kahvanlämmittimet/peukalonlämmitin

Keskustelua mönkijän sähkölaitteista:
Vinssit, valot, gps,,,
Immo
4WD
Viestit: 140
Liittynyt: 16 Loka 2012 12:49
Mönkijä:: Can-Am Outlander 500 Max T3
Paikkakunta: Kuopio

Re: kahvanlämmittimet/peukalonlämmitin

Viesti Kirjoittaja Immo »

Mulla on toi Broncon kahvanlämmitin/peukalonlämmitin sarja (D 71-165138), kahvat lämpenee ok mutta peukalonlämmitin ei lämpene kunnolla??
Onko kellään apuja??
Itä-Suomen Mönkijät ry

Ex: Linhai IRS 400 Le7, -12
rhm
Noppeli
Viestit: 21
Liittynyt: 27 Joulu 2012 23:50

Re: kahvanlämmittimet/peukalonlämmitin

Viesti Kirjoittaja rhm »

Mulla on samainen sarja ja vaihtelin mönkkään katteita, niin huomasin vahingossa että tuos johtosarjas yhdellä liittimellä on haaroitus josta lähtee peukunlämmittimille piuhat. Niin sen liittimen juuresta oli piuhat nirheytyni poikki. Puristelin uudet paremmat littimet ja johan lämpiää taas kaikki.
Viimeksi muokannut vaughan, 09 Tammi 2015 23:45. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Syy: Turha lainata edeltävää viestiä, lainaus poistettu.
keppi
Noppeli
Viestit: 15
Liittynyt: 23 Touko 2013 18:16
Mönkijä:: Honda Rincon 680

Re: kahvanlämmittimet/peukalonlämmitin

Viesti Kirjoittaja keppi »

naukja2 kirjoitti:Onko jotain syytä, miksi ei peukunlämmitintä voisi asentaa rosvoamalla sille virtaskaa vierestä kahvanlämppärin piuhoista?
Nuohan kuitenkin myydään yleensä omina paketteina katkaisijoineen :oops:
Joo peukkulämmitintä jäin vielä kaipaamaan kun asennutin ensin noi kahvalämppärit joiden merkkiä en nyt muista.
Tosiaan ois kiva jos saisi fiksusti toimimaan samasta kytkimestä, jossa nyt neljä eri lämpötilaa.
Avatar
TATOU4S
6WD
Viestit: 481
Liittynyt: 28 Helmi 2013 10:03
Mönkijä:: Yamaha Grizzly 550 eps +tatou

Re: kahvanlämmittimet/peukalonlämmitin

Viesti Kirjoittaja TATOU4S »

Jos kahvalämppärien katkaisijassa on 4 asentoa ja peukkulämppärin kytkee siihen niin kahvat voivat olla liian kylmät ja taas peukkulämmitin liian kuuma samalla asennolla.
keppi
Noppeli
Viestit: 15
Liittynyt: 23 Touko 2013 18:16
Mönkijä:: Honda Rincon 680

Re: kahvanlämmittimet/peukalonlämmitin

Viesti Kirjoittaja keppi »

Tätä samaa tullut aprikoitua, mutta jos ei pelaa sopivasti niin voihan sinne aina laittaa oman kytkimen.
Avatar
TATOU4S
6WD
Viestit: 481
Liittynyt: 28 Helmi 2013 10:03
Mönkijä:: Yamaha Grizzly 550 eps +tatou

Re: kahvanlämmittimet/peukalonlämmitin

Viesti Kirjoittaja TATOU4S »

Onkosta sillä ny mitään merkitystä vetääkö katkaisijan kautta virran vai maan?
Immo
4WD
Viestit: 140
Liittynyt: 16 Loka 2012 12:49
Mönkijä:: Can-Am Outlander 500 Max T3
Paikkakunta: Kuopio

Re: kahvanlämmittimet/peukalonlämmitin

Viesti Kirjoittaja Immo »

That's kirjoitti:Mulla on toi Broncon kahvanlämmitin/peukalonlämmitin sarja (D 71-165138), kahvat lämpenee ok mutta peukalonlämmitin ei lämpene kunnolla??
Onko kellään apuja??

Vaihdoin uuden elementin kaasuvipuun, omalla katkaisijalla, niin jopas alkoi lämmetä.
Itä-Suomen Mönkijät ry

Ex: Linhai IRS 400 Le7, -12
hakkihh
2WD
Viestit: 44
Liittynyt: 20 Marras 2014 16:53
Mönkijä:: traktori TGB blade 550
Paikkakunta: Uusimaa

Re: kahvanlämmittimet/peukalonlämmitin

Viesti Kirjoittaja hakkihh »

Jos virtakytkimen laittaa plus johtoon niin johdon osa jossa on oikosulun mahdollisuus silloin kun ei ole päällä on lyhyempi.
Avatar
TATOU4S
6WD
Viestit: 481
Liittynyt: 28 Helmi 2013 10:03
Mönkijä:: Yamaha Grizzly 550 eps +tatou

Re: kahvanlämmittimet/peukalonlämmitin

Viesti Kirjoittaja TATOU4S »

Mut taas jos tankoon menee katkaisijalle plussa maan sijaan niin käänneltäessä johto voi kulua tai irrota ja ottaa runkoon. Maa johdolla ei ois tätä vaaraa. Mut onhan sielä sulake. Mietin myös sitä että kuluttaako lämppärit hieman akkua jos niiden vastuksiin menee koko ajan virta ja maata katkotaan. Laitoin nyt kaikkiin lämppäreihin katkaisijan plussa johtoon. Näinhän ne on esitetty laitettavaksi myynti pakkauksessakin.
Jussi
6WD
Viestit: 931
Liittynyt: 12 Helmi 2005 12:39
Mönkijä:: JD XUV 855d
Paikkakunta: Haukipudas

Re: kahvanlämmittimet/peukalonlämmitin

Viesti Kirjoittaja Jussi »

Jotta akku tyhjenisi niin virtapiiri pitää olla yhtenäinen. Jos katkaisia tosiaan katkaisee virran, virta katkeaa. En kuitenkaan suosittele tällaisia kytkentöjä. Ajatteleppa että olet metsässä yksin mönkijäsi kanssa ja teet nuotion jossa paistelet makkarat ja keität kahvit. Lähdön paikka koittaa ja huomaat että kahvat on lämpimät. Ei taida mönkijä enään siinä vaiheessa startata...

Laita ennemmin sellainen kytkntä jossa on releellä sähköjen katkaisu. Kun mönkijä sammutetaan niin rele katkaisee virran kaikilta lisälaitteilta.
John Deere XUV 855d + Country 330/t15 4WD
Avatar
TATOU4S
6WD
Viestit: 481
Liittynyt: 28 Helmi 2013 10:03
Mönkijä:: Yamaha Grizzly 550 eps +tatou

Re: kahvanlämmittimet/peukalonlämmitin

Viesti Kirjoittaja TATOU4S »

On mulla rele tietenkin välissä joka katkaisee maan kun mönkkärissä ei ole virrat päällä. Mutta kun katkaisija on plussa johdossa ja jos katkaisija jää päälle kun mönkkärin sammuttaa niin virtahan silti menee vastuksille mutta eivät lämpene maan puuttuessa niin kuluttaako se silti tolla tavalla virtaa pikkusen.

Eli jos laittaa 2 samanlaista akkua vertailuun ja toisen akun plus napaan laittaa muutaman metrin johtoa niin tyhjeneekö se johdollinen akku nopeammin vaikka se johto ei ole toisesta päästä missään kiinni?:-)

ja juuri hokasin että relehän tietenki voisi myös olla siinä plussassa joka menee katkaisijalle;-)
Jussi
6WD
Viestit: 931
Liittynyt: 12 Helmi 2005 12:39
Mönkijä:: JD XUV 855d
Paikkakunta: Haukipudas

Re: kahvanlämmittimet/peukalonlämmitin

Viesti Kirjoittaja Jussi »

Vastaus kysymykseesi = Ei tyhjene akku.

Ja sen releen paikka on plussa johdossa ja riittävän iso sulake releen ja akun välille.
John Deere XUV 855d + Country 330/t15 4WD
Avatar
Count
Noppeli
Viestit: 22
Liittynyt: 16 Loka 2008 09:21
Mönkijä:: Keeway 400 IRS T3
Paikkakunta: Vihti

Re: kahvanlämmittimet/peukalonlämmitin

Viesti Kirjoittaja Count »

Kyllähän se maajohtokin ihan yhtälailla kuluu ja voi ottaa runkoon :) Mitään haittaahan siitä ei välttämättä ole muuta kuin siinä tapauksessa, että maajohto kulahtaa ennen katkaisijaa jolloin lämppärit voivat saada jatkuvasti maata ja siten olla myös jatkuvasti päällä.
Joka tapauksessa oli piuhat miten vaan, ne kannattaa aina suojata hyvin ja varmistaa, etteivät jää missään puristuksiin tai kireälle. Myös eristeen laatuun kannattaa kiinnittää huomiota, halvimmat muovieristeiset menevät kylmässä koppuraksi ja saattavat murtua tyystin.
Kulkuneuvot kokojärjestyksessä:
Skoda Octavia 2.0TDI DSG 4x4, VW Caddy 1.8i Automaatti ja Keeway 400 IRS 4x4 T3
Avatar
TATOU4S
6WD
Viestit: 481
Liittynyt: 28 Helmi 2013 10:03
Mönkijä:: Yamaha Grizzly 550 eps +tatou

Re: kahvanlämmittimet/peukalonlämmitin

Viesti Kirjoittaja TATOU4S »

Laitoin uuden peukku lämppärin paikoilleen. Lähin ajelemaan ja se toimi sen 10 km matkan ja sit olikin peukku jäässä. Hörppäsin kahavit ja jatkoin matkaa ja sama homma. Se hyyty taas. Onko siinä joku ylikuumenemis jutska? Ei se kyllä ollu kertaakaan liian kuuman tuntunen ja mulla on sama on/off katkaisija peukku ja kahva lämppäreille kn ei sillä low asennolla mitään tee. Ta ilmeisesti tekee jos tuo ei kestä olla koko ajan täysillä.
Broadspeed
2WD
Viestit: 54
Liittynyt: 01 Tammi 2015 22:23
Paikkakunta: Turun kupeessa

Re: kahvanlämmittimet/peukalonlämmitin

Viesti Kirjoittaja Broadspeed »

TATOU4S kirjoitti:Laitoin uuden peukku lämppärin paikoilleen. Lähin ajelemaan ja se toimi sen 10 km matkan ja sit olikin peukku jäässä. Hörppäsin kahavit ja jatkoin matkaa ja sama homma. Se hyyty taas. Onko siinä joku ylikuumenemis jutska? Ei se kyllä ollu kertaakaan liian kuuman tuntunen ja mulla on sama on/off katkaisija peukku ja kahva lämppäreille kn ei sillä low asennolla mitään tee. Ta ilmeisesti tekee jos tuo ei kestä olla koko ajan täysillä.
Sama homma. Mulla on orkkis polariksen kahvanlämppärit ja mc scatterista peukunlämmitin. Tänään kävin ajeleen niin alkuun lämpeää ja sitten oli korkeintaan haalea, vaikka high asennossa.. Mikä mättää?
Vastaa Viestiin