Tarvitaan vapaaehtoisia ATV Offroad kisojen järjestelyyn

ATV kilpailuihin liittyvä keskustelu
Vee-äM
R.I.P
Paikkakunta: Vesilahti Yamaha Grizzly 700 FI SE MutaRaaseri -08-

Re: Tarvitaan vapaaehtoisia ATV Offroad kisojen järjestelyyn

Viesti Kirjoittaja Vee-äM »

En usko että asiasta tulee julkista keskustelua.Joko pitää yhtyä nykyiseen tahoon joka kisoja järjestää tai sitten kantapään kautta omat kuviot pystyyn.

Mielipide perustuu omiin kokemuksiin eli voi hyvin olla vääräkin :biggrin: Itse ainakin kaipaan jotain muun tyylistä kilpailutoimintaa kuin nykyinen ja niin ehkä osittain jo muukin harrastava mönkijäkaarti.

Nämä parhaimmillaan 4-5 vrk aikaa vievät tapahtumat ei sovi kaikkien perhe/työelämään.

Tsemppiä vaan omille suunnitelmille,hirveä homma on edessä joka tapauksessa.Ja mielipiteitä kyllä kerrotaan jos keskustelua syntyy.
Kuva
jukka81
Moderaattori
Mönkijä:: Traktori

Viesti Kirjoittaja jukka81 »

Vee-äM kirjoitti:En usko että asiasta tulee julkista keskustelua.Joko pitää yhtyä nykyiseen tahoon joka kisoja järjestää tai sitten kantapään kautta omat kuviot pystyyn.

Mielipide perustuu omiin kokemuksiin eli voi hyvin olla vääräkin :biggrin: Itse ainakin kaipaan jotain muun tyylistä kilpailutoimintaa kuin nykyinen ja niin ehkä osittain jo muukin harrastava mönkijäkaarti.

Nämä parhaimmillaan 4-5 vrk aikaa vievät tapahtumat ei sovi kaikkien perhe/työelämään.

Tsemppiä vaan omille suunnitelmille,hirveä homma on edessä joka tapauksessa.Ja mielipiteitä kyllä kerrotaan jos keskustelua syntyy.

4-5 vuorokautta :?: eikös keskustelua voisi virittää suuntaan jossa kilpailutoimelle(toivottavasti meni oikein) tuodaan julki harrastajien omia näkymyksiä siitä,mihin suuntaan toimintaa tulisi kehittää.kaikkia osapuolia on mahdoton miellyttää samalla kertaa.
Vee-äM
R.I.P

Tottakai kisaajat kertoo täällä kehitysideoitaan jos haluavat.Ymmärsinkin Työmyyrän viestistä että keskusteltaisiin julkisesti lupa- ja kaikista muista kisojen järjestämiseen liittyvistä asioista.

Niistä en usko syntyvän julkista juttua.

Meillä meni 12-16 h kisoihin aina pitkälti toista vrk.Ajettiin yöllä pelipaikalle,kisa ja välittömästi kotiin.Nukkumatta ja ei aina niin turvallisesti joka oli oma valinta :(

Jos lähdetään esim Juukaan 36h tunnin kisaan niin tuo 4-5 vrk on minimiaika matkapäivineen ja lepoineen.Meiltä on 450 kilsaa matkaa kisapaikalle.

Mutta niinkuin viimeksi sain haukut sivustahuutelusta niin siittä oppineena en keskustele nykyisestä kisatoiminnasta.Mutta uusista tuulista kylläkin jos sellaisia keskusteluja syntyy.Tuli muuten käytyä kolme vuotta niissä kisoissa,mites sinä Kingi ATV-suunnistuskisoissa :?: .

Voidaan vaikka molemmat pysyä asiasta erossa,se olis ehkä se paras vaihtoehto.
Kuva
jukka81
Moderaattori

Vee-äM kirjoitti:Tottakai kisaajat kertoo täällä kehitysideoitaan jos haluavat.Ymmärsinkin Työmyyrän viestistä että keskusteltaisiin julkisesti lupa- ja kaikista muista kisojen järjestämiseen liittyvistä asioista.

Niistä en usko syntyvän julkista juttua.

Meillä meni 12-16 h kisoihin aina pitkälti toista vrk.Ajettiin yöllä pelipaikalle,kisa ja välittömästi kotiin.Nukkumatta ja ei aina niin turvallisesti joka oli oma valinta :(

Jos lähdetään esim Juukaan 36h tunnin kisaan niin tuo 4-5 vrk on minimiaika matkapäivineen ja lepoineen.Meiltä on 450 kilsaa matkaa kisapaikalle.

Mutta niinkuin viimeksi sain haukut sivustahuutelusta niin siittä oppineena en keskustele nykyisestä kisatoiminnasta.Mutta uusista tuulista kylläkin jos sellaisia keskusteluja syntyy.Tuli muuten käytyä kolme vuotta niissä kisoissa,mites sinä Kingi ATV-suunnistuskisoissa :?: .

Voidaan vaikka molemmat pysyä asiasta erossa,se olis ehkä se paras vaihtoehto.

toistaiseksi ei atv- kilpailuista ole kokemusta mutta koskaan ei tiedä mitä lähi tulevaisuus tuo tullessaan.ja itse määrittelen mistä pysyn erossa ja mistä en.en kysynyt kuinka kauan sinä vee-äm olet kyseistä toimintaa harrastanut/arvostellut sinua tai näkemyksiäsi millaan tavalla vaan tarkoitukseni oli herättää kehityskeskustelua aiheesta ainaisen valittamisen sijaan(tälläkään en tarkoita sinua).toki kunnioitan päätöstäsi olla osallistumatta keskusteluun jos sen parhaaksi omalla kohdallasi näet.asioiden kritisoiminen tuntuu vaan olevan turhankin helppoa ja siinä sivussa unohdetaan sitten ne positiiviset puolet.
Työmyyrä
4WD
Mönkijä:: Polaris
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Työmyyrä »

Tosiaankin...
Haluaisin herättää keskustelua ja toisaalta myös saada asiallisia vinkkejä ja lainsäädännöllisiä näkökohtia tapahtumiin- ja ajomaastojen järjestämiseen liittyen. Tärkeimmät näkökulmat mielestäni ovat seuraavat:
- Lainsäädäntö, toiminnassa pitäisi välttää lainvastaisuus.
- Turvallisuus, jokin säännöstö tapahtumissa pitää aina olla, mutta toisaalta se ei saa kankeudellaan olla syy jättäytyä osallistumatta.
- Vastuukysymykset, pitäisi ainakin välttää tilanne, jossa maanomistaja olisi vastuussa kaikista pöristelijöistä ja heidän edesottamuksistaan. Toisaalta tähän liittyy läheisesti vakuutukset, eli mikä vakuutus kattaisi toiminnan ja mitä kaikkia vakuutuksia ja kenellä tulisi olla, että ei menisi naru kaulaan jonkun haaverin takia.
- Kustannustaso, mitä ajomahdollisuus/tapahtuma saa maksaa ja kenelle kaikille rahaa pitäisi jakaa. Eli mikäli maastoon on valmiiksi tehty rataa, ajouria, siltoja, merkkauksia yms. on näistä kustannuksia. Toisaalta mitä parempi varustelutaso mm. ensiapu- ja suojeluvarusteineen, laavuineen, huusseineen, jätehuoltoineen, pesumahdollisuuksineen, yms. maksaa aina enemmän. Lueskeltuani eri lupapäätöksiä ja ehtoja, on niissä asetettu vaatimuksia em. palveluiden järjestämiseen.

Satunnaisen tapahtuman järjestäminen on selvitykseni mukaan vapaata, ellei erityistä haittaa ympäristölle aiheuteta. Mikäli toimintaa olisi satunnaista useammin tai toimintaa voidaan kuvailla sanoilla ajoharjoittelu tai kilpailu niin silloin pitäisi tapahtumasta tehdä ilmoitus ja/tai hakea jopa ympäristölupa. Säännölliseen ajoharjoittelu- ja kilpailutoimintaan pitäisi aina olla ympäristölupa. Moottoriradalla on vielä tiukemmat vaatimukset, miten varmistetaan että esim. mönkijän crossirataa ei katsota moottoriradaksi?
Itse näkisin harrastuksen kannalta hyvänä suuntana sen, että luvallisia alueita tulisi enemmän ja niiden käyttö myös vakiintuisi ja näin ollen ikäviin otsikoihin päätyvä villi harrastustoiminta saataisiin vähenemään. Henkilökohtaisesti haluaisin liputtaa kevyempien organisaatioiden, vähemmän byrokratian ja hauskan harrastamisen puolesta ja näkisin että leikkimielinen kilpailutoimintakin siihen olennaisesti liittyy. Toistaiseksi olen itsekin Mönkkärit ry:n jäsen, mutta itse koen SML:n mukaisen kilpailutoiminnan oman harrastukseni ulkopuoliseksi. On totta, etten ole aktiivivaikuttaja yhdessäkään alan järjestössä tai yhdistyksessä ollut, mutten ole myöskään täysin sisäistänyt niitä todellisia etuja, joita on saavutettu. Ainakin tuo punakilpiasiahan oli eräs peruste SML:ään liittymisen puolesta, että mahdollistaa punakilvet, mutta kuinkas kävikään ja paljonko todella on ollut SML:stä apua kun on jäänyt tapahtumia toteutumatta.
Eikä ole siis tarkoitus herneitä vedättää nenukkeihin...
Offroad Team Ärjänne ry
Offroad Park Ärjänne

www.arjanne.net
http://kuvablogi.com/blog/14485/
Logibear
Tracks
Mönkijä:: Grizzly 700 -07
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Logibear »

Olen vapaaehtoinen kisojen järjestelyyn silloin kun en itse kisaa ja sattuu järkevän matkan päähän :D

Olen minäkin pienessä mielessäni pohtinut mikä olisi se paras tapa organisoida tällaisia kisoja. Alati kasvava joukko on kiinnostunut kisaamaan SM tasolla tässäkin lajissa. Olen itselleni antanut ymmärtää että jos ja kun halutaan järjestää Suomen huipputason kilpasarja, vaatii se jonkinlaisen pysyvän organisaation. Vertaa esim. off-road autot jossa eivät ole AKK:n alaisuudessa vaan ihan omassa organisaatiossaan. Olipa organisaatio mikä hyvänsä niin säännöt on sovittava, kilpailukalenteri sovittava ja kilpailijoiden turvallisuudesta huolehdittava niin ettei järjestävästä organisaatiosta lähdetä lusimaan jonkun halvautuessa. Nykyisellä ATV kisoja järjestävällä organisaatiolla on minusta syytä olla hiukan ylpeä nimittäin, ennen jokaista kisaa ei ole tarvinnut kinastella säännöistä, kisojen päivämäärät ja paikat ovat selvillä hyvissä ajoin, kisan kulku ja toiminta kisapaikalla on "standardoitua". Lisäksi vakuutus on kunnossa ja voi luottaa siihen että ympäristö- ym. luvat on kunnossa. Toki järjestäjistä riippumattomista syistä yksi on jouduttu perumaan ja viimeisen pitopaikkaa ei ole vielä infottu mutta ensi kaudella ei näitäkään yllätyksiä varmaan tule. Joka tapauksessa kisoihin on siis erittäin helppo mennä kun tietää mitä odottaa ja homma toimii. Vielä kun saadaan lisää maanomistajia innostumaan niin avot.

Miten sitten ne jotka eivät halua osallistua tällaiseen kilpasarjaan. Itse ajoin yhden kauden ja minun makuuni kisat ovat liian pitkiä. Ymmärrän että kestävyyslajin kisat ovat pitkiä eikä siinä mitään. Saattaa olla että tulee vielä käytyä yksittäisissä kisoissa. SML:ään kuuluvat kerhot voivat järjestää harjoituskisoja ja tapahtumia joissa ei jaeta palkintoja eikä tuloksia julkaista. Tällaisia onkin ollut muutamia lähiaikoinakin. SML:ään kuulumattomat kerhot ja tahot/porukat voivat järjestää ihan mitä haluavat ja olisi suotavaa että pikku kisailut yleistyisivät niin onpahan jokaiselle jotakin. Olen myös itselleni antanut ymmärtää että SML ei voi estää osallistumasta muihin kuin SML:n alaisuudessa järjestettäviin kilpailuihin, ainoastaan omiinsa. Jos porukka jakaantuu kilpasarjaa ajaviin ja muihin niin ei kai se maailma siihen kaadu. Uskoisin että harrastajia riittää molempiin kunhan vaan tapahtuma on hyvin järjestetty.
Vee-äM
R.I.P

Samaa mieltä Logibearin kanssa.Haluaisin itse,ja myöskin useat kaverit,käydä näissä kevyemmissä kisailuissa ja vaikka olla puuhaamassakin niitä.

Pitää olla pitkiä ja vaativia tapahtumia mutta olisipa myös niitä helpommin osallistuttavia ja kestoltaan lyhyempiä koitoksia.Tätä asiaa on toivottu jo pidemmän aikaa.

Toivottavasti homma etenee ja keskustelua tapahtuman luonteesta tulee jolloin voi ideoita esitellä.
Kuva
Roosa999
Ylläpitäjä
Ylläpitäjä
Mönkijä:: Honda
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Roosa999 »

Ainakin Kangasniemellä ajettava harjoitus on saavuttanut kuljettajat ja Ku-RA-festareilla ajettu vastaava myös. Käsittääkseni sakki tykännyt ja on todellinen vaihtoehto aktiiviselle kisaamiselle.

Askolassa on myös erinomaiset maastot vastaaville pienemmän mittakaavan suunnistukselle ja itse olen KAN:n ajoihin suunnitellut syksyksi 2009 ihan rastitehtäviä. Tehtäviä voi olla vaikka piikarbiidi-tikulla nuotion sytyttäminen, kallistusrata, tukin siirto maastossa jne...katellaan mitä taas keksitään.
Ettepäin
Varoitus: Luvalliset ajot saattaa olla maksullisia ja aiheuttaa riippuvuutta !
https://www.pariuraa.fi/wordpress
jukka81
Moderaattori

Logibear kirjoitti:Olen vapaaehtoinen kisojen järjestelyyn silloin kun en itse kisaa ja sattuu järkevän matkan päähän :D

Olen minäkin pienessä mielessäni pohtinut mikä olisi se paras tapa organisoida tällaisia kisoja. Alati kasvava joukko on kiinnostunut kisaamaan SM tasolla tässäkin lajissa. Olen itselleni antanut ymmärtää että jos ja kun halutaan järjestää Suomen huipputason kilpasarja, vaatii se jonkinlaisen pysyvän organisaation. Vertaa esim. off-road autot jossa eivät ole AKK:n alaisuudessa vaan ihan omassa organisaatiossaan. Olipa organisaatio mikä hyvänsä niin säännöt on sovittava, kilpailukalenteri sovittava ja kilpailijoiden turvallisuudesta huolehdittava niin ettei järjestävästä organisaatiosta lähdetä lusimaan jonkun halvautuessa. Nykyisellä ATV kisoja järjestävällä organisaatiolla on minusta syytä olla hiukan ylpeä nimittäin, ennen jokaista kisaa ei ole tarvinnut kinastella säännöistä, kisojen päivämäärät ja paikat ovat selvillä hyvissä ajoin, kisan kulku ja toiminta kisapaikalla on "standardoitua". Lisäksi vakuutus on kunnossa ja voi luottaa siihen että ympäristö- ym. luvat on kunnossa. Toki järjestäjistä riippumattomista syistä yksi on jouduttu perumaan ja viimeisen pitopaikkaa ei ole vielä infottu mutta ensi kaudella ei näitäkään yllätyksiä varmaan tule. Joka tapauksessa kisoihin on siis erittäin helppo mennä kun tietää mitä odottaa ja homma toimii. Vielä kun saadaan lisää maanomistajia innostumaan niin avot.

Miten sitten ne jotka eivät halua osallistua tällaiseen kilpasarjaan. Itse ajoin yhden kauden ja minun makuuni kisat ovat liian pitkiä. Ymmärrän että kestävyyslajin kisat ovat pitkiä eikä siinä mitään. Saattaa olla että tulee vielä käytyä yksittäisissä kisoissa. SML:ään kuuluvat kerhot voivat järjestää harjoituskisoja ja tapahtumia joissa ei jaeta palkintoja eikä tuloksia julkaista. Tällaisia onkin ollut muutamia lähiaikoinakin. SML:ään kuulumattomat kerhot ja tahot/porukat voivat järjestää ihan mitä haluavat ja olisi suotavaa että pikku kisailut yleistyisivät niin onpahan jokaiselle jotakin. Olen myös itselleni antanut ymmärtää että SML ei voi estää osallistumasta muihin kuin SML:n alaisuudessa järjestettäviin kilpailuihin, ainoastaan omiinsa. Jos porukka jakaantuu kilpasarjaa ajaviin ja muihin niin ei kai se maailma siihen kaadu. Uskoisin että harrastajia riittää molempiin kunhan vaan tapahtuma on hyvin järjestetty.

tässä oli mielestäni painavaa asiaa :D tärkeintähän harrastamisessa on se,että jokaiselle löytyy jotakin.
Janne 450R
Tracks

Viesti Kirjoittaja Janne 450R »

Ideoita meillä riittää armasti kaikilla, ensimmäiseksi ongelmaksi tulee yleensä toteuttajien vähyys ja paikka missä toteuttaa.

Mietittäväksi, Kilpailu joka vie osallistujilta 2-3 päivää vie järjestävältä porukalta(myös töissä käyviä ja perheellisiä) n.4-6 päivää ja tästä saattaa osittain johtua heidän vähyys ja se ettei kaikkia voida/ehditä millään miellyttää.
Sitten kaiken tehdyn työn jälkeen ei kannata kiitoksia odotella kilpailijoilta, eikä varsinkaan sivusta seuraajilta... Kannustaa varmasti tekemään asiat paremmin.

Jos minä voisin asian päättää, niin äkkiä eroon SML:stä ja oma organisaatio pystyyn ja lyhyempiä kisoja, esim. 12 tuntia, jolloin käyttöön riittäisi pienemmät kilpailualueet ja kaikkien järjestely/kilpailu toimintaan osallistuvien, kilpailuun käytettävä aika ehkä puolittuisi.

Ensi vuonna en aio itse kilpailla... Järjetelyihin ehkä voisin osallistua :?:

Nii juu, takavetoisille oma luokka... Ajaa vaan kuivanmaan rasteja???
Vee-äM
R.I.P

Jännä juttu että ei ole tullut kommentteja Jannen postauksen jälkeen,siinähän oli mietintää aiheuttavia ja merkittäviäkin ehdotuksia lajin suunnasta.

Olis kiva kuulla tänä vuonna kisanneitten kommentteja kisojen kestoon ja SML:ään liittyen.
Kuva
Työmyyrä
4WD
Mönkijä:: Polaris
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Työmyyrä »

Kyllä Jannen kommentit noteerattu on, mutta vakavampaan kannanottoon SML:n osallisuudesta tai osattomuudesta en osaa ottaa kantaa lun ei kilpailukokemusta löydy. Omalta osaltani näkisin positiivisena sellaisen suunnan, missä olisi lyhyempiä kisoja ja sitten taas pitkät sessiot voisi olla enemmän tapahtuma-luonteisia, joihin osallistuminen ja paikalla vietettävä aika ei olisi sidoksissa tulostaulukkoon.
Itselläni on parhaillaan alkuvaiheessaan menossa mönkkäreiden ajopaikan ympäristöluvitus ja radan rakentelu. Ajatuksena olisi, että se voisi palvella myös SML:n kisaorganisaatiota, mutta toisaalta puitteet on siinä mielessä pienet, että yhdistettyä pyörät ja mönkkärit sisältävää kisaa alueelle ei mahdu (vaatisi liikaa varikkotilaa ja parkkialuetta). Alueelle on suunnitteilla 5km 4m:n levyistä cross country-/enduro-uraa, joista 2km:n matkalla olisi crossiratamaisia piirteitä ja kovemmat pohjat, mutta leveys toki vain tuo 4m. Juurikin tuon radan takia vaatii tuon umpäristöluvan. Alueella on lisäksi suunnitteilla maastouraa 12-20km ja mahdollisuus olisi pienen mittakaavan suunnistustapahtumaankin. Hankkeen ideana oli juurikin se, että saataisiin harrastajat yhteen ja jopa yhtäaikaa ajamaan, oli laitteena sitten 4x4 tai crossipeli.
Luvitetun ajoalueen ollessa kyseessä lienee sitten tulkintaongelmia liikennevakuutuksen ja kaskon korvausvastuusta, ainakin jotkin yhtiöt kun ehdoissaan rajaa ulkopuolelle moottoriradat ja suljetut ajoharjoittelualueet. SML:n kisaorganisaation ollessa kyseessä SML:n lisenssiin kuuluva vakuutusturva ollee voimassa.
Leikkimielinen, ilman todellista mestaruusarvoa ajettava kisailu olisi kyllä tervetullutta niin suunnistuksen, enduron, cross countryn kuin muunkin kikkailun osalta.
Jos jollakulla on kiinnostusta päästä vaikuttamaan ajoaluuen ja ratojen suunnitteluun ja toteutukseen niin yhteydenottoja otetaan mielellään vastaan.
Offroad Team Ärjänne ry
Offroad Park Ärjänne

www.arjanne.net
http://kuvablogi.com/blog/14485/
Vee-äM
R.I.P

Hyvältä kuullostaa ja täällä nostetaan hattua,kova homma varmasti takana ja myös edessä.Olisi kiva tulla päiväksi joskus talkoisiin jos sellaisia talkoopäiviä järjestät.
Vaikka alue ei olisikaan valtava niin suunnistustapahtuman pystyy kyllä järjestämään.Kestoa saa lisää kun on vaikka pakollisia rasteja alueen nurkissa jotka noudettava ensin :wink:

Samaa mieltä että lyhyemmät tapahtumat kiinnostaa,omasta mielestä päivän aikaa vievä matkoineen on järjestettävissä töiden ja muiden asioiden osalta ja silloin jo tapahtuma voi olla 12 tuntinen.

Tuolla konseptillahan pystyy jo järjestämään suunnistuskisan,letkassaajosafareita ja crosscountry-tyylistä reittiajoa.
Tsemiä vaan ja kerrohan asian etenemisestä.
Kuva
Darth
Ylläpitäjä
Ylläpitäjä

Viesti Kirjoittaja Darth »

No niin , nyt erilainen kisa: http://www.monkkarit.fi/kil_kut.html
Minäkin voisin olla voittaja! Ei puutu muuta kuin älykkyys, koulutus, kunnianhimo ja parturi. Pienestä se on kiinni...
Never Settle For Second Best.
Pariuraa
Janne 450R
Tracks

Viesti Kirjoittaja Janne 450R »

Nostetaampa tämäkin keskustelu "otsikoihin", tekijöitä tarvitaan tulevaisuudessakin.
Jos saadaan tarpeeksi porukkaa tekemään, niin ei aina tarvitse samojen venyä kisoja touhuamaan... riittäs vaikka joka toiseen osallistuminen. :D

Ja se ettei osaa tehdä mitään asian eteen, ei pidä paikkansa... Eikä myöskään ole este osallistumiselle, koska paikalla on aina joku joka on ollut toiminnassa mukana jo useamman vuoden ja hän osaa jakaa tehtävät/opastaa kuinka ne hoidetaan.

Uskallan luvata että kaikki mukaan tulevat viihtyy varmasti teki sitten mitä vaan aiheeseen liittyvää... eikä mönkijäkään ole pakollinen.

Joten mietintään jokaiselle oiva harrastuksen lisä ja tänne ilmoittautumisia :!:

Vanhatkin aikaisemmin järjestelyissä mukana olleet voi laittaa tänne halukkuutensa jatkamisesta :wink:

Ps. minä ainakin olen halukas...
Vastaa Viestiin