ei kannata laittaa noita pikkuvaloja tonne alle. siihen lentää kaikki rapa ja jos kaataa vähän puuta niin ottaa lyhdyt mukaan.atv mies kirjoitti:Tälläisiä valoja ajattelin laitella.
Eli -Nordic n300 xenoneilla varustettuna tohon eturitsin keskelle.
- Kaksi kappaletta 10Wattisia ledejä tohon ajovalojen alle.
- Luultavasti myös xenoni tohon tankovaloon.
Mitä mieltä olette tälläisen asennuksen toimivuudesta. Mitä huonoja puolia tollaisessa asennuksessa voisi olla? Kommenttia kaipaisin varsinkin noista pikku ledien asennuspaikasta, tietysti ledit tulevat olemaan hieman sivuittain ton katteen mukaisesti.
Lisävalot keulalle
-
- 4WD
- Viestit: 246
- Liittynyt: 25 Joulu 2010 14:45
- Mönkijä:: polaris sportsman 500 traktori
- Paikkakunta: salo
Re: Lisävalot keulalle
Maataloustraktori
Re: Lisävalot keulalle
Onko jotenkin laissa määrätty missä lisävalojen/työvalojen pitää olla nokalla?
-
- Noppeli
- Viestit: 20
- Liittynyt: 22 Syys 2012 12:22
- Mönkijä:: Беларус
- Paikkakunta: Joensuu eli Länsi-siperia
Re: Lisävalot keulalle
merkkivalollinen sellainen ainakin auto jutuissa.NikkeL kirjoitti:Ei taida olla vaatimuksena kuin erillinen kytkin työvaloille.
ISORY
Re: Lisävalot keulalle
Hondaan tuli laitettua lisää valotehoa vuoden pimeimpiä aikoja ajatellen...
Purelux paneeli malliset työvalot joista edessä olevasta löytyy 7200lm ja 72W valotehoa
3W ledejä 24kpl ja iskunkestävä ja IP67 vedenkestävyys

Takavalosta löytyy 3200lm ja 36W valotehoa
3W ledejä 12kpl ja iskunkestävyys ja vedenpitävyys kun etuvalossakin

Vertailun vuoksi pari kuvaa.
Hondan omat halogeeni ajovalot 2x30W

Purelux Led työvalo 7200lm

Näkeepähän touhuta vähän pimeämmässäkin
Purelux paneeli malliset työvalot joista edessä olevasta löytyy 7200lm ja 72W valotehoa
3W ledejä 24kpl ja iskunkestävä ja IP67 vedenkestävyys

Takavalosta löytyy 3200lm ja 36W valotehoa
3W ledejä 12kpl ja iskunkestävyys ja vedenpitävyys kun etuvalossakin

Vertailun vuoksi pari kuvaa.
Hondan omat halogeeni ajovalot 2x30W

Purelux Led työvalo 7200lm

Näkeepähän touhuta vähän pimeämmässäkin

Re: Lisävalot keulalle
Näyttäisi siltä että saisi valo olla vieläkin ylemmäs suunnattu jolloin kantama paranee. Komean näköistä valoa, vaan on noissa kyllä hintakin suht suolanen... Joskus kun lotossa voitan niin moisia laitan, siihen asti mennään noilla kynttilä korvikkeilla....
- migu250
- Tracks
- Viestit: 1270
- Liittynyt: 23 Huhti 2007 00:35
- Mönkijä:: Can-Am Outlander 500 T3 2013
- Paikkakunta: Pohjois-Espoo
- Viesti:
Re: Lisävalot keulalle
Led-valot varsinkin työvalot ovat suunniteltu, käytettäväksi ylhäältä alaspäin.ToniR81 kirjoitti:Näyttäisi siltä että saisi valo olla vieläkin ylemmäs suunnattu jolloin kantama paranee. Komean näköistä valoa, vaan on noissa kyllä hintakin suht suolanen... Joskus kun lotossa voitan niin moisia laitan, siihen asti mennään noilla kynttilä korvikkeilla....
Pää kantama noin 10metri max, sehän kun yleensä se työskentely alue on, hajottaavaa pidemmälle.
Kohdennus ja "haku"-valot ovat erikseen.
Can-Am 500 T3 -13 Viper Red, MAXia
EXäCan-Am 500 -08 Viper Red http://www.youtube.com/user/migu250
http://migu.kuvat.fi/kuvat/
[url=http://www.uudenmaanmonkijat.fi%20url]Uudenmaan Mönkijät ry[/url], EMK Espoon Kolmperässä HUOM KULMAKORVESSA
EXäCan-Am 500 -08 Viper Red http://www.youtube.com/user/migu250
http://migu.kuvat.fi/kuvat/
[url=http://www.uudenmaanmonkijat.fi%20url]Uudenmaan Mönkijät ry[/url], EMK Espoon Kolmperässä HUOM KULMAKORVESSA
- Bansku81
- Tracks
- Viestit: 1907
- Liittynyt: 24 Huhti 2012 13:47
- Mönkijä:: Dinli 904 -10
- Paikkakunta: Rauma
- Viesti:
Re: Lisävalot keulalle
Kertokaas viisaat näiden lisävalojen laillisuudesta tieliikenne peleissä? Itellä on tossa Dinlissä 2kpl Trailtechin SC4 Xenoneita nokalla. Vehkeessä on omat alkuperäiset valot joissa normaalisti lyhyet ja pitkät ja noi lisävalot oman katkaisijan takana. Pitääkö irroittaa katsastuksen ajaksi tai tuleeko sanomista kohdatessa virkavaltaa?
Re: Lisävalot keulalle
Mikäli vain ovat hyväksyttyjä valoja ja oikein asennettu(jos käytössä tiellä ajaessa toimii pitkien kanssa samaan aikaan ja on erikseen kytkettävissä pois) ja laitteelle sallitut referenssi arvot ei ylity niitä kyllä saa käyttää ja saavat olla paikallaan. Mutta toimimattomia valoja ei saa olla. Jos taas ovat työkäyttöön ne ei saa toimia normi pitkien kanssa ja niille pitää olla oma katkaisija. Jos taas valot eivät ole hyväksyttyjä ne käsittääkseni pitää olla tiellä ajaessa paitsi pois päältä niin myös peitetty? Jälimmäisestä en ole aivan varma, mutta muu on katsastus miehen kanssa rekkatouhuissa selviteltyä. Valoja saa myös olla melko paljonkin, mutta kerrallaan palamaan ei saa saada kuin tietyn referenssin verran valoja(raskaassa ainakin nykyään 100). Ja muistaakseni myös kerrallaan palavien lamppujen määrä olisi 6kpl, mutta tämä on vuosien takaa ja tästä ei olla oltu mielestäni niin tarkkoja kuin tuosta referenssistä...
Ja referenssihän ei kerro valotehosta mitään vaan valon kuviosta, mitä isompi luku sen pistemäisempi valo on kyseessä.
Ja referenssihän ei kerro valotehosta mitään vaan valon kuviosta, mitä isompi luku sen pistemäisempi valo on kyseessä.
- Bansku81
- Tracks
- Viestit: 1907
- Liittynyt: 24 Huhti 2012 13:47
- Mönkijä:: Dinli 904 -10
- Paikkakunta: Rauma
- Viesti:
Re: Lisävalot keulalle
Taitaa siis olla aika tulkinnanvaraista. Eipä noista varmaan mitään E-hyväksyntää löydy vaikka kuinka laadukkaat ovatkin.
Eli työvalona saattavat kelvata katsastusmiehelle kun ovat kokonaan eri kytkennöissä kuin "viralliset" valot.
http://www.trailtech.net/4412-DX.html
Edit: Tietty tämmösen crossipelin "työvalot" saattaa olla hiukan kyseenalainen asia jo sinänsä
Eli työvalona saattavat kelvata katsastusmiehelle kun ovat kokonaan eri kytkennöissä kuin "viralliset" valot.
http://www.trailtech.net/4412-DX.html
Edit: Tietty tämmösen crossipelin "työvalot" saattaa olla hiukan kyseenalainen asia jo sinänsä

Re: Lisävalot keulalle
Aika tulkinnanvaraista varmaan tosiaan, eihän niillä pitkillä kuitenkaan tarkoitus ole ketään vastaan ajella. Itsellänikin jotkut "kiinan" päiväledit omassani eikä katsuri niihin puuttunut millään tavalla.Bansku81 kirjoitti:Taitaa siis olla aika tulkinnanvaraista. Eipä noista varmaan mitään E-hyväksyntää löydy vaikka kuinka laadukkaat ovatkin.
Eli työvalona saattavat kelvata katsastusmiehelle kun ovat kokonaan eri kytkennöissä kuin "viralliset" valot.
http://www.trailtech.net/4412-DX.html
Edit: Tietty tämmösen crossipelin "työvalot" saattaa olla hiukan kyseenalainen asia jo sinänsä

Uudenmaan Mönkijät Ry
Can-Am Outlander 400 Max
ex TGB Blade 250 // ex Dinli 904 // ex Linhai 260 Demon // ex CPI XS 250 Sport
Can-Am Outlander 400 Max
ex TGB Blade 250 // ex Dinli 904 // ex Linhai 260 Demon // ex CPI XS 250 Sport
- nesto
- 4WD
- Viestit: 139
- Liittynyt: 23 Loka 2012 21:20
- Mönkijä:: Yamaha Kodiak 450 -06
- Paikkakunta: Kauhajoki
Re: Lisävalot keulalle
Tarkoituksena olis hommata pari kpl halogen työvaloja keulalle ja 1 taakse. Onnistuuko kytkentä ihan vain ryöstämällä virta esmes pitkiltä ja katkaisija väliin..?
Avuton kyselee

Avuton kyselee


"Olisinpa tullut toiseksi ja Henri olisi yhä elossa" -Bruno Saby, Korsika 1986-
- ATC
- Koheltaja (r)
- Viestit: 5025
- Liittynyt: 01 Marras 2004 22:15
- Mönkijä:: Maatalous traktori
- Paikkakunta: Oulu
Re: Lisävalot keulalle
Onnistuu mutta ei toimi. Virta akulta ja rele väliin, ohjausvirta tup.sut. pistokkeelta ja sitten toimii.nesto kirjoitti:Tarkoituksena olis hommata pari kpl halogen työvaloja keulalle ja 1 taakse. Onnistuuko kytkentä ihan vain ryöstämällä virta esmes pitkiltä ja katkaisija väliin..?
Avuton kyselee![]()
¤VETERAANIT¤
Kerran jo luulin olleeni oikeassa, valitettavasti erehdyin...
Kerran jo luulin olleeni oikeassa, valitettavasti erehdyin...
- nesto
- 4WD
- Viestit: 139
- Liittynyt: 23 Loka 2012 21:20
- Mönkijä:: Yamaha Kodiak 450 -06
- Paikkakunta: Kauhajoki
Re: Lisävalot keulalle
Millä tavalla ne eivät toimi? Ajankuluksi tässä kyselenATC kirjoitti:Onnistuu mutta ei toimi. Virta akulta ja rele väliin, ohjausvirta tup.sut. pistokkeelta ja sitten toimii.nesto kirjoitti:Tarkoituksena olis hommata pari kpl halogen työvaloja keulalle ja 1 taakse. Onnistuuko kytkentä ihan vain ryöstämällä virta esmes pitkiltä ja katkaisija väliin..?
Avuton kyselee![]()

Sopiiko niille laittaa sitten erikseen vielä oman sulakkeen, ennen relettä? Jos ottaa tuollaisen 12v/30a releen ja laittaa ennen sitä 30a sulakkeen vai voiko olla pienempikin sulake?
"Olisinpa tullut toiseksi ja Henri olisi yhä elossa" -Bruno Saby, Korsika 1986-
- ATC
- Koheltaja (r)
- Viestit: 5025
- Liittynyt: 01 Marras 2004 22:15
- Mönkijä:: Maatalous traktori
- Paikkakunta: Oulu
Re: Lisävalot keulalle
Katkaisija ei kestä halogeeni lisävaloja. Sulake tietysti aina väliin. Pienempikin sulake riittää, mutta kunhan sulake vaan on välissä.
¤VETERAANIT¤
Kerran jo luulin olleeni oikeassa, valitettavasti erehdyin...
Kerran jo luulin olleeni oikeassa, valitettavasti erehdyin...