Trapperissa ilmenneitä vikoja

Keskustelua Trapper mönkijöistä.
Avatar
kuu_ukkeli
4WD
Viestit: 157
Liittynyt: 06 Marras 2009 22:10

Re: Trapperissa ilmenneitä vikoja

Viesti Kirjoittaja kuu_ukkeli »

Moi,
monenlaisia akkuvirityksiä olen tehnyt ja monta akkua talvella jäädyttänyt tyhjänä. Tahtovat karsiä jäätymisestä enemmän kuin ylitehoisella laturilla keittämisestä. Jos ei mitään muuta vaihtoehtoja ole autolaturinkäyttöä on tällä palstalla käsitelty, monet ovat olleet tyytyväisiä. Itse lataan mp laturilla jos vain mahdollista. Hälytin on huono vaihtoehto pakkasilla, mikäli laturi ei ole kiinni, on akku tuonkin takia jäätynyt. Siksi laturin olisi hyvä olla sellainen, että voi jättää määräämättömäksi ajaksi kytketyksi. Ylikokoinen akku talvella motonetin akkulaatikossa tarakalla on helpottanut paljon.

Sitten vielä yksi pakkaskäynnistys konsti. Pressu tai peite mönkijän tms. päälle, autosta sisälämmitin pöhisemään pressun sisään. Lämpenee ja sulaa yllättävänkin kylmällä. Rakennuslämmittimet ovat myös tehokkaita.
Viidakon lait, ai jaa. Ne taitaa olla elukoille.
Avatar
Sutinen
Tracks
Viestit: 1747
Liittynyt: 05 Marras 2006 11:13
Mönkijä:: CF Moto 800 cc V2 vm 2013
Paikkakunta: iisalmi

Re: Trapperissa ilmenneitä vikoja

Viesti Kirjoittaja Sutinen »

jspetke kirjoitti:Joo taitaa olla akku finaalissa. Mittasin jännitteen ja oli alle 12 joten ei kai auta ku uus akku hommata! Laitoin silloin uutena lisää akkuvettä ku huomasin että oli kuivahko ja tähän asti on toiminut hyvin. Millanen akku tohon sopii koko ja pitäskö ostaa geeliakku vai ei? Miten uskaltaako tota akkua ladata ihan autolaturilla jossa on valinta 6/12V? Ei varmaan ainakaan kovin kauan voi olla laturissa ku on niin pieni. Pitääkö akun nesteenlisäys kumi olla auki latuksen ajan?
Uusi akku yleensä täysi jos akun ostat, mikäli sitä vanhaa lataa niin voihan korkit aukaistakin, lataahan se sitä ajussakin jo korkit on kiinni.
Voi ladata tavan akku laturilla, kun seuraa mittarista milloin mittari menee 0 - 1 päätyyn yleensä kun akku täynnä.
Kun mittarin kytkee niin lataa sitä aika reilusti ja sen huomaa mittarista näyttää esim 5 - 6 ja laskee yleensä lukema pienemmälle kun latautuu akku. ( riippu laturista )
Ja yleismittarissa voi hyvin vilkaista latausta. Kannattaa ladata varmaan kerran ja kokeilla että pelittääkö, akkuhan voi pakkasella tyhjentyä jos laite pitkään käyttämättä.
Onhan tuossa kuitenkin jonkun verran virtaa ollut jäljellä.
Niin ja lataa 12 voltin puolella jos vielä laturissa 6 Voltin valintakin. Lataa aluksi 1 - 2 tuntia niin pitäisihän jännnitteen akussa nousta. Täysi akku jotakin 13 voltin luokkaa.
Laturissa lataus virta ilmoitettuna ampeereina yleensä jotakin 6 - 10 ampeeria perus laturissa ja siitä voi päätellä lataus aikaakin.
10 ampeerin laturilla 20 ampeerin akun pitäisi olla täysi teoriassa 2 tuntiin. Mut käytännössä asia ei ihan nuin mene.
V 2 alla laulaa .....sointi tää, aina miehen mieleen jää :-)
jspetke
3WD
Viestit: 66
Liittynyt: 03 Marras 2009 19:36
Mönkijä:: Trapper 700xl
Paikkakunta: Salo

Re: Trapperissa ilmenneitä vikoja

Viesti Kirjoittaja jspetke »

Joo akkuhan se sökö on! Oli laturissa ja sen jälkeen käynnistyi kerran mut sitten kun yritin uudestaan niin taas akku tyhjänä. Eiku ku huomenna motonettiin ja uutta akkua ostamaan. Onko hyviä ehdotuksia uudeksi akuksi ja minkä hintasia ovat? Huomenna sitten toivottavasti trappe lumihommiin taas :mrgreen:
mikkis
6WD
Viestit: 511
Liittynyt: 23 Touko 2006 20:17
Mönkijä:: EXTrapper 700xl tl
Paikkakunta: Turku

Re: Trapperissa ilmenneitä vikoja

Viesti Kirjoittaja mikkis »

ite ostin trapperiin akun ihan akkuliikkeestä ja tais olla amppeerimäärä vähän isompi ja ei ollut paljon kalliimpi ku joku motonetin tai bilteman akku.akku hapotettiin liikkeessä ja on geeliakku .ja jälkeenpäin akkua ei todellakaan saa avata eikä lisätä vettä ja lataus pienellä virralla on akun ehdoton säilymisen ehto ,elikkä ei millään auton laturilla kannata latailla.
AJA MÖNKIJÄLLÄ NIIN EI TARVITSE KATUA!
Uudenmaan Mönkijät Ry

EX Kymco MXU 250 -06 (MYYTY),EX Trapper XL700 M TL (myyty)
http://www.youtube.com/mikovaful
Avatar
Sutinen
Tracks
Viestit: 1747
Liittynyt: 05 Marras 2006 11:13
Mönkijä:: CF Moto 800 cc V2 vm 2013
Paikkakunta: iisalmi

Re: Trapperissa ilmenneitä vikoja

Viesti Kirjoittaja Sutinen »

Mitenkähän toi geeli akku ajussa latautuu ? Eikös se sitäkin lataa noin 14 voltilla pyörii... vai älyääkö se että geeli akku ja ei tartte ladata kuin
vähän. Huhu puhetta :lol: Toi varmaan pitää paikkansa että geeli akkuun ei kannata vettä lisätä.
Tavan käyttäjälle ei hirveä ero ole onko geeli, mut jos hinnassa ei paljon eroa niin geeli akku kannattaa ostaa.
Ne pitää virtaa aika hyvin sisällä kun kelit pakastuu ja mönkijässä voisi paremmin kestää räminässä ja tärinässä.

Netistä bongattua tietoa geeli akusta:
Akuissa on pieni itsepurkautuminen - mistä johtuen akuilla on erittäin pitkä
käyttöikä. Akkujen käynnistysvirta on voimakas verrattuna perinteisiin akkuihin.

Geeliakuissa on käytetty geelimäistä elektolyyttiä, josta johtuen akkuihin saadaan
voimakkaampi käynnistysvirta. LP geeliakku kestää tärinää huomattavasti paremmin,
kun perinteiset akut, johtuen geelimäisen akkuhapon kiinteämmästä olomuodosta
levyjen välissä. Voidaankin sanoa, että geeli tukee akun rakennetta sisältä ja toimii
ns.iskunvaimentimena.

Geeliakun itsepurkautuminen on hidasta verrattuna perinteisiin mp-akkuihin.
Pienestä itsepurkautumisesta johtuen geeliakku on järkevä valinta moottori-
pyöriin, mönkijöihin,vesiskoottereihin, lumikelkkoihin,ynnä muihin harraste-
välineisiin. Geeliakku pitää varauksesnsa hyvin, vaikka ajokilometrejä ja käyttökertoja
olisi harvakseltaan.
V 2 alla laulaa .....sointi tää, aina miehen mieleen jää :-)
Avatar
Roosa999
Ylläpitäjä
Ylläpitäjä
Viestit: 10879
Liittynyt: 09 Tammi 2005 21:42
Mönkijä:: Honda
Paikkakunta: Honda TRX Foreman 500 T3,Yamaha Breeze
Viesti:

Re: Trapperissa ilmenneitä vikoja

Viesti Kirjoittaja Roosa999 »

Hmmm Siis Geeli akku on lyijyhyytelöakku, eikä sellaisenaan sovellu käynnistysakuksi tai vinssikäyttöön. Kyseinen akku on mitä mainioin ns. paikallisakkuna kaikissa jatkuvasti sähköä vaativissa kohteissa (Varashälytin, valvontalaite, varavoima jne)

AGM ( Absorbed Glass Mat) akku taasen on erittäin pienen sisäisen vastuksen omaava akku, jossa elektrolyytti on imeytetty lasikuitumattoon. Pienestä vastuksesta johtuen saadaan poikkeuksellisen suuret oikosulkuvirrrat=Käynnistysvirrat/latausvirrat.
Akun edut oli jo aiemmin Sutisen toimesta lueteltu,
mutta kerrataan:

1. Tärinän sieto
2. Suuri oikosulkuvirta, myös kylmässä
3. Hyvä varauksen vastaanottokyky myös kylmässä
4. Ei valuta nesteitä
5. Suuri kapasiteetti. Tilavuuteen nähden todellinen kapasiteetti saattaa nousta jopa 1.5 kertaiseksi nesteakkuun verrattuna.

Negatiivisena puolena on:

1. Hinta perinteiseen nesteakkuun verratuna
2. Ei kestä yhtä hyvin syväpurkausta, joten ylläpitolaturin käyttö suotavaa.
3. Ei kestä ylilataamista, eli viallinen lataussäädin vaurioittaa akkua, sillä nesteen haihtumista ylilataustilanteen jälkeen ei voi korvata, toisin kuin nesteakussa.
Ettepäin
Varoitus: Luvalliset ajot saattaa olla maksullisia ja aiheuttaa riippuvuutta !
Skype: Roosa999 ja oikea nimi: Heikki Hautala
https://www.pariuraa.fi/wordpress
Heze.R
6WD
Viestit: 565
Liittynyt: 18 Huhti 2006 23:00
Mönkijä:: Dinli 904
Paikkakunta: Vantaa / Suonojärvi

Re: Trapperissa ilmenneitä vikoja

Viesti Kirjoittaja Heze.R »

800 UTV Trapperissa kanattaa olla varovainen öljynsuodattimen kanen kanssa murtuu kiinnike todella helposti jos kansi on vähänkin vinossa.

Tiedä nyt sit onko niinkään vika mutta kuitenkin.
Ei tartte auttaa??? Dinli 904 -11
ex
Trapper 800 UTV-R -10
Dinli 904 450 -08
Artic Cat 700 EFi Mudpro -09
Suzuki 700 EFI king quad -07
Polaris 330 mangnum -05
jspetke
3WD
Viestit: 66
Liittynyt: 03 Marras 2009 19:36
Mönkijä:: Trapper 700xl
Paikkakunta: Salo

Re: Trapperissa ilmenneitä vikoja

Viesti Kirjoittaja jspetke »

Uusi akku kiinni ja uusi laturi hommattu ja taas pelittää aivan loistavasti. Ostin sen geeliakun ja ainakin ekassa startissa huomasi sen että pyöritti huomattavasti paremmin :mrgreen:
mikkis
6WD
Viestit: 511
Liittynyt: 23 Touko 2006 20:17
Mönkijä:: EXTrapper 700xl tl
Paikkakunta: Turku

Re: Trapperissa ilmenneitä vikoja

Viesti Kirjoittaja mikkis »

Sutinen kirjoitti:Mitenkähän toi geeli akku ajussa latautuu ? Eikös se sitäkin lataa noin 14 voltilla pyörii... vai älyääkö se että geeli akku ja ei tartte ladata kuin
vähän. Huhu puhetta :lol: Toi varmaan pitää paikkansa että geeli akkuun ei kannata vettä lisätä.
Tavan käyttäjälle ei hirveä ero ole onko geeli, mut jos hinnassa ei paljon eroa niin geeli akku kannattaa ostaa.
Ne pitää virtaa aika hyvin sisällä kun kelit pakastuu ja mönkijässä voisi paremmin kestää räminässä ja tärinässä.
Tietenkin akku latautuu mönkijässä n.14voltilla ,mutta pienellä' virralla,mutta jos kytket akun vaikka autotallissa johonkin auton akulle tarkoitettuun laturiin mitkä puskevat ihan eri virtoja niin jonkun ajan kuluttua on sun geeliakku kaput. auton akun lataukseen tarkoitetut laturit puskee vaikka 5Ah ja enemmän virtaa akkuun nin ei ole hyväksi.
Näihin geeli/lyijyhyytelöakkuihin on ihan omat laturit,mitä itsekin käytän esim.Ctek ja nimenomaan nämä toimivat pienellä virralla.
AJA MÖNKIJÄLLÄ NIIN EI TARVITSE KATUA!
Uudenmaan Mönkijät Ry

EX Kymco MXU 250 -06 (MYYTY),EX Trapper XL700 M TL (myyty)
http://www.youtube.com/mikovaful
Avatar
Sutinen
Tracks
Viestit: 1747
Liittynyt: 05 Marras 2006 11:13
Mönkijä:: CF Moto 800 cc V2 vm 2013
Paikkakunta: iisalmi

Re: Trapperissa ilmenneitä vikoja

Viesti Kirjoittaja Sutinen »

mikkis kirjoitti:
Sutinen kirjoitti:Mitenkähän toi geeli akku ajussa latautuu ? Eikös se sitäkin lataa noin 14 voltilla pyörii... vai älyääkö se että geeli akku ja ei tartte ladata kuin
vähän. Huhu puhetta :lol: Toi varmaan pitää paikkansa että geeli akkuun ei kannata vettä lisätä.
Tavan käyttäjälle ei hirveä ero ole onko geeli, mut jos hinnassa ei paljon eroa niin geeli akku kannattaa ostaa.
Ne pitää virtaa aika hyvin sisällä kun kelit pakastuu ja mönkijässä voisi paremmin kestää räminässä ja tärinässä.
Tietenkin akku latautuu mönkijässä n.14voltilla ,mutta pienellä' virralla,mutta jos kytket akun vaikka autotallissa johonkin auton akulle tarkoitettuun laturiin mitkä puskevat ihan eri virtoja niin jonkun ajan kuluttua on sun geeliakku kaput. auton akun lataukseen tarkoitetut laturit puskee vaikka 5Ah ja enemmän virtaa akkuun nin ei ole hyväksi.
Näihin geeli/lyijyhyytelöakkuihin on ihan omat laturit,mitä itsekin käytän esim.Ctek ja nimenomaan nämä toimivat pienellä virralla.
Mitenköhän noi geeli akut latautuu auto käytössä, auton laturista tulee jo ampeereitakin ulos 60 a - 100 a. Lataako ne sielläkin akkua 2 ampeerin teholla.
Kyllä se kuormasta on kiinni ja virrasta miten paljon akku latautuu ja mikä virrasta kulkee laturin varassa. Akku vain tasaa jännitettä ettei virta lopu.
Tokihan sielläkin on lataus säätimet, mut ei ne älyä onko akussa geeli vai neste :D Vai älyääkö :?:
Mönkijästä tosin en ole mitannut kuin latausvirtaa ja tarkkaa tietoa ei ole mitä se antaa ampeereissa ulos, mutta luulisi sieltä jonkun ampeerin tulevan.
Pääasia et lataa ja virtaa riittää.
Ja nyt lumen ajoon mönkijällä........
V 2 alla laulaa .....sointi tää, aina miehen mieleen jää :-)
Avatar
jarski61
4WD
Viestit: 178
Liittynyt: 08 Tammi 2009 11:41
Mönkijä:: Trapper 700XL TL -09
Paikkakunta: Seinäjoki - Helsinki

Re: Trapperissa ilmenneitä vikoja

Viesti Kirjoittaja jarski61 »

Trapper 700, lähdin lumitöihin ja ihmettelin, että kovastipas tuntuu 2-vetoiselta mönkijä. Lukon kun pisti päälle niin kampesi niin p***keleesti. Pikaisen tutkimisen jälkeen totesin, että oikeanpuoleinen vetoakseli poikki. Tuo meni varmasti toissaviikonloppuna kun jäin kiinni ja jouduin hiukan lukko päällä rynkyttelemään edestakaisin, että pääsin irti. Takuu viimeisiä päiviä voimassa...
Trapper 700XL TL -09
- Warn products
- Leo Vince exhaust

http://kuvablogi.com/nayta/1784638/
Avatar
Sutinen
Tracks
Viestit: 1747
Liittynyt: 05 Marras 2006 11:13
Mönkijä:: CF Moto 800 cc V2 vm 2013
Paikkakunta: iisalmi

Re: Trapperissa ilmenneitä vikoja

Viesti Kirjoittaja Sutinen »

Akseliko katkesi vai ristikkoko petti ? Kovin on pehmeätä rautaa jos hajoa pikku kaasuttelulla :D
V 2 alla laulaa .....sointi tää, aina miehen mieleen jää :-)
Avatar
jarski61
4WD
Viestit: 178
Liittynyt: 08 Tammi 2009 11:41
Mönkijä:: Trapper 700XL TL -09
Paikkakunta: Seinäjoki - Helsinki

Re: Trapperissa ilmenneitä vikoja

Viesti Kirjoittaja jarski61 »

Sisemmän kumin alta on antanut periksi, eli nivel meni. Ja talvikeleilä... Eikä kuulemma kuulu takuun piiriin! :o
Trapper 700XL TL -09
- Warn products
- Leo Vince exhaust

http://kuvablogi.com/nayta/1784638/
Arsi
Noppeli
Viestit: 6
Liittynyt: 31 Loka 2006 14:38
Mönkijä:: Trapper 500 XL vm. 2011

Re: Trapperissa ilmenneitä vikoja

Viesti Kirjoittaja Arsi »

Kellään havaintoa mistä seuraavanlainen ongelma voisi johtua ja mistä voisi lähteä metsästämään... eli trapper 500 ei saa virtoja päälle, kun kääntää virrat päälle niin pari lediä välähtää mittaristossa mut muuten ihan mykkä. Vinssi kyllä pelaa hyvin, eli akussakin virtaa riittää. kokeiltu ohittaa virtakytkin ei vaikutusta, myös sulakket on kunnossa. apuja kiitos...
digu82
6WD
Viestit: 446
Liittynyt: 09 Loka 2009 21:50
Mönkijä:: TGB Blade 425 4x4
Paikkakunta: Kanta-häme

Re: Trapperissa ilmenneitä vikoja

Viesti Kirjoittaja digu82 »

Arsi kirjoitti:Kellään havaintoa mistä seuraavanlainen ongelma voisi johtua ja mistä voisi lähteä metsästämään... eli trapper 500 ei saa virtoja päälle, kun kääntää virrat päälle niin pari lediä välähtää mittaristossa mut muuten ihan mykkä. Vinssi kyllä pelaa hyvin, eli akussakin virtaa riittää. kokeiltu ohittaa virtakytkin ei vaikutusta, myös sulakket on kunnossa. apuja kiitos...
Ookko kokeillu lähteekö vetämällä käyntiin ???

Lueppa tää viestiketju läpi pääpiirteissään, oli siellä jotain pääsulakeongelmia jollain ollu yms... josko sieltä apua löytys, toivottavasti ainakin :D
Tgb 425 Blade 4x4
Vastaa Viestiin