Muistilistaa ATV-OffRoad säännöistä VANHENTUNUT!!

ATV kilpailuihin liittyvä keskustelu
Avatar
Logibear
Tracks
Viestit: 1937
Liittynyt: 11 Helmi 2006 08:02
Mönkijä:: Grizzly 700 -07
Paikkakunta: Lohja
Viesti:

Muistilistaa ATV-OffRoad säännöistä VANHENTUNUT!!

Viesti Kirjoittaja Logibear »

Lueskelin laji- ja urheilusäännöstöä läpi ja tein itselleni muistilistaa varusteista ja asiapapereista. Tämä on yksityishenkilönä tehty epävirallinen lista enkä vastaa puutteista. Kun luette säännöt kokonaisuudessaan läpi laittakaa tänne mahdollisia puutteita / virheitä niin täydennän / korjaan listaa.

Kaikille yhteiset ja pakolliset varusteet (molemmissa mönkijöissä)

1. Nelivetoinen mönkijä
2. Kilpailunumeron kiinnityspiste etuakselin linjassa keskellä mönkijää (vaijerin/narun kiinnitystä varten)
3. Ympäristömatto (huoltomatto) mönkijän ja kuljetus-/huoltoauton alle. Ympäristömaton pitää olla nesteitä läpäisemätön.
4. Kipinäsuoja äänenvaimentimessa
5. Koko pohjan peittävä kunnollinen pohjapanssari
6. Puunsuojaliinat
7. Jauhesammutin min. 2 kg (uusi tai leima voimassa)
8. Ensiapulaukku
9. Hinausköysi tai -liina min. vetolujuus 2000 kg
10. Polttoaineena käytettävä ns. lyijytöntä polttoainetta
11. Kun ei ole jäätymisvaaraa on jäähdytinnesteenä käytettävä vettä
12. Mönkijän on oltava hyvin puhdistettu katsastusta varten

Original luokan erityispiirteet

1. Maksimi renkaan korkeus 27 tuumaa joka tarkistetaan renkaan merkinnöistä (leveys ja vanteen koko sekä offset vapaat)
2. Vinssi vähintään toisessa laitteessa (maks. yksi vinssi per mönkijä ja jos kaksi asennettu niin toinen sinetöidään)
3. GPS –navigointilaite vähintään toisella
4. ATV:n valmistajan tehdastekoisen virallisen tuotantomallin muuttaminen tekniikan, alustan sekä varusteiden osalta on kielletty.
5. Side by Side laitteet ajavat Original luokassa
6. Side by Side laitteissa renkaan koko on vapaa
7. Side by Side laitteissa vinssi on pakollinen ja saa olla kaksi vinssiä (jopa suositeltavaa)

Esimerkkejä mitä saa tehdä ja mitä ei Original luokassa:

- Renkaat saa vaihtaa maksimikoon rajoissa.
- Lisävaloja saa asentaa.
- Keulaa ei saa lyhentää.
- Kallistuksen vakaajaa ei saa ottaa pois.
- Lisäakkua ei saa asentaa mutta alkuperäisen voi vaihtaa ominaisuuksiltaan vastaavaan
- Kotitekoisia alustan- ja tukivarsien suojia saa asentaa (ks. myös kaikille pakolliset varusteet)
- Ns. spacereita ja korotuspaloja ei saa käyttää

Veteraaniluokan erityispiirteet

1. Ohiajo meteli ei saa ylittää 94dB
2. Polttoainetankkia ei saa muuttaa eikä suurentaa
3. Vinssi molemmissa laitteissa
4. GPS –navigointilaite vähintään toisella

Pro-luokan erityispiirteet

1. Ohiajo meteli ei saa ylittää 94dB
2. Polttoainetankkia ei saa muuttaa eikä suurentaa
3. Vinssi molemmissa laitteissa
4. GPS –navigointilaite vähintään toisella


Kaikille kielletyt varusteet

1. Moottorisaha
2. Kirves
3. Siirrettävät ajorampit tms.
4. Lisäpolttoaineet
5. Levikepyörät
6. Nastat
7. Ketjut
8. Muut liukuesteet mukaan lukien telat
9. Kellukkeet ja kelluttavan materiaalin lisääminen

Kaikille pakolliset kuljettajan varusteet (molemmilla)

1. Kypärä jonka tulee olla sopiva kysymyksessä olevaan kilpailuun.
2. Rinta- ja selkäpanssari
3. Asianmukaiset kengät ja ajoasu
4. Omalla virtalähteellä toimiva valaisin
5. Toimiva GSM puhelin
6. Digitaalikamera (ei ole pakko olla kuin yksi per joukkue)

Pakolliset mönkijä tai kilpailija -kohtaiset asiapaperit

1. Suomen Moottoriliiton ajajalisenssi (kausi- tai kertalisenssi)
2. B-luokan ajokortti (harjoittelulupa ei kelpaa)
3. Liikennevakuutustodistus
4. SML:n jäsenkerhon jäsenkortti tai kerhon todiste jäsenyydestä (kertalisenssiä varten)
5. Mahdollinen SML:n lupa kiellettyjen lääkeaineiden käyttöön (esim. astmalääkitys).
6. SML:n kilpailuun ilmoittautumislomake


Linkkejä uusille ja vanhoille kisaajille:

- Keskustelua suunnistuskisan kulusta

- Keskustelua GPS navigaattoreista

- SML:n ohjeita ajajille

- SML:n Urheilusäännöstö 2010 1.1

- SML:n ATV Off-Road lajisäännöt 2010 1.0

- SML:n kilpailuun ilmoittautumislomake Täytä tämä jo kotona!

- Lisenssin maksu verkossa

- Mönkkärit ry:n kilpailusivusto

- Mönkkärit ry:n ilmoittautumiskaavake

- ATV kisakuskien sivusto
Viimeksi muokannut Logibear, 09 Syys 2008 11:47. Yhteensä muokattu 6 kertaa.
Teme
6WD
Viestit: 270
Liittynyt: 04 Loka 2007 23:06
Mönkijä:: Sportsman 800 EFI DL
Paikkakunta: Pori

Re: Muistilistaa

Viesti Kirjoittaja Teme »

Logibear kirjoitti:12. Kun ei ole jäätymisvaaraa on jäähdytinnesteenä käytettävä vettä
Onko näin?? Kyllä sen jäähdytysnesteen tarkoitus on yhtälailla nostaa kiehumispistettä kuin laskea jäätymispistettä... :shock:
jänkhä
Tracks
Viestit: 1581
Liittynyt: 07 Maalis 2007 19:17
Mönkijä:: Can-Am
Paikkakunta: Kalajoki

Viesti Kirjoittaja jänkhä »

sama kävi itselläkin mielessä.

Josko sovitaan ettei kukaan mene ulos niin ei satu mitään....
vecu
2WD
Viestit: 31
Liittynyt: 29 Elo 2006 23:41
Paikkakunta: kouvola

Re: Muistilistaa

Viesti Kirjoittaja vecu »

Teme kirjoitti:
Logibear kirjoitti:12. Kun ei ole jäätymisvaaraa on jäähdytinnesteenä käytettävä vettä
Onko näin?? Kyllä sen jäähdytysnesteen tarkoitus on yhtälailla nostaa kiehumispistettä kuin laskea jäätymispistettä... :shock:
Ihan sama, koneen valmistaja kieltää käyttämästä pelkkää vettä jäähdytysjärjestelmässä, joten sillä ohjeella mennään eikä pelkkiä vesiä koneeseen laiteta :?
Ja ainahan voi tulla äkillinen pakkaspäivä vaikka kesälläkin täällä pohjolassa :)
Avatar
J.O.B
Tracks
Viestit: 953
Liittynyt: 30 Tammi 2006 10:55
Paikkakunta: Kirkkonummi. CFmoto Ku-Ra Racing edition.

Viesti Kirjoittaja J.O.B »

Syyläreita ei tarkasteta ja saa olla pakkasnestettä siellä.
-ede, bibe, lude; post mortem nulla voluptas-

Team Ku-Ra
ATV Kalenteri
Avatar
Marco71
Tracks
Viestit: 986
Liittynyt: 22 Marras 2005 23:18
Paikkakunta: Kangasala
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Marco71 »

webbert kirjoitti: Lienee sama summa kuin muissakin akk:n alaisissa kisoissa. Markka-aikana muistaakseni 300, joka on kerran saatu takaisinkin :wink: Protestimaksuhan palautuu vain protestin ollessa aiheellinen ja johtavan toimenpiteisiin. Joku kertokoon jos asia on kokenut jonkin muutoksen.
Niin, kuten tuolla toisessa ketjussakin tuli ilmi, niin AKK ei liity näihin hommiin mitenkään.
SML eli Suomen Moottoriliitto sen sijaan kertoo urheilusäännöstössä vastalausemaksun olevan 35€ ja vetoomusmaksun 100€. Eli vastalause tehdään viimeistään puoli tuntia k.o. tulosten julkaisemisen jälkeen (tai joissain tapauksissa jo ennen harjoitusajoja) ja vastaavasti vetoomuksen voi tehdä tuomariston päätöksestä 8 päivää ja se tehdään kirjattuna kirjeenä.

Dopingin käytöstä ei taida voida edes tehdä vastalausetta, koska asia ei ole kilpailun järjestäjän tehtäviin kuuluva. Testaajat voivat tulla kyllä paikalle ihan koska tahansa ja järjestäjä vain avustaa siinä toiminnassa.
Ja noi erilaisten kiellettyjen lääkeaineiden käyttämiset pitää olla käsitelty jo etukäteen eli toimitettava liittoon, jonka kautta luvat niihin saadaan. Se ei riitä että tuo jonkun lääkärintodistuksen vasta kilpailupaikalle. Toki ne on hyvä siellä olla mukana, mutta tuo lupalappu on se ainoa vapauttava.
On olemassa tapauksia joissa on tullut kilpailukieltoa, ihan vaan sen takia ettei tuota lupaa oltu anottu vaikka se olisi mennytkin läpi.
No näissä off-road hommissa ei tuohon varmasti ole pelkoa joutua. Itse olen ajanut kilpaa yli 500 eri kilpailussa ja vain yhdessä niistä on ollut testaajat edes paikalla. Itse en kyllä silloinkaan ollut testattavana. Sen sijaan polttoainetestejä on ollut useamminkin.

Mitä tulee tuohon pakkasnesteisiin... jos sääntö sanoo ettei niitä saa käyttää, niin silloin antaa "vastustajalle" ladatun aseen käteen, jos niitä kuitenkin käyttää. Vielä ei taistella SM-mitaleista, joten varmaan ihan sama, mutta jossain vaiheessa voi olla ikävä hävitä mitali vaan tuon takia.
Eli olisi hyvä totuttautua jo ihan alusta saakka niihin sääntöihin.

Se on totta ettei niitä vesiä kannata siellä koko kesää pitää. Kun lähtee näihin muutamaan kisaan, niin ei ole kovin suuri vaiva ottaa nesteitä pois ja pistää vedet tilalle. Jos ne toimii supermotossa, niin kyllä ne toimii mettässäkin. Se miksi valmistajat tuollaisia ohjeita antavat, on ettei joku ajaisi jatkuvasti pelkillä vesillä ja hapettaisi putkistoja tukkoon.
Vaikka veden kiehumispiste ei olekaan ihan yhtä korkea kuin joidenkin pakkasnesteiden, niin vesi johtaa kuitenkin lämpöä paremmin ja siten myös siirtää lämpöä sieltä koneestä pois paremmin kuin pakkasnesteet. Ei noiden koneiden nyt yli 100 asteisina pitäisi muutenkaan käydä.

Olikos säännöissä muuten mitään siitä että ylivuotoletkuissa pitäisi olla keräyspullot, vai päästetäänkö ne kumminkin maahan? :?
-- Marko Laine --
-- Team Laine --
http://shop.teamlaine.fi (verkkokauppa)
Meiltä myös mönkkärien säädöt Dynojet 250ix penkissä.
tepa
6WD
Viestit: 845
Liittynyt: 09 Kesä 2004 00:20
Mönkijä:: xtp 1000r 2016

Viesti Kirjoittaja tepa »

meneepäs melkoiseksi soosiksi säännöt,jollei koneessakaan saa käyttää valmistajan vaatimaa nestettä :roll:

jotenkin ei anna hyvää kuvaa tää lajiliitoon liittyminen tässä vaiheessa.
Avatar
Marco71
Tracks
Viestit: 986
Liittynyt: 22 Marras 2005 23:18
Paikkakunta: Kangasala
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Marco71 »

tepa kirjoitti:meneepäs melkoiseksi soosiksi säännöt,jollei koneessakaan saa käyttää valmistajan vaatimaa nestettä :roll:

jotenkin ei anna hyvää kuvaa tää lajiliitoon liittyminen tässä vaiheessa.
Aika helpolla off-roadissa pääsee kun verrataan esim. näihin ATV:n nopeuslajeihin. Niissä öljytulpissa on vielä varmistuslangatkin pakollisia ja paljon enemmän muitakin huomioitavia kohtia.
Mielestäni olisi siis hyvä että edes luontoa kunnioitettaisiin hieman kun tuolla maastossa möyritään, suurin osa "rajoittavista" säännöistähän tähtää juuri tähän.
-- Marko Laine --
-- Team Laine --
http://shop.teamlaine.fi (verkkokauppa)
Meiltä myös mönkkärien säädöt Dynojet 250ix penkissä.
Avatar
Roosa999
Ylläpitäjä
Ylläpitäjä
Viestit: 10879
Liittynyt: 09 Tammi 2005 21:42
Mönkijä:: Honda
Paikkakunta: Honda TRX Foreman 500 T3,Yamaha Breeze
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Roosa999 »

Kai tässä porukan huolena on se, että tulee hylkäys sen takia, ettei ole huomannut jotain säännön kohtaa vaikka maalaisjärjen mukaan olisi itse mennyt eikä sitä tietoisesti ole rikkonut. En lähde ruotimaan sääntöjä. Ne on kirjoitettu ja niillä mennään, mutta esim tätä jäähdytinnesteasiaa en olisi itse heti huomannut.

Mennään tää vuosi ja harjoitellaan.
Ettepäin
Varoitus: Luvalliset ajot saattaa olla maksullisia ja aiheuttaa riippuvuutta !
Skype: Roosa999 ja oikea nimi: Heikki Hautala
https://www.pariuraa.fi/wordpress
tepa
6WD
Viestit: 845
Liittynyt: 09 Kesä 2004 00:20
Mönkijä:: xtp 1000r 2016

Viesti Kirjoittaja tepa »

kysymys ei olekaan siinä missä pääsee helpommalla ja missä ei, mutta valmistajan nesteillä kyllä pitäisi saada ajaa jo sääntöjen puitteissa vaikka sitä ei tarkistettaisi.

vai pistetäänkö moottoriinkin rypsi öljyt :wink:
Avatar
Marco71
Tracks
Viestit: 986
Liittynyt: 22 Marras 2005 23:18
Paikkakunta: Kangasala
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Marco71 »

Roosa999 kirjoitti:Kai tässä porukan huolena on se, että tulee hylkäys sen takia, ettei ole huomannut jotain säännön kohtaa vaikka maalaisjärjen mukaan olisi itse mennyt eikä sitä tietoisesti ole rikkonut. En lähde ruotimaan sääntöjä. Ne on kirjoitettu ja niillä mennään, mutta esim tätä jäähdytinnesteasiaa en olisi itse heti huomannut.

Mennään tää vuosi ja harjoitellaan.
No tässä vaiheessa on nimenomaan jokaisen, niin kilpailijan kuin järjestäjänkin opeteltava miten homma pitäisi mennä. Unohduksia tapahtuu varmasti puolin ja toisin, mutta sen takia nämä sääntökirjat ovat että sieltä voi tarkistaa asiat. Tuo nettiversio on siitä hyvä että sinne voi tehdä hakuja ja asian löytää vaikka se olisi vähän omituisessakin paikassa. Helpommin ainakin kuin paperiversiosta.

Pääasia on toki että sinne kisaan mennään nauttimaan ihan kuin ennenkin. Vaikka ne nyt ovatkin SML:n alla ja on kirjoitetut säännöt, niin ei se saa olla pois siitä hauskuudesta. Olen huomannut että tuolla nopeuspuolellakin on foorumeilla ollut kovaakin purinaa, mutta kisapaikoilla on ollut aina rento ja hauska tunnelma kuskien kesken. Näin toivottavasti jatkossakin.

Tämä vuosi on muutenkin homman sisäänajoa ja säännötkin varmasti vaativat hienosäätöä tuleville vuosille. Niin se tapahtui noissa muissakin lajeissa. Ja jokainen näistä asioista kiinnostunut kannattaa sitten olla syksyllä niissä palavereissa joissa on keskustelua seuraavasta kaudesta. Tai vähintään lähettää omat ajatuksensa jonkun paikalle menevän mukana. Näin ne hommat etenee...
-- Marko Laine --
-- Team Laine --
http://shop.teamlaine.fi (verkkokauppa)
Meiltä myös mönkkärien säädöt Dynojet 250ix penkissä.
safarimestari
Noppeli
Viestit: 8
Liittynyt: 26 Heinä 2004 21:29
Viesti:

Viesti Kirjoittaja safarimestari »

Onkos ATV cup sääntöjä sorvattu lontooksi tai sit venäjäksi/viroksi???
Tuonne meidän Cup-mailiin in tullu kyselyä suomen ATV suunnistuskisoista,lähinnä Lapland Trophystä,mutta kun sitä ei ajeta enää niin opastin tälle palstalle...

T:Raimo Hietala

www.4x4cup.com
Menee,menee
Avatar
Logibear
Tracks
Viestit: 1937
Liittynyt: 11 Helmi 2006 08:02
Mönkijä:: Grizzly 700 -07
Paikkakunta: Lohja
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Logibear »

Päivitin hiukan ja lisäsin linkkejä tuonne ensimmäisen postauksen perään.
Avatar
4-CrawL
3WD
Viestit: 98
Liittynyt: 11 Helmi 2009 17:58
Mönkijä:: Arctic Cat "Shorty"
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Muistilistaa ATV-Cup säännöistä

Viesti Kirjoittaja 4-CrawL »

Näillä näkymin oltaisiin osallistumassa uutena joukkueena sarjaan (luokka original)

Muutama sääntö tarkennus (tai tulkinta);

- Akku tekisi mieli vaihtaa laadukkaampaan ja/tai isompaan. Sallittua vai ei?
- Toinen akku alkuperäisen rinnalle (Ah määrän kasvattaminen). Sallittua vai ei?

Nämä nyt noiden (lisä) valojen takia...

- Masinolin käyttö polttoaineessa, kun on kuulemma tuo kondenssivesi aiheuttanut ArcticCatissa ongelmia.... Sallittua vai ei?
Arctic Catin maavaraa ei mitata senteissä vaan Hondissa.
jänkhä
Tracks
Viestit: 1581
Liittynyt: 07 Maalis 2007 19:17
Mönkijä:: Can-Am
Paikkakunta: Kalajoki

Re: Muistilistaa ATV-Cup säännöistä

Viesti Kirjoittaja jänkhä »

4-CrawL kirjoitti:Näillä näkymin oltaisiin osallistumassa uutena joukkueena sarjaan (luokka original)

Muutama sääntö tarkennus (tai tulkinta);

- Akku tekisi mieli vaihtaa laadukkaampaan ja/tai isompaan. Sallittua vai ei?
- Toinen akku alkuperäisen rinnalle (Ah määrän kasvattaminen). Sallittua vai ei?

Nämä nyt noiden (lisä) valojen takia...

- Masinolin käyttö polttoaineessa, kun on kuulemma tuo kondenssivesi aiheuttanut ArcticCatissa ongelmia.... Sallittua vai ei?

Akun saa vaihtaa vastaavaan mikä laitteessa on alunperin.

Lisäakut kielletty.

Jäätymisenesto aineita saa talviolosuhteissa käyttää.
Vastaa Viestiin