Vinssi ja sulake
- juniorijussi
- Tracks
- Viestit: 1596
- Liittynyt: 19 Helmi 2005 01:02
- Mönkijä:: Honda Foreman 500 Fe 2012
- Paikkakunta: Lempäälä
- Viesti:
Kyselin atlokin pojilta ja sain vastauksen
Warn ei edellytä sulaketta vinssille eikä myöskään mönkiä valmistajat. Haittaa ei varmasti sulakkeesta ole vaan päinvastoin sillä saattaa jopa säästää moottorin palamisen ylikuormitus tilanteissa. 2,5ci. Vinssin max. virran tarve on 204A joten sulakkeen tulisi olla maksimissaan tuon kokoinen. Sopivia sulakkeita löytyy ainakin vene puolelta.
Huom! Moottori ei normaali käytössä pala, vaan riski on silloin kun vinssaa maksimikuormalla yhtäjaksoisesti pitkään, jolloin moottori saattaa ylikuumeta tai akun jännite putoaa niin virta silloin nousee ja moottori ylikuumenee.
Atlokilla vaan palvelu pelaa!!

Warn ei edellytä sulaketta vinssille eikä myöskään mönkiä valmistajat. Haittaa ei varmasti sulakkeesta ole vaan päinvastoin sillä saattaa jopa säästää moottorin palamisen ylikuormitus tilanteissa. 2,5ci. Vinssin max. virran tarve on 204A joten sulakkeen tulisi olla maksimissaan tuon kokoinen. Sopivia sulakkeita löytyy ainakin vene puolelta.
Huom! Moottori ei normaali käytössä pala, vaan riski on silloin kun vinssaa maksimikuormalla yhtäjaksoisesti pitkään, jolloin moottori saattaa ylikuumeta tai akun jännite putoaa niin virta silloin nousee ja moottori ylikuumenee.
Atlokilla vaan palvelu pelaa!!
Linhai CUV 800 4x4 Perkins Diesel 2016
Honda Foreman 500 2012
Honda Foreman 500 2012
Ja tääki pitää paikkasa. En vaan lukenu tarkemmin ja pikasesti kirjotin...juniorijussi kirjoitti: Huom! Moottori ei normaali käytössä pala, vaan riski on silloin kun vinssaa maksimikuormalla yhtäjaksoisesti pitkään, jolloin moottori saattaa ylikuumeta tai akun jännite putoaa niin virta silloin nousee ja moottori ylikuumenee.

Kävin tänään ohimennen katsomassa tuota Robben vinssiä, ja ongelmassa päästiin vähän etenemään.Robbe- kirjoitti:Tuli nyt hankittua pari isompaa sulaketta ( 60,80,100 ja 120A ) Pitää vähän kattoa mikä olisi se "oikea" siihen vinssiin.
Eli kyseessä on siis meiltä ostettu vinssi, joka on CC:tä vastaava kopio.
Hinta on murto-osa CC:n vinssistä ja se saadaan aikaiseksi tietysti sillä että laitetaan vähän halvempaa tavaraa tilalle. Moottori sinänsä jaksaa ongelmitta vetää sen luvatun 1100kg, mutta ongelma on lähinnä paketissa mukana tulevissa paukkulangoissa eli johdoissa. Tuo 30 amppeerin sulake on maksimi mitä noilla johdoilla kannattaa käyttää.
Jo mukana tulevassa ohjekirjassa mainitaan että 30-ampperin virralla vetokyky on noin 250kg.
Vinssiä on siis helppo virittää, kun vaihtaa ensin johdot johonkin kunnolliseen monisäikeiseen vähintään 8mm2 ja vaihtaa sulakkeeksi maksimissaan 100 amppeerisen. Näillä muutoksilla vetokyky on tuo maksimi mitä moottori jaksaa.
Johtona ei kannata käyttää yli 16mm2, koska se ei tuo enään mitään lisähyötyä kyseisen vinssisarjan kanssa kun moottorin maksimiteho otetaan huomioon.
Tuo paksumpi johto pitää siis vaihtaa akun, releen ja vinssin väliin. Käyttökytkimen johtoa ei tarvitse vaihtaa, koska sillä ohjataan releen toimintaa eikä virran määrä ole näissä johdoissa mainittavan suuri.
Kun johdot vaihdetaan paksumpiin, myös vinssin teho kasvaa, koska tehohäviöt pienenevät -> moottorille tulee suurempi jännite.
Sulake kannattaa laittaa, koska se todellakin suojaa mönkijää enemmän kuin vinssiä. Kun johdot on vaihdettu täytyy pitää mielessä se tosiasia, että sähkömoottori kuumenee, ja koska paksummilla johdoilla moottorissa on suurempi teho, se myöskin kuumenee enemmän. Tästä johtuen vinssiä ei saa käyttää yhtäjaksoisesti suuressa rasituksessa kovin kauaa, vaan sen pitää antaa jäähtyä välillä. Kun moottori kuumenee sen teho laskee, joten jäähdyttämisen jälkeen vinssi on taas tehokkaampi.
Tuon 30-ampperin sulaketta käytetään senkin vuoksi että mönkijän laturi ei ole normaalisti tarkoitettu tuottamaan kovin suuria virtoja. Kun johdot ja sulake vaihdetaan suurempiin voi myös laturi ottaa kipeää jos vinssailee liian pitkään yhtäjaksoisesti. Jos siis päätyy vaihtamaan johtoja täytyy vinssaillessa pitää järki mukana tai voi tulla tippa linsiin ja iso lovi kukkaroon kun mönkkäri jää suohon palaneen laturin ja vinssin kera.
Robbella tuo vinssi on ollut todella kovassa käytössä, ja muilta ei ole kuulunut mitään kielteistä kommenttia kyseisestä vinssisarjasta. Tuo viritys kyllä varmasti auttaa tässä tapauksessa, mutta voi olla että Robben käytössä pitäisi olla kertaluokkaa voimakkaampi vinssi, kun mönkkäri upotetaan tankkia myöten suohon.
Tuo paketin mukana seuraava johto riittää mainiosti kevyempään käyttön, johon suurin osa asiakkaista on sen ostanutkin, elikkä puskulevyn nostamiseen ja muuhun normaalimpaan vinssailuun.
Teemu Ruoho
Vehicles Import Oy
teemu.ruoho@vehiclesimport.net
www.vehiclesimport.net
Linhai, Honda ja Polaris
myynti, huolto, lisätarvikkeet, vara- ja viritysosat
Vehicles Import Oy
teemu.ruoho@vehiclesimport.net
www.vehiclesimport.net
Linhai, Honda ja Polaris
myynti, huolto, lisätarvikkeet, vara- ja viritysosat
- Roosa999
- Ylläpitäjä
- Viestit: 10879
- Liittynyt: 09 Tammi 2005 21:42
- Mönkijä:: Honda
- Paikkakunta: Honda TRX Foreman 500 T3,Yamaha Breeze
- Viesti:
Hyvä Teemu,
Asiallinen ja asiantunteva kommentti. Itse lisäisin tuon mainion vinssinsäästäjän eli väkipyörän/taittopyörän/pylpyrän asiaan. Sillä toki puolitetaan vinssausnopeus, mutta samalla puolitetaan kuormitus, joten paikat pääsee helpommalla.
Kun joku tekisi vielä hyvän ja sopivan hintaisen. Mielestäni 69 € WARN:n taittopyörästä on hivenen liikaa.
Asiallinen ja asiantunteva kommentti. Itse lisäisin tuon mainion vinssinsäästäjän eli väkipyörän/taittopyörän/pylpyrän asiaan. Sillä toki puolitetaan vinssausnopeus, mutta samalla puolitetaan kuormitus, joten paikat pääsee helpommalla.
Kun joku tekisi vielä hyvän ja sopivan hintaisen. Mielestäni 69 € WARN:n taittopyörästä on hivenen liikaa.
Ettepäin
Varoitus: Luvalliset ajot saattaa olla maksullisia ja aiheuttaa riippuvuutta !
Skype: Roosa999 ja oikea nimi: Heikki Hautala
https://www.pariuraa.fi/wordpress
Varoitus: Luvalliset ajot saattaa olla maksullisia ja aiheuttaa riippuvuutta !
Skype: Roosa999 ja oikea nimi: Heikki Hautala
https://www.pariuraa.fi/wordpress
- juniorijussi
- Tracks
- Viestit: 1596
- Liittynyt: 19 Helmi 2005 01:02
- Mönkijä:: Honda Foreman 500 Fe 2012
- Paikkakunta: Lempäälä
- Viesti:
Tuosta pylpyrästä ei kannata paljoa maksaa koska se on helppo tehdä itsekin.Ei tarvita kuin isohko sakkeli ja siihen rulla tai laturin remmipyörä tai vastaava.Täällä Lempäälässä on kuljun kartano(löytötavaratalo) ja siellä oli kaiken näköisiä pylpyröitä ja hinta oli jonkun 29Euroo alkaen ja oli kyllä järeän näköistä tekoa .Sekin oli mielestäni kallis joten en ole ostanut.
Sulaketta ajatellen esim 2.5 warni kun jaksaa vetää n.1150kg ja 200A on kulutus niin eikös tuo 100A sulake kestä sitten noin 500kg vetoa tai jopa pienempikin.Semmoinen se ei saa olla että paukkuu vähän väliä vaan saa ainoastaan silloin kun on ylisuuri kuormitus!!
..tulipahan taas juttua
Sulaketta ajatellen esim 2.5 warni kun jaksaa vetää n.1150kg ja 200A on kulutus niin eikös tuo 100A sulake kestä sitten noin 500kg vetoa tai jopa pienempikin.Semmoinen se ei saa olla että paukkuu vähän väliä vaan saa ainoastaan silloin kun on ylisuuri kuormitus!!

Linhai CUV 800 4x4 Perkins Diesel 2016
Honda Foreman 500 2012
Honda Foreman 500 2012
Tuohon virrankulutukseen vaikuttaa moottorin koko sekä välitys jolla vaijeria vedetään/vaijerin kelan halkaisija. Meidän vinssissä lukee manuaalissa muistini mukaan että maksimi kuormalla ottaisi 120 ampperia virtaa, eli 100 ampeerin sulake toimii silloin vielä suojana ylikuormitusta vastaan.juniorijussi kirjoitti: Sulaketta ajatellen esim 2.5 warni kun jaksaa vetää n.1150kg ja 200A on kulutus niin eikös tuo 100A sulake kestä sitten noin 500kg vetoa tai jopa pienempikin.Semmoinen se ei saa olla että paukkuu vähän väliä vaan saa ainoastaan silloin kun on ylisuuri kuormitus!!
Nuo virrankulutukset löytyvät taulukkona vinssin mukana tulevasta manuaalista.
Teemu Ruoho
Vehicles Import Oy
teemu.ruoho@vehiclesimport.net
www.vehiclesimport.net
Linhai, Honda ja Polaris
myynti, huolto, lisätarvikkeet, vara- ja viritysosat
Vehicles Import Oy
teemu.ruoho@vehiclesimport.net
www.vehiclesimport.net
Linhai, Honda ja Polaris
myynti, huolto, lisätarvikkeet, vara- ja viritysosat