ATV Offroad 2011 ja 2012
- 4-CrawL
- 3WD
- Mönkijä:: Arctic Cat "Shorty"
ATV Offroad 2011 ja 2012
Kilpailunjohtajan suosiollisella suostumuksella raotetaan suunniteltuja kuvioita myös vuodelle 2012.
2011 original: Kuten 2010
2011 pro: Kuten 2010
2011 harraste: Uusi luokka, joka ajaa sarjan ulkopuolella yksittäisiä harjoitus kilpailuita, ei palkintoja, ei sarjapisteitä. Harrasteeseen saa osallistua pari, josta vähintään toinen kuljettaja ei aiempina vuosina ole osallistunut original tai pro luokassa ATV offroad suunnistuksen osakilpailuun.
2012 original: Cup-arvo, koneiden osalta rakentamis-, varustamis- ja rengas säännöt vapautetaan, vaijerin pituutta kasvatetaan ja pituuden mittaustapa uusitaan, molemmat koneet ajetaan rastille.
2012 pro: SM-arvo, säännöt pysyvät ennallaan, vaijerin pituutta lyhennetään ja pituuden mittaustapa uusitaan, molemmat koneet ajetaan rastille.
2012 harraste: Kuten 2011, toisen kuljettajista oltava "neitseellinen" (ei org, pro tai harrasteluokan osakilpailuita takana).
2011 original: Kuten 2010
2011 pro: Kuten 2010
2011 harraste: Uusi luokka, joka ajaa sarjan ulkopuolella yksittäisiä harjoitus kilpailuita, ei palkintoja, ei sarjapisteitä. Harrasteeseen saa osallistua pari, josta vähintään toinen kuljettaja ei aiempina vuosina ole osallistunut original tai pro luokassa ATV offroad suunnistuksen osakilpailuun.
2012 original: Cup-arvo, koneiden osalta rakentamis-, varustamis- ja rengas säännöt vapautetaan, vaijerin pituutta kasvatetaan ja pituuden mittaustapa uusitaan, molemmat koneet ajetaan rastille.
2012 pro: SM-arvo, säännöt pysyvät ennallaan, vaijerin pituutta lyhennetään ja pituuden mittaustapa uusitaan, molemmat koneet ajetaan rastille.
2012 harraste: Kuten 2011, toisen kuljettajista oltava "neitseellinen" (ei org, pro tai harrasteluokan osakilpailuita takana).
Arctic Catin maavaraa ei mitata senteissä vaan Hondissa.
Re: ATV Offroad 2011 ja 2012
Mikäs tossa jää varsinaiseksi eroksi originaalin ja pron välillä muu kuin vaijerin mitta noilla säännöillä, vai onko jotain mikä pitäisi hoksata..?
Honda TRX300FW -91 "BIG BLUE"
Exät: 2xKymco, 2xLinhai 1xDinli 1xHonda ja 1xCan-am
http://WWW.PUUILO.FI
- 4-CrawL
- 3WD
- Mönkijä:: Arctic Cat "Shorty"
Cup / SM arvo.
Huomautan vielä että nämä on suunniteltuja kuvioita, sääntökirja tulee painosta sitten 2012 alussa...
Huomautan vielä että nämä on suunniteltuja kuvioita, sääntökirja tulee painosta sitten 2012 alussa...
Arctic Catin maavaraa ei mitata senteissä vaan Hondissa.
- ATC
- Koheltaja (r)
- Mönkijä:: Maatalous traktori
Original = Original.
¤VETERAANIT¤
Kerran jo luulin olleeni oikeassa, valitettavasti erehdyin...
Kerran jo luulin olleeni oikeassa, valitettavasti erehdyin...
-
- Tracks
Tänä vuonna kyllä.ATC kirjoitti:Original = Original.
2012 konetta sitten saa rakennella ja tähän päädyttiin osaltaan sen vuoksi, kun alkaa maahantuojilta/tehtailta tulla valmiiksi rakenneltuja pelejä ja sen takia ei ketään haluta sulkea pois originaaliluokasta.
Osallistumis kynnyskin saattaa laskea, kun ei tarvii lähteä ostamaan esim. pienempiä renkaita päästäkseen kilpailemaan original luokkaan, jos ei ole halua Prohon.
Pron ja originaalin ero tulee 2012 olemaan tuo kilpailunumeronvaijerin pituus. Prossa lyhyempi vaijeri, jolloin rastin saaminen hyväksytysti vaatii kuljettajilta enemmän temuamista/osaamista, kuin originaalissa.
Lisäksi Prossa 2012 jaetaan viralliset Suomenmestaruus pisteet.
Eli nämä on kehitteillä, ei vielä kiveen veistettynä.
-
- Tracks
- Mönkijä:: Japanialaista 1syl Woimaa
- Viesti:
ATC:n kanssa samoilla linjoilla, vaikka mä mitään mistään tajuakkaan.
Onko mitään järkeä pitää kahta luokkaa joiden ainoana erona on numerolapun vaijerin pituus ja se, että toisessa saa paremmalta kuullostavia pisteitä kuin toisessa??
Mun mielestäni luokkajakoa ei kuulu alkaa sen takia muuttamaan, että kilpailutoimea sponssaava merkki on tuonut markkinoille vehkeen jossa on isot renkaat ja snorkkelit vakiona, vaan luokkajaon muuttamisen taustalla kuuluisi olla kilpailijoiden toivomukset, sillä he niitä sääntöjä joutuvat noudattamaan.
Jos tuo luokkajako menee tuollaiseksi, niin se tarkoittaa sitä, että joka koneessa pitää olla 2 vinssiä, snorkkelit ja mielellään 30 tuumaset renkaat. Tuo tarkoittaa taas jokaiselle kuskille reilun tonnin lisäinvestointia. Mun mielestäni tuo on melkosen suuri kuluerä harrastajille, joka luultavasti vähentää kisaajien määrää entisestään.
Mullehan tuo passaa sikäli kyllä mukavasti, kun myydään noita vinssejä ja muita varusteita, mutta silti olen kyllä ehdottomasti vanhan sääntömallin kannalla.
Onko mitään järkeä pitää kahta luokkaa joiden ainoana erona on numerolapun vaijerin pituus ja se, että toisessa saa paremmalta kuullostavia pisteitä kuin toisessa??
Mun mielestäni luokkajakoa ei kuulu alkaa sen takia muuttamaan, että kilpailutoimea sponssaava merkki on tuonut markkinoille vehkeen jossa on isot renkaat ja snorkkelit vakiona, vaan luokkajaon muuttamisen taustalla kuuluisi olla kilpailijoiden toivomukset, sillä he niitä sääntöjä joutuvat noudattamaan.
Jos tuo luokkajako menee tuollaiseksi, niin se tarkoittaa sitä, että joka koneessa pitää olla 2 vinssiä, snorkkelit ja mielellään 30 tuumaset renkaat. Tuo tarkoittaa taas jokaiselle kuskille reilun tonnin lisäinvestointia. Mun mielestäni tuo on melkosen suuri kuluerä harrastajille, joka luultavasti vähentää kisaajien määrää entisestään.
Mullehan tuo passaa sikäli kyllä mukavasti, kun myydään noita vinssejä ja muita varusteita, mutta silti olen kyllä ehdottomasti vanhan sääntömallin kannalla.
- Roosa999
- Ylläpitäjä
- Mönkijä:: Honda
- Viesti:
Nyt on todellakin aika kakkien ehdotttaa painokkaasti perustellen oma kantansa eri luokkiin. 2011 mennään olemassa olevin säännöin.
Allekirjoittanut ei tiedä mistään sponssikuviosta, joka ohjaisi kilpailutoimen sääntöjen laadintaa, joten tällaiset kommentit jätetään omaan arvoonsa.
Allekirjoittanut ei tiedä mistään sponssikuviosta, joka ohjaisi kilpailutoimen sääntöjen laadintaa, joten tällaiset kommentit jätetään omaan arvoonsa.
Ettepäin
Varoitus: Luvalliset ajot saattaa olla maksullisia ja aiheuttaa riippuvuutta !
https://www.pariuraa.fi/wordpress
-
- Tracks
Katkaistaanpas nyt heti tältä jutulta siivet, ennen ku ehtii nousta liian korkealle.thehuutokauppa kirjoitti:ATC:n kanssa samoilla linjoilla, vaikka mä mitään mistään tajuakkaan.
Sponsoreita ei ole ollut kilpailutoimen palavereissa mukana, kun ei niitä tahdo olla muutenkaan, joten ihan omilla "ideoilla" on menty... Ei tää meinaan ihan vielä oo niin hienoo touhuu jossa raha määrää. Oltiin sitten järjestäjä tai kilpailija puolella

Säännöissä ei vaadita kahta vinssiä, eikä sen enempää snorkkeleitakaan, joten kulut pysyy just niin sopivina ku jokainen itse haluaa. Tällä 2012 orkkiksen konetta koskevien sääntöjen mahdollisella muutoksella vapaampaan suuntaan oli ajatus saada uuden porukan osallistumis kynnys mahdollisimman alas, kun ei tarvii ainakaan alkaa ostamaan esim. pienempiä renkaita päästäkseen orkkikseen, jos ei heti prohon ole halua.
Eikä noita kisoja snorkkeleilla voiteta, kyllä se kuski ja järkevä järjestelmällinen ajo ilman tupakki taukoja vie palkintopallille

Onko enään mitään todellista eroa sitten originellilla ja prolla??? Miksi pitäisi laittaa kaksi käytännössä sammoilla säännöillä olevaa luokka eikö se olisi sama kuin olisi vain yksi luokka?
Kun katsoo viime vuoden osallistumisia niin eikö tuossa originellissä ole ollut koko ajan enemmän osallistujia kuin prossa ainoa poikkeus Raajärvi missä oli molemmissa saman verran. Osassa kisoissa originellissa 13 paria ja prossa vain 6 paria, niin miksi pitää muuttaa ruveta muuttamaan sen luokan sääntöjä mikä kiinnostaa kilpalijoita enemmän? Vai pitäisikö miettiä miten proosta saataisiiin mielenkiintoisempi, että sinne saataisiin lisää osallistujia?
Itse ainakin toivoisin et originellin sääntöjä ei suuremmin muutettaisiin varsin hyvin riittäisi mulle ainakin se yksi kone rastille...kun ite oon sen verran sonta ajaa et voi laittaa sen parin sinne rastille
(kiitokset Waarille & Katjalle et jaksoitte ajaa rasteille).
Mutta koneitten osalta voi miettiä sitten erikseen niitä sääntö muutoksia esim. just rengastuksen- ja alustan osalta. Toivon ainakin mentäsiin näiden nykysääntöjen kanssa muutama vuosi eteenpäin ja sitten voisi katsoa uudestaan ellei nyt sit osallistuja määrät ihan katoa originellin osalta, mut senhän näkee vasta syksyllä.
Itse ainakin ens vuonna mukana originellissa tosin ilman paria viellä mut kyllähän semmoinen jostain aina löytyy...
Kun katsoo viime vuoden osallistumisia niin eikö tuossa originellissä ole ollut koko ajan enemmän osallistujia kuin prossa ainoa poikkeus Raajärvi missä oli molemmissa saman verran. Osassa kisoissa originellissa 13 paria ja prossa vain 6 paria, niin miksi pitää muuttaa ruveta muuttamaan sen luokan sääntöjä mikä kiinnostaa kilpalijoita enemmän? Vai pitäisikö miettiä miten proosta saataisiiin mielenkiintoisempi, että sinne saataisiin lisää osallistujia?
Itse ainakin toivoisin et originellin sääntöjä ei suuremmin muutettaisiin varsin hyvin riittäisi mulle ainakin se yksi kone rastille...kun ite oon sen verran sonta ajaa et voi laittaa sen parin sinne rastille

Mutta koneitten osalta voi miettiä sitten erikseen niitä sääntö muutoksia esim. just rengastuksen- ja alustan osalta. Toivon ainakin mentäsiin näiden nykysääntöjen kanssa muutama vuosi eteenpäin ja sitten voisi katsoa uudestaan ellei nyt sit osallistuja määrät ihan katoa originellin osalta, mut senhän näkee vasta syksyllä.
Itse ainakin ens vuonna mukana originellissa tosin ilman paria viellä mut kyllähän semmoinen jostain aina löytyy...
-
- Tracks
- Viesti:
Janne 450R kirjoitti:Katkaistaanpas nyt heti tältä jutulta siivet, ennen ku ehtii nousta liian korkealle.thehuutokauppa kirjoitti:ATC:n kanssa samoilla linjoilla, vaikka mä mitään mistään tajuakkaan.
Sponsoreita ei ole ollut kilpailutoimen palavereissa mukana, kun ei niitä tahdo olla muutenkaan, joten ihan omilla "ideoilla" on menty... Ei tää meinaan ihan vielä oo niin hienoo touhuu jossa raha määrää. Oltiin sitten järjestäjä tai kilpailija puolella
Säännöissä ei vaadita kahta vinssiä, eikä sen enempää snorkkeleitakaan, joten kulut pysyy just niin sopivina ku jokainen itse haluaa. Tällä 2012 orkkiksen konetta koskevien sääntöjen mahdollisella muutoksella vapaampaan suuntaan oli ajatus saada uuden porukan osallistumis kynnys mahdollisimman alas, kun ei tarvii ainakaan alkaa ostamaan esim. pienempiä renkaita päästäkseen orkkikseen, jos ei heti prohon ole halua.
Eikä noita kisoja snorkkeleilla voiteta, kyllä se kuski ja järkevä järjestelmällinen ajo ilman tupakki taukoja vie palkintopallille
Meikäläinen kommeintoi tuota juttua harrastajapohjalta, sillä meitin tiimi ei tule voitosta ajamaan oli säännöt mitkä tahansa. Sen verran pitkät kahvi/evästauot meillä tahtoo tuon parini PJ-R:n kanssa olla...

Tähän kun vielä lisätään se, että saunassa pitäisi olla ensimmäisenä, niin tulos ei tule koskaan päätä huimaava olemaan.

Sponsoreiden paikallaolosta kokouksissa en tietenkään tiedä mitään, ehkä oli TAAS jopa pikkasen turhaa provoilua meikäläiseltä (anteeksi!), mutta tuosta XMR mallistahan tämä juttu isojen renkaiden osalta ilmeisesti on lähtenyt liikkeelle? Sillähän minäkin ajaisin jos kukkarossa olisi varaa ja kun ei ole, niin auotaan edes turpaa...

On luultavaa, että noita suoraan kaupasta ostettuja isorenkaisia laitteita on viivalla vähemmän, kuin näitä "vakiomalleja", eli siksi kuullostaa jotenkin lummalliselta, että säännöt vapautetaan parin mönkijämallin takia, etenkin, kun niihin on saatavilla 27 tuumaisia renkaita JOS orkkiksessa haluaa ajaa.
Mulle itselleni ei ole minkäänlaista merkitystä vaikka me ei PJ-R:n kanssa saataisi kannettua kahta konetta yhdellekkään rastille, koska me ollaan kisoissa pitämässä hauskaa ja ajamassa hienoissa maastoissa hyvällä porukalla ilman tulospaineita.
Luultavasti kuitenkin suurin osa muista kisaajista, joilla tuota kilpailuviettiä ja ajotaitoa on enemmän kuin meikäläisellä, lähtevät jonkinlaista tulosta kisasta hakemaan.
Jos säännöt vapautetaan, niin se on ihan varma, että kahta konetta rasteille nopeasti viedessä takavinssi on melko pakollinen.
Luultavasti myös "märkiä" rasteja tulee enemmän, koska snorkkelit on sallittu kaikissa luokissa. Silloin luultavasti oletetaan, että ne myös kaikissa koneissa on joten upotuksia ja syviä rasteja voidaan hyvillä mielin laittaa.
Näyttäväähän se on kun koneet rypee pohjaa pitkin pelkkien snorkkeleiden näkyessä pinnalla, se on selvä.

Yksi asia, mitä myös kannattaisi miettiä on tuo SM arvo.
Luultavasti asiasta tietämätön ei osaa ymmärtää kuinka suuri ero on sillä, että onko pro:ssa 1m vaijeri ja orkkiksessa 2m vaijeri numerokilvessä.
Jos lajille saadaan SM arvo, niin kyllä minun mielestäni silloin SM-luokan kuuluisi olla oikeasti se kovaakin kovempi luokka, jossa ne "äijät" ajaa, niinkuin se on nyt ollutkin.
Jos nyt molemmat luokat ajaa 2 konetta rastille ja ainoa ero on esim. metrin ero vaijerissa ja joku orkkiluokasta kerääkin vaikka 500 pistettä enemmän kuin pro:n voittaja, niin näyttääkö SM-luokan voittaja silloin voittajalta maallikon silmissä jos ainoa ero on metri vaijeria numerolaatassa?
Viimeksi muokannut jussa79, 20 Tammi 2011 22:18. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
- 3Pyörä
- 6WD
- Mönkijä:: RZR XP Turbo EPS
Mitenkäs tehdään 2012 jos on ajanut harraste luokassa vuonna 2011 UTV:llä ja haluaisi edelleen ajella kisoissa?
Espoon moottorikerho, Uudenmaan Mönkijät ry, FJDC, Mad Moose Racing.
Honda ATC 250ES
Honda ATC 250ES
- Roosa999
- Ylläpitäjä
- Mönkijä:: Honda
- Viesti:
Noin, nyt tule rakentava palautetta. Kuten sanottu, ei 2012 säännöt ole naulattu ja nyt on aika kertoa, mihin suuntaan lajia halutaan viedä.
Kaikkien mielipitet tottakai huomioidaan, mutta ihan jokaista juttua ei voida toteuttaa.
Nyt ottaisin yhteen asiaan mielipiteitä. Jos Originalissa vain yksi kone rastille, miten estetään juokseminen rastilta toiselle?
Haluan tähän kommentteja kun kisoissa juostiin rasteilta toiselle ja vielä ilman kypärää. Kohtuu kaukana siis lajin hengestä.
Kaikkien mielipitet tottakai huomioidaan, mutta ihan jokaista juttua ei voida toteuttaa.
Nyt ottaisin yhteen asiaan mielipiteitä. Jos Originalissa vain yksi kone rastille, miten estetään juokseminen rastilta toiselle?
Haluan tähän kommentteja kun kisoissa juostiin rasteilta toiselle ja vielä ilman kypärää. Kohtuu kaukana siis lajin hengestä.
Ettepäin
-
- Tracks
- Viesti:
Eikös tuon voi säännöissä kieltää ja rangaistuksena diskaus?
Tosin, miten tulkitaan tuo juokseminen?
Kyllä meilläkin oli monia rasteja, joihin toinen kone vietiin yhdessä ihan vaan turvallisuussyistä ja toinen kone odotteli kauempana. Olisiko tuota sitten sanottava "taluttamiseksi"?
Me kun ollaan PJ-R:n kanssa "pikkasen" keskimääräistä lihaksikkaampia etenkin tuosta keskivartalon kohdilta, niin pikkasen kyllä ihmeteltiin kun nähtiin joidenkin ajavan molemmat koneet eri rasteille ja juoksivat kuvaamaan vuorotellen kummatkin koneet.
Meikäläisen mahalla ja kunnolla tuota kirmailua ei kyllä tehtäisi ja pikkasen ihmetytti muutenkin, että mitä nuo tyypit tekee ATV suunnistuskisoissa tuolla juoksuvauhdilla. Hiisirasteihin tuolla kirmaamisella kuuluisi osallistua...
Voi olla, että monet muut on samaa mieltä noista sääntömuutoksista joita kisatoimikunta on ehdottanut, mutta minun mielestäni tehdaskoneet joissa on isot kumit tai rastien välillä juoksentelevat ja kilpailun hengen vastaisesti toimivat harvat kisailijat eivät saisi olla syynä noin radikaaleille muutoksille. Etenkin nyt jos PRO-luokkaan yritetään saada SM arvo.
SM-luokan kuuluukin olla selkeästi haastavampi kuin muiden luokkien. Niinhän on muissakin lajeissa, joissa on useita "alaluokkia" joissa menestystä saavuttaneet nostetaan SM tasolle.
Orkkiksen kuuluisi mielestäni olla samanlainen ns. ponnahdusalusta SM luokkaan eli PRO:hon kuin muissakin lajeissa, josta parhaat nostettaisiin SM taistoon.
Tällä tavoin SM-luokasta saataisiin kovatasoinen luokka, jossa jyvät oikeasti erottuvat akanoista. Silloin luultavasti myös SM-sarjan arvostus kasvaisi.
Nyt kun orkkis ja PRO tehdään säännöiltään lähes vastaaviksi ja ehkäpä siten jopa helpoksi lähteä mukaan SM-sarjaan, niin minun mielestäni SM-arvon arvostusta se ei ainakaan nosta.
Ei kukaan telkkarista katsele formula fordejakaan, mutta kun F1:set ajelee, niin niillä katsojia riittää, vaikka se onkin pirun tylsää katteltavaa....
Tosin, miten tulkitaan tuo juokseminen?
Kyllä meilläkin oli monia rasteja, joihin toinen kone vietiin yhdessä ihan vaan turvallisuussyistä ja toinen kone odotteli kauempana. Olisiko tuota sitten sanottava "taluttamiseksi"?
Me kun ollaan PJ-R:n kanssa "pikkasen" keskimääräistä lihaksikkaampia etenkin tuosta keskivartalon kohdilta, niin pikkasen kyllä ihmeteltiin kun nähtiin joidenkin ajavan molemmat koneet eri rasteille ja juoksivat kuvaamaan vuorotellen kummatkin koneet.
Meikäläisen mahalla ja kunnolla tuota kirmailua ei kyllä tehtäisi ja pikkasen ihmetytti muutenkin, että mitä nuo tyypit tekee ATV suunnistuskisoissa tuolla juoksuvauhdilla. Hiisirasteihin tuolla kirmaamisella kuuluisi osallistua...

Voi olla, että monet muut on samaa mieltä noista sääntömuutoksista joita kisatoimikunta on ehdottanut, mutta minun mielestäni tehdaskoneet joissa on isot kumit tai rastien välillä juoksentelevat ja kilpailun hengen vastaisesti toimivat harvat kisailijat eivät saisi olla syynä noin radikaaleille muutoksille. Etenkin nyt jos PRO-luokkaan yritetään saada SM arvo.
SM-luokan kuuluukin olla selkeästi haastavampi kuin muiden luokkien. Niinhän on muissakin lajeissa, joissa on useita "alaluokkia" joissa menestystä saavuttaneet nostetaan SM tasolle.
Orkkiksen kuuluisi mielestäni olla samanlainen ns. ponnahdusalusta SM luokkaan eli PRO:hon kuin muissakin lajeissa, josta parhaat nostettaisiin SM taistoon.
Tällä tavoin SM-luokasta saataisiin kovatasoinen luokka, jossa jyvät oikeasti erottuvat akanoista. Silloin luultavasti myös SM-sarjan arvostus kasvaisi.
Nyt kun orkkis ja PRO tehdään säännöiltään lähes vastaaviksi ja ehkäpä siten jopa helpoksi lähteä mukaan SM-sarjaan, niin minun mielestäni SM-arvon arvostusta se ei ainakaan nosta.
Ei kukaan telkkarista katsele formula fordejakaan, mutta kun F1:set ajelee, niin niillä katsojia riittää, vaikka se onkin pirun tylsää katteltavaa....

Tuohon juoksemiseenhan voidaan varmaan kirjoittaa pykälä että kyseinen toiminta johtaa hylkäykseen, eri asia vaikuttaako se oikeasti mihinkää jos noita kaikkia tilanteita ei pysty kukaan valvomaan.
Molempien laitteiden näkyminen kuvassa vaatii jo jokatapauksessa ajamisen suht lähelle joten ne on sama velvoittaa sitten olemaan vaijerimitan päässä rastista molemmat.
Tokihan jos vaijerissa on esim. puolitoista metriä pituuseroa original vs pro niin kyllä rastien sijoittelulla saadaan jo hieman pesäeroa aikaiseksi tai ainakin originaalissa päästäisiin vähemmällä vinssaamisella.
En tiiä, sanokaa te viisaammat..
Molempien laitteiden näkyminen kuvassa vaatii jo jokatapauksessa ajamisen suht lähelle joten ne on sama velvoittaa sitten olemaan vaijerimitan päässä rastista molemmat.
Tokihan jos vaijerissa on esim. puolitoista metriä pituuseroa original vs pro niin kyllä rastien sijoittelulla saadaan jo hieman pesäeroa aikaiseksi tai ainakin originaalissa päästäisiin vähemmällä vinssaamisella.
En tiiä, sanokaa te viisaammat..

Honda TRX300FW -91 "BIG BLUE"
Roosa999 kirjoitti:Noin, nyt tule rakentava palautetta. Kuten sanottu, ei 2012 säännöt ole naulattu ja nyt on aika kertoa, mihin suuntaan lajia halutaan viedä.
Miksi pitäsi niin sanonuttu juokseminen estää? Eikö se vaan tuo eräänlaista taktiikkaa ajamiseen lisää? Ja mun mielestä se on jossain paikoissa jopa viisasta ajatellen kanssa kilpailijoita kun on semmoisia paikkoja mistä ei pääse kuin yhtä "uraa" pitkin rastille/rasteille ja sit samaa uraa pitkin takaisin, niin jossain tapauksissa toinen pari joutuu odottelee pitkäänkin pääsemistä rastille kun toiset tulee pois...ja sit jos sieltä vielä tulee parin molemmat koneet niin voi mennä todella kauan varsinkin jos joutuu vinssailee. Hyvä esimerkki on Vimpelin kisa yleisörastit missä ajettiin ojassa/joessa. Kypärän käyttö taas on sit eri asia ainakin itelläni usein kypärä päässä mut johtuu paljolti siitä et on bluetooth puhelimet niissä et voi koko ajan keskustella parin kanssa.
Eikä tätä juoksemista oikeasti pystytä valvomaan mitenkään kilpailussa muuten kuin sillein et järjestäjä valvoo erikseen jokaista paria koko kilpailun! Mikä johtais siihen et jokaista paria kohden pitäisi olla oma valvoja mikä taitaa olla mahdotonta järjestäjän puolelta. Eikä sekään toimi et toinen kilpailijapari ilmoittaa toisen juoksemisesta koska sittenhän jokainen voisi ilmoittaa toisesta et ne juoksi rastilta toiselle..