Turvavarusteet

Keskustelua ajovarusteista:
Kypärät panssarit kengät yms..
Maikelnait007
Noppeli
Viestit: 3
Liittynyt: 07 Marras 2014 11:13

Turvavarusteet

Viesti Kirjoittaja Maikelnait007 »

Minkälaisia turvavarusteita pitäs käyttä ku olet tieliikentessä ja välillä ajat krossia myös. Tai mikä on suositettu viellä kypärän jälkeen ? :)
Avatar
Roosa999
Ylläpitäjä
Ylläpitäjä
Viestit: 10873
Liittynyt: 09 Tammi 2005 21:42
Mönkijä:: Honda
Paikkakunta: Honda TRX Foreman 500 T3,Yamaha Breeze
Viesti:

Re: Turvavarusteet

Viesti Kirjoittaja Roosa999 »

Kyllä itsellä on kunnolliset ajosaappaat jalassa aina, kun maastossa ajaa hupia. Varusteisiin kuuluu myös yläkropan panssari.

Lehtien ajamiset pihalla on sitten asia erikseen.
Ettepäin
Varoitus: Luvalliset ajot saattaa olla maksullisia ja aiheuttaa riippuvuutta !
Skype: Roosa999 ja oikea nimi: Heikki Hautala
https://www.pariuraa.fi/wordpress
Avatar
pete-801
Tracks
Viestit: 1212
Liittynyt: 17 Marras 2009 18:35
Mönkijä:: ei oo enään.
Paikkakunta: Heinola

Re: Turvavarusteet

Viesti Kirjoittaja pete-801 »

Kysymyksen muoto" mitä pitäisi " käyttää on hieman harhaan johtava, ei taida määräykset vaatia kuin kypärän. Suositeltavaa taitaa olla mieluummin liioitella varusteissa kuin olla käyttämättä. Kaikki tietysti eivät halua "turhia " varusteita pitää ja asialla on monta puolta. Tästä voisikin tehdä äänestyksen, kuinka moni käyttää kypärän lisäksi ajotakkia , ajohousuja , suoja panssareita , ajokenkiä ym: varusteita. Itse pidän säähän sopivia varusteita eli kesällä umpikypärä + tuulen/veden pitävä mp-ajotakki ja satunnaisesti mp-ajohousut , housut on usein liian kuumat pitää ja ajan farkuissa. Talvella kypärä on kelkkailuun tarkoitettu tuplavisiiri kypärä ja ajotakkina mp-takki jossa paksumpi vuori + vuorelliset mp-ajohousut. Noissa ajotakeissa on selkäpanssari ja olka suojat paikallaan mutta kyynär suojat olen poistanut, koska ei sovellu ajoasentoon. Ajo kenkiä mulla ei ole ja siksi en niitä käytä. Toki käytän myös mp-ajohanskoja kesällä ja kelkka hanskoja talvella, molemmat vesi tiiviitä. Aika moni ajaa ihan normaaleissa kelin mukaisissa vaatteissa ja t-paita on aika yleinen kesän ajoasu. Itse käytän takkia+suojia koska olen kerran kolarissa ollut ja kunnon varusteiden takia selvisin aika vähällä. Kypäräänkin kannattaa hieman panostaa , se marketin muutaman kympin potta hoitaa homman mutta jos kokeilet kypäriä ihan mp-liikkeessä niin huomaat eron. Itse aloitin marketti kypärällä mutta hirveä suhina korvissa häiritsi ajamista ja päädyin ostamaan "kalliin" kypärän ja nyt on hiljaista :)
goes 520 ltd ex/pöllitty.
dinli 300cc ex
rally 110cc ex
Linkkuhäppä60
Noppeli
Viestit: 15
Liittynyt: 23 Tammi 2014 08:52

Re: Turvavarusteet

Viesti Kirjoittaja Linkkuhäppä60 »

Kypärään kannattaa tosiaan sijoittaa vähintään se 300 euroa, noilla Bilipaliteeman viiden kympin kuuppapotilla ei tee yhtään mitään, itse ostin reilun 300e Nolanin umpikypärän, jossa on mm. aurinkovisiiri ja puhelinvarustus valmius ja on tosi hiljainen ja mukavan kevyt käyttää. Kotiajossa vaatetus on kelien mukaan ja maantieajossa käytän nahkasaappaita ja vedenpitävää työtakkia jossa runsaasti keltaista heijastavaa kangasta, on ainakin hyvin muiden autoilijoiden seassa havaittavissa.
Vastaa Viestiin