Janne 450R kirjoitti:thehuutokauppa kirjoitti:ATC:n kanssa samoilla linjoilla, vaikka mä mitään mistään tajuakkaan.
Onko mitään järkeä pitää kahta luokkaa joiden ainoana erona on numerolapun vaijerin pituus ja se, että toisessa saa paremmalta kuullostavia pisteitä kuin toisessa??
Mun mielestäni luokkajakoa ei kuulu alkaa sen takia muuttamaan, että kilpailutoimea sponssaava merkki on tuonut markkinoille vehkeen jossa on isot renkaat ja snorkkelit vakiona, vaan luokkajaon muuttamisen taustalla kuuluisi olla kilpailijoiden toivomukset, sillä he niitä sääntöjä joutuvat noudattamaan.
Jos tuo luokkajako menee tuollaiseksi, niin se tarkoittaa sitä, että joka koneessa pitää olla 2 vinssiä, snorkkelit ja mielellään 30 tuumaset renkaat. Tuo tarkoittaa taas jokaiselle kuskille reilun tonnin lisäinvestointia. Mun mielestäni tuo on melkosen suuri kuluerä harrastajille, joka luultavasti vähentää kisaajien määrää entisestään.
Mullehan tuo passaa sikäli kyllä mukavasti, kun myydään noita vinssejä ja muita varusteita, mutta silti olen kyllä ehdottomasti vanhan sääntömallin kannalla.
Katkaistaanpas nyt heti tältä jutulta siivet, ennen ku ehtii nousta liian korkealle.
Sponsoreita ei ole ollut kilpailutoimen palavereissa mukana, kun ei niitä tahdo olla muutenkaan, joten ihan omilla "ideoilla" on menty... Ei tää meinaan ihan vielä oo niin hienoo touhuu jossa raha määrää. Oltiin sitten järjestäjä tai kilpailija puolella
Säännöissä ei vaadita kahta vinssiä, eikä sen enempää snorkkeleitakaan, joten kulut pysyy just niin sopivina ku jokainen itse haluaa. Tällä 2012 orkkiksen konetta koskevien sääntöjen mahdollisella muutoksella vapaampaan suuntaan oli ajatus saada uuden porukan osallistumis kynnys mahdollisimman alas, kun ei tarvii ainakaan alkaa ostamaan esim. pienempiä renkaita päästäkseen orkkikseen, jos ei heti prohon ole halua.
Eikä noita kisoja snorkkeleilla voiteta, kyllä se kuski ja järkevä järjestelmällinen ajo ilman tupakki taukoja vie palkintopallille
Meikäläinen kommeintoi tuota juttua harrastajapohjalta, sillä meitin tiimi ei tule voitosta ajamaan oli säännöt mitkä tahansa. Sen verran pitkät kahvi/evästauot meillä tahtoo tuon parini PJ-R:n kanssa olla...
Tähän kun vielä lisätään se, että saunassa pitäisi olla ensimmäisenä, niin tulos ei tule koskaan päätä huimaava olemaan.
Sponsoreiden paikallaolosta kokouksissa en tietenkään tiedä mitään, ehkä oli TAAS jopa pikkasen turhaa provoilua meikäläiseltä (anteeksi!), mutta tuosta XMR mallistahan tämä juttu isojen renkaiden osalta ilmeisesti on lähtenyt liikkeelle? Sillähän minäkin ajaisin jos kukkarossa olisi varaa ja kun ei ole, niin auotaan edes turpaa...
On luultavaa, että noita suoraan kaupasta ostettuja isorenkaisia laitteita on viivalla vähemmän, kuin näitä "vakiomalleja", eli siksi kuullostaa jotenkin lummalliselta, että säännöt vapautetaan parin mönkijämallin takia, etenkin, kun niihin on saatavilla 27 tuumaisia renkaita JOS orkkiksessa haluaa ajaa.
Mulle itselleni ei ole minkäänlaista merkitystä vaikka me ei PJ-R:n kanssa saataisi kannettua kahta konetta yhdellekkään rastille, koska me ollaan kisoissa pitämässä hauskaa ja ajamassa hienoissa maastoissa hyvällä porukalla ilman tulospaineita.
Luultavasti kuitenkin suurin osa muista kisaajista, joilla tuota kilpailuviettiä ja ajotaitoa on enemmän kuin meikäläisellä, lähtevät jonkinlaista tulosta kisasta hakemaan.
Jos säännöt vapautetaan, niin se on ihan varma, että kahta konetta rasteille nopeasti viedessä takavinssi on melko pakollinen.
Luultavasti myös "märkiä" rasteja tulee enemmän, koska snorkkelit on sallittu kaikissa luokissa. Silloin luultavasti oletetaan, että ne myös kaikissa koneissa on joten upotuksia ja syviä rasteja voidaan hyvillä mielin laittaa.
Näyttäväähän se on kun koneet rypee pohjaa pitkin pelkkien snorkkeleiden näkyessä pinnalla, se on selvä.
Yksi asia, mitä myös kannattaisi miettiä on tuo SM arvo.
Luultavasti asiasta tietämätön ei osaa ymmärtää kuinka suuri ero on sillä, että onko pro:ssa 1m vaijeri ja orkkiksessa 2m vaijeri numerokilvessä.
Jos lajille saadaan SM arvo, niin kyllä minun mielestäni silloin SM-luokan kuuluisi olla oikeasti se kovaakin kovempi luokka, jossa ne "äijät" ajaa, niinkuin se on nyt ollutkin.
Jos nyt molemmat luokat ajaa 2 konetta rastille ja ainoa ero on esim. metrin ero vaijerissa ja joku orkkiluokasta kerääkin vaikka 500 pistettä enemmän kuin pro:n voittaja, niin näyttääkö SM-luokan voittaja silloin voittajalta maallikon silmissä jos ainoa ero on metri vaijeria numerolaatassa?