Puskulevyongelmia

Keskustelua Trapper mönkijöistä.
samk
Noppeli
Viestit: 4
Liittynyt: 20 Helmi 2020 07:24
Mönkijä:: Trapper 500
Paikkakunta: Lapin lumenpuskija

Puskulevyongelmia

Viesti Kirjoittaja samk »

Laitoin eilen Trapperin Strom-puskulevyyn hammastetun kulutuslevyn paikoilleen, että ottas mukamas paremmin. Keskikiinnitteisen Stormin laittoivat huollossa vakuutukseen (tietenkin huonoimman) kun alkuperäinen jysähti keskeltä läjään puuhun kaasun hirttäessä. No, ei siinä mitään, mutta ongelman nimi on että kun kulutuslevy ei ota kunnolla vaan olisiko se tämä tukivarsi keskeltä ottaa ensin lumeen (näkyy kaksi selvää uraa kun se ottaa ja terä vain hieman reunoilta...)
Jousia olen yrittänyt säätää - tulos on että pomppaa irti jouset eikä jälki juuri kummene
Onko tämä tukivarsi juuri tarkoitettu niin mutkalle alas että puskulevy nousisi mahdollisimman ylös tehdäkseen kunnon lumivuoria? Vai minkä teen väärin etten ymmärrä asentaa niin ettei tukivarsi koskisi maahan ollenkaan? Jos tukivarsi olisikin suora niin ei minkäänlaista ongelmaa vaan hammastettu terä raapisi ja kunnolla lumet, polanteet, maat ja muut ja kunnolla! Olisiko ehdotuksia miten säätää, olisin erittäin kiitollinen....
samk
Noppeli
Viestit: 4
Liittynyt: 20 Helmi 2020 07:24
Mönkijä:: Trapper 500
Paikkakunta: Lapin lumenpuskija

Re: Puskulevyongelmia

Viesti Kirjoittaja samk »

Sori, ei hammastettu kulutuslevy vaan kulutusTERÄ...
pörhis
6WD
Viestit: 392
Liittynyt: 13 Elo 2017 19:04
Mönkijä:: Trapper 500xl efi
Paikkakunta: Tornio

Re: Puskulevyongelmia

Viesti Kirjoittaja pörhis »

Onkos nyt aisat uudet vai kolarissa olleet? Tulee mieleen että aisat on vääntynyt. Pystyykö levyn kaltevuutta säätämään?
samk
Noppeli
Viestit: 4
Liittynyt: 20 Helmi 2020 07:24
Mönkijä:: Trapper 500
Paikkakunta: Lapin lumenpuskija

Re: Puskulevyongelmia

Viesti Kirjoittaja samk »

pörhis kirjoitti:Onkos nyt aisat uudet vai kolarissa olleet? Tulee mieleen että aisat on vääntynyt. Pystyykö levyn kaltevuutta säätämään?
Aisat on uudet, ainakin etuosa on nyt erilainen eli kääntyvä ennen ei ollut
jaket
6WD
Viestit: 767
Liittynyt: 14 Elo 2011 08:05
Mönkijä:: polle 800EFI
Paikkakunta: Häme

Re: Puskulevyongelmia

Viesti Kirjoittaja jaket »

https://www.trappermotors.fi/lisavaruste/puskulevy/

ilmeisesti tämä.
vähän huono rakenne, joo siksi ne tekee ne mutkalle, että se nousisi ylemmäs edessä kun on pitkät aisat, mutta jos on painava kuski yms, niin tangot ottaa maahan, jos jousitusta pystyy kiristämään, niin voi auttaa. Yleensähän auralla kannattaa muutenkin olla etujousissa kiristinpalat. ettei niiaa nostaessa levyä.
“Unnatural work produces too much stress.”
samk
Noppeli
Viestit: 4
Liittynyt: 20 Helmi 2020 07:24
Mönkijä:: Trapper 500
Paikkakunta: Lapin lumenpuskija

Re: Puskulevyongelmia

Viesti Kirjoittaja samk »

jaket kirjoitti:https://www.trappermotors.fi/lisavaruste/puskulevy/

ilmeisesti tämä.
vähän huono rakenne, joo siksi ne tekee ne mutkalle, että se nousisi ylemmäs edessä kun on pitkät aisat, mutta jos on painava kuski yms, niin tangot ottaa maahan, jos jousitusta pystyy kiristämään, niin voi auttaa. Yleensähän auralla kannattaa muutenkin olla etujousissa kiristinpalat. ettei niiaa nostaessa levyä.
Kyllä, huomasin ettei aisat suinkaan mutkalla alaspäin vaan tuosta sakkelin(vinssin koukun) kohdalta nostettu aisoja ylöspäin muuten suorat. Ja painoa mulla on riittävästi ainakin tankojen maahan ottamiseen. Katselin että puskulevy kallellaan - alapuoli edempänä, yläpuoli taaempana, jos saiskin suoraan voisi toimia hyvinkin. Minkälaiset nämä kiristinpalat ovat? Siinä kyllä on molemmissa jousissa vajaa10 cm ruuvattavat pultilla joko tätä kokonaan jengattua näkyy vain hieman noin milli, kuten mulla nyt tai voi ruuvata näkyviin mahdollisimman paljon eli useita senttejä. Mutta jos ruuvaa niin eikö levy mene silloin vielä enemmän kallelleen eli alapuoli vielä edemmäs ja yläpuoli taaemmas siis vielä huonompi lopputulos?
pörhis
6WD
Viestit: 392
Liittynyt: 13 Elo 2017 19:04
Mönkijä:: Trapper 500xl efi
Paikkakunta: Tornio

Re: Puskulevyongelmia

Viesti Kirjoittaja pörhis »

Katoppas onko sille auran kaltevuudelle mitään säätöä? Jousien kireydellä säädetään vain kuinka herkästi se aura kääntyy esteen yli kun törmään aura alhaalla esim. kiveen tai yms. esteeseen. Vaikka nuo jouset löysää kokonaan niin auralla pitää olla joku lepoasento mihin se tukee auratessä. Eli joku stoppari ettei se pääse selälleen kääntymään. Katso ensin missä kulmassa huuliterä on maatavasten. Elikkäs nyt sinun pitäisi saada auran yläreunaa eteenpäin sivusta katsottuna. Ensin säädetään auran kulma maata vasten ja sen jälkeen jousien kireys. Tarvittaessa voit myös säätää mönkijän etu jousitusta jäykemmälle.
Jmk
6WD
Viestit: 494
Liittynyt: 04 Marras 2017 14:43

Re: Puskulevyongelmia

Viesti Kirjoittaja Jmk »

Nyt menee kyllä ohi ymmärryksen... siis jos auraan laittaa kulutusterän, niin ei tapaa enään tiehen? Käsittääkseni sen auran terän alareunan pitäisi olla alempana nyt kun terää on lisätty.
Vastaa Viestiin