takatyövalo

Keskustelua mönkijän sähkölaitteista:
Vinssit, valot, gps,,,
anatolisnki
3WD
Viestit: 75
Liittynyt: 24 Syys 2005 00:52

takatyövalo

Viesti Kirjoittaja anatolisnki »

Moro!

Elikkäs olis tarkoitus laittaa magnumiin (330) takatyövalo kun siinä ei ole sitä vakiona. Löysin nurkista sellasen sumuvalon autoon (tai mikä lie lisä valo...H3 polttimo siihen pitäis käydä) ja ajattelin että sen voisi laittaa mönkkäriin työvaloksi. Ostin robinhoodista lisävalojen asennussarjan (johdot ja releen). Eikös tämän operaation pitäisi hoitua aikas helposti? En ole kylläkään koskaan asennellut mitään tälläistä joten jos jotain tärkeitä neuvoja on, olisin kiitollinen niistä :)

Btw. Ihan mukava peli toi magnum 330 -05, ensimmäinen mönkkäri meikäläisellä.
amis
Tracks
Viestit: 1026
Liittynyt: 08 Elo 2004 23:14
Paikkakunta: Nakkila
Viesti:

Viesti Kirjoittaja amis »

Kyllä aikas helposti pitäis onnistua, vedätkö akulta johdot vaan suoraan taakse, vai mihin laitat katkasijan? Vois olla hyvä laittaa sulake myös väliin ettei eristeet valu maahan yks kaunis päivä :wink:
I'm sure that we can handle this situation maturely, just like the responsible adults that we are. Isn't that right, Mr... Poopy Pants?
haivelii
Noppeli
Viestit: 3
Liittynyt: 22 Joulu 2004 22:09
Paikkakunta: kymi

Viesti Kirjoittaja haivelii »

Moi.Et tarvitse yhdelle valolle relettä vaan vedät virtajohdon akulta käyttökytkimen kautta suoraan valolle.Muista laittaa virtajohtoon sulake heti akkusta lähdön jälkeen. Käytä tarpeeksi paksua johtoa(2,5mm).
anatolisnki
3WD
Viestit: 75
Liittynyt: 24 Syys 2005 00:52

Viesti Kirjoittaja anatolisnki »

Ok. Sulake siinä olikin kans mukana, 16A. Eli releestä ei ole mitään hyötyä yhden valon kanssa? Mutta kuinkahan paksua toi johto on.. ? Mistä se 2,5mm mitataan? Johdon paksuus kuoren kanssa vaiko miten? :shock:
haivelii
Noppeli
Viestit: 3
Liittynyt: 22 Joulu 2004 22:09
Paikkakunta: kymi

Viesti Kirjoittaja haivelii »

Relettä tarvitaan jos virta kasvaa niin suureksi ettei käyttökytkin sitä kestä, yhdellä valolla sitä ongelmaa ei ole.Käytä asennusarjassa tulleita johtoja,ne todennäköisesti ovat sopivia.
anatolisnki
3WD
Viestit: 75
Liittynyt: 24 Syys 2005 00:52

Viesti Kirjoittaja anatolisnki »

Hmm. Minkälainen kytkimen pitää olla, onko jotain kriittisiä arvoja. Meinasin vaan että kestääkö siinä sellanen pieni vipukytkin, mallia "ala-asteen käsityötunneilta taskuun jäänyt" :lol:
Ajattelin että laitan sen releen kuitenki ni ei tarvi kytkimen olla kummoisempi? Onko tässä nyt järkeä laisinkaan.. :o
Jussi
6WD
Viestit: 931
Liittynyt: 12 Helmi 2005 12:39
Mönkijä:: JD XUV 855d
Paikkakunta: Haukipudas

Viesti Kirjoittaja Jussi »

Laita vaan se rele! Ja sulake tulee sitten vaikka 10 cm päähän siitä akusta.

Ja mikähän oli syy?

Perustelu: Jos kerran P=U*I niin P / U = I eli 60W / 14V = noin 4A eli sulakkeeksi tulee 8A ---> laita 8A sulake

Jatketaan tästä.... jos ei laita relettä niin kytkimen resistanssi vois olla vaikka 0.5 ohm (halpa kytkin)
R*I = U = eli 0.5 ohm * 4A = 2V (tarkoittaa jännitehäviötä kytkimessä)

P=UI eli 2V*4A = 8W

.... tuolla sulattaa jo kytkimen muovia komeasti

Tiedän kyllä että kaupasta saa 0.05 ohmin kytkimiä, mutta saako niitä alaasteelta tai lähikaupasta?

Jäipä sitten sanomatta että kaikki valoreleet menee alle 0.1 ohm

t. Jussi
kukkumyy
Tracks
Viestit: 1915
Liittynyt: 15 Joulu 2004 23:51

Viesti Kirjoittaja kukkumyy »

Ja vaihda sulake pienempään.
Sopiva vois olla vaikka 6 A tai 10 A sen sinulla olevan 16 A tilalle.
anatolisnki
3WD
Viestit: 75
Liittynyt: 24 Syys 2005 00:52

Viesti Kirjoittaja anatolisnki »

Selvä homma, näin tehdään. Kiitokset perinpohjaisista neuvoista etenkin jussille ja myös muille! :)
Vastaa Viestiin