ATV Offroad 2011 ja 2012
Re: ATV Offroad 2011 ja 2012
Kilpailutoimi valitaan heti vuodenvaihteen jälkeen. Silloin säännöt varmistuvat.
Uskoisin kuitenkin että tekniikkasääntöihin ei tule mullistavia muutoksia.
Mutta voin alustavasti selvittää asiaa jotta saataisiin edes jotain suuntaa antavaa tietoa säänöistä.
Kaikille olisi kuitenkin parasta että säännöt olisivat ajoissa selvillä.
Uskoisin kuitenkin että tekniikkasääntöihin ei tule mullistavia muutoksia.
Mutta voin alustavasti selvittää asiaa jotta saataisiin edes jotain suuntaa antavaa tietoa säänöistä.
Kaikille olisi kuitenkin parasta että säännöt olisivat ajoissa selvillä.
- Roosa999
- Ylläpitäjä
- Viestit: 10879
- Liittynyt: 09 Tammi 2005 21:42
- Mönkijä:: Honda
- Paikkakunta: Honda TRX Foreman 500 T3,Yamaha Breeze
- Viesti:
Re: ATV Offroad 2011 ja 2012
Mikä on viimevuosien säännöissä ollut pielessä? Nyt on hyvä aika kertoa oma mielipiteesi säännöistä, luokista ja kisan kulusta.
Tarkoitus olisi, että 2012 saadaan vähintään 20 paria viivalle/kisa, jotta kulut saadaan kuriin ja luonnollisesti kisaorganisaatiolla olisi vähän väljempää tehdä kisoja, kun ei tarvitse senttiä venyttää joka välissä.
1. Olisiko hyvä olla vain yksi luokka, vai mennäänkö esim kisa ja harraste, mutta yhdistetään pro ja org. luokat
2. Jos vaikka spekuloidaan 4:llä kisalla, niin olisiko yksi pitkä, yksi lyhyt ja yksi tupla vkl asiaa? näin päästään 3:lla viikonlopulla läpi koko vuosi.
3. Halutaanko todella lyhyitä 4-6 tuntia kestäviä sprint-kisoja
4. jos kisa luokat yhdistetään, laitetaanko yksi vai kaksi konetta rastille.
Lisäksi olisi todella tarve saada talkooväkeä tekemään kisoja, sillä 5 hengen porukka ei vaan pysty vetämään koko kisakalenteria läpi.
Kisojen tekeminen on todella mielekästä puuhaa. Saa ajella rauhassa ja omaan tahtiin, laittaen rasteja, lippusiimaa ja muuta kisaan liittyvää aineistoa. Varsinaisesti kisa-aikana, voi ajella mielinmäärin alueella ja harrastaa.
Aloitetaan keskustelu ripeään tahtiin, jotta saadaan homma pulkkaan heti vuoden alusta ja kalenterit kuntoon.
Tarkoitus olisi, että 2012 saadaan vähintään 20 paria viivalle/kisa, jotta kulut saadaan kuriin ja luonnollisesti kisaorganisaatiolla olisi vähän väljempää tehdä kisoja, kun ei tarvitse senttiä venyttää joka välissä.
1. Olisiko hyvä olla vain yksi luokka, vai mennäänkö esim kisa ja harraste, mutta yhdistetään pro ja org. luokat
2. Jos vaikka spekuloidaan 4:llä kisalla, niin olisiko yksi pitkä, yksi lyhyt ja yksi tupla vkl asiaa? näin päästään 3:lla viikonlopulla läpi koko vuosi.
3. Halutaanko todella lyhyitä 4-6 tuntia kestäviä sprint-kisoja
4. jos kisa luokat yhdistetään, laitetaanko yksi vai kaksi konetta rastille.
Lisäksi olisi todella tarve saada talkooväkeä tekemään kisoja, sillä 5 hengen porukka ei vaan pysty vetämään koko kisakalenteria läpi.
Kisojen tekeminen on todella mielekästä puuhaa. Saa ajella rauhassa ja omaan tahtiin, laittaen rasteja, lippusiimaa ja muuta kisaan liittyvää aineistoa. Varsinaisesti kisa-aikana, voi ajella mielinmäärin alueella ja harrastaa.
Aloitetaan keskustelu ripeään tahtiin, jotta saadaan homma pulkkaan heti vuoden alusta ja kalenterit kuntoon.
Ettepäin
Varoitus: Luvalliset ajot saattaa olla maksullisia ja aiheuttaa riippuvuutta !
Skype: Roosa999 ja oikea nimi: Heikki Hautala
https://www.pariuraa.fi/wordpress
Varoitus: Luvalliset ajot saattaa olla maksullisia ja aiheuttaa riippuvuutta !
Skype: Roosa999 ja oikea nimi: Heikki Hautala
https://www.pariuraa.fi/wordpress
-
- 2WD
- Viestit: 34
- Liittynyt: 24 Loka 2009 22:54
- Mönkijä:: Suzuki King Quad 750 xp
- Paikkakunta: Jalasjärvi
Re: ATV Offroad 2011 ja 2012
1. Olisiko hyvä olla vain yksi luokka, vai mennäänkö esim kisa ja harraste, mutta yhdistetään pro ja org. luokat
-nykyinen luokka jako sääntöineen hyvä, joka haluaa rakentaa laitteensa vimpanpäälle niin voi mennä proohon ja joka pitää lähes vakiona niin orkkikseen
2. Jos vaikka spekuloidaan 4:llä kisalla, niin olisiko yksi pitkä, yksi lyhyt ja yksi tupla vkl asiaa? näin päästään 3:lla
viikonlopulla läpi koko vuosi.
-jos kisa viikonloppuja vähennetään niin silloin kisat sais olla vähintään 12 tuntisia, tupla vkl on ihan passeli
3. Halutaanko todella lyhyitä 4-6 tuntia kestäviä sprint-kisoja
-muutaman tunnin kisan vuoksi ei viitsi matkustaa satoja kilometrejä, kun reissuhun lähäretähän niin silloon pitää saara ajaa !
4. jos kisa luokat yhdistetään, laitetaanko yksi vai kaksi konetta rastille.
- jos kilpailija määrät kasvaa niin kinkkisemmille rasteille tulee ruuhkaa helpommin kun viedään molemmat koneet rastille
-nykyinen luokka jako sääntöineen hyvä, joka haluaa rakentaa laitteensa vimpanpäälle niin voi mennä proohon ja joka pitää lähes vakiona niin orkkikseen
2. Jos vaikka spekuloidaan 4:llä kisalla, niin olisiko yksi pitkä, yksi lyhyt ja yksi tupla vkl asiaa? näin päästään 3:lla
viikonlopulla läpi koko vuosi.
-jos kisa viikonloppuja vähennetään niin silloin kisat sais olla vähintään 12 tuntisia, tupla vkl on ihan passeli
3. Halutaanko todella lyhyitä 4-6 tuntia kestäviä sprint-kisoja
-muutaman tunnin kisan vuoksi ei viitsi matkustaa satoja kilometrejä, kun reissuhun lähäretähän niin silloon pitää saara ajaa !
4. jos kisa luokat yhdistetään, laitetaanko yksi vai kaksi konetta rastille.
- jos kilpailija määrät kasvaa niin kinkkisemmille rasteille tulee ruuhkaa helpommin kun viedään molemmat koneet rastille
Team Iron Baltic
Re: ATV Offroad 2011 ja 2012
Onko hullu idea tohon luokka jakoon?
Pro täysin sama kun nyt.
Miltäs kuulostais orkkis muuten vapaaks mutta vinssejä 1/kone Rengskoko 27 tuumaa.
Rastilla käynti pidettäisiin nykyisellään. Mielestäni on aika paljon haastavampaa toi 2 konetta rastille, eli prokuskien heiniä?
Pro täysin sama kun nyt.
Miltäs kuulostais orkkis muuten vapaaks mutta vinssejä 1/kone Rengskoko 27 tuumaa.
Rastilla käynti pidettäisiin nykyisellään. Mielestäni on aika paljon haastavampaa toi 2 konetta rastille, eli prokuskien heiniä?
Re: ATV Offroad 2011 ja 2012
Minusta riittä 2 luokaa kunhan luokkien erot on riittävät. onko sen nimi org vai harraste tms. niin se on vaan nimi kysymys mutta
Luokkien sääntöjä voisi hiukan muuttaa . Jotta saadaan lisää kilpailijoita kisoihin niin pitäisi osallistuminen saada mahdollisan helpoksi.
Kun sallitaan Org luokassa enemmän koneen muutoksia niin kynnys lähteä kisaamaan madaltuu. kun ei tarvi olla just orginaali kaupasta haettu laite.
tottakai voi mennä ajamaa pro luokkaan mutta kaikki ei halua väkisin tunkea 2 konetta rastille jolloin tulee helpommin "raapuja".
Tällä saataisiin harraste luokka pois. jollion ei olisi kuin 2 eri luokkaa. helpottaisi järjestäjiä
luokkien erot voisi olla
pro-luokka
-ns. kaikki muutokset salittu
- 2 konetta rastille
org luokka
-1 kone rastille
-1 vinssi sallittu (jos takavinssi niin sinetöidään)
- koneen pitää näyttää orginaalilta jolloin alkuperäiset katteet pitää olla paikoillaan.
- Rengas koko max 28" yleisn koko taitaa olla 27" ??
Hyvinkin yksinkertaista!
en usko että näitä kisoja voitetaan renkailla/rakentamalla vaan ajamalla
otetaan esimerkiksi can-am XMR vastaan honda 420FE niin aika paljon orginaaleissa eroa.. nämä erot pitäisi jollain tasottaa. sallimalla muutokset.
kisojen määrällä ei väliä mutta kisojen pitää olla tarpeeksi pitkiä että viittii lähteä ajamaan. parin tunnin pyrähdykseen ei viitti 12h matkustaa..
jos on 2 kpl kisoja / vkl niin se on turhaa kikkailua että saadaan monta kisaa mielummin pidempiä eri viikonloppuina. jos sattuu hajoamaan jotain oileellista eikä pysty korjaamaan niin on auttamattomasti 1 kisa pilalla.
Lisäksi tuntuu rahastuksesta maksaa 2 kisamaksua jos on 2 perättäistä kisaa.. samassa paikassa.
4. jos kisa luokat yhdistetään, laitetaanko yksi vai kaksi konetta rastille.
jos yhdistetään niin 1 kone rastille.
Luokkien sääntöjä voisi hiukan muuttaa . Jotta saadaan lisää kilpailijoita kisoihin niin pitäisi osallistuminen saada mahdollisan helpoksi.
Kun sallitaan Org luokassa enemmän koneen muutoksia niin kynnys lähteä kisaamaan madaltuu. kun ei tarvi olla just orginaali kaupasta haettu laite.
tottakai voi mennä ajamaa pro luokkaan mutta kaikki ei halua väkisin tunkea 2 konetta rastille jolloin tulee helpommin "raapuja".
Tällä saataisiin harraste luokka pois. jollion ei olisi kuin 2 eri luokkaa. helpottaisi järjestäjiä
luokkien erot voisi olla
pro-luokka
-ns. kaikki muutokset salittu
- 2 konetta rastille
org luokka
-1 kone rastille
-1 vinssi sallittu (jos takavinssi niin sinetöidään)
- koneen pitää näyttää orginaalilta jolloin alkuperäiset katteet pitää olla paikoillaan.
- Rengas koko max 28" yleisn koko taitaa olla 27" ??
Hyvinkin yksinkertaista!

en usko että näitä kisoja voitetaan renkailla/rakentamalla vaan ajamalla
otetaan esimerkiksi can-am XMR vastaan honda 420FE niin aika paljon orginaaleissa eroa.. nämä erot pitäisi jollain tasottaa. sallimalla muutokset.
kisojen määrällä ei väliä mutta kisojen pitää olla tarpeeksi pitkiä että viittii lähteä ajamaan. parin tunnin pyrähdykseen ei viitti 12h matkustaa..
jos on 2 kpl kisoja / vkl niin se on turhaa kikkailua että saadaan monta kisaa mielummin pidempiä eri viikonloppuina. jos sattuu hajoamaan jotain oileellista eikä pysty korjaamaan niin on auttamattomasti 1 kisa pilalla.
Lisäksi tuntuu rahastuksesta maksaa 2 kisamaksua jos on 2 perättäistä kisaa.. samassa paikassa.
4. jos kisa luokat yhdistetään, laitetaanko yksi vai kaksi konetta rastille.
jos yhdistetään niin 1 kone rastille.
Re: ATV Offroad 2011 ja 2012
Näpä kirjoitti:Onko hullu idea tohon luokka jakoon?
Pro täysin sama kun nyt.
Miltäs kuulostais orkkis muuten vapaaks mutta vinssejä 1/kone Rengskoko 27 tuumaa.
Rastilla käynti pidettäisiin nykyisellään. Mielestäni on aika paljon haastavampaa toi 2 konetta rastille, eli prokuskien heiniä?




-
- Tracks
- Viestit: 1016
- Liittynyt: 10 Syys 2008 20:44
- Mönkijä:: Japanialaista 1syl Woimaa
- Paikkakunta: Eura
- Viesti:
Re: ATV Offroad 2011 ja 2012
Roosa999 kirjoitti:Mikä on viimevuosien säännöissä ollut pielessä? Nyt on hyvä aika kertoa oma mielipiteesi säännöistä, luokista ja kisan kulusta.
Tarkoitus olisi, että 2012 saadaan vähintään 20 paria viivalle/kisa, jotta kulut saadaan kuriin ja luonnollisesti kisaorganisaatiolla olisi vähän väljempää tehdä kisoja, kun ei tarvitse senttiä venyttää joka välissä.
1. Olisiko hyvä olla vain yksi luokka, vai mennäänkö esim kisa ja harraste, mutta yhdistetään pro ja org. luokat
2. Jos vaikka spekuloidaan 4:llä kisalla, niin olisiko yksi pitkä, yksi lyhyt ja yksi tupla vkl asiaa? näin päästään 3:lla viikonlopulla läpi koko vuosi.
3. Halutaanko todella lyhyitä 4-6 tuntia kestäviä sprint-kisoja
4. jos kisa luokat yhdistetään, laitetaanko yksi vai kaksi konetta rastille.
Lisäksi olisi todella tarve saada talkooväkeä tekemään kisoja, sillä 5 hengen porukka ei vaan pysty vetämään koko kisakalenteria läpi.
Kisojen tekeminen on todella mielekästä puuhaa. Saa ajella rauhassa ja omaan tahtiin, laittaen rasteja, lippusiimaa ja muuta kisaan liittyvää aineistoa. Varsinaisesti kisa-aikana, voi ajella mielinmäärin alueella ja harrastaa.
Aloitetaan keskustelu ripeään tahtiin, jotta saadaan homma pulkkaan heti vuoden alusta ja kalenterit kuntoon.
Allekirjoittaneen mielestä säännöt on olleet ihan hyvät, tosin voisihan niitä hivenen muuttaakkin "helpommiksi".
Osallistumismaksut olleet hiukan kovia joka on varmaan osaltaan vaikuttanut kisaajien vähyyteen?
Uusien ajajien saaminen viivalle on ehdottomasti oltava päätavoitteena jos ja kun sääntöjä ja luokkia aletaan rukkailemaan.
1. Olisiko hyvä olla vain yksi luokka, vai mennäänkö esim kisa ja harraste, mutta yhdistetään pro ja org. luokat
- Mielestäni kahdella luokalla ajaminen olisi järkevää. Luokkien nimillä ei niinkään ole väliä, mutta luokat voisi olla juurikin kisa ja toinen luokka harraste tai safariluokka kuullostais sellaiselta, johon uusia kuskeja saattaisi uskaltautua koittamaan.
Olisiko siinä ideaa, että harraste/safariluokkan tuloksia ei virallisesti julkaista missään, niin saisiko jollain tuollaisella kikkailulla koneiden takuun häviämisen peikon pois uusilta kisaajilta???
2. Jos vaikka spekuloidaan 4:llä kisalla, niin olisiko yksi pitkä, yksi lyhyt ja yksi tupla vkl asiaa? näin päästään 3:lla viikonlopulla läpi koko vuosi.
- Jos 4 kisaa saadaan järjestettyä, niin mielestäni ne voisivat kaikki olla luokkaa 10-15 tuntia, jos järjestäjät saavat riittävästi rasteja maastoon vietyä.
Tuplakisalle minä en lämpene, ellei se ole Raajärvellä ja samanlainen kuin pari vuotta sitten, eli ei tarvitse samalla pienellä pläntillä kokoaikaa ajaa.
Tästä nyt joku taas alkaa rutisemaan kun sinne on niin pitkä matkakin, mutta on siellä sitten uskomattomat maastotkin!
Roosan tapahtumissa sinne vaivautuu 100 kuskia joka vuosi, niin on se kummaa ettei kisailijat sinne voi lähteä??
3. Halutaanko todella lyhyitä 4-6 tuntia kestäviä sprint-kisoja
Tälläisessä printtikisassa tuo tuplakisa voisi toimia. Esim. 2kpl 4h kisoja päivässä, mutta pisteytys voisi olla hivenen muutettu normaalista, vaikkapa kisasta saisi vain puolet normaaleista pisteistä??
Silloin mahdollinen koneen hajoaminen tms. ei sapettaisi niin paljoa pistemenetyksen muodossa?
Ideana muutenkin hyvä, sillä lyhyemmän kisan saisi järjestettyä pienemmälle alueelle eli voisi löytyä uusia kisapaikkoja ja mikä parasta, lähempää pääkaupunkiseutua.
Kannatetaan.
4. jos kisa luokat yhdistetään, laitetaanko yksi vai kaksi konetta rastille.
Aiemmista kommenteistani poiketen luokkien yhdistämistä voisi koittaa. Samoin säännöt voisi vapauttaa poislukien rengassääntö ja mahdollisesti vinssisääntö, koska nuo tekniikkarajoituksetkin tuntuu askarruttavan uusia kisaajia.
Mielestäni suuremmat renkaat ja toinen vinssi on ainoa asia mistä on oikeasti hyötyä kuljettajalle?
Mikäli pisteidenlaskun kannalta on mahdollista, niin miltä kuullostaisi sellainen ratkaisu, että rastille voi ajaa joko yhden tai kaksi konetta oman harkinnan mukaan?
Jos rastille vie vain yhden koneen siitä saa normipisteet esim 10 ja jos rastille vie molemmat koneet siitä saisi silloin puolet enemmän eli 15 pistettä?
Esim. yleisörasteilla ja joillakin haastavilla rasteilla voisi olla rengas/vinssisääntö mukana sellaisena, että kahdella vinssillä ja/tai 28" ja suuremmilla renkailla varustetu parit ajaa rastille 2 konetta ja 27" ja pienempirenkaiset sekä yksivinssiset yhden koneen saaden samat pisteet.
Jos pikkurenkaiset ajaa 2 konetta em. rasteille, niin siitä saisi tuplapisteet.
Tuolla systeemillä kukin voisi ajaa ihan minkälaisella koneella tahansa ja jos varustelutaso on korkeampi, niin osassa rasteista myös vaatimustaso on korkeampi.
-
- Tracks
- Viestit: 2832
- Liittynyt: 28 Huhti 2005 15:31
- Paikkakunta: Haarajoki/Kangasniemi
Re: ATV Offroad 2011 ja 2012
Yksi luokka, johon voi tulla kaikki koneeseen ja näköön katsomatta... mies tai nainen sitä konetta vie, eikä isot renkaat 2 vinssillä.
Osallistuja määrät nykyisellään sen verran pieniä, ettei ole järkeä pilkkoa.
Viralliset jäykkyydet karsittava mahdollisimman vähäksi... SM-arvot sun muut tittelit pitäis siirtää hamaan tulevaisuuteen.
Käyttöön sitten kun niillä on oikeasti arvoa osallistuja määrän nousun myötä.
Muutama vuosi sitten kun ajettiin ilman virallisia jäykkyyksiä, oli tapahtumissa osallistujia useita kymmeniä ja ilmassa rento kisafiilis.
Pitäis tehä enemmän ajotapahtumatyylisiä, kuin kisoja... vrt. esim. Hautalan järjestämät tapahtumat ja osallistuja määrät.
Enkä nyt halua kehitystä jarruttaa painottamalla aina samoja asioita mielipiteissäni, mutta tuo virallisuuden mukaan tuominen ei ainakaan minun mielestä ole antanut lajille kaivattua nostetta.
Offroad muutenkin kuuluis olla sellasta rentoa puuhastelua samanhenkisessä porukassa... monen mielipide ketä oon jututtanut aiheesta.
Meinaan olla mukana kisanteossa fyysisesti, kunhan viisaammat päättää raamit touhulle.
Osallistuja määrät nykyisellään sen verran pieniä, ettei ole järkeä pilkkoa.
Viralliset jäykkyydet karsittava mahdollisimman vähäksi... SM-arvot sun muut tittelit pitäis siirtää hamaan tulevaisuuteen.
Käyttöön sitten kun niillä on oikeasti arvoa osallistuja määrän nousun myötä.
Muutama vuosi sitten kun ajettiin ilman virallisia jäykkyyksiä, oli tapahtumissa osallistujia useita kymmeniä ja ilmassa rento kisafiilis.
Pitäis tehä enemmän ajotapahtumatyylisiä, kuin kisoja... vrt. esim. Hautalan järjestämät tapahtumat ja osallistuja määrät.
Enkä nyt halua kehitystä jarruttaa painottamalla aina samoja asioita mielipiteissäni, mutta tuo virallisuuden mukaan tuominen ei ainakaan minun mielestä ole antanut lajille kaivattua nostetta.
Offroad muutenkin kuuluis olla sellasta rentoa puuhastelua samanhenkisessä porukassa... monen mielipide ketä oon jututtanut aiheesta.
Meinaan olla mukana kisanteossa fyysisesti, kunhan viisaammat päättää raamit touhulle.
-
- Tracks
- Viestit: 2832
- Liittynyt: 28 Huhti 2005 15:31
- Paikkakunta: Haarajoki/Kangasniemi
Re: ATV Offroad 2011 ja 2012
Hiljaista on täällä osiossa, nyt kaikki kisaajat ja kisaamaan aikovat heittäkää kommenttinne/toiveenne rohkeasti 

-
- Moderaattori
- Viestit: 5590
- Liittynyt: 23 Marras 2007 21:29
- Mönkijä:: Traktori
- Paikkakunta: Uusimaa
Re: ATV Offroad 2011 ja 2012
Pääpiirteittään yhdyn kokeneen kisaajan ja yleisesti ottaen hienon miehen (janne450r) kommentteihin: sm-arvot suun muut pelleilyt pois. Joku mainitsi myöskin ettei ihmiset uskalla osallistua kisoihin???? Uskalluksella tuskin on mitään tekemistä asian kanssa (ei minua ainakaan ole isot pojat pelotelleet tapahtumissa joissa on enempi porukkaa kuin kisoissa) vaan osallistumisen kynnystä pitää saada alemmaksi taloudellisesta näkökulmasta. Miksi maksaa extraa "kilpailusta" kun murto osalla hinnasta voi osallistua useampaankin ajotapahtumaan. Näin olen itse asian miettinyt ja uskon että en ole ainut harrastaja joka asiaa on miettinyt. Näinhän jo taannoin veikkalitiin mönkijä-lehdssäkin: nyky hinnoilla kilpailuista on vaarana muodostua pienen sisäpiirin kalliita ajotapahtumia. Osallistuminen kilpailuihin/niiden järjestelyihin ei ole omalta osaltani pois suljettu vaihtoehto ja uudet tuulet tuntuvat muutenkin puhaltavan mry:n johdossa, mutta perheellisenä ihmisenä lapsien ehdoilla mennään.Janne 450R kirjoitti:Hiljaista on täällä osiossa, nyt kaikki kisaajat ja kisaamaan aikovat heittäkää kommenttinne/toiveenne rohkeasti
-
- Tracks
- Viestit: 1016
- Liittynyt: 10 Syys 2008 20:44
- Mönkijä:: Japanialaista 1syl Woimaa
- Paikkakunta: Eura
- Viesti:
Re: ATV Offroad 2011 ja 2012
Kovin vähän tuntuu kommentteja tulevan tähän topikkiin...
Pitäisikö tästä asiasta kysellä tuolla tapahtumat osiossa, jossa porukkaa varmaan käy enemmän mitä täällä kilpailuosiossa?
Josko sieltä jokunen vaivautuisi kertomaan omia mielipiteitään, niin saataisiin hiukan uusia näkökulmia asiaan?
Näistä harvoista kommenteista tulee kyllä selkeästi ilmi se, että nykymenolla uusia kisaajia tuskin hirveästi löytyy ja synä siihen on pääasiallisesti SML.
SML tuo mukanaan tuon turhan byrokratian ja lisähinnan verrattuna muihin tapahtumiin.
Muutenhan noissa kisoissa on ollut todella mukavaa ja tunnelma on ollut rennonletkeä, etenkin sitten saunassa....
Mikä sitten mahtaisi olla kipuraja osallistumismaksulle kisoihin?
Minun mielestäni tämä nykyinen osallistumismaksu ei ole ollut mahdottoman paha, mutta valitettavasti lisenssien hankinnan jälkeen tuo osallistumisen hinta onkin jo lähes tuplaantunut.
Pitäisikö tästä asiasta kysellä tuolla tapahtumat osiossa, jossa porukkaa varmaan käy enemmän mitä täällä kilpailuosiossa?
Josko sieltä jokunen vaivautuisi kertomaan omia mielipiteitään, niin saataisiin hiukan uusia näkökulmia asiaan?
Näistä harvoista kommenteista tulee kyllä selkeästi ilmi se, että nykymenolla uusia kisaajia tuskin hirveästi löytyy ja synä siihen on pääasiallisesti SML.
SML tuo mukanaan tuon turhan byrokratian ja lisähinnan verrattuna muihin tapahtumiin.
Muutenhan noissa kisoissa on ollut todella mukavaa ja tunnelma on ollut rennonletkeä, etenkin sitten saunassa....

Mikä sitten mahtaisi olla kipuraja osallistumismaksulle kisoihin?
Minun mielestäni tämä nykyinen osallistumismaksu ei ole ollut mahdottoman paha, mutta valitettavasti lisenssien hankinnan jälkeen tuo osallistumisen hinta onkin jo lähes tuplaantunut.
Re: ATV Offroad 2011 ja 2012
Edelliseen viestiin viitaten: pulloja tehdään puhaltamalla , eihän vaan kukaan oleta että näillä osallistujamäärillä järjestäjien täytyisi omasta pussista maksaa toisten , vaikkakin mukavasta , harrastuksesta ? eli kiinteät kulut on kisaa kohti sen mitä on ja nyt vielä se SMLpeikko kaappaa oman osansa!! Markulla ja mulla kiinnostus lajiin heräsi tuon harrasteluokan myötä, sillä noi meidän keksinnöt sevverran muokattuja ettei orkkikseen niillä taida katsastuksesta läpi päästä ja kun pro:ssa tarvis molemmat laitteet viedä kohteeseen niin hauskuus ja rentous on siinä touhussa kaukana, ainakin meidän mielestä!
Äärimmäisen kärjistetty "resepti" jatkoa ajatellen, mun mielestä : kilpailijamäärä tarvis saada tuplattua ja tekijämäärä triplattua !!!
Jäädään odottelemaan mitä uusivuosi tuo tullessaan.
Äärimmäisen kärjistetty "resepti" jatkoa ajatellen, mun mielestä : kilpailijamäärä tarvis saada tuplattua ja tekijämäärä triplattua !!!
Jäädään odottelemaan mitä uusivuosi tuo tullessaan.
Suunnistuksessa:Nyv vaan järjestellään
www.ortf.fi Aavikkoretkelle 2016
Mönkkärikuskin ykköskauppa : http://www.ostoparatiisi.com/
www.ortf.fi Aavikkoretkelle 2016

Mönkkärikuskin ykköskauppa : http://www.ostoparatiisi.com/
- 4-CrawL
- 3WD
- Viestit: 98
- Liittynyt: 11 Helmi 2009 17:58
- Mönkijä:: Arctic Cat "Shorty"
- Paikkakunta: Jyväskylä
Re: ATV Offroad 2011 ja 2012
Ensimmäiseksi lähtisin kommentoimaan sitä, että mielestäni lajin pitäisi irtaantua lajiliitosta.
Kansalliset moottoriurheilun kattojärjestöt puolustavat kyllä paikkaansa suurten kansallisten luokkien ylimpänä valtaa käyttävänä elimenä, -suuren osallistuja määrän kilpaluokkia ei kansallisella tasolla yksinkertaisesti järjestettäisiä ilman ko. liittoja- mutta antaako liittoon kuuluminen meille riittävän lisäarvon?
Totta, sieltä saadaan lisenssivakuutus, mutta tarvitaanko me muilta osin kansallista kattojärjestöä?
Tarvitaanko sitä valvomaan, että kilpailuissa noudatetaan liiton urheilusäännöstöä? Tarvitseeko laji urheilusäännöstöä ylipäätään?
Onko jollekin itseisarvo se, että kilpailuissa ajamalla tulee suurta mainetta ja kunniaa kun tulokset julkistetaan liiton sivuilla ja ajetaan ihan "virallisesti" Cup- tai SM-arvosta.
Tarvitaanko liittoa valvomaan lisenssien eväämistä lajissa, jossa 80% kuljettajista sekä järjestäjistä tuntevat toisensa ja uusia kilpailijoita vierailee vuosittain kourallinen?
Älkääkä käsittäkö väärin, olen tehnyt päivätyötäni moottoriurheilun parissa jo toistakymmentä vuotta ja olen lajiliiton kanssa tekemisissä viikottain. Olen siis vakaasti "liiton miehiä", mutta aina kansallinen lajiliitto ei ole oikea ratkaisu.
Noh, ensimmäiseksi tullaan tarttumaan tuohon lisenssivakuutukseen. Asian tiimoilta olen puhunut mm. vakuutustarkastajalle, jonka näkemyksen mukaan laji ei tarvitse mitään muuta kuin liikennevakuutuksen, joka korvaa ulkopuolisille sattuneet vahingot, esimerkiksi yleisö on turvattu liikennevakuutuksella.
Omasta mielestäni tämän päälle lisäturvaksi kannattaisi ottaa järjestäjän vastuuvakuutus, joka korvaa vahingon jos se johtuu järjestäjän tekemästä suoranaisesta virheestä (vrt. rasti on laitettu tukkinipun päälle, joka sortuu, tai rasti on ladossa, josta romahtaa katto kilpailijan ollessa sisällä).
Lisäksi kilpailuun osallistuneelta voidaan vaatia esimerkiksi voimassa oleva henkilökohtainen tapaturmavakuutus kilpaurheilu laajennuksin tai vaikkapa vastuunrajoituslomakkeen allekirjoittamista ennen ilmoittautumisen yhteydessä.
Myös kilpailuntapahtuman ja kilpailijoiden vakuuttaminen kokonaisuudessaan on mahdollista minkä tahansa Suomalaisen vakuutusyhtiön toimesta.
Miksi sitten pitäisi irtaantua liitosta?
Liitto tuntuu olevan monelle lajin harrastajalle itsessään sellainen peikko, että ihan periaatteesta lisenssiä ei haluta ostaa tai osallistua kilpailuun kun taustalla on lajiliitto.
Toisekseenkin lisenssi maksaa hunajaa, vuositasollahan maksu ei ole mahdoton, mutta on helppo samaistua kilpapariin, joka haluaisi ajaa yhden kisan mutta pelkkä lisenssien kustannus on 120€ tai tuplakisasta 240€.
Järjestäjän puolelle liiton alla ajaminen vaatii tietysti kilpailuorganisaation, joka on urheilusäännöstön mukainen ja asiallisilla toimitsija lisensseillä varustettu.
Liitto myös perii kilpailumaksun jokaisesta järjestetystä kilpailusta kilpailun järjestäjältä.
Lisäksi pitää maksaa valvojan kustannukset, jotta liiton sääntöjä voidaan valvoa.
Tarvitaanko tätä todella siihen, että saadaan kourallinen kilpailijoita metsään rasteja hakemaan?
Se liitosta ja vakuutuksista, näistä päättää -ja näistä vastaa- loppuviimein kilpailun järjestäjä, eli käytännössä Mönkkärit r.y. ja sen hallitus. Heidän päätökseensä on siis meidän kaikkien tyytyminen.
Entäs mitä sitten ajetaan ja millä kalustolla?
Olen vahvasti sitä mieltä, että luokat pitäisi yhdistää. Perusteluina on se, että valtaosa pro kuskeista voisi nykyiselläkin kalustolla osallistua original luokkaan. Varsinaista koneiden rakentelua ei siis olla nähty ja vaikka nähtäisiinkin, en näe, että tällä kukaan merkittävää kilpailullista etua muihin saisi. Kuten ylempänä on mainittu, kuski sitä konetta vie.
Pask* kuski ei pääse rastille hyvälläkään koneella, mutta taitava kuski vie rastille koneen kuin koneen.
Toisekseenkin kuljettajia on ihan liian vähän, jotta olisi järkevää ajattaa useampaa luokkaa.
Taitaa vaan olla niin että nykyisellään originalia ajavat vastustaa tän ajatuksen nurin, joten ei takerruta sen pidempään tähän ajatukseen.
Mikäli taas päädytään siihen, että original säilyy, ei kannata lähteä vapauttamaan yksittäisten osien vaihtamista. Esim. jousituksen ja iskunvaimennuksen vapautusta ehdotettiin jossain ketjussa. Jos joku haluaa konetta parannellla niin mihin se kohdistuu jos ei alustaan, ihan luokasta riippumatta?
Selvä peli; original kone, maksimi rengaskoko, vapaat vinssit ja valot. Ei isompaa akkua, ei etuylitystä muuttavaa puskuria, ei levityksiä, ei korotuksia etc.
Ajetaan sitten yhdessä tai kahdessa luokassa, kannatan vahvasti tuota 1 tai 2 konetta rastille järjestelmää. Ehdotin sitä jo viime vuonna, mutta sääntömuutokset lykättiin silloin kokonaisuudessaan kaudelle 2012. Tällä päästään eroon siitä monia kaivertavasta "juoksemisesta", olkoonkin että se on edelleen sallittua ei konetta kannata jättää, koska seuraava rasti voi olla todella helppo ja ajettavissa molemmilla koneilla.
Lisäksi tämä antaa aika merkittävän taktisen mahdollisuuden luokasta riippumatta. Tulokset olisivat myös vertailukelpoiset luokkien välillä.
Rastien pisteytyksestä vielä sen verran, että pisteytys on pystyttävä tekemään tasaiseksi normaali-, yleisö- ja erikoisrastien välillä.
Ei ole mielekästä tehdä kilpailua, jossa ensimmäisen kahden tunnin aikana on kyettävä hakemaan yleisörastit ja jos et ehdi, on kisa käytännössä ajettu.
Tai että rastien joukossa on yksi tai kaksi rastia, jotka antavat pisteitä saman verran kuin esimerkiksi 80 normaalia rastia.
Meinaan että tilanteen pitäisi pysyä "auki" koko kilpailun keston ajan.
Ei mulla tähän väliin muuta mönkijöistä...
EDIT: Eikun olihan mulla vielä vähän...
Ylempänä ja jossain toisessa ketjussa toivottiin että viedään touhua enemmän ajotapahtuman suuntaan ja jätetään tuo kilpailullinen puoli vähemmälle, esimerkkinä että ei katsasteta aamulla. Eikö noita ajotapahtumia -ja vieläpä varsin suosittuja- ole Suomen niemellä ihan riittävästi, nyt yritetään nimenomaan pitää kilpaluokka hengissä ja kehittää kilpailullista toimintaa mönkijöillä, ei viedä sitä safareiden suuntaan.
Oli vielä muutakin mutta ei nyt jaksa, myöhemmin lisää
EDIT2: Oli lipsahtanut ruma sana joukkoon.
Kansalliset moottoriurheilun kattojärjestöt puolustavat kyllä paikkaansa suurten kansallisten luokkien ylimpänä valtaa käyttävänä elimenä, -suuren osallistuja määrän kilpaluokkia ei kansallisella tasolla yksinkertaisesti järjestettäisiä ilman ko. liittoja- mutta antaako liittoon kuuluminen meille riittävän lisäarvon?
Totta, sieltä saadaan lisenssivakuutus, mutta tarvitaanko me muilta osin kansallista kattojärjestöä?
Tarvitaanko sitä valvomaan, että kilpailuissa noudatetaan liiton urheilusäännöstöä? Tarvitseeko laji urheilusäännöstöä ylipäätään?
Onko jollekin itseisarvo se, että kilpailuissa ajamalla tulee suurta mainetta ja kunniaa kun tulokset julkistetaan liiton sivuilla ja ajetaan ihan "virallisesti" Cup- tai SM-arvosta.
Tarvitaanko liittoa valvomaan lisenssien eväämistä lajissa, jossa 80% kuljettajista sekä järjestäjistä tuntevat toisensa ja uusia kilpailijoita vierailee vuosittain kourallinen?
Älkääkä käsittäkö väärin, olen tehnyt päivätyötäni moottoriurheilun parissa jo toistakymmentä vuotta ja olen lajiliiton kanssa tekemisissä viikottain. Olen siis vakaasti "liiton miehiä", mutta aina kansallinen lajiliitto ei ole oikea ratkaisu.
Noh, ensimmäiseksi tullaan tarttumaan tuohon lisenssivakuutukseen. Asian tiimoilta olen puhunut mm. vakuutustarkastajalle, jonka näkemyksen mukaan laji ei tarvitse mitään muuta kuin liikennevakuutuksen, joka korvaa ulkopuolisille sattuneet vahingot, esimerkiksi yleisö on turvattu liikennevakuutuksella.
Omasta mielestäni tämän päälle lisäturvaksi kannattaisi ottaa järjestäjän vastuuvakuutus, joka korvaa vahingon jos se johtuu järjestäjän tekemästä suoranaisesta virheestä (vrt. rasti on laitettu tukkinipun päälle, joka sortuu, tai rasti on ladossa, josta romahtaa katto kilpailijan ollessa sisällä).
Lisäksi kilpailuun osallistuneelta voidaan vaatia esimerkiksi voimassa oleva henkilökohtainen tapaturmavakuutus kilpaurheilu laajennuksin tai vaikkapa vastuunrajoituslomakkeen allekirjoittamista ennen ilmoittautumisen yhteydessä.
Myös kilpailuntapahtuman ja kilpailijoiden vakuuttaminen kokonaisuudessaan on mahdollista minkä tahansa Suomalaisen vakuutusyhtiön toimesta.
Miksi sitten pitäisi irtaantua liitosta?
Liitto tuntuu olevan monelle lajin harrastajalle itsessään sellainen peikko, että ihan periaatteesta lisenssiä ei haluta ostaa tai osallistua kilpailuun kun taustalla on lajiliitto.
Toisekseenkin lisenssi maksaa hunajaa, vuositasollahan maksu ei ole mahdoton, mutta on helppo samaistua kilpapariin, joka haluaisi ajaa yhden kisan mutta pelkkä lisenssien kustannus on 120€ tai tuplakisasta 240€.
Järjestäjän puolelle liiton alla ajaminen vaatii tietysti kilpailuorganisaation, joka on urheilusäännöstön mukainen ja asiallisilla toimitsija lisensseillä varustettu.
Liitto myös perii kilpailumaksun jokaisesta järjestetystä kilpailusta kilpailun järjestäjältä.
Lisäksi pitää maksaa valvojan kustannukset, jotta liiton sääntöjä voidaan valvoa.
Tarvitaanko tätä todella siihen, että saadaan kourallinen kilpailijoita metsään rasteja hakemaan?
Se liitosta ja vakuutuksista, näistä päättää -ja näistä vastaa- loppuviimein kilpailun järjestäjä, eli käytännössä Mönkkärit r.y. ja sen hallitus. Heidän päätökseensä on siis meidän kaikkien tyytyminen.
Entäs mitä sitten ajetaan ja millä kalustolla?
Olen vahvasti sitä mieltä, että luokat pitäisi yhdistää. Perusteluina on se, että valtaosa pro kuskeista voisi nykyiselläkin kalustolla osallistua original luokkaan. Varsinaista koneiden rakentelua ei siis olla nähty ja vaikka nähtäisiinkin, en näe, että tällä kukaan merkittävää kilpailullista etua muihin saisi. Kuten ylempänä on mainittu, kuski sitä konetta vie.
Pask* kuski ei pääse rastille hyvälläkään koneella, mutta taitava kuski vie rastille koneen kuin koneen.
Toisekseenkin kuljettajia on ihan liian vähän, jotta olisi järkevää ajattaa useampaa luokkaa.
Taitaa vaan olla niin että nykyisellään originalia ajavat vastustaa tän ajatuksen nurin, joten ei takerruta sen pidempään tähän ajatukseen.
Mikäli taas päädytään siihen, että original säilyy, ei kannata lähteä vapauttamaan yksittäisten osien vaihtamista. Esim. jousituksen ja iskunvaimennuksen vapautusta ehdotettiin jossain ketjussa. Jos joku haluaa konetta parannellla niin mihin se kohdistuu jos ei alustaan, ihan luokasta riippumatta?
Selvä peli; original kone, maksimi rengaskoko, vapaat vinssit ja valot. Ei isompaa akkua, ei etuylitystä muuttavaa puskuria, ei levityksiä, ei korotuksia etc.
Ajetaan sitten yhdessä tai kahdessa luokassa, kannatan vahvasti tuota 1 tai 2 konetta rastille järjestelmää. Ehdotin sitä jo viime vuonna, mutta sääntömuutokset lykättiin silloin kokonaisuudessaan kaudelle 2012. Tällä päästään eroon siitä monia kaivertavasta "juoksemisesta", olkoonkin että se on edelleen sallittua ei konetta kannata jättää, koska seuraava rasti voi olla todella helppo ja ajettavissa molemmilla koneilla.
Lisäksi tämä antaa aika merkittävän taktisen mahdollisuuden luokasta riippumatta. Tulokset olisivat myös vertailukelpoiset luokkien välillä.
Rastien pisteytyksestä vielä sen verran, että pisteytys on pystyttävä tekemään tasaiseksi normaali-, yleisö- ja erikoisrastien välillä.
Ei ole mielekästä tehdä kilpailua, jossa ensimmäisen kahden tunnin aikana on kyettävä hakemaan yleisörastit ja jos et ehdi, on kisa käytännössä ajettu.
Tai että rastien joukossa on yksi tai kaksi rastia, jotka antavat pisteitä saman verran kuin esimerkiksi 80 normaalia rastia.
Meinaan että tilanteen pitäisi pysyä "auki" koko kilpailun keston ajan.
Ei mulla tähän väliin muuta mönkijöistä...
EDIT: Eikun olihan mulla vielä vähän...
Ylempänä ja jossain toisessa ketjussa toivottiin että viedään touhua enemmän ajotapahtuman suuntaan ja jätetään tuo kilpailullinen puoli vähemmälle, esimerkkinä että ei katsasteta aamulla. Eikö noita ajotapahtumia -ja vieläpä varsin suosittuja- ole Suomen niemellä ihan riittävästi, nyt yritetään nimenomaan pitää kilpaluokka hengissä ja kehittää kilpailullista toimintaa mönkijöillä, ei viedä sitä safareiden suuntaan.
Oli vielä muutakin mutta ei nyt jaksa, myöhemmin lisää

EDIT2: Oli lipsahtanut ruma sana joukkoon.
Arctic Catin maavaraa ei mitata senteissä vaan Hondissa.
- Roosa999
- Ylläpitäjä
- Viestit: 10879
- Liittynyt: 09 Tammi 2005 21:42
- Mönkijä:: Honda
- Paikkakunta: Honda TRX Foreman 500 T3,Yamaha Breeze
- Viesti:
Re: ATV Offroad 2011 ja 2012
etukäteistietona voin jakaa, että SML:n alla Mönkkärit ry EI ajata kisoja vuonna 2012.
Perusteet on kattojärjestön antaman tuen mitättömyys, kokonaiskustannukset, sekä se suuri vaiva, jonka tuomari/valvoja kokonaisuuden pyörittäminen aiheuttaa. Pienempiä sitten nippu päälle.
Mry:n uusi hallitus kokoontuu vuoden alussa mahdollisimman aikaisin, jotta saadaan sekä harrastetoiminta että kisasuunnistaminen asianmukaiseen hoitoon.
Tämä siis tarkoittaa kilpailutoimenjohtajan ja organisaation valintaa tämän topikin suhteen.
Säänöistä tullaan myöskin päättämään ja pyritään tähtäämään kilpailijoiden lukumäärän tuplaamiseen kaudelle 2012. Tämä on ensiarvoisen tärkeää, jotta saadaan kustannukset 7 kisa pidettyä hallinassa -> kisakohtaiset kustannukset kilpailijoille maltillisemmaksi.
Palataan tähän ASAP.
Perusteet on kattojärjestön antaman tuen mitättömyys, kokonaiskustannukset, sekä se suuri vaiva, jonka tuomari/valvoja kokonaisuuden pyörittäminen aiheuttaa. Pienempiä sitten nippu päälle.
Mry:n uusi hallitus kokoontuu vuoden alussa mahdollisimman aikaisin, jotta saadaan sekä harrastetoiminta että kisasuunnistaminen asianmukaiseen hoitoon.
Tämä siis tarkoittaa kilpailutoimenjohtajan ja organisaation valintaa tämän topikin suhteen.
Säänöistä tullaan myöskin päättämään ja pyritään tähtäämään kilpailijoiden lukumäärän tuplaamiseen kaudelle 2012. Tämä on ensiarvoisen tärkeää, jotta saadaan kustannukset 7 kisa pidettyä hallinassa -> kisakohtaiset kustannukset kilpailijoille maltillisemmaksi.
Palataan tähän ASAP.
Ettepäin
Varoitus: Luvalliset ajot saattaa olla maksullisia ja aiheuttaa riippuvuutta !
Skype: Roosa999 ja oikea nimi: Heikki Hautala
https://www.pariuraa.fi/wordpress
Varoitus: Luvalliset ajot saattaa olla maksullisia ja aiheuttaa riippuvuutta !
Skype: Roosa999 ja oikea nimi: Heikki Hautala
https://www.pariuraa.fi/wordpress
Re: ATV Offroad 2011 ja 2012
Nimenomaan pisteytykseen pitää kiinnittää suurta huomiota , niinkuin askolassa joku vuosi sitten
Oli siellä suolla 400p rasti ja muut oli 10-? Pistettä. Jos ei hakenut tätä niin ei ollut
Mitään mahiksia pärjätä. Kaikki ei halua olla sukellus mönkkäreitä.
Lajiliitosta pois jääminen hieno päätös !
Kisa pitää olla kisa , safarit ja makkaranpaisto kinkerit erikseen.
Oli siellä suolla 400p rasti ja muut oli 10-? Pistettä. Jos ei hakenut tätä niin ei ollut
Mitään mahiksia pärjätä. Kaikki ei halua olla sukellus mönkkäreitä.
Lajiliitosta pois jääminen hieno päätös !

Kisa pitää olla kisa , safarit ja makkaranpaisto kinkerit erikseen.