Trapper 500 XL EFi EPS t3 -16

Keskustelua Trapper mönkijöistä.
Avatar
TATOU4S
6WD
Viestit: 481
Liittynyt: 28 Helmi 2013 10:03
Mönkijä:: Yamaha Grizzly 550 eps +tatou

Trapper 500 XL EFi EPS t3 -16

Viesti Kirjoittaja TATOU4S »

Moi.

Hellun tytölle haettiin tommonen peli. Mittarissa 187km ja 67 tuntia. Vois äkkiseltään luulla että tuo on ollu vain koristeena mutta niin hirveästi on käytön jälkiä että väkisinkin tuntuu ettei lukemat pidä paikkaansa. Kuin helppo näiden mittaria on ruuvata ja voiko helposti irrottaa jotain ettei lukemat tule näytölle tai joku ollu rikki?

Sähköt tuntuvat laitteessa pelaavan ja kaikki muutkin toimivat joten kuten. Jarrut olivat kadoksissa ja vasen vaijerikäyttöinen kärijarru aivan löysä. Vaikka kuinka säädin niin tuntu että vaijeri on sinkunu ja jarru ei pidä yhtään. Oikean käsijarrun sain ottamaan kiinni kun lisäsin nestettä ja hieman säätelin mutta mites tuo jalkajarru säädetään? Jarrussa oma sylinteri johon tulee käsijarrun letku ja se kerta toimii niin en usko että järjestelmässä olis ilmaakaan.

Ohjaustehostin oli irti, kääntyili ratin mukana ja oikeastaan pakoputki koko koneessa oli ainoastaan tiukasti kiinni. Aivan kaikki muut pultit olivat pyörineet auki, joka paikka kilisi ja rämisi. Ne kiinalaiset lapset eivät ole tosiaan jaksaneet niitä pyöritellä kiinni mutta eniten ihmetyttää se ettei niitä ole liikkeen asentajatkaan laittaneet kiinni. Tai miksipä olisivat kun eivät olleet huoltoa koneeseen tehny vaikka ennen hakua näin sovittiin. Huolto pitäisi tehdä 75 tunnin kohdalla mutta heidän mielestä siihen on vielä matkaa ja suosittelivat huoltoa 100 tunnin kohdalle ja jatkossa 100 tunnin välein koska se sit menis silleen tasasesti jatkossa... Voi voi =D> olis pitäny hinnastakin hieman ottaa pois kun se olis ollu kivempi tasaluku.

Tossa on alumiiniset vanteet ja takarenkaat ovat aivan älyttömän paljon lokareiden ulkopuolella ja lokareita on näköjään hieman leikelty. Tämä ilmeisesti jo tehty uutena kun muissakin alumiinivanteilla varustetuissa näin näytti kuvien mukaan olevan?

Nivelien suojakumet olivat ehjät mutta kardaanien kumeissa hieman vaseliini vuotoa ja nippuside ja lemmari viritelmiä. Mietityttää että miksi takuunalaista vehettä on korjattu tuomosilla viritelmillä. Etukardaanin nivelen kulma ennen perää näyttää hassulta, tai siis on jotenkin luonnottoman vinossa.

Paljonko näissä mahtaa olla milleinä kulutuspintaa jarrupaloissa kun palat näyttivät melko kuluneilta kilometreihin nähden?

Istuinhan on aivan naurettava viritelmä. Se näyttää siltä että se olis heitetty siihen vain jostain toisesta vehkeestä. Ei istu paikoilleen mitenkään nätisti ja sen alle on ruuvattu oikein huonosti runkoon passaavia lisäjutskia. Tähän penkin yhteyteen vielä se että se huonosti paikoillaan oleva istuin on johtojen lisäksi ainoita akkua paikoillaan pitäviä voimia :D

Kaiken tämän voivottelun jälkeen totean että ihan kelvoton kampe. Katselen asioita kuitenkin jammu lasien läpi ja annan trapperille kuitenkin jonku pisteen hyvästä yrityksestä kopioinnissa. En lannistu ja muutaman illan fiksailulla tämä on taas kunnossa. Mutta rehellisesti sanottuna jos olisin tutustunu laitteeseen liikkeessä paremmin ja sitä ei olisi hakenu niin kaukaa niin kauppaan se olisi jääny mutta kun lähdettiin sillä asenteela että mukaanhan se nyt tulee kun kyseistä mallia on pitkään haettu. Kaikki on korjattavissa asenteella ja vielä se että pessimisti ei pety :D
Viimeksi muokannut TATOU4S, 02 Touko 2018 11:44. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
pörhis
6WD
Viestit: 392
Liittynyt: 13 Elo 2017 19:04
Mönkijä:: Trapper 500xl efi
Paikkakunta: Tornio

Re: Trapper 500 XL EFi EPS t3 -16

Viesti Kirjoittaja pörhis »

Toinen jarrulevyt säiliö on siellä muovin takana oikean puolen eturenkaan takana. Penkin saa hienosti paikalleen kun vääntää peltilipareet kohdalleen rungosta. Vääntyvät väärään asentoon kun penkkiä laitetaan huonosti paikalleen. Eipä tuu mieleen miten mittaria vois ruuvata. Ainoa että anturi rikki takaa tai johto ollut mittarin alta irti. Vai onko vaihdettu mittari? Jarruja ei minun ainakaan oo tarvinnut säätää mitenkään kunhan on huolehtinut että nestettä on. Kerran ilmasin jarrut kun oli nesteet vähän. Mulla jarrunesteen häviämiseen syynä on halkeama jarrukahvan säiliössä. Mut kerran vuodessa kun lisää niin riittää. Halkeama on itse aiheutettu. Mut huonolla pidolla on ollut mönkijä. Akun päällä pitäisi olla poikki rauta joka lukitsee akun. Penkinalapuolella on valkeat muovi natsat etuosassa jotka pitää mennä peltisten lipareiden alle. Penkki pitää takaapäin ns.pujottaa paikalleen.
Avatar
TATOU4S
6WD
Viestit: 481
Liittynyt: 28 Helmi 2013 10:03
Mönkijä:: Yamaha Grizzly 550 eps +tatou

Re: Trapper 500 XL EFi EPS t3 -16

Viesti Kirjoittaja TATOU4S »

Löysin sen toisen säiliön ja oli siinä nestettä. Jalkajarru on vaan täysin tunnoton ja painuu kevyesti ihan alas. Kai se polkimen yhteydessä oleva sylinteri on kunnossa kun käsijarru toimii ja sehän kiertää sen kautta.

Mikäs se siijen sylinteriin ylhäältä päin tuleva vaijeri on? Se on jalkajarrussa kiinni jousella ja on ihan löysä, kirimisvaraa ei ole enää yhtään.
pörhis
6WD
Viestit: 392
Liittynyt: 13 Elo 2017 19:04
Mönkijä:: Trapper 500xl efi
Paikkakunta: Tornio

Re: Trapper 500 XL EFi EPS t3 -16

Viesti Kirjoittaja pörhis »

Jos en väärin muista niin tulee vasemmasta kahvasta vaijeri. Mönkijän voi käynnistää vaihde päällä painamalla jalkajarrua tai vasenta käsijarrua. Tuliko ohjekirjaa matkassa? Siinä on kuva miten ne jouset pitää olla polkimessa. Tulipas vain mieleen että eikös siinä oo vielä takuut voimassa?

No tässä kuva linkin takana
https://photos.app.goo.gl/6QnXf7GVlKmPFbZO2
Avatar
TATOU4S
6WD
Viestit: 481
Liittynyt: 28 Helmi 2013 10:03
Mönkijä:: Yamaha Grizzly 550 eps +tatou

Re: Trapper 500 XL EFi EPS t3 -16

Viesti Kirjoittaja TATOU4S »

Ei oo tuon kuvan mukainen. Vasemman kahvan vaijeri menee suoraan taakse jarrusatulaan. Joo on sillä vielä takuuta ja saavat laittaa ja tarkastaa sen siinä suraavassa 75 tunnin huollossa sitten. Kunhan ny hieman eniimpiä kursin tuosta kasaan että tyttö saa pikkusen ajella ennen huoltoa.
Viimeksi muokannut TATOU4S, 02 Touko 2018 10:30. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
pörhis
6WD
Viestit: 392
Liittynyt: 13 Elo 2017 19:04
Mönkijä:: Trapper 500xl efi
Paikkakunta: Tornio

Re: Trapper 500 XL EFi EPS t3 -16

Viesti Kirjoittaja pörhis »

Takajarrusatulassa on ilmaus noppa ja vaati minun mönkijässä aikapaljon ilmaamista että sai toimiin. Poika polki paineen ja itse löysäsin nipasta ilmat kun kävi nesteet vähänä. Voisin käydä omasta muuten katsomassa nuo jousi jutut ja vaijerit mut oon ykskätinen tällä hetkellä kun tekevä käsi on leikattu vasta.
Avatar
TATOU4S
6WD
Viestit: 481
Liittynyt: 28 Helmi 2013 10:03
Mönkijä:: Yamaha Grizzly 550 eps +tatou

Re: Trapper 500 XL EFi EPS t3 -16

Viesti Kirjoittaja TATOU4S »

Jarrut parani kummasti kun hieman ilmaili mut ei ollu uutta nestettä tilalle ni pitääpä jatkaa myöhemmin. Suurin osa ilmasta tuli pois ilman pumppailua kun piti vain jonku aikaa nippoja auki.

Onko kukaan käyttäny tukivarsia irti ja katsonu että mihin se vaseliini menee niiden nipoista? Pumppasin yhteen nippaan yli kymmenen kertaa ja mistään se ei tullu ulos. Taitaa olla tukivarren putki aika hyvin voideltu sisältä :D mut narinat kuitenki loppuivat alustasta
Avatar
TATOU4S
6WD
Viestit: 481
Liittynyt: 28 Helmi 2013 10:03
Mönkijä:: Yamaha Grizzly 550 eps +tatou

Re: Trapper 500 XL EFi EPS t3 -16

Viesti Kirjoittaja TATOU4S »

Missäs ny on vika kun jarrut toimii jos painaa molempia yhtäaikaa tai ensin jalkajarrua ja sit käsijarrua tai toisinpäin? Kun pumppaa jalkajarrua niin neste siirtyy käsijarrun säiliöön. Pitäisikö edessä olevassa jako palikassa olla takaiskuventtiili ettei käsijarrun teho mene taakse vai miten tuon systeemin pitäs toimia.
Avatar
TATOU4S
6WD
Viestit: 481
Liittynyt: 28 Helmi 2013 10:03
Mönkijä:: Yamaha Grizzly 550 eps +tatou

Re: Trapper 500 XL EFi EPS t3 -16

Viesti Kirjoittaja TATOU4S »

Voisko joku hieman valaista asiaa?
pörhis
6WD
Viestit: 392
Liittynyt: 13 Elo 2017 19:04
Mönkijä:: Trapper 500xl efi
Paikkakunta: Tornio

Re: Trapper 500 XL EFi EPS t3 -16

Viesti Kirjoittaja pörhis »

Kokeileppa toimiiko etujarrut tasaisesti. Mulla oli vasemman puolen eturenkaasta mäntä jumissa
Avatar
TATOU4S
6WD
Viestit: 481
Liittynyt: 28 Helmi 2013 10:03
Mönkijä:: Yamaha Grizzly 550 eps +tatou

Re: Trapper 500 XL EFi EPS t3 -16

Viesti Kirjoittaja TATOU4S »

Pelas ne tasasesti ilmauksien jälkeen mut vaikka edestä puuttuis koko satula niin ei nesteiden kuulu vaihtaa paikkaa säiliöiden välillä.
pörhis
6WD
Viestit: 392
Liittynyt: 13 Elo 2017 19:04
Mönkijä:: Trapper 500xl efi
Paikkakunta: Tornio

Re: Trapper 500 XL EFi EPS t3 -16

Viesti Kirjoittaja pörhis »

Ohjekirjan mukaan jalkajarrun sylinteri on pää sylinteri. Siinähän on edessä se ns. jakotukki johon kaikki letkut tulee ja lähtee sylintereille. Siinähän vois olla vika paikka jos nesteet vaihtaa säiliöstä toiseen kun pumppaa jarruja. Pitää syksyllä purkaa ja tutkia onko takaiskua.
Avatar
TATOU4S
6WD
Viestit: 481
Liittynyt: 28 Helmi 2013 10:03
Mönkijä:: Yamaha Grizzly 550 eps +tatou

Re: Trapper 500 XL EFi EPS t3 -16

Viesti Kirjoittaja TATOU4S »

Jo on kumma härpäke. Otin jalkajarrun letkun irti jakotukista ja painelin käsijarrua, nestettä ei tullu ulos jakotukin reijästä ja sit sama toisinpäin eli jakotukin mahdolliset takaiskuventtiilit toimivat. Jarrut vain ei edelleenkään toimi yksistään vaan molenpia pitää käyttää että pysähtyy.
Vastaa Viestiin