Sivu 1/2
Trapper 700xl käynnistys ongelmat
Lähetetty: 25 Joulu 2012 15:57
Kirjoittaja karhuracing
Eli itsellä kolmisen vuotta kohta ollut tuollainen 700xl kaasutin versio. Tämä ongelma on ollut periaatteessa uudesta asti alkuun vaan luulin että asia johtuu moottorin alkukankeudesta/jäykkyydestä, mutta ongelma on edelleen vaikka mönkijällä on jo ajettu reilu 1000km ja n. 50h. Eli vaisinkin kylmänä käynistäessä puristuksia on niin paljon ettei startti jaksa pyörittää puristuskohdan yli, joutuu aina käynnistys narusta käsin avittamaan ja puristuksia on kyllä niin paljon että ei minun voimilla kyllä narustakaan sitä käyntiin vetästä astin lauta antaa aikaisemmin periksi. Minkähänlainen puolipuristus systeemin trapperissa on? Onkohan siellä joku tappi nokkaakselin päässä joka jättää vähän venttiiliä auki.
Re: Trapper 700xl käynnistys ongelmat
Lähetetty: 26 Joulu 2012 18:02
Kirjoittaja Sutinen
Nokka akselin sisällä pieni tappi joka käsikäynnistyksessä
kun nokka hitaasti liikkuu niin pitää oliko se imuventtiiliä
auki. Että pääsee puristus kohdan yli ja on vähänkin toivoa
saada käsin käyntiin.
Kyllä sulla vika startissa jos ei jaksa startata moottori startilla.
Hiilet loppu tai öljyä startti täynnä. Synteetltiset öljyt sisään
ja parempi akku. Eka kokeilisin lisä virtaa toisesta akusta
kaapelin avulla jos ei auta niin starti vaihtoon.
Mulla oli viritetty kone ja hyvin startasi startilla.
Ei toivoakaan että käsin olisi sen edes käyntiin saanut.
Pari kertaa kuumana laitteen käyntiin sai ja hanskat meinas
käsistä aina lentää ja sormet katketa.
Re: Trapper 700xl käynnistys ongelmat
Lähetetty: 27 Joulu 2012 00:07
Kirjoittaja mikkis
mulla sama homma ettei meinaa kylmällä l'htee käymään ,omalla akulla ei jaksa pyörittää mut ku laittaa auton akun kylkeen ni johan lähtee käymään ja myös auton sisätilanlämppäriä oon aina moottorin alla pyörittäny et kone lämpenee .ei munkaan voimilla kyllä kertaakaan oo saanut tolla narulla laitetta käymään ,vaatii kyllä jonkun bodarin et sillä saa käymään

Re: Trapper 700xl käynnistys ongelmat
Lähetetty: 27 Joulu 2012 10:05
Kirjoittaja Sutinen
Luulen että starttiin pääsee tiivisteen kautta öljyä ja virta ei kulje kenttien ja hiilien
kautta kunnolla, moottori öljy ei ole hyvä startin sisällä.
Entiseen vaihdoin startin ennen vaihtoa ja stefasta vuotaa ajan saatossa startin sisälle öljyä.
Ainakiin siinä startissa oli mutta se oli rullannutkin koneen mukana kunnes kenttä käämit irtoilivat
ja jumittivat koko startin.
Toi lisä virta viittaisi pitkälti siihen, että pitää olla lisää ampeereita että
sit startti toimii...
Ei ole normaalia... hyvillä öljyllä pitää 20 asteen pakkasesta lähteä käyntiin.
Sit homma yleensä vaikeutuu...pakkasen tähden.
Ei välttämättä bodari tartte olla hivenen voimaa

ja oikealla hetkellä täysillä veto..
Mutta ei lähde talvella eikä kesällä kylmä kone käyntiin, toi naru katkee ennen sitä.
Tai sit on puristukset muualla kuin pytyn ja kannen välissä.
Re: Trapper 700xl käynnistys ongelmat
Lähetetty: 27 Joulu 2012 21:17
Kirjoittaja karhuracing
Eilen ventiilit säädin pikkusen parantu käynnistyminen. Akun vaihdoin laadukkaampaan jo vuosi sitten ei muutosta, eikä suurta muutosta vaikka laittaa kaapelilla 100ah auton akusta lisävirtaa. Pitää käyttää startti irti ja kattoo onko vuotanut öljyä sinne, mut jos siellä öljyä siellä on niin sitten sitä on sinne kyllä vuotanut kokoajan kun vika on uudesta asti ollut. Öljyt olen vaihtanut kerran vuoteen joka paikaan eli n.350km välein.
Re: Trapper 700xl käynnistys ongelmat
Lähetetty: 28 Joulu 2012 12:28
Kirjoittaja Sutinen
Katso startti ja putsaa ne välit puhtaaksi, onko se roottori vai mikä lie nimeltää joka pyörii kenttien välissä, teillä päin.
Ainakun jonkun nimen laitan, niin joku keksii että ei siellä semmoista ole... siksi nimi vain arvauksen vuoksi.
Yleensä ne välit menee pituus suunnassa likaiseksi ja virta ei kulje ja starttatessa purkaa rungoon ja startti lämpenee.
Kevyesti putsaamalla santa paperilla välit auki jos on likaiset.
En muista minkälainen oli startti sisältä, mutta auton starteissa on ainakin välit jotka likaantuu ja hiilet kannattaa
katsoa ja onko joku johto sulanut irti.Jos en väärin muista niin oliko startissa peräti 4 hiiltä... , oli jotakin outoa normaali
starttiin verrattuna. Saattaisi auto tallin roskiksesta pohjalta löytyä toi startti mutten viitsi lähteä penkomaan.
Laskeeko startti rele saman akun jännitteen ulos molemmista nastoista esim startatessa.
Oleko myös katsonut akun virta johtoa ettei ole runkoon hinkannut kuorta puhki.. ainakin omassa kierrätin sen vähän eri tavalla
koska vaikutti hiertävän sitä puhki.
Ilmoittelehan mitä löytyy

Miksi et takuuseen aikasemmin starttia vaihdattanut ... vikahan siinä on oltava tai sit jossain muualla.
Virtalukko tai rele, oletko mittailut piuhoista kulkeeko virta kunnolla.
Re: Trapper 700xl käynnistys ongelmat
Lähetetty: 28 Joulu 2012 17:08
Kirjoittaja jarski61
Itsellä ollut kanssa samoja vaivoja koneen kanssa kovemmilla pakkasilla, startti ei jaksa pyörittää eikä äijä jaksa vetää narusta käyntiin. Mutta molempia kun käyttää niin lähtee, eli vaimo painamaan nappia ja itse kun nykäisee niin poikkeuksetta kyllä hörähtää käyntiin.
Re: Trapper 700xl käynnistys ongelmat
Lähetetty: 28 Joulu 2012 19:42
Kirjoittaja Roosa999
millainen on syöttökaapeli startille ja millaisella johdolla akusta maakaapeli?
Jos jotain paukkulankaa, niin ne ensin tömäkämmäksi = tuplaa olemassa oleva.
Re: Trapper 700xl käynnistys ongelmat
Lähetetty: 28 Joulu 2012 21:31
Kirjoittaja Sutinen
Ei ne maailman vahvimmat ole mutta samanlaiset aika monessa mönkijässä.
Mitä omassa oli. Niin virta kulkee paremmin aina paksumassa se on totta.
Eron huomaa helposti esim halvoilla akku kaapeleilla, savu nousee ja piuhat sulaa.
Mun kaapelit tehty hitsikaapelin maadoitus piuhasta, ei savua ja kulkee virta... tää nyt ei tuohon
käynnistys hommaan liittynyt mutta startti apuun kuitenkin

Re: Trapper 700xl käynnistys ongelmat
Lähetetty: 18 Tammi 2013 19:35
Kirjoittaja jspetke
Tohon käynnistys ongelmaan voin kokemuksella sanoa että ostakaa ylläpitolaturi ja kovilla pakkasilla muutama tunti laturiin niin akku lämpiää ja käyntiin lähtee! Tänään viimeksi -24 ja käyntiin pärähti ja hevosen paskat saatiin kerättyä

Re: Trapper 700xl käynnistys ongelmat
Lähetetty: 18 Tammi 2013 19:42
Kirjoittaja mikkis
mä käytän toista keinoa ja toimii hyvin,eli auton sisätilanlämmitin vähäksi aikaa hohkaamaan sylinteriä päin ni moottori lämpenee ja lähtee käymään heti,toimii ainakin mulla
Re: Trapper 700xl käynnistys ongelmat
Lähetetty: 04 Helmi 2013 17:26
Kirjoittaja karhuracing
Omassa 700xl parani tuo käynnistys aika paljon kun säädin venttiiliit välystä oli pako puolla reilu ,20 ja imu puolla reilu ,15.
Aika tiukalta tuntuu nuo ohjekirjassa ilmoitetut välykset 0,05-0,08mm mut silleen säädin et ,10 viuhka ei mennyt väliin mut ,05 meni helposti niin kyllä tuntus ainakin että puol puristin toimis paremmin ja jaksaa paremmin startata.
Re: Trapper 700xl käynnistys ongelmat
Lähetetty: 05 Helmi 2013 15:47
Kirjoittaja Sutinen
Oudot välykset, onko toi ruisku kone, mielestäni omassa oli kaasaei vehkeessä 0,10 ja 0,15 taisi olla.
Mutta ei kuitenkaan nuin pienet mitä ilmoitit.
Nuin pienellä välyksellä venttiilit voi jopa kantaa.
Puoli puristin ei varmaan startin avulla enää toimi tai ei ainakaan kunnolla, toimii lähinnä nokan hitaasti pyöriessä esim käsi käynnistyksen avulla.
Kysy välykset maahantuojalta että säädöt olis oikeat ja onko kirjan arvot muka oikeat.
Re: Trapper 700xl käynnistys ongelmat
Lähetetty: 05 Helmi 2013 15:50
Kirjoittaja kari.k
kyllä ne ruiskuvehkeessä ilmottaa juurikin tuon 0,10 ja 0,15. näill'ä juuri viikko aikaa säädin. hyvin toimii.
Re: Trapper 700xl käynnistys ongelmat
Lähetetty: 07 Helmi 2013 22:16
Kirjoittaja karhuracing
No nuo arvot katsoin tuosta huoltomanuaalista löytyy sivulta 14 kyseisestä dokumentista, omasta mielestäkin aika tiukilta tuntui.
http://www.hisunatv.de/documents/manual ... Manual.pdf
Ja kaasari konehan tää -10 malli vielä on.