Suunnistus CUP 2019 säännöistä.

ATV kilpailuihin liittyvä keskustelu
Näpä
Tracks
Viestit: 1033
Liittynyt: 26 Syys 2007 20:07
Mönkijä:: RZR 800
Paikkakunta: El Tortigo

Suunnistus CUP 2019 säännöistä.

Viesti Kirjoittaja Näpä »

Kauden 2019 suunnitelmat on vauhdissa.
Nyt on hyvä hetki heittää ilmoille toiveita sääntömuutoksista.
Ehdotuksia ja ideoita kuunnellaan mielellään.
Näpä
Tracks
Viestit: 1033
Liittynyt: 26 Syys 2007 20:07
Mönkijä:: RZR 800
Paikkakunta: El Tortigo

Re: Suunnistus CUP 2019 säännöistä.

Viesti Kirjoittaja Näpä »

Sääntömuutoksia mitä on ehdotettu:
- Mönkijät kahteen luokkaan esim. Amatöörit ja Pro. Pro hakisi rastit kahdella koneella
- Mönkijöihin kisanumero molempiin päihin.
- Mönkijällä ei voi osallistua Avoimeen.
- Sammuttimiksi kelpaisi 2 kpl. 1kg sammuttimia.
TKT
6WD
Viestit: 463
Liittynyt: 12 Huhti 2010 04:32
Mönkijä:: Can-Am Outlander 500 dps -13
Paikkakunta: Mäntyharju

Re: Suunnistus CUP 2019 säännöistä.

Viesti Kirjoittaja TKT »

Mites määritellään amatöörit ja pro? Eli toisinsanoen vakiolaitteet ja rakennetut(ko?)?
----Team Mönkijävarikko----
www.monkijavarikko.fi
Näpä
Tracks
Viestit: 1033
Liittynyt: 26 Syys 2007 20:07
Mönkijä:: RZR 800
Paikkakunta: El Tortigo

Re: Suunnistus CUP 2019 säännöistä.

Viesti Kirjoittaja Näpä »

Mielestäni laitteiden rakentaminen saisi olla hyvin vapaata. Lähinnä rastin haku tavassa eroa.
Avatar
NKH
4WD
Viestit: 121
Liittynyt: 14 Maalis 2012 13:26
Mönkijä:: TöpöPolle 500EFI
Paikkakunta: Pälkäne
Viesti:

Re: Suunnistus CUP 2019 säännöistä.

Viesti Kirjoittaja NKH »

Tarvitaanko kahta luokkaa nykyisillä osallistujamäärillä?
Jos Pululle tarvitaan lisähaasteita niin numerovaijerista puolet pois :D

Ei mutta tosissaan, kilpailunumero molempiin päihin konetta nopeuttaisi ja toisi turvaa tietyillä rasteilla. Tässähän voisi olla ideariihen paikka miten antaa lisähaastetta kauden edetessä, kahden voiton jälkeen tiimin koneista poistetaan toinen numerolappu loppukaudeksi tai voiton jälkeen joutuu seuraavan kilpailun ajaan yhdellä numerolapulla esimerkiksi.

Ihmetystä nyt tuosta avoimesta poistosta, me ajettiin 4 kisaa avoimessa ja Vannepaja ajoi Mikkelin kisan avoimessa, muuten ei mönkkäritiimejä avoimessa luokassa näkynyt mutta ilmeisesti tämäkin riitti häiritsemään. No tuosta safariluokan kehityksestä ja mahdollisuudesta ajaa siellä 3 mönkkärin tiimillä hupia kirjoitinkin enemmän jo tuonne offipalstan puolelle, ensi kaudella ei kuitenkaan koko kautta kierretä niin en siihen nyt viitsi enempää puuttua.

Jos nyt päätätte palata vanhaan tapaan ja kaksi eri luokkaa mönkijöille niin kannattaa tosiaan koittaa pitää koneen muutokset pois tuosta luokkajaosta. Alkaa nykyään oleen jo monilla noita yli 28" renkaita niin vanhojen sääntöjen mukainen luokkajako rengaskoon ja vinssien määrän mukaan varmasti kasvattaa kynnystä osallistua kilpailuihin. Ei sinne pro-puolelle ennenkään ole ruuhkaa ollut, vapaaehtoisesti ne ketkä haluaa ja kauden menestyksen mukaisesti mahdollinen pakkosiirtyminen pro-luokkaan seuraavalle kaudelle.
ATV Off-Road Racing Team - ATVP Tonnikeijut >>> www.facebook.com/atvptonnikeijut <<< Tykkää, tökkää ja jaa - määkin tykkään!
TeamPuLuKikka
Noppeli
Viestit: 8
Liittynyt: 17 Loka 2018 09:45

Re: Suunnistus CUP 2019 säännöistä.

Viesti Kirjoittaja TeamPuLuKikka »

Ehtisin jo Offipalstalle avata ajatuksiani kun mua ei meinattu millään tänne huolia :biggrin:

Tonnikeijujen NKH:lle terkkuja et kyllä noi PuLun "setämiehet" alkaa olla jo sen verta vanhoja et niille tarvis perustaa senioriluokka ja laittaa mönkijöihin apupyörät :biggrin:

Mut nyt vakavoidutaan...

- Se että mönkijöihin perustettaisiin parin hiljaisen vuoden jälkeen jälleen Orkkis ja Pro-sarja...Tällä hetkellä mönkijätiimejä jotka kisaa kauden aikana Cupissa enemmän kuin 1-2 kisaa on alle kymmenen. Turassa oli hienosti 22 tiimiä, mutta jos nämä aktiiviset Cupin kiertäjät laitettaisiin kahteen eri sarjaan vois olla, että toisessa sarjassa ei saataisi aina edes podium palleja täyteen palkintojen jaossa. Siksi olen ehdottanut että esim. jos kaudessa olisi 5 kisaa näistä vähintään yksi, mielellään kaksi kisaa ajettaisiin Pro-säännöillä. Saataisiin haastetta konkareille ja tulokkaat pääsisivät kokeilemaan myös sitä kahden koneen rastille vientiä. Kyllä rasteille kaksi konetta mahtuu, kun sinne kerta autokin saadaan. Cupin lopullisissa tuloksissa otettaisiin huomioon esim. vain toinen kisa, mutta ainakin toinen Pro-kisa siis tulisi ajaa, jotta voi Cupin sijoituksista kisailla.

Itse puolustaisin edelleen sitä että jos mönkijätiimissä on 3 kilpailijaa, tämä tiimi saisi ajaa Avoimessa. Nyt on jo kuulunut huhuja että joistain "vakio" mönkijätiimeistä toinen kuljettaja olisi jäämässä "tauolle", mutta toinen haluisi jatkaa kilvan ajoa. Epäilen ettei tiimi joka ottaa mukaansa tämän "yksinäisen suden" kolmanneksi kuljettajaksi, halua siirtyä sen takia safariin ajelemaan. Eikö olisi tärkeää pitää jokainen lajista innostunut mukana touhussa? Enkä usko että mönkijätiimit kauheasti lisääntyisivät avoimessa tulevaisuudessakaan.

- Heitettiin myös ajatusta noista pitkistä yön yli kisoista. Edes yksi sellainen kaudessa olisi ainakin meidän tiimin mieleen. Muutenkin kisat jotka menevät "nopeuskilpailuksi" eivät ole mielekkäitä. Olisi hienoa jos kilpailut ratkaistaisiin hyväksytysti haettujen rastien määrällä, eikä sillä kuka ajaa koviten. Välillä maastossa näkee aika vaarallisia tilanteita johtuen juuri vauhdista, kun se mönkijä ei aina olekaan enää ihan hallussa. Näemmä niitä kisoja voi voittaa rauhallisemmallakin tahdilla :wink:


Safariluokka tulisi ehdottomasti säilyttää, sillä se on loistava mahdollisuus uusien kuskien tulla kokeilemaan lajia ja sitä kautta vaikka innostua siirtymään muihin luokkiin. Mikäli Avoimen sääntöjä muutettaisiin niin ettei mönkijätiimit voi siellä ajaa, ehdottaisin että safariluokan sääntöjä muutettaisiin niin, että se ajetaan joka kilpailussa, täyspitkänä kisana ja sen tulokset lasketaan kuten nytkin, mutta myös siellä päästään nousemaan podiumille ja hienojen palkintojen makuun kuten muissa luokissa.

Tuo NKH:n ehdotus numerolaatasta mönkijän molempiin päihin ja menestyksen mukaan tulevista "lisähaasteista" saa meidän tiimiltä peukkua, kunhan sen toteutus tehdään ajatuksella. Esim jos voitat kisan, ajat seuraavan kisan yhdellä numerolaatalla ja jos seuraavassa kisassa et menesty yhtä hyvin saat numerolaatan taas molempiin päihin. Se että esim voitat kauden ensimmäisen kisan ei voi olla "painolasti" koko kauden jos menestystä ei seuraavissa kisoissa esim tule. Tuleehan muistaakseni jossain moottoriurheilukisassa lisäpainoa autoon menestyksen mukaan, jos en nyt ihan väärin muista.

Sit semmoista mietin että voisiko mönkijät katsastaa trailerin päällä? Aika monessa kisassa tämä onnistuu, mutta sit on kisoja joissa koneet vaaditaan ottamaan alas jotta saadaan tarkistettua jarrut :shock: Kuka mönkijätiimi lähtis kisaamaan noihin maastoihin ilman jarruja? Toivottavasti ei kukaan. Ne mönkijät kuitenkin on kuljetettu kisapaikalle trailerin päällä ja aika monessa kisassa aamulla porukka starttaa kisakeskuksesta siirtymälle ja koneet on trailerilla. Tura nyt on poikkeus kun kisakeskuksessa kisataan, mut siellä nyt perjantaina kuitenkin katsastuksen jälkeen ajetaan pikakisa.

Ennen kaikkea olisi tärkeää et kisat käydään turvallisesti, reilusti ja rehdisti ja saataisiin kaikki mahdolliset uudet harrastajat mukaan touhuun sekä saataisiin kaikki "vanhat" konkarit pidettyä mukana tekemällä mielenkiintoisia kisoja niin kisailijoille kuin meille "sivusta" seuraaville katsojille/yleisölle. Kaikkia ei voi miellyttää, mutta yritetään edes :)
TeamPuLuKikka
Noppeli
Viestit: 8
Liittynyt: 17 Loka 2018 09:45

Re: Suunnistus CUP 2019 säännöistä.

Viesti Kirjoittaja TeamPuLuKikka »

Sen verran jatkan vielä omaa kirjoitusta että...

Mönkijöiden säännöissä on melko tulkinnanvarainen kirjaus rastin kuvaamisesta. Mielestäni olisi hyvä korjata tuo kirjaus niin, ettei siihen jää tulkinnan/vilpin varaa. Kyseessä siis se mitä hyväksytyssä rastikuvassa tulisi näkyä. Luonnollisesti rasti, tiiminumero, mönkijä (Pro:ssa molemmat) ja TOINEN KULJETTAJA SELVÄSTI. Itse olen todistanut, kun mönkijänkuljettaja haki yksin rasteja. Olihan se aika suoritus saada kaikki oleellinen kuvaan ja ottaa se kuva vielä itse. Kyseessä tosin oli Cupin ulkopuolinen kilpailu, mutta huhuna olen kuullut, että näin olisi myös Cupin kilpailussa tapahtunut. No ne on huhuja kunnes on faktaa, mutta tällä tarkennuksella kyseinen toiminta ainakin vaikeutuisi. Tämä on jo turvallisuus tekijä kun molemmat kuljettajat ovat rastilla kuvaushetkellä. Mielestäni kirjaus "välittömässä läheisyydessä" ei riitä. Toisille se "välitön läheisyys" on alle 10m ja toisille se voi olla yli 100m.

Toinen olisi se että mönkijätiimillä saisi olla kisassa vain yksi muistikortti käytössä. Poistaisi myös tuon väärinkäytön mahdollisuuden. Mikäli muistikorttiin tulee vika tms. otetaan yhteys kisatoimistoon ja sovitaan toimintatavasta. Poikkeuksena kisa jossa esim. kesken kisaa tuodaan muistikortti pisteidenlaskuun (Elebet 2018). Tiimillä saa olla kaksi korttia, mutta silloinkin käytössä yksi kortti kerrallaan ja kun tuodaan kortti välipistelaskuun, saat sieltä toisen oman kortin tilalle.


Selvät ja selkeästi kirjoitetut säännöt eivät jätä tulkinnan varaa lukee niitä sitten suomalainen, virolainen tai muun kielinen ;)
Vastaa Viestiin