TATOU4S kirjoitti:Unohdin tosiaan että kaikilla ei oo mönkkärissä teloja että sitä vinssiä voi tarvita muuhunkin kuin levyn nostoon
tätä peukuttasin. Toki pitää muistaa että kesällä niillä teloilla ei hirveitä pahassa maastossa tee, tai no, miten niitä raaskii sitte käyttää. Itte oon pitänyt puhtaasti talvikäytöllä kun parhaat ominaisuudet rupeaa tulemaan esiin kun lunta 40 cm <. Kesällä isot renkaat. Muttei ihan ot:ksi menisi niin rupeaa tuo omakin vaijeri Honukan keulalla olemaan loppumetreillä, niin kovasti olen pohtinut josko ostasi uuden narun tilalle. Puuilon naru+ kita tais maksaa n 80€. Vai saako tuolla rahalla parempaakin. Koko vinssi naruineen 179€.
Minulla myös ollut viime talven liina auran vinssaus käytössä ja hyvin on toiminut.
Sattui olemaan tallissa ylimääräinen vinssi johon liinan laitoin niin on ollut nopeahko vaihtaa koko vinssi tarpeen
mukaan tarviiko liinaa vai narua.
Kuinka olette käytäneet vinssin puskulevyn kanssa? Itselläni nyt ensimmäistä kertaa puskulevyn käytössä. Itse laitoin vinssin koukun suoraan työkaluringon lenkkiin. Naru jää kovin lyhyeksi ja epäilyttää, ettei tule olemaan kovin pitkäikäinen. Kokeilin laittaa voimankertojan työkalurunkoon ja sitten vinssin koukku takaisin mönkijän hinauslenkkiin, mutta tuo ei oikein toiminut. Voi olla, että tuo voimankertojan oli turhan suuri kooltaan tähän hommaan. Kuvaa ei nyt tähän hätään ole laittaa, mutta toivottavasti saitte tästä jotain tolkkua.
Noh,mulla kesti naru kolme kertaa tehä lumi hommat niin meni poikki. Tehin kuormaliinasta,onko n. 40 mm leveää ja varmasti kestää paremmin. Tuli mieleen että kuinkahan paljon tuo vinssin kita vaikuttaa narun kestoon ? Noin yleensä? Mulla on se vakio,rullallinen kita.
Ettepäin
Varoitus: Luvalliset ajot saattaa olla maksullisia ja aiheuttaa riippuvuutta !
Skype: Roosa999 ja oikea nimi: Heikki Hautala https://www.pariuraa.fi/wordpress
Juu lumihommissa kaikkein paras rullaohjain, ja vielä semmonen missä alarulla on isompi halkaisijaltaan, näinollen vetokulmaa saadaan loivennettua. Muutoin kyllä narulle on liukukita paras.
Tuollainen systeemi:
Rulla estää narun osumisen kitaan. Hankausta ei kohdistu naruun.
Kun oranssi lätkä on tarakan tasalla, levy on yläasennossa (muutama sentti vielä varaa).
Mä en tohtinu laitta rislyn tarakkaan liinaa kiini tolleen ku aattelin että sujuu mutkalle. Mulla vain tulee ehkä hieman enemmän painoakin kun on telojen takia se pidempi työkalurunko.
jukk@ kirjoitti:Kuinka olette käytäneet vinssin puskulevyn kanssa? Itselläni nyt ensimmäistä kertaa puskulevyn käytössä. Itse laitoin vinssin koukun suoraan työkaluringon lenkkiin.
Tässä kuva tämän hetkisestä virityksestä
Liukukitaan tuli pienet rokamat kun tuo naru oli ensin kiinni tuossa kuvasssa näkyvässä tyhjässä reiässä. Siirsin tuon kiinnikkeen toiseen kohtaan, jotta sisään kelauksessa ei koussi/koukku yms. tule liian lähelle liukukitaa.
Eli minusta tuo naru tulee liian jyrkässä kulmassa alas. Toisalta myös tuo vetolenkkiin laitettu narun pää pitäisi saada ylemmäs, jotta vinssin naru tulisi kelalta suhteellisen suoraan ulos. Tuolloin kaiketi vinssi ei rasittuisi niin paljon. Tiedä sitten onko sillä näissä puskulevy/auraus hommissa merkitystä