Mikä GPS -navigaattori olisi hyvä mönkijäsuunnistuksessa?

ATV kilpailuihin liittyvä keskustelu
janster
Noppeli
Viestit: 12
Liittynyt: 28 Touko 2007 20:18

Mikä GPS -navigaattori olisi hyvä mönkijäsuunnistuksessa?

Viesti Kirjoittaja janster »

Mikähän navi kannattaisi hommata tonne mettään noihin suunnistuskisoihin millä myös löytäisi rastit huippuluokan tarkkuudella.

Millä tarkkuudella yleensä noi rastit sillä gps:llä OIKEESTI löytyy ja mitä muita ominaisuuksia kannattaisi huomioida tuossa mönkijäsuunnistuskilpailuihin hommattavalta navilta.

Esitteet ja myynti laitteille kertovat kaikkien laitteiden toimivan erittäin hyvin ja kaikilla on tarkin maastokartta, mutta kuinka se on käytännön toimivuuden laita.

Todettiin nimittäin tossa että navi voi ilmoittaa hyvinkin kaukaa että kohde on lähellä ja sitten sitä rastia saa samota hyvinkin laajalta alueelta.

Jos jollain on omia kokemuksia hyvistä tai huonoista puolista noissa naveissa niin antaa kuulua vaan mikä navi kannattaa ostaa ja minkä takia tai jos ei jotain jonkin takia kannata ostaa. Olis nimittäin helpompaa tehdä ostopäätöstä kun sais oikeeta käytännössä todettua tietoa.
Avatar
Logibear
Tracks
Viestit: 1937
Liittynyt: 11 Helmi 2006 08:02
Mönkijä:: Grizzly 700 -07
Paikkakunta: Lohja
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Logibear »

Tämä on kiinnostava aihe, Koheltaja voi varmaan linkittää sen monster ketjun aiheesta tähän mutta soisin että pidetään tämä omanaan nimenomaan suunnistuskisoja silmällä pitäen, pliis :prayer:
Koheltaja
Koheltaja (r)
Viestit: 8671
Liittynyt: 02 Elo 2004 16:59
Mönkijä:: Kodiak T3b

Viesti Kirjoittaja Koheltaja »

Tätä kun klikkaat niin saat lisää tietoa Gepseistä :wink:
Kylätason mönkijäkuski
Janne 450R
Tracks
Viestit: 2832
Liittynyt: 28 Huhti 2005 14:31
Paikkakunta: Haarajoki/Kangasniemi

Viesti Kirjoittaja Janne 450R »

Mulla kokemusta ainoastaan Garminin Ques 1:ä ja 276:a.

Quest muuten hyvä mutta näyttö liian pieni, jotta näkisi lukea metsässä ajon aikana ja koordinaatit melko hidasta syöttää itse laitteella.

276 josta myös uudempi versio 278, pääsee parempaan tarkkuuteen kuin Quest.
Pääsin virolahdella 276:lla parhaillaan 2 metrin tarkkuuteen ja katveisella alueella tais olla 17 metriä.
Iso näyttö josta näkee hyvin lukea myös ajon aikana ja koordinaatit melko nopeaa syöttää itse laitteella.

Tähän asti molemmat on ajattanu suoraan rastille.

karttoja näihin molempiin saa vaikka minkä laisia ja molemmat kestää vettä.

Koordinaattien syöttö onnistuu kumpaankin tietokoneella ja on n. puolet nopeampaa kuin suoraan laitteeseen.
Avatar
Logibear
Tracks
Viestit: 1937
Liittynyt: 11 Helmi 2006 08:02
Mönkijä:: Grizzly 700 -07
Paikkakunta: Lohja
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Logibear »

MBNetin hintaseurannassa on näköjään myös navigaattoreita (ei kovin kattava otos myyjiä):

http://www.mbnet.fi/hintaseuranta/tuote ... sittelya=1

Garmin 278C löytyi yhdestä nettikaupasta:

http://unbelievableshop.com/store/produ ... ts_id=2385

Saakohan jostain vielä edullisemmin?

Laittakaapas muita suosituksia ja kokemuksia lisää tänne!
Avatar
Roosa999
Ylläpitäjä
Ylläpitäjä
Viestit: 10873
Liittynyt: 09 Tammi 2005 21:42
Mönkijä:: Honda
Paikkakunta: Honda TRX Foreman 500 T3,Yamaha Breeze
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Roosa999 »

Aika monella on tuo 278C, mutta onhan se toki hinnakaskin.

Itse olent pärjännyt hienosti Questillä, mutta näyttö rupeaa olemaan ainakin omaan käyttöön liian pieni ja maastokartat päivittyvä aika hitaasti.

Myöskin Magellan Cross-Over voisi olla mainio, mutta toistaiseksi PC-ohjelman puute (Beta löytyy) on hankala meidän hommissa.

GeoNAV:lta on tuloosa uusia laitteita ensivuoden alussa ja niihin tulee sekä navigoivat tiekartat sekä maastokartat. Ne on todella mukavia käyttää ja kaikki vesitiviitä.
Ettepäin
Varoitus: Luvalliset ajot saattaa olla maksullisia ja aiheuttaa riippuvuutta !
Skype: Roosa999 ja oikea nimi: Heikki Hautala
https://www.pariuraa.fi/wordpress
Avatar
runner
4WD
Viestit: 190
Liittynyt: 25 Heinä 2007 13:15
Paikkakunta: Sipoo
Viesti:

Viesti Kirjoittaja runner »

Suunnistuskisojen ajamisesta ei ole kokemuksia, mutta veneellä on tullut liikuttua hyvinkin paljon ja epäilemättä ainakin osittain painitaan samojen ongelmien parissa.
1.) Tärinässä pienikokoinen näyttö on vaikea lukea
2.) Perusnavigaattorissa pitää zoomata edestakaisin jotta tarkkuutta saadaan riittämiin näytölle. Silloinkaan ei pienen näytön kautta ole mahdollista saada tarvittavaa infoa esille.

Venekäyttöön olen rakentanut PC-pohjaisen laitteen joka on toiminut erinomaisesti 2003 kesästä lähtien. Kamat ovat olleet kokoajan kiinni ja sään armoilla.
Nyt kun tuo uusi kömpijä on tulossa pitää käynnistää tuotekehitys samankaltaisen laitteen rakentamiseksi mönkijään, suunnistusta silmälläpitäen.
Muutamia perusparannuksia veneversioon...
- Pakettiin lämmitin pakkaskelejä varten
- Pienempään kokoon
- Näyttö ja keskusyksikkö integroiduksi paketiksi jonka saa kunnolla kiinni, jolloin keskusyksikkö vedenkestäväksi
- Vaihtoehtoinen ratkaisu, pelkästään näyttö vedenpitävä kuten veneessä ja pienempikokoinen keskusyksikkö piiloon vedenpitävään koteloon

Edut verrattuna pieneen GPS:laitteeseen
- Rastien syöttö voi tapahtua suoraan näppiksellä koneeseen
- Kartan zoomaus / Kaksi eri mittakaavaa samalla näytölle
- Suuremmasta ruudusta voi lukea reittiä ajon aikanakin paremmin

Eli, tälläistä on suunnitelmissa.

Timo
Avatar
Roosa999
Ylläpitäjä
Ylläpitäjä
Viestit: 10873
Liittynyt: 09 Tammi 2005 21:42
Mönkijä:: Honda
Paikkakunta: Honda TRX Foreman 500 T3,Yamaha Breeze
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Roosa999 »

Itse epäilen Perus-PC:n kovalevyn kestävyyttä mönkijäkäytössä. Lisäksi pitää muistaa, että monet kartat vaativat INTEL-prosessorin käskykannan, joten AMD / TransMeta-pohjaiset eivät kelpaa.

Itse olen tuumannut säänkestävän kosketusnäytön asentamista, mutta hinnat pyörii siellä 700-1000 € hujakoilla, joten se vähän hillitsee.

Myöskin erilaiset tough-book tyyppiset olosuhteita kestävät läppärit on ok, mutta niiden hinnat ovat myös varsin korkealla, eli alkaen 2000€
Ettepäin
Varoitus: Luvalliset ajot saattaa olla maksullisia ja aiheuttaa riippuvuutta !
Skype: Roosa999 ja oikea nimi: Heikki Hautala
https://www.pariuraa.fi/wordpress
Avatar
runner
4WD
Viestit: 190
Liittynyt: 25 Heinä 2007 13:15
Paikkakunta: Sipoo
Viesti:

Viesti Kirjoittaja runner »

Jossain vaiheessa epäilin itse tuota kovalevyn kestoa. Kokemuksen mukaan vene ei kovassa kelissä anna yhtään armoa kovalevylle. Iskut ovat todella rajuja.

Toisaalta nyt on tulossa markkinoille ensimmäisiä Flash-diskejä joten kovalevyn kesto tuskin jatkossa on suurin päänsärky. Hintansa puolesta ulkokäyttöön sopiva näyttö on melko arvokas. Kosketusnäyttö ei välttämättä ole sateessa paras mahdollinen. Esim venekäytössä ei normaalisti tarvitse näppäimistöä tai hiirtä kuin alkuvaiheessa jos valitaan haluttu reitti.

Softan (Esim. Uusi Loisto / Tasku Loisto) en ole havainnut prosessoriyhteensopivuuseroja. Molempiin saa peruskartastot halutuilta alueilta. UL vaatii esim XP käyttiksen TL toimii CE koneella
Avatar
rene
Noppeli
Viestit: 24
Liittynyt: 10 Maalis 2007 17:12

Viesti Kirjoittaja rene »

joo ei o helppoa tehdä päätöstä mikä laite ois oikea valinta itse oon tällä hetkellä kallistumassa 278:siin mut zumokin kiinnostaisi mut ku ei tiedä miten se toimii maastossa ja sit on siimensiltä tullu toi vesi ja pölytiivis pda mahtaisko kellään siitä olla kokemuksia? :?:
MikaR

Viesti Kirjoittaja MikaR »

Huomenna laitan crossoverin motoon kiinni.

Testi ja käyttäjäkokemuksia tulossa myöhemmin.

-M-
Avatar
Roosa999
Ylläpitäjä
Ylläpitäjä
Viestit: 10873
Liittynyt: 09 Tammi 2005 21:42
Mönkijä:: Honda
Paikkakunta: Honda TRX Foreman 500 T3,Yamaha Breeze
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Roosa999 »

Meura, saitko kartat pelittämään PC:ssä? Tai yleensäkään PC:n kiinni Crossoveriin ja tehtyä sen kautta vaikka reittipisteitä?
Ettepäin
Varoitus: Luvalliset ajot saattaa olla maksullisia ja aiheuttaa riippuvuutta !
Skype: Roosa999 ja oikea nimi: Heikki Hautala
https://www.pariuraa.fi/wordpress
MikaR

Viesti Kirjoittaja MikaR »

En vielä, saan laitteen huomenna :)

-M-
Avatar
JaMaHi
6WD
Viestit: 711
Liittynyt: 15 Joulu 2006 22:00
Mönkijä:: YAMAHA Grizzly 700 FI SE MR
Paikkakunta: Halsua-City, Keskipohjanmaa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja JaMaHi »

Mulla on Garmin Zümo 550 ja oon ollut siihen tyytyväinen. Ainoa puute siinä on, että se ei piirä jälkeä. Sekään ei ole ongelma, kun sattui jäämään Legenda työttömäksi, niin se on kömpiän sarvessa jälkeä piirtämässä. PC:llä voi sitten siirtää jäljen Zümolle.
Muutenkin tuo Garmin ja Topo:n kartat tuntuu pelittävän hyvin ja pitää hyvin paikkansa. Uudet Topot on kyllä loistavia, kun niissä näkyy pienetkin ojat ja maan omistajien rajat. Helpottaa maastossa kulkua ja reittien valitsemista suunnattomasti.
Vielä kun niihin saisi optiona luolikot nii a`vot!!
Liikaa on sopivasti!!!

http://kuvablogi.com/blog/5356/ -Kuvia pääasiassa pärisevistä. Päivitetty 9.8.08
Avatar
suurmonni
4WD
Viestit: 162
Liittynyt: 14 Maalis 2006 18:33
Paikkakunta: Jyvsäkylä, Polaris 700 EFI

Viesti Kirjoittaja suurmonni »

Ootko meura ehtinyt jo miettiä crossoverin kiinitystä mönkkäriin.
Onko siihen saatavana jotain tarvike kiinnitys telinettä?
Jos oot huitassu sen jo kiinni niin foto olis kiva.
Ite on pitänyt viritellä crossover kömpijään jo pari kuukautta, mut ei oo löytynyt inspiraatiota.
- There are only 10 types of people, they who understant binary and they who don't

http://www.ksmonkijat.fi/
Vastaa Viestiin