
Vinssi hyytyy!!!!
Vinssi hyytyy!!!!
Ostin vuosi sitten Broncon ( 2000kg? )vinssin, ongelma on että potku ei riitä mihinkään, akun vaihdon jälkeen ei muutosta parempaan. Otetaan esimerkki; Kiinnitin kokeilun vuoksi vaijerin tallin peräseinään ja ajattelin että vinssaampa koneen sisälle. Kyllä se suoralla mönkijää hinasi mutta kun tuli se kynnys niin leikki loppui siihen. Ei kai mikään vinssi voi varsinkaan uutena olla noin laiska? Tuskin tuota väärinkään voi kytkeä? Aivan viittaisi täysin virran puutteeseen, mutta minkäkokoinen akku tuota varmasti jaksaisi pyörittää, edellyttäen tosin että mahtuu orkkis paikalle 

- Sportsman -
- villev
- 6WD
- Viestit: 730
- Liittynyt: 24 Maalis 2005 17:17
- Mönkijä:: ½ moottori
- Paikkakunta: ruottin ja venäjän välissä
kuulostaa kyllä oudolta...
koitas auton akulla antaa virtaa et jaksaako vetää paremmin.
ei kyllä tuollasella teholupauksella pitäis yks kulmarautanen kynnys
tuntua
metsään ei sitte vissiin tuon kans oo mitään asiaa
koitas auton akulla antaa virtaa et jaksaako vetää paremmin.
ei kyllä tuollasella teholupauksella pitäis yks kulmarautanen kynnys
tuntua

metsään ei sitte vissiin tuon kans oo mitään asiaa

570 T3 PRO
mönkijän renkaat aina edullisesti http://www.kalajoenkumikorjaamo.fi
http://www.kepomonkijat.com/
mönkijän renkaat aina edullisesti http://www.kalajoenkumikorjaamo.fi
http://www.kepomonkijat.com/
Metsässä ei kyllä tee tuolla härpäkkeellä mitään. Ensimmäinen vinssin kokeilu muuten tapahtui metsässä, sain vinssin juuri asennettua ja kylmäsavut vedettyä tallissa, niin ajattelin että laitetaampa tosihommiin. Sutaisin Polariksen kunnolla mahaa myöten hankeen ja sitten vaijeri kuusen ympäri.. kävi legendaariset, vinssi hyytyi heti kun naru kireällä. Ei muutaku lapioo hakemaan ja töihin.. tyhmästä päästä kärsii koko ruumis 

- Sportsman -
Kaapelit on ne jotka siinä mukana tuli, oliskohan 6mm2 vahvuista, eikä ne kyllä lämpene. Valitin myyjäliikkeelle asiasta, kun ei vedä edes yksinkertaisempia juttuja niin antoivat toisen tilalle, ei ollut sen kummempi. Käsittääkseni Bronco ei edes ole se kaikkein surkein vinssi. Alussa mainitsemani vetokyky on muuten valheellinen, oikea vetokyky taisi tarkemmin muisteltuna olla n.1100kg luokkaa.
- Sportsman -
- Roosa999
- Ylläpitäjä
- Viestit: 10879
- Liittynyt: 09 Tammi 2005 21:42
- Mönkijä:: Honda
- Paikkakunta: Honda TRX Foreman 500 T3,Yamaha Breeze
- Viesti:
Onko Kaapelit suoraan akulta, Siis myös maakaapeli?.
6 neliömillimetrin kaapelit ei riitä, jos ottovirta on täydellä vedolla 200A, kuten tuon kokoluokan laitteissa on.
Eli 12v * 200A = 2400 W joten -> 6mm kaapelilla häviöt on noin 25%-> Johtimien lämpöhäviö on päälle 300W.Joten nirkosta narua on laitettu vinssiin mukaan.
Itse veikkaisin viallisia hiilisiltoja tai huonoa maadoitusta / Kaapleikytkentöjä.
tuolta voi jokainen laskea itse->
http://www.adita.fi/default.asp?f=2&t=3 ... &subp=2900
6 neliömillimetrin kaapelit ei riitä, jos ottovirta on täydellä vedolla 200A, kuten tuon kokoluokan laitteissa on.
Eli 12v * 200A = 2400 W joten -> 6mm kaapelilla häviöt on noin 25%-> Johtimien lämpöhäviö on päälle 300W.Joten nirkosta narua on laitettu vinssiin mukaan.
Itse veikkaisin viallisia hiilisiltoja tai huonoa maadoitusta / Kaapleikytkentöjä.
tuolta voi jokainen laskea itse->
http://www.adita.fi/default.asp?f=2&t=3 ... &subp=2900
Ettepäin
Varoitus: Luvalliset ajot saattaa olla maksullisia ja aiheuttaa riippuvuutta !
Skype: Roosa999 ja oikea nimi: Heikki Hautala
https://www.pariuraa.fi/wordpress
Varoitus: Luvalliset ajot saattaa olla maksullisia ja aiheuttaa riippuvuutta !
Skype: Roosa999 ja oikea nimi: Heikki Hautala
https://www.pariuraa.fi/wordpress
Muistaakseni vedin kaapelit suoraan akulta ohjeen mukaisesti, tarkistan asian vielä tänään. Kannattaa nuo kontaktit käydä vielä kaikki läpi ja tarkistaa kytkennät ennenku nakkaan vinssin lähimpään lepikkoon ja haen uuden. Kaapelitkin voisin koittaa vaihtaa järeämpään. Tuossa selailin vinssilinkkejä ja täällä vastaava vinssi jossa myös tuo 6mm2 laku käytössä. http://www.offroadtarvike.fi/xtreme.html
- Sportsman -
- Roosa999
- Ylläpitäjä
- Viestit: 10879
- Liittynyt: 09 Tammi 2005 21:42
- Mönkijä:: Honda
- Paikkakunta: Honda TRX Foreman 500 T3,Yamaha Breeze
- Viesti:
Itseasiassa aivan sama, onko muilla käytössä mitä neliömäärää, tämä on fysiikkaa.
Myös akku voi olla finaalissa, sillä näiden kapistusten startti vie noin 70A, joten on vielä aika lailla matkaa tuohon vinssin vaatimaan virtamäärään. Joten vaikka starttaa, niin välttämättä kerro koko totuutta.
Myös akku voi olla finaalissa, sillä näiden kapistusten startti vie noin 70A, joten on vielä aika lailla matkaa tuohon vinssin vaatimaan virtamäärään. Joten vaikka starttaa, niin välttämättä kerro koko totuutta.
Viimeksi muokannut Roosa999, 05 Maalis 2008 14:58. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Ettepäin
Varoitus: Luvalliset ajot saattaa olla maksullisia ja aiheuttaa riippuvuutta !
Skype: Roosa999 ja oikea nimi: Heikki Hautala
https://www.pariuraa.fi/wordpress
Varoitus: Luvalliset ajot saattaa olla maksullisia ja aiheuttaa riippuvuutta !
Skype: Roosa999 ja oikea nimi: Heikki Hautala
https://www.pariuraa.fi/wordpress
Mönkijän runkohan ei ole täysin maadoitettu, ainakaan meillä ole ollut kummassakaan hondassa.
Honda TRX 420 FE - Muilla mennään mihin pääsee, Hondalla minne halutaan...
http://kuvablogi.com/blog/19553/
http://kuvablogi.com/blog/19553/
- villev
- 6WD
- Viestit: 730
- Liittynyt: 24 Maalis 2005 17:17
- Mönkijä:: ½ moottori
- Paikkakunta: ruottin ja venäjän välissä
itellä ooli ja on tulossa jälleen TML RT3000 vinssi jossa on
tuo kaapeli samaa vahvuutta ja itellä ei ainakaan koskaan vinssistä paukku loppunu eikä johdot lämmenny joten ei se liian ohutta
oo toi kaapeli.
ei varmaan haittais vaikka olis paksumpaa mutta sen asentaminen mönkijän rungon kiemuroihin ja katteiden alle oliskin jo sitte hankalampaa.
kyllä vika on jossain muualla ku kaapelin kapasiteetin riittämättömyydessä.
PS. voin kyllä lämpimästi suositella tuota TML EXTREME vinssiä.
tuo kaapeli samaa vahvuutta ja itellä ei ainakaan koskaan vinssistä paukku loppunu eikä johdot lämmenny joten ei se liian ohutta
oo toi kaapeli.
ei varmaan haittais vaikka olis paksumpaa mutta sen asentaminen mönkijän rungon kiemuroihin ja katteiden alle oliskin jo sitte hankalampaa.
kyllä vika on jossain muualla ku kaapelin kapasiteetin riittämättömyydessä.
PS. voin kyllä lämpimästi suositella tuota TML EXTREME vinssiä.
570 T3 PRO
mönkijän renkaat aina edullisesti http://www.kalajoenkumikorjaamo.fi
http://www.kepomonkijat.com/
mönkijän renkaat aina edullisesti http://www.kalajoenkumikorjaamo.fi
http://www.kepomonkijat.com/
- Roosa999
- Ylläpitäjä
- Viestit: 10879
- Liittynyt: 09 Tammi 2005 21:42
- Mönkijä:: Honda
- Paikkakunta: Honda TRX Foreman 500 T3,Yamaha Breeze
- Viesti:
Siis ihme vänkäämistä.
siis uusiksi...
6 neliömillin kaapelissa on keskimäärin 3.5 ohmin resistanssi kilometrille. -> 1m resistanssi on 0.0035 ohmia -> 4 m resistanssi (kummatkin syöttökaapelit) = 0.014 ohmia.
Kun 200 A tungetaan 0.014 ohmiin saadaan jännitehäviö kyseisen vastuksen yli, joka on 2.8 volttia. Kun 200A ja 2.8v ynnäillään yhteen saadaan 560 wattia... fysiikkaa pojat ja lämpöä harakoille.
Aditan kaapleilaskuri käyttää hieman matalampaa resistanssia kaapeleille kuin Draka.fi osoitteessa: http://www.draka.fi/draka/Countries/Dra ... 2__75V.pdf
Jos nostaa kaapelein paksuuden 16 neliömilliin, päästään jo parempiin, mutta ei erinomaisiin tuloksiin.
1.21 ohmia / 1000 m -> 1 m resistansii on 0.00121 ohmia -> 4 metrin resistanssi on 0.00484 ohmia.
Kun 200A tungetaan 0.0084 ohmiin, saadaan 1.68 volttia ja kun 200A ja 1.68 volttia ynnäillään saadaan 336 Wattia, eli tehohäviö edelleen päälle 20%
Joten 35 neliöinen olisi aika lähellä totuutta. Tällöin häviö on n. 10% joka on maksimi, mitä suositellaan.
Drakan taulukosta katsottuna 6 neliömillinen kaapeli on 4.3 mm halkaisijaltaa ja 25 neliöinen on vain 8.7 mm. Joten loput on geometriaa. Kun neliömillit kasvaa 4 kertaiseksi, ei halkaisija kasvan kuin n. kaksinkertaiseksi
Niin, ja onhan siellä vielä eristekin vakiomittaisena välissä. 8.7 millisen kaapelin saa helposti mönkijän rungon ympärille.
siis uusiksi...
6 neliömillin kaapelissa on keskimäärin 3.5 ohmin resistanssi kilometrille. -> 1m resistanssi on 0.0035 ohmia -> 4 m resistanssi (kummatkin syöttökaapelit) = 0.014 ohmia.
Kun 200 A tungetaan 0.014 ohmiin saadaan jännitehäviö kyseisen vastuksen yli, joka on 2.8 volttia. Kun 200A ja 2.8v ynnäillään yhteen saadaan 560 wattia... fysiikkaa pojat ja lämpöä harakoille.
Aditan kaapleilaskuri käyttää hieman matalampaa resistanssia kaapeleille kuin Draka.fi osoitteessa: http://www.draka.fi/draka/Countries/Dra ... 2__75V.pdf
Jos nostaa kaapelein paksuuden 16 neliömilliin, päästään jo parempiin, mutta ei erinomaisiin tuloksiin.
1.21 ohmia / 1000 m -> 1 m resistansii on 0.00121 ohmia -> 4 metrin resistanssi on 0.00484 ohmia.
Kun 200A tungetaan 0.0084 ohmiin, saadaan 1.68 volttia ja kun 200A ja 1.68 volttia ynnäillään saadaan 336 Wattia, eli tehohäviö edelleen päälle 20%
Joten 35 neliöinen olisi aika lähellä totuutta. Tällöin häviö on n. 10% joka on maksimi, mitä suositellaan.
Drakan taulukosta katsottuna 6 neliömillinen kaapeli on 4.3 mm halkaisijaltaa ja 25 neliöinen on vain 8.7 mm. Joten loput on geometriaa. Kun neliömillit kasvaa 4 kertaiseksi, ei halkaisija kasvan kuin n. kaksinkertaiseksi

Ettepäin
Varoitus: Luvalliset ajot saattaa olla maksullisia ja aiheuttaa riippuvuutta !
Skype: Roosa999 ja oikea nimi: Heikki Hautala
https://www.pariuraa.fi/wordpress
Varoitus: Luvalliset ajot saattaa olla maksullisia ja aiheuttaa riippuvuutta !
Skype: Roosa999 ja oikea nimi: Heikki Hautala
https://www.pariuraa.fi/wordpress
Tuosta päätellen sitä on kokeiltu kun kone on ollut käynnissäsec_pro kirjoitti:Metsässä ei kyllä tee tuolla härpäkkeellä mitään. Ensimmäinen vinssin kokeilu muuten tapahtui metsässä, sain vinssin juuri asennettua ja kylmäsavut vedettyä tallissa, niin ajattelin että laitetaampa tosihommiin. Sutaisin Polariksen kunnolla mahaa myöten hankeen ja sitten vaijeri kuusen ympäri.. kävi legendaariset, vinssi hyytyi heti kun naru kireällä. Ei muutaku lapioo hakemaan ja töihin.. tyhmästä päästä kärsii koko ruumis

- Roosa999
- Ylläpitäjä
- Viestit: 10879
- Liittynyt: 09 Tammi 2005 21:42
- Mönkijä:: Honda
- Paikkakunta: Honda TRX Foreman 500 T3,Yamaha Breeze
- Viesti:
Palataan fysiikkaan.
Koneen laturin teho vaikka optimistisesti 500W -> 12 voltin käyttöjännitteellä laturin tuuppaama virta on 41 A josta koneelle vaikka 6A jolloin Laturi tuuppaa tapissaan 35 A. Jos Vinssi ottaa maksimivedossa 200A, niin tuo 35 A ei paljon auta.
Joten takaisin sinne tarkistelemaa:
1. Onko Johdot todallekain hyvin kiinni ja miten vedetty akulta?
2. Onko Akku ehjä?
3. Onko Rele ehjä?
4. Hiilisillat jumissa ( Vaikkakin uusi vinssi )
Jonnekin tässä kokoonpanossa sähkö hukkuu tai sitä ei ole lainkaan saatavissa.
Koneen laturin teho vaikka optimistisesti 500W -> 12 voltin käyttöjännitteellä laturin tuuppaama virta on 41 A josta koneelle vaikka 6A jolloin Laturi tuuppaa tapissaan 35 A. Jos Vinssi ottaa maksimivedossa 200A, niin tuo 35 A ei paljon auta.
Joten takaisin sinne tarkistelemaa:
1. Onko Johdot todallekain hyvin kiinni ja miten vedetty akulta?
2. Onko Akku ehjä?
3. Onko Rele ehjä?
4. Hiilisillat jumissa ( Vaikkakin uusi vinssi )
Jonnekin tässä kokoonpanossa sähkö hukkuu tai sitä ei ole lainkaan saatavissa.
Ettepäin
Varoitus: Luvalliset ajot saattaa olla maksullisia ja aiheuttaa riippuvuutta !
Skype: Roosa999 ja oikea nimi: Heikki Hautala
https://www.pariuraa.fi/wordpress
Varoitus: Luvalliset ajot saattaa olla maksullisia ja aiheuttaa riippuvuutta !
Skype: Roosa999 ja oikea nimi: Heikki Hautala
https://www.pariuraa.fi/wordpress