikkö ja se on Suomen Moottoriliitto ry:n nimeämä ja hoitaa vain SML:n sisäisissä asioissa ATV asioita.
Ei ole ylitse kaikkien olevaa kaikkien tunnustama Jumalaakaan.
Tarkoitan, että voidaan yhtähyvin puhua Mönkkärit ry:n ATV-lajipääliköstä, mutta tällä hetkellä sellaista ei ole, vaan tulevaisuudessa voi olla.
Mönkkärit ry ilmoitaa tänään yhdistyksen syyskokouksen ajankohdasta nettisivuillaan, ja samalla raottaa vähän mitä kokouksessa tullaan käsittelemään. Keskustelu avataan kuulemma mm. SML:n jäsenyydestä. Minä tulen kannattamaan SML:stä eroamista.
syy: 1. hyöty suhteessa työhön ja rahaan on kohtuuttoman pieni, vakuutussopimuksia voi muutkin tehdä 2. SML:n ATV-lajipäälikön itsepintainen vastustaminen ATV-supermoto sääntöuudistuksia ja SM arvon ajamista itsekeskeisesti vastoin harrastaja enemmistön tahtoa ja mielipidettä 2008 syksyllä.
Toivon vilpittömästi, että SML jää pois ATV OffRoud sunnistus kuvioista. Mitä on vaivan palkaksi saatu?
SML:lle lisää tuloja.
Suomenmestaruudesta varmasti ensivuonna ajetaan, jos kilpailutoimi niin haluaa. Sillä asialla ja SML:llä vaan ei välttämättä ole mitään tekemistä keskenään. Suomessa yhdistys kuin yhdistys voi pistää pystyy vaikka mitä, jos sillä on siihen halua. Olisko mönkijän kannon MM kilpailut vaikka seuraava mailman valloitus.
Pieni tarkennut asioihin olisi paikallaan. ATV-lajipääliköä ei ole olemassa. On vain SML:n ATV-lajipäälikkö ja se on Suomen Moottoriliitto ry:n nimeämä ja hoitaa vain SML:n sisäisissä asioissa ATV asioita.
Ei ole ylitse kaikkien olevaa kaikkien tunnustama Jumalaakaan.
Tarkoitan, että voidaan yhtähyvin puhua Mönkkärit ry:n ATV-lajipääliköstä, mutta tällä hetkellä sellaista ei ole, vaan tulevaisuudessa voi olla.
Mönkkärit ry ilmoitaa tänään yhdistyksen syyskokouksen ajankohdasta nettisivuillaan, ja samalla raottaa vähän mitä kokouksessa tullaan käsittelemään. Keskustelu avataan kuulemma mm. SML:n jäsenyydestä. Minä tulen kannattamaan SML:stä eroamista.
syy: 1. hyöty suhteessa työhön ja rahaan on kohtuuttoman pieni, vakuutussopimuksia voi muutkin tehdä 2. SML:n ATV-lajipäälikön itsepintainen vastustaminen ATV-supermoto sääntöuudistuksia ja SM arvon ajamista itsekeskeisesti vastoin harrastaja enemmistön tahtoa ja mielipidettä 2008 syksyllä.
- juniorijussi
- Tracks
- Viestit: 1596
- Liittynyt: 19 Helmi 2005 01:02
- Mönkijä:: Honda Foreman 500 Fe 2012
- Paikkakunta: Lempäälä
- Viesti:
Re: ATV-Offroad 2010 säänöt
Jörölle
Täysin samaa mieltä..Tiedä vaikka innostus ensi vuonna ajamaan
!!
Kuka on yleensäkään kaivannut kyseistä "salaliittoa". Nyt on rivit hajonneet ja syy on missä ??

Täysin samaa mieltä..Tiedä vaikka innostus ensi vuonna ajamaan

Kuka on yleensäkään kaivannut kyseistä "salaliittoa". Nyt on rivit hajonneet ja syy on missä ??
Linhai CUV 800 4x4 Perkins Diesel 2016
Honda Foreman 500 2012
Honda Foreman 500 2012
- mönkkä
- 6WD
- Viestit: 941
- Liittynyt: 03 Loka 2005 19:59
- Mönkijä:: 2 x 100 ccm3
- Paikkakunta: Nokia
- Viesti:
Re: ATV-Offroad 2010 säänöt
Perskeles täähän rupee kuullostamaan hyvältä
meikä oli jo alusta alkaen moottoriliitosta
mieltä, katsotaan mitä tapahtuu ja toivottavasti päästään kaikkia tyydyttävään ratkaisuun.



- waari
- 6WD
- Viestit: 887
- Liittynyt: 29 Heinä 2005 10:26
- Mönkijä:: HONDA 24", 275 kg
- Paikkakunta: Siuntio
Re: ATV-Offroad 2010 säänöt
haiskahtaa vaan pahasti sitte siltä että niissä kisoissa ajaa vaan m ryyn jäsenet. eikös sekin sitte karsi osanottajia.
välittää.....
- Roosa999
- Ylläpitäjä
- Viestit: 10879
- Liittynyt: 09 Tammi 2005 21:42
- Mönkijä:: Honda
- Paikkakunta: Honda TRX Foreman 500 T3,Yamaha Breeze
- Viesti:
Re: ATV-Offroad 2010 säänöt
Onko 20 -30€ todellakin paha pala maksettajaksi, jotta ajettaisiin Mry:n kesken. SItäpaitsi Yhdistys voi ihan itse päättää, jos ottaa yhdistyksen ulkopuolisia kisaamaan.
Siksikin on tärkeää tulla kokoukseen vaikuttamaan.
Siksikin on tärkeää tulla kokoukseen vaikuttamaan.
Ettepäin
Varoitus: Luvalliset ajot saattaa olla maksullisia ja aiheuttaa riippuvuutta !
Skype: Roosa999 ja oikea nimi: Heikki Hautala
https://www.pariuraa.fi/wordpress
Varoitus: Luvalliset ajot saattaa olla maksullisia ja aiheuttaa riippuvuutta !
Skype: Roosa999 ja oikea nimi: Heikki Hautala
https://www.pariuraa.fi/wordpress
- waari
- 6WD
- Viestit: 887
- Liittynyt: 29 Heinä 2005 10:26
- Mönkijä:: HONDA 24", 275 kg
- Paikkakunta: Siuntio
Re: ATV-Offroad 2010 säänöt
kun en kuulu enkä haluakaan kuulua vuosia sitten tapahtuneista syistä johtuen. ns. pakkoliittyminen jos haluat ajaa on mielestäni ihan yhtä punainen vaate ku toisille toi sml:ä
välittää.....
- Vee-äM
- R.I.P
- Viestit: 2460
- Liittynyt: 20 Loka 2005 08:20
- Paikkakunta: Vesilahti Yamaha Grizzly 700 FI SE MutaRaaseri -08-
Re: ATV-Offroad 2010 säänöt
Pitäkää vanha malli jossa ei-jäsen maksaa hieman enemmän osallistumisestaan.Roosa999 kirjoitti:Onko 20 -30€ todellakin paha pala maksettajaksi, jotta ajettaisiin Mry:n kesken. SItäpaitsi Yhdistys voi ihan itse päättää, jos ottaa yhdistyksen ulkopuolisia kisaamaan.
Siksikin on tärkeää tulla kokoukseen vaikuttamaan.
Se oli toimiva ja kaikille osapuolille hyvä ratkaisu.

- Logibear
- Tracks
- Viestit: 1937
- Liittynyt: 11 Helmi 2006 08:02
- Mönkijä:: Grizzly 700 -07
- Paikkakunta: Lohja
- Viesti:
Re: ATV-Offroad 2010 säänöt
Lainaan tuossa alla itseäni ja kilpailutoimea. Pointtini on että jos ei vapaaehtoisia järjestäjiä ole niin ei siinä mitkään muut konstit auta. t. yks sivustahuutelija
Minä:
"Olen minäkin pienessä mielessäni pohtinut mikä olisi se paras tapa organisoida tällaisia kisoja. Alati kasvava joukko on kiinnostunut kisaamaan SM tasolla tässäkin lajissa. Olen itselleni antanut ymmärtää että jos ja kun halutaan järjestää Suomen huipputason kilpasarja, vaatii se jonkinlaisen pysyvän organisaation. Vertaa esim. off-road autot jossa eivät ole AKK:n alaisuudessa vaan ihan omassa organisaatiossaan. Olipa organisaatio mikä hyvänsä niin säännöt on sovittava, kilpailukalenteri sovittava ja kilpailijoiden turvallisuudesta huolehdittava niin ettei järjestävästä organisaatiosta lähdetä lusimaan jonkun halvautuessa. Nykyisellä ATV kisoja järjestävällä organisaatiolla on minusta syytä olla hiukan ylpeä nimittäin, ennen jokaista kisaa ei ole tarvinnut kinastella säännöistä, kisojen päivämäärät ja paikat ovat selvillä hyvissä ajoin, kisan kulku ja toiminta kisapaikalla on "standardoitua". Lisäksi vakuutus on kunnossa ja voi luottaa siihen että ympäristö- ym. luvat on kunnossa. Toki järjestäjistä riippumattomista syistä yksi on jouduttu perumaan ja viimeisen pitopaikkaa ei ole vielä infottu mutta ensi kaudella ei näitäkään yllätyksiä varmaan tule. Joka tapauksessa kisoihin on siis erittäin helppo mennä kun tietää mitä odottaa ja homma toimii. Vielä kun saadaan lisää maanomistajia innostumaan niin avot.
Miten sitten ne jotka eivät halua osallistua tällaiseen kilpasarjaan. Itse ajoin yhden kauden ja minun makuuni kisat ovat liian pitkiä. Ymmärrän että kestävyyslajin kisat ovat pitkiä eikä siinä mitään. Saattaa olla että tulee vielä käytyä yksittäisissä kisoissa. SML:ään kuuluvat kerhot voivat järjestää harjoituskisoja ja tapahtumia joissa ei jaeta palkintoja eikä tuloksia julkaista. Tällaisia onkin ollut muutamia lähiaikoinakin. SML:ään kuulumattomat kerhot ja tahot/porukat voivat järjestää ihan mitä haluavat ja olisi suotavaa että pikku kisailut yleistyisivät niin onpahan jokaiselle jotakin. Olen myös itselleni antanut ymmärtää että SML ei voi estää osallistumasta muihin kuin SML:n alaisuudessa järjestettäviin kilpailuihin, ainoastaan omiinsa. Jos porukka jakaantuu kilpasarjaa ajaviin ja muihin niin ei kai se maailma siihen kaadu. Uskoisin että harrastajia riittää molempiin kunhan vaan tapahtuma on hyvin järjestetty."
Kilpailutoimi:
"Jälleen pääkallopaikalta,
faktatietoa jokaiselle kilpailuiden järjestämisestä ja siihen liittyvistä asioista.
Edelleen kiitos palautteesta, sitä on edelleen tullut kiitettävästi ja jokaiselle vastaan, kunhan ehdin... tästä hyvä aasinsilta aiheeseen ajankäyttö.
Meidän perheestämme on siis molemmat tätä hommaa pyörittämässä, viime aikoina on tullut jopa sanottua päivällä, että tänään ei sitten illalla tehdä mitään asioita mitkä liitty Mry + kisat, jotta aikaa jäisi myös meille, perheelle.
Kilpailuviikonloppu on vain pienen pieni pintaraapaisu ajankäyttöön, mikä meidän co. tähän hommaan menee. Nytkin kisaviikonloppu alkoi meidän kohdalla keskiviikko n. klo 16 jälkeen, jolloin auton keula lähti kohti Joutsaa ja sunnuntaina samoihin aikoihin se kurvasi takaisin kotipihaan. Kuukausi ennen kilpailua oltiin siellä to illasta su iltaan saakka laittamassa rasteja ja tsekkaamassa muutoinkin maastoja, tällöin paikalla oli tosiaan se kourallinen ihmisiä tekemässä hommaa.
Vimpelin kilpailu oli joulukuussa ja heti sen jälkeen alkoi järjestely Joutsaa varten, on haettu kilpailuluvat SML:lta, maanomistajien luvat maanomistajilta, poliisilta yleisötilaisuuslupa ja järjestysmiesluvat ja pelastussuunnitelma palolaitokselta. Tähän lupaprosessiin on siis mennyt aikaa hyvinkin paljon, aika on myös rahaa! Ainakin meillä tämä käsitys on... Näiden lupa-asioiden lisäksi on hoidettu ensivasteen porukka paikalle, hankittu pitopalvelun väki laittamaan ruuat, kanttiinin väki hoitamaan muu särvin.
Tammikuun alusta tähän hetkeen, on mahtunut ehkä n. 10 pv yhteensä, ettei ole yhtään tehty näiden tai tulevien kilpailuiden eteen mitään "töitä" ja kumma kyllä, tästä ei makseta mitään palkkaa. Yksi ihminen voisi nimittäin päätoimisesti hoitaa tätä rumbaa!
Ja se, että tämä oli meidän perheen tämän hetkinen tilanne, niin on myös toinen perhe, joka tekee lähes samalla tavalla töitä, vähän toisenlaisia, mutta kilpailuihin nekin liittyen. Ja suuri kiitos tietysti vielä niille "pojille", jotka ovat kilpailupaikalla tekemässä kilpailut ja sitten vielä purkamassa ne, eikä yhtään vähemmältä kiitokselta välty myöskään meidän oma press eli Jörö, joka kuvaa jokaisessa kilpailussa, tekee jutut sekä 4x4- lehteen sekä myöskin päivittää reaaliajassa myöskin meidän nettisivuja http://www.monkkarit.fi. Miettikää jokainen ihan omassa oloissanne nyt paljonko aikaa tähän menee, paikkoja on vapaana!!!
Jos ja kun haluatte vielä, että järjestämme kilpailuja Teille, niin pikkuisen inhimillisyyttä peliin, kiitos!
Seuraavaksi raha ja se kuinka kilpaileminen on NIIN kallista... hmmm.
Jannut ostaa koneet mitkä maksaa maltaita ja kilpailumaksu 70 € on sitten paljon, huh huh!!!! Missä on se suhteellisuuden taju?
Kilpailun kustannukset ->
- kilpailuluvat n. 350 €
- maanomistajien maankäyttömaksut n. 1200-2000 €
- ensivasteen kulut n. 250-400 €
- kilpailijoiden ruuat n. 600-800 €
- tarvikehankinnat n. 400 €
- lehti-ilmoitukset n. 400 €
- kilpailijoiden aiheuttamat kilpailualueiden tuhoamiset n. 200 €- (kattoa ei ole ja valitettavasti lisääntyvässä määrin)
Tästä tällaisella lukion matematiikan lyhyelläkin oppimäärällä tulee kustannuksia n. 4000 €/kilpailu. Sitten mietitään sitä tulopuolta... 140 €/kilpailupari -> 28 paria x 140 € = 3920 €, mietitäänpä sitten, että onko varaa laskea kilpailumaksua???? Eipä taida olla!!!
Nyt tilanne on se, että pääkallopaikalla ollaan ERITTÄIN kyllästyneitä tähän valittamiseen ja naukumiseen, joten kohta on järjestävässä organisaatiossa todellakin tilaa...
Ja jotta en enempää sitten tässä avaudu, niin palaan vastaamaan kilpailutoimen mailiin, johon sylkee viestiä viestin perään jatkuvasti... ehkä tänään vielä pääsee nukkumaankin"

Minä:
"Olen minäkin pienessä mielessäni pohtinut mikä olisi se paras tapa organisoida tällaisia kisoja. Alati kasvava joukko on kiinnostunut kisaamaan SM tasolla tässäkin lajissa. Olen itselleni antanut ymmärtää että jos ja kun halutaan järjestää Suomen huipputason kilpasarja, vaatii se jonkinlaisen pysyvän organisaation. Vertaa esim. off-road autot jossa eivät ole AKK:n alaisuudessa vaan ihan omassa organisaatiossaan. Olipa organisaatio mikä hyvänsä niin säännöt on sovittava, kilpailukalenteri sovittava ja kilpailijoiden turvallisuudesta huolehdittava niin ettei järjestävästä organisaatiosta lähdetä lusimaan jonkun halvautuessa. Nykyisellä ATV kisoja järjestävällä organisaatiolla on minusta syytä olla hiukan ylpeä nimittäin, ennen jokaista kisaa ei ole tarvinnut kinastella säännöistä, kisojen päivämäärät ja paikat ovat selvillä hyvissä ajoin, kisan kulku ja toiminta kisapaikalla on "standardoitua". Lisäksi vakuutus on kunnossa ja voi luottaa siihen että ympäristö- ym. luvat on kunnossa. Toki järjestäjistä riippumattomista syistä yksi on jouduttu perumaan ja viimeisen pitopaikkaa ei ole vielä infottu mutta ensi kaudella ei näitäkään yllätyksiä varmaan tule. Joka tapauksessa kisoihin on siis erittäin helppo mennä kun tietää mitä odottaa ja homma toimii. Vielä kun saadaan lisää maanomistajia innostumaan niin avot.
Miten sitten ne jotka eivät halua osallistua tällaiseen kilpasarjaan. Itse ajoin yhden kauden ja minun makuuni kisat ovat liian pitkiä. Ymmärrän että kestävyyslajin kisat ovat pitkiä eikä siinä mitään. Saattaa olla että tulee vielä käytyä yksittäisissä kisoissa. SML:ään kuuluvat kerhot voivat järjestää harjoituskisoja ja tapahtumia joissa ei jaeta palkintoja eikä tuloksia julkaista. Tällaisia onkin ollut muutamia lähiaikoinakin. SML:ään kuulumattomat kerhot ja tahot/porukat voivat järjestää ihan mitä haluavat ja olisi suotavaa että pikku kisailut yleistyisivät niin onpahan jokaiselle jotakin. Olen myös itselleni antanut ymmärtää että SML ei voi estää osallistumasta muihin kuin SML:n alaisuudessa järjestettäviin kilpailuihin, ainoastaan omiinsa. Jos porukka jakaantuu kilpasarjaa ajaviin ja muihin niin ei kai se maailma siihen kaadu. Uskoisin että harrastajia riittää molempiin kunhan vaan tapahtuma on hyvin järjestetty."
Kilpailutoimi:
"Jälleen pääkallopaikalta,
faktatietoa jokaiselle kilpailuiden järjestämisestä ja siihen liittyvistä asioista.
Edelleen kiitos palautteesta, sitä on edelleen tullut kiitettävästi ja jokaiselle vastaan, kunhan ehdin... tästä hyvä aasinsilta aiheeseen ajankäyttö.
Meidän perheestämme on siis molemmat tätä hommaa pyörittämässä, viime aikoina on tullut jopa sanottua päivällä, että tänään ei sitten illalla tehdä mitään asioita mitkä liitty Mry + kisat, jotta aikaa jäisi myös meille, perheelle.
Kilpailuviikonloppu on vain pienen pieni pintaraapaisu ajankäyttöön, mikä meidän co. tähän hommaan menee. Nytkin kisaviikonloppu alkoi meidän kohdalla keskiviikko n. klo 16 jälkeen, jolloin auton keula lähti kohti Joutsaa ja sunnuntaina samoihin aikoihin se kurvasi takaisin kotipihaan. Kuukausi ennen kilpailua oltiin siellä to illasta su iltaan saakka laittamassa rasteja ja tsekkaamassa muutoinkin maastoja, tällöin paikalla oli tosiaan se kourallinen ihmisiä tekemässä hommaa.
Vimpelin kilpailu oli joulukuussa ja heti sen jälkeen alkoi järjestely Joutsaa varten, on haettu kilpailuluvat SML:lta, maanomistajien luvat maanomistajilta, poliisilta yleisötilaisuuslupa ja järjestysmiesluvat ja pelastussuunnitelma palolaitokselta. Tähän lupaprosessiin on siis mennyt aikaa hyvinkin paljon, aika on myös rahaa! Ainakin meillä tämä käsitys on... Näiden lupa-asioiden lisäksi on hoidettu ensivasteen porukka paikalle, hankittu pitopalvelun väki laittamaan ruuat, kanttiinin väki hoitamaan muu särvin.
Tammikuun alusta tähän hetkeen, on mahtunut ehkä n. 10 pv yhteensä, ettei ole yhtään tehty näiden tai tulevien kilpailuiden eteen mitään "töitä" ja kumma kyllä, tästä ei makseta mitään palkkaa. Yksi ihminen voisi nimittäin päätoimisesti hoitaa tätä rumbaa!
Ja se, että tämä oli meidän perheen tämän hetkinen tilanne, niin on myös toinen perhe, joka tekee lähes samalla tavalla töitä, vähän toisenlaisia, mutta kilpailuihin nekin liittyen. Ja suuri kiitos tietysti vielä niille "pojille", jotka ovat kilpailupaikalla tekemässä kilpailut ja sitten vielä purkamassa ne, eikä yhtään vähemmältä kiitokselta välty myöskään meidän oma press eli Jörö, joka kuvaa jokaisessa kilpailussa, tekee jutut sekä 4x4- lehteen sekä myöskin päivittää reaaliajassa myöskin meidän nettisivuja http://www.monkkarit.fi. Miettikää jokainen ihan omassa oloissanne nyt paljonko aikaa tähän menee, paikkoja on vapaana!!!
Jos ja kun haluatte vielä, että järjestämme kilpailuja Teille, niin pikkuisen inhimillisyyttä peliin, kiitos!
Seuraavaksi raha ja se kuinka kilpaileminen on NIIN kallista... hmmm.
Jannut ostaa koneet mitkä maksaa maltaita ja kilpailumaksu 70 € on sitten paljon, huh huh!!!! Missä on se suhteellisuuden taju?
Kilpailun kustannukset ->
- kilpailuluvat n. 350 €
- maanomistajien maankäyttömaksut n. 1200-2000 €
- ensivasteen kulut n. 250-400 €
- kilpailijoiden ruuat n. 600-800 €
- tarvikehankinnat n. 400 €
- lehti-ilmoitukset n. 400 €
- kilpailijoiden aiheuttamat kilpailualueiden tuhoamiset n. 200 €- (kattoa ei ole ja valitettavasti lisääntyvässä määrin)
Tästä tällaisella lukion matematiikan lyhyelläkin oppimäärällä tulee kustannuksia n. 4000 €/kilpailu. Sitten mietitään sitä tulopuolta... 140 €/kilpailupari -> 28 paria x 140 € = 3920 €, mietitäänpä sitten, että onko varaa laskea kilpailumaksua???? Eipä taida olla!!!
Nyt tilanne on se, että pääkallopaikalla ollaan ERITTÄIN kyllästyneitä tähän valittamiseen ja naukumiseen, joten kohta on järjestävässä organisaatiossa todellakin tilaa...
Ja jotta en enempää sitten tässä avaudu, niin palaan vastaamaan kilpailutoimen mailiin, johon sylkee viestiä viestin perään jatkuvasti... ehkä tänään vielä pääsee nukkumaankin"
-
- Tracks
- Viestit: 2832
- Liittynyt: 28 Huhti 2005 15:31
- Paikkakunta: Haarajoki/Kangasniemi
Re: ATV-Offroad 2010 säänöt
joroen kirjoittelee hyvinkin järkeviä juttuja, jopa erittäin fiksuja asioita
Itsekin olen ollut SML:ää vastaan alusta asti.
Silti olen koittanut roikkua mukana, koska mun harrastuksia ei tommonen yks yhdistys kyllä rajoita(niinkuin monella on tehny) ja myös minä tulen äänestämään eroamisen puolesta.
Samalla toivoen ja odottaen, että mentäisiin kaikessa semmoseen vanhanajan rentoon offi meininkiin
Nyt kaikille uusille ja vanhoille harrastajille, kilpailija ja järjestely portaisiin jäitä hattuun, kyllä se vielä aurinko paistaa

Itsekin olen ollut SML:ää vastaan alusta asti.
Silti olen koittanut roikkua mukana, koska mun harrastuksia ei tommonen yks yhdistys kyllä rajoita(niinkuin monella on tehny) ja myös minä tulen äänestämään eroamisen puolesta.
Samalla toivoen ja odottaen, että mentäisiin kaikessa semmoseen vanhanajan rentoon offi meininkiin

Nyt kaikille uusille ja vanhoille harrastajille, kilpailija ja järjestely portaisiin jäitä hattuun, kyllä se vielä aurinko paistaa

- Työmyyrä
- 4WD
- Viestit: 163
- Liittynyt: 13 Huhti 2005 19:08
- Mönkijä:: Polaris
- Paikkakunta: Karstula
- Viesti:
Re: ATV-Offroad 2010 säänöt
Näinpä!
Ei tosiaan mitään huonoa etteikö jotain hyvääkin... Kyllähän tästä tilanteesta on vielä hyvä ponnistaa ylöspäin ja luoda porukalla puitteet ja säännöt mukavalle toiminnalle. Ei pidä kuitenkaan unohtaa kauden 2009 kilpailutoimen "synninpäästöä". Työtä on varmasti tehty yhteisen asian eteen ja asiat on hoidettu kulloinkin parhaaksi katsotulla tavalla. Jälkiviisastelu ei asioita vie eteenpäin ja rakentava keskustelu olisikin paljon tärkeämpää. Eipä taida meistä kestään olla ensimmäisen kiven heittäjiksi...
Mönkkärit ry:n jäsenistä suurin osa jättäytyy todennäköisesti Mäntyharjun syyskokoukseen tulematta, joten näkisin, että foorumilla olisi tarpeen asioista avoimesti keskustella ja mahdollisesti järjestää "neuvoa antava kansanäänestys" tärkeimmistä kysymyksistä. Selvää on, että Mönkkärit ry:llä olisi edellytykset toimia kisa- ja tapahtumaorganisaatioiden taustatukena ilman SML:llää. Selvää on myös se että tästä yhtälöstä jäisi yksi rahastaja pois ja kohtuullisen paljon byrokratiaa. Ilman SML:llää kuitenkin edessä on paljon paperityötä, että saataisiin sorvattua omaa säännöstöä ja ympäristö- ja turvallisuusoppeja (näitä kuitenkin kilpailut ja kilpailujen luvitukset usein vaativat).
Lähtökohtaisesti ei kuitenkaan pitäisi lähteä hakemaan minimi-hinnoiteltuja kisoja ja tapahtumia toiminnan kestävyyden kustannuksella. Lähtökohtana tulee olla varmuus ja luotettavuus, kauden 2010 kilpailusarja pitää järjestää kokonaisuudessaan, samoin 2011 (myös kisaajan tulee pystyä luottamaan tähän ja sääntöjen pysyvyyteen, hommassa kuitenkin pyörii euroja) ja toiminnan avainlenkit on pystyttävä turvaamaan rahalla (osallistumismaksuilla). Jokainen voi kalkuloida, mitä Mönkkärit ry:n kisaorganisaatio voisi tehdä, jos taloudelliset resurssit paranisivat kilpailijamäärä x SML lisenssimaksut, siis Mönkkärit ry:n kirstuun. Rahalla saisi välineistön, pientarvikkeet, vakuutukset, kulukorvaukset/palkat avainhenkilöille työpanoksen mukaisesti (etukäteen sovittavan mukaisesti) ja ajoaluekorvaukset/-vuokrat.
Mielestäni tämä keskustelu pitäisi ulottaa myös ATV Off Roadin ulkopuolelle, koskemaan muitakin kilpailumuotoja. Ratalajit varmastikin on ollut paremmin SML:n ominta aluetta, mutta olisiko siis ratalajit jäämässä Mönkkärit ry:n vastuulle myöskin? Itse toivoisin myös laajempaa lajivalikoimaa, mihin olisi kuitenkin yhtenäiset säännöt. Mönkkäreille sopisi hyvin enduroa suppeampi sprinttityylinen kisailu, johon voisi osallistua niin 2x4 kuin 4x4 laitteetkin. Myös enduro, cross country, peltoradat ja taitoajot olisi mukavaa saada yleistymään. Lyhyinä tapahtumina osa voitaisiin järjestää myös ns. triathlon, missä yhdistettäisiin samaan tapahtumaan eri osioita.
Järjestävää porukkaa varmasti kyllä löytyy edelleen, mutta kyllähän lynkkaushenki pitäisi saada puhallettua muualle. Riittävän laajojen, yhtenäisten ja luvallisten ajoalueiden metsästäminen tulee varmastikin olemaan yksi suurimpia haasteita ja siinä Mönkkärit ry:llä on varmastikin sarkaa kynnettävänä. Tilannetta auttaisi se, että tapahtumia saataisiin lyhennettyä tai pienennettyä muutoin.
Osallistujapuolella pitäisi vain muistaa, että aikaisemmin tapahtumien ollessa pienempiä ja epävirallisempia, on järjestelyt olleet helpompia hoidettavia ja on voinut keskittyä oleelliseen. Nyt itsekin omatoimisesti joitain tapahtumajärjestelyyn liittyviä juttuja selvittäneenä olen ymmärtänyt sen, että yleisesti mainostetun/avoimesti kutsutun tapahtuman kokonaisvastuu on järjestäjällä! jotta järjestäjä selviää vastuustaan, tarkoittaa se paljon paperia, byrokratiaa, ilmoituksia, lupia, rahanmenoa, ajankulua, vakuutuksia, pakettiautollisen turvavälineistöä, koulutusta, ohjausta, käytyjä kursseja yms. Tämä on loppumaton suo tapahtuman virallisen järjestämisen taustalla ja tuo kaikki kirjataan pelkästään debettiin, joten odotusarvoa kreditiin syntyy aikalailla...
Kuka on se, joka uskaltaa kutsua 40 huimapäätä sotaratsuillaan kilpasille ottaen vastuun joka jannusta, joka hetki, joka paikassa, näkemättä, tuntematta, taustoja tietämättä ja paskamäihän sattuessa medihelin jo paikalta poistuttua nostaa kuitenkin käden ilmaan konstaapelin kysyessä järjestäjää ja vastuullista?
Mielestäni tästä on perimmiltään kyse kaikessa kilpailu- ja tapahtumajärjestelyssä ja vuosi sitten varmasti tuntui siltä että SML olisi vankka tuki järjestäjän rinnalla, mutta nyt kokemuksen kartuttua pitäisi miettiä, että seisötaanko tilanteessa kuitenkin, edelleen yksin ja millä keinoin saataisiin helpotettua ja yhtenäistettyä/virallistettua kaikkea kisa- ja tapahtumajärjestelyä.
Tässä Mönkkärit ry:llä on tuhannen taalan paikka näyttää kyntensä ja selkärankansa.
(edit: lauserakennetta korjailtu ymmärrettävämmäksi)
Ei tosiaan mitään huonoa etteikö jotain hyvääkin... Kyllähän tästä tilanteesta on vielä hyvä ponnistaa ylöspäin ja luoda porukalla puitteet ja säännöt mukavalle toiminnalle. Ei pidä kuitenkaan unohtaa kauden 2009 kilpailutoimen "synninpäästöä". Työtä on varmasti tehty yhteisen asian eteen ja asiat on hoidettu kulloinkin parhaaksi katsotulla tavalla. Jälkiviisastelu ei asioita vie eteenpäin ja rakentava keskustelu olisikin paljon tärkeämpää. Eipä taida meistä kestään olla ensimmäisen kiven heittäjiksi...
Mönkkärit ry:n jäsenistä suurin osa jättäytyy todennäköisesti Mäntyharjun syyskokoukseen tulematta, joten näkisin, että foorumilla olisi tarpeen asioista avoimesti keskustella ja mahdollisesti järjestää "neuvoa antava kansanäänestys" tärkeimmistä kysymyksistä. Selvää on, että Mönkkärit ry:llä olisi edellytykset toimia kisa- ja tapahtumaorganisaatioiden taustatukena ilman SML:llää. Selvää on myös se että tästä yhtälöstä jäisi yksi rahastaja pois ja kohtuullisen paljon byrokratiaa. Ilman SML:llää kuitenkin edessä on paljon paperityötä, että saataisiin sorvattua omaa säännöstöä ja ympäristö- ja turvallisuusoppeja (näitä kuitenkin kilpailut ja kilpailujen luvitukset usein vaativat).
Lähtökohtaisesti ei kuitenkaan pitäisi lähteä hakemaan minimi-hinnoiteltuja kisoja ja tapahtumia toiminnan kestävyyden kustannuksella. Lähtökohtana tulee olla varmuus ja luotettavuus, kauden 2010 kilpailusarja pitää järjestää kokonaisuudessaan, samoin 2011 (myös kisaajan tulee pystyä luottamaan tähän ja sääntöjen pysyvyyteen, hommassa kuitenkin pyörii euroja) ja toiminnan avainlenkit on pystyttävä turvaamaan rahalla (osallistumismaksuilla). Jokainen voi kalkuloida, mitä Mönkkärit ry:n kisaorganisaatio voisi tehdä, jos taloudelliset resurssit paranisivat kilpailijamäärä x SML lisenssimaksut, siis Mönkkärit ry:n kirstuun. Rahalla saisi välineistön, pientarvikkeet, vakuutukset, kulukorvaukset/palkat avainhenkilöille työpanoksen mukaisesti (etukäteen sovittavan mukaisesti) ja ajoaluekorvaukset/-vuokrat.
Mielestäni tämä keskustelu pitäisi ulottaa myös ATV Off Roadin ulkopuolelle, koskemaan muitakin kilpailumuotoja. Ratalajit varmastikin on ollut paremmin SML:n ominta aluetta, mutta olisiko siis ratalajit jäämässä Mönkkärit ry:n vastuulle myöskin? Itse toivoisin myös laajempaa lajivalikoimaa, mihin olisi kuitenkin yhtenäiset säännöt. Mönkkäreille sopisi hyvin enduroa suppeampi sprinttityylinen kisailu, johon voisi osallistua niin 2x4 kuin 4x4 laitteetkin. Myös enduro, cross country, peltoradat ja taitoajot olisi mukavaa saada yleistymään. Lyhyinä tapahtumina osa voitaisiin järjestää myös ns. triathlon, missä yhdistettäisiin samaan tapahtumaan eri osioita.
Järjestävää porukkaa varmasti kyllä löytyy edelleen, mutta kyllähän lynkkaushenki pitäisi saada puhallettua muualle. Riittävän laajojen, yhtenäisten ja luvallisten ajoalueiden metsästäminen tulee varmastikin olemaan yksi suurimpia haasteita ja siinä Mönkkärit ry:llä on varmastikin sarkaa kynnettävänä. Tilannetta auttaisi se, että tapahtumia saataisiin lyhennettyä tai pienennettyä muutoin.
Osallistujapuolella pitäisi vain muistaa, että aikaisemmin tapahtumien ollessa pienempiä ja epävirallisempia, on järjestelyt olleet helpompia hoidettavia ja on voinut keskittyä oleelliseen. Nyt itsekin omatoimisesti joitain tapahtumajärjestelyyn liittyviä juttuja selvittäneenä olen ymmärtänyt sen, että yleisesti mainostetun/avoimesti kutsutun tapahtuman kokonaisvastuu on järjestäjällä! jotta järjestäjä selviää vastuustaan, tarkoittaa se paljon paperia, byrokratiaa, ilmoituksia, lupia, rahanmenoa, ajankulua, vakuutuksia, pakettiautollisen turvavälineistöä, koulutusta, ohjausta, käytyjä kursseja yms. Tämä on loppumaton suo tapahtuman virallisen järjestämisen taustalla ja tuo kaikki kirjataan pelkästään debettiin, joten odotusarvoa kreditiin syntyy aikalailla...
Kuka on se, joka uskaltaa kutsua 40 huimapäätä sotaratsuillaan kilpasille ottaen vastuun joka jannusta, joka hetki, joka paikassa, näkemättä, tuntematta, taustoja tietämättä ja paskamäihän sattuessa medihelin jo paikalta poistuttua nostaa kuitenkin käden ilmaan konstaapelin kysyessä järjestäjää ja vastuullista?
Mielestäni tästä on perimmiltään kyse kaikessa kilpailu- ja tapahtumajärjestelyssä ja vuosi sitten varmasti tuntui siltä että SML olisi vankka tuki järjestäjän rinnalla, mutta nyt kokemuksen kartuttua pitäisi miettiä, että seisötaanko tilanteessa kuitenkin, edelleen yksin ja millä keinoin saataisiin helpotettua ja yhtenäistettyä/virallistettua kaikkea kisa- ja tapahtumajärjestelyä.
Tässä Mönkkärit ry:llä on tuhannen taalan paikka näyttää kyntensä ja selkärankansa.
(edit: lauserakennetta korjailtu ymmärrettävämmäksi)
Viimeksi muokannut Työmyyrä, 21 Syys 2009 06:57. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
- juniorijussi
- Tracks
- Viestit: 1596
- Liittynyt: 19 Helmi 2005 01:02
- Mönkijä:: Honda Foreman 500 Fe 2012
- Paikkakunta: Lempäälä
- Viesti:
Re: ATV-Offroad 2010 säänöt
Työmyyrä puhuu todella järkeviä asioita.
Tuo äänestysjuttukin olisi ovela kun tiedettäisiin tulevia asioita mitä päätettäs mönkkärit ry kokouksesta niin täällä sammysillä on oma suljettu alue missä voisi äänestyksiä suorittaa kun vaan haluja olis. Kaikki eivät tosiaan pääse mäntyharjulle jne.. Ja kuitenkin suurin osa ajajista pääsee kyllä tietokoneelle.

Tuo äänestysjuttukin olisi ovela kun tiedettäisiin tulevia asioita mitä päätettäs mönkkärit ry kokouksesta niin täällä sammysillä on oma suljettu alue missä voisi äänestyksiä suorittaa kun vaan haluja olis. Kaikki eivät tosiaan pääse mäntyharjulle jne.. Ja kuitenkin suurin osa ajajista pääsee kyllä tietokoneelle.
Linhai CUV 800 4x4 Perkins Diesel 2016
Honda Foreman 500 2012
Honda Foreman 500 2012
- Roosa999
- Ylläpitäjä
- Viestit: 10879
- Liittynyt: 09 Tammi 2005 21:42
- Mönkijä:: Honda
- Paikkakunta: Honda TRX Foreman 500 T3,Yamaha Breeze
- Viesti:
Re: ATV-Offroad 2010 säänöt
Nyt pitöää kysyä jöröltä, mutta kyllä ennen on toiminut valtakirja. Sillä pääsee "paikalle"
Mutta yksi äänestys olisi ainakin paikallaan, eli halutaanko olla SML:ssä ensivuonna vai ei.
Mutta yksi äänestys olisi ainakin paikallaan, eli halutaanko olla SML:ssä ensivuonna vai ei.
Ettepäin
Varoitus: Luvalliset ajot saattaa olla maksullisia ja aiheuttaa riippuvuutta !
Skype: Roosa999 ja oikea nimi: Heikki Hautala
https://www.pariuraa.fi/wordpress
Varoitus: Luvalliset ajot saattaa olla maksullisia ja aiheuttaa riippuvuutta !
Skype: Roosa999 ja oikea nimi: Heikki Hautala
https://www.pariuraa.fi/wordpress
- ATC
- Koheltaja (r)
- Viestit: 5025
- Liittynyt: 01 Marras 2004 22:15
- Mönkijä:: Maatalous traktori
- Paikkakunta: Oulu
Re: ATV-Offroad 2010 säänöt
Kyllä valtakirja toimii edelleen.Roosa999 kirjoitti:Nyt pitöää kysyä jöröltä, mutta kyllä ennen on toiminut valtakirja. Sillä pääsee "paikalle"
Mutta yksi äänestys olisi ainakin paikallaan, eli halutaanko olla SML:ssä ensivuonna vai ei.
¤VETERAANIT¤
Kerran jo luulin olleeni oikeassa, valitettavasti erehdyin...
Kerran jo luulin olleeni oikeassa, valitettavasti erehdyin...
- Logibear
- Tracks
- Viestit: 1937
- Liittynyt: 11 Helmi 2006 08:02
- Mönkijä:: Grizzly 700 -07
- Paikkakunta: Lohja
- Viesti:
Re: ATV-Offroad 2010 säänöt
Olen miettinyt samaa että jonkinlainen vaikutuskanava pitäisi järjestää niille jotka eivät halua osallistua tai eivät pääse yhdistyksen kokouksiin. Yksi tekninen ratkaisu voisi ehkä olla että asioita otetaan äänestettäväksi/keskusteltavaksi täällä foorumilla ja sitten Mönkkärit ry:n sivuilla voisi käydä täyttämässä valtakirjan puolesta tai vastaan. Tämä toimisi siis vain jäsenille eli vain osalle harrastajista. Jäsenten määrä laskettaneen sadoissa kun taas harrastajien kokonaismäärä tuhansissa? Iso osa harrastajista ei myöskään ole aktiivinen tällä foorumilla.
Jos äänestyksiin ja/tai ohjattuihin keskusteluihin päädytään niin pitäisi avata vähän eri vaihtoehtoja. Esimerkiksi miten paljon pelkästään SML on työllistänyt järjestäjiä vs. miten paljon sieltä on tullut apua. Toinen esimerkki siitä että nousisivatko vai laskisivatko maksut per kilpailu jos SML jäisi pois? Vakuutusten neuvottelu suhteellisen pienelle harrastajaporukalle ei välttämättä tule halvemmaksi jos ylipäätään vakuutusyhtiöt suostuvat neuvottelemaan. jne. Osa varmasti kykenisi neuvottelemaan vakuutuksen itsekin mutta miten varmistetaan se että kunkin itse neuvottelema vakuutus vakuuttaa tarpeeksi ja oikeita asioita?
Itse en tiedä asioista tarpeeksi että osaisin ottaa kantaa suuntaan tai toiseen mutta toivoisin että jo tehty valtava työ ei mene hukkaan ja varmistetaan se että jatkossa valittava malli todellakin on parempi kuin ne vaihtoehdot. SML:n vaihto MRY:ksi ei välttämättä muuta mitään. Aina löytyy niitä jotka eivät halua kuulua mihinkään ja/tai eivät halua noudattaa sääntöjä.
Topikin tarkoitus oli keskustella säännöistä niin laitanpa siitäkin muutamana sanan
Minusta nykyiset säännöt ovat hyvät. Ehkä niihin kannattaisi lisätä miten käyttäydytään lippusiimojen kanssa ja miten nopeus mitataan. Voisi miettiä myös kriteerioita milloin kisasta hylkääminen on tarpeen.
Jos äänestyksiin ja/tai ohjattuihin keskusteluihin päädytään niin pitäisi avata vähän eri vaihtoehtoja. Esimerkiksi miten paljon pelkästään SML on työllistänyt järjestäjiä vs. miten paljon sieltä on tullut apua. Toinen esimerkki siitä että nousisivatko vai laskisivatko maksut per kilpailu jos SML jäisi pois? Vakuutusten neuvottelu suhteellisen pienelle harrastajaporukalle ei välttämättä tule halvemmaksi jos ylipäätään vakuutusyhtiöt suostuvat neuvottelemaan. jne. Osa varmasti kykenisi neuvottelemaan vakuutuksen itsekin mutta miten varmistetaan se että kunkin itse neuvottelema vakuutus vakuuttaa tarpeeksi ja oikeita asioita?
Itse en tiedä asioista tarpeeksi että osaisin ottaa kantaa suuntaan tai toiseen mutta toivoisin että jo tehty valtava työ ei mene hukkaan ja varmistetaan se että jatkossa valittava malli todellakin on parempi kuin ne vaihtoehdot. SML:n vaihto MRY:ksi ei välttämättä muuta mitään. Aina löytyy niitä jotka eivät halua kuulua mihinkään ja/tai eivät halua noudattaa sääntöjä.
Topikin tarkoitus oli keskustella säännöistä niin laitanpa siitäkin muutamana sanan
