Vinssi hyytyy!!!!

Keskustelua mönkijän sähkölaitteista:
Vinssit, valot, gps,,,
sec_pro
Noppeli
Viestit: 12
Liittynyt: 14 Marras 2006 15:12

Vinssi hyytyy!!!!

Viesti Kirjoittaja sec_pro »

Ostin vuosi sitten Broncon ( 2000kg? )vinssin, ongelma on että potku ei riitä mihinkään, akun vaihdon jälkeen ei muutosta parempaan. Otetaan esimerkki; Kiinnitin kokeilun vuoksi vaijerin tallin peräseinään ja ajattelin että vinssaampa koneen sisälle. Kyllä se suoralla mönkijää hinasi mutta kun tuli se kynnys niin leikki loppui siihen. Ei kai mikään vinssi voi varsinkaan uutena olla noin laiska? Tuskin tuota väärinkään voi kytkeä? Aivan viittaisi täysin virran puutteeseen, mutta minkäkokoinen akku tuota varmasti jaksaisi pyörittää, edellyttäen tosin että mahtuu orkkis paikalle :)
- Sportsman -
Avatar
villev
6WD
Viestit: 730
Liittynyt: 24 Maalis 2005 17:17
Mönkijä:: ½ moottori
Paikkakunta: ruottin ja venäjän välissä

Viesti Kirjoittaja villev »

kuulostaa kyllä oudolta...

koitas auton akulla antaa virtaa et jaksaako vetää paremmin.

ei kyllä tuollasella teholupauksella pitäis yks kulmarautanen kynnys
tuntua :roll:

metsään ei sitte vissiin tuon kans oo mitään asiaa :evil:
570 T3 PRO

mönkijän renkaat aina edullisesti http://www.kalajoenkumikorjaamo.fi

http://www.kepomonkijat.com/
sec_pro
Noppeli
Viestit: 12
Liittynyt: 14 Marras 2006 15:12

Viesti Kirjoittaja sec_pro »

Metsässä ei kyllä tee tuolla härpäkkeellä mitään. Ensimmäinen vinssin kokeilu muuten tapahtui metsässä, sain vinssin juuri asennettua ja kylmäsavut vedettyä tallissa, niin ajattelin että laitetaampa tosihommiin. Sutaisin Polariksen kunnolla mahaa myöten hankeen ja sitten vaijeri kuusen ympäri.. kävi legendaariset, vinssi hyytyi heti kun naru kireällä. Ei muutaku lapioo hakemaan ja töihin.. tyhmästä päästä kärsii koko ruumis ;)
- Sportsman -
Avatar
Viliko
R.I.P
Viestit: 1231
Liittynyt: 25 Tammi 2006 20:35
Mönkijä:: ArcticCat V2
Paikkakunta: Yläne

Viesti Kirjoittaja Viliko »

Onhan sulla kunnon virtajohdot vinssille ?? Ja lämpenevätkö ne ?
P3t3
6WD
Viestit: 473
Liittynyt: 20 Heinä 2006 21:58
Mönkijä:: TGB Blade 425
Paikkakunta: Hellsinki

Viesti Kirjoittaja P3t3 »

Kyllä sen voi väärin kytkeä,nim.kokemusta on :lol: ,onko virrat otettu suoraan akulta ja maadoitus kunnollinen?
sec_pro
Noppeli
Viestit: 12
Liittynyt: 14 Marras 2006 15:12

Viesti Kirjoittaja sec_pro »

Kaapelit on ne jotka siinä mukana tuli, oliskohan 6mm2 vahvuista, eikä ne kyllä lämpene. Valitin myyjäliikkeelle asiasta, kun ei vedä edes yksinkertaisempia juttuja niin antoivat toisen tilalle, ei ollut sen kummempi. Käsittääkseni Bronco ei edes ole se kaikkein surkein vinssi. Alussa mainitsemani vetokyky on muuten valheellinen, oikea vetokyky taisi tarkemmin muisteltuna olla n.1100kg luokkaa.
- Sportsman -
Avatar
Roosa999
Ylläpitäjä
Ylläpitäjä
Viestit: 10879
Liittynyt: 09 Tammi 2005 21:42
Mönkijä:: Honda
Paikkakunta: Honda TRX Foreman 500 T3,Yamaha Breeze
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Roosa999 »

Onko Kaapelit suoraan akulta, Siis myös maakaapeli?.
6 neliömillimetrin kaapelit ei riitä, jos ottovirta on täydellä vedolla 200A, kuten tuon kokoluokan laitteissa on.

Eli 12v * 200A = 2400 W joten -> 6mm kaapelilla häviöt on noin 25%-> Johtimien lämpöhäviö on päälle 300W.Joten nirkosta narua on laitettu vinssiin mukaan.

Itse veikkaisin viallisia hiilisiltoja tai huonoa maadoitusta / Kaapleikytkentöjä.


tuolta voi jokainen laskea itse->
http://www.adita.fi/default.asp?f=2&t=3 ... &subp=2900
Ettepäin
Varoitus: Luvalliset ajot saattaa olla maksullisia ja aiheuttaa riippuvuutta !
Skype: Roosa999 ja oikea nimi: Heikki Hautala
https://www.pariuraa.fi/wordpress
sec_pro
Noppeli
Viestit: 12
Liittynyt: 14 Marras 2006 15:12

Viesti Kirjoittaja sec_pro »

Muistaakseni vedin kaapelit suoraan akulta ohjeen mukaisesti, tarkistan asian vielä tänään. Kannattaa nuo kontaktit käydä vielä kaikki läpi ja tarkistaa kytkennät ennenku nakkaan vinssin lähimpään lepikkoon ja haen uuden. Kaapelitkin voisin koittaa vaihtaa järeämpään. Tuossa selailin vinssilinkkejä ja täällä vastaava vinssi jossa myös tuo 6mm2 laku käytössä. http://www.offroadtarvike.fi/xtreme.html
- Sportsman -
Avatar
Roosa999
Ylläpitäjä
Ylläpitäjä
Viestit: 10879
Liittynyt: 09 Tammi 2005 21:42
Mönkijä:: Honda
Paikkakunta: Honda TRX Foreman 500 T3,Yamaha Breeze
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Roosa999 »

Itseasiassa aivan sama, onko muilla käytössä mitä neliömäärää, tämä on fysiikkaa.

Myös akku voi olla finaalissa, sillä näiden kapistusten startti vie noin 70A, joten on vielä aika lailla matkaa tuohon vinssin vaatimaan virtamäärään. Joten vaikka starttaa, niin välttämättä kerro koko totuutta.
Viimeksi muokannut Roosa999, 05 Maalis 2008 14:58. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Ettepäin
Varoitus: Luvalliset ajot saattaa olla maksullisia ja aiheuttaa riippuvuutta !
Skype: Roosa999 ja oikea nimi: Heikki Hautala
https://www.pariuraa.fi/wordpress
Avatar
Jaski
3WD
Viestit: 90
Liittynyt: 09 Marras 2006 20:27
Mönkijä:: Honda trx 420 -07
Paikkakunta: Simo

Viesti Kirjoittaja Jaski »

Mönkijän runkohan ei ole täysin maadoitettu, ainakaan meillä ole ollut kummassakaan hondassa.
Honda TRX 420 FE - Muilla mennään mihin pääsee, Hondalla minne halutaan...
http://kuvablogi.com/blog/19553/
Avatar
villev
6WD
Viestit: 730
Liittynyt: 24 Maalis 2005 17:17
Mönkijä:: ½ moottori
Paikkakunta: ruottin ja venäjän välissä

Viesti Kirjoittaja villev »

itellä ooli ja on tulossa jälleen TML RT3000 vinssi jossa on
tuo kaapeli samaa vahvuutta ja itellä ei ainakaan koskaan vinssistä paukku loppunu eikä johdot lämmenny joten ei se liian ohutta
oo toi kaapeli.

ei varmaan haittais vaikka olis paksumpaa mutta sen asentaminen mönkijän rungon kiemuroihin ja katteiden alle oliskin jo sitte hankalampaa.

kyllä vika on jossain muualla ku kaapelin kapasiteetin riittämättömyydessä.


PS. voin kyllä lämpimästi suositella tuota TML EXTREME vinssiä.
570 T3 PRO

mönkijän renkaat aina edullisesti http://www.kalajoenkumikorjaamo.fi

http://www.kepomonkijat.com/
Avatar
Roosa999
Ylläpitäjä
Ylläpitäjä
Viestit: 10879
Liittynyt: 09 Tammi 2005 21:42
Mönkijä:: Honda
Paikkakunta: Honda TRX Foreman 500 T3,Yamaha Breeze
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Roosa999 »

Siis ihme vänkäämistä.


siis uusiksi...

6 neliömillin kaapelissa on keskimäärin 3.5 ohmin resistanssi kilometrille. -> 1m resistanssi on 0.0035 ohmia -> 4 m resistanssi (kummatkin syöttökaapelit) = 0.014 ohmia.

Kun 200 A tungetaan 0.014 ohmiin saadaan jännitehäviö kyseisen vastuksen yli, joka on 2.8 volttia. Kun 200A ja 2.8v ynnäillään yhteen saadaan 560 wattia... fysiikkaa pojat ja lämpöä harakoille.

Aditan kaapleilaskuri käyttää hieman matalampaa resistanssia kaapeleille kuin Draka.fi osoitteessa: http://www.draka.fi/draka/Countries/Dra ... 2__75V.pdf

Jos nostaa kaapelein paksuuden 16 neliömilliin, päästään jo parempiin, mutta ei erinomaisiin tuloksiin.
1.21 ohmia / 1000 m -> 1 m resistansii on 0.00121 ohmia -> 4 metrin resistanssi on 0.00484 ohmia.

Kun 200A tungetaan 0.0084 ohmiin, saadaan 1.68 volttia ja kun 200A ja 1.68 volttia ynnäillään saadaan 336 Wattia, eli tehohäviö edelleen päälle 20%

Joten 35 neliöinen olisi aika lähellä totuutta. Tällöin häviö on n. 10% joka on maksimi, mitä suositellaan.

Drakan taulukosta katsottuna 6 neliömillinen kaapeli on 4.3 mm halkaisijaltaa ja 25 neliöinen on vain 8.7 mm. Joten loput on geometriaa. Kun neliömillit kasvaa 4 kertaiseksi, ei halkaisija kasvan kuin n. kaksinkertaiseksi :shock: Niin, ja onhan siellä vielä eristekin vakiomittaisena välissä. 8.7 millisen kaapelin saa helposti mönkijän rungon ympärille.
Ettepäin
Varoitus: Luvalliset ajot saattaa olla maksullisia ja aiheuttaa riippuvuutta !
Skype: Roosa999 ja oikea nimi: Heikki Hautala
https://www.pariuraa.fi/wordpress
Meitzi
3WD
Viestit: 66
Liittynyt: 18 Syys 2007 18:31
Paikkakunta: Keskisuomi Mönkiä: Dinli DMX 450

Viesti Kirjoittaja Meitzi »

Eikös sitä vinssiä voi kokeilla koneen käydessä jolloin pitäis virtaa olla enemmän käytössä?
Dejavu
4WD
Viestit: 121
Liittynyt: 14 Tammi 2008 16:51
Mönkijä:: Can am 570 pro T3

Viesti Kirjoittaja Dejavu »

sec_pro kirjoitti:Metsässä ei kyllä tee tuolla härpäkkeellä mitään. Ensimmäinen vinssin kokeilu muuten tapahtui metsässä, sain vinssin juuri asennettua ja kylmäsavut vedettyä tallissa, niin ajattelin että laitetaampa tosihommiin. Sutaisin Polariksen kunnolla mahaa myöten hankeen ja sitten vaijeri kuusen ympäri.. kävi legendaariset, vinssi hyytyi heti kun naru kireällä. Ei muutaku lapioo hakemaan ja töihin.. tyhmästä päästä kärsii koko ruumis ;)
Tuosta päätellen sitä on kokeiltu kun kone on ollut käynnissä :roll:
Avatar
Roosa999
Ylläpitäjä
Ylläpitäjä
Viestit: 10879
Liittynyt: 09 Tammi 2005 21:42
Mönkijä:: Honda
Paikkakunta: Honda TRX Foreman 500 T3,Yamaha Breeze
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Roosa999 »

Palataan fysiikkaan.

Koneen laturin teho vaikka optimistisesti 500W -> 12 voltin käyttöjännitteellä laturin tuuppaama virta on 41 A josta koneelle vaikka 6A jolloin Laturi tuuppaa tapissaan 35 A. Jos Vinssi ottaa maksimivedossa 200A, niin tuo 35 A ei paljon auta.

Joten takaisin sinne tarkistelemaa:

1. Onko Johdot todallekain hyvin kiinni ja miten vedetty akulta?
2. Onko Akku ehjä?
3. Onko Rele ehjä?
4. Hiilisillat jumissa ( Vaikkakin uusi vinssi )

Jonnekin tässä kokoonpanossa sähkö hukkuu tai sitä ei ole lainkaan saatavissa.
Ettepäin
Varoitus: Luvalliset ajot saattaa olla maksullisia ja aiheuttaa riippuvuutta !
Skype: Roosa999 ja oikea nimi: Heikki Hautala
https://www.pariuraa.fi/wordpress
Vastaa Viestiin