Roosa999 kirjoitti:Mutta tuohon palamiseen en vieläkään osta reaktiivisen kuorman osuutta, vaan moottorin käämillä suunnittelemattoman pitkän ajan oleva virta.
Eli toisin sanoen liian pieni taajuus.
"Induktanssin reaktanssi on suoraan verrannollinen taajuuteen: induktanssin L reaktanssi X
L taajuuden f funktiona voidaan laskea kaavasta:

" (
Wikipedia)
Kaavasta lukien: Induktiivisen kuorman reaktanssi = 2 x pii x
taajuus x kelan induktanssi.
Näin todetaan että kun taajuus (pyörimisnopeus) laskee, niin laskee myös reaktiivinen kuorma ja näin ollen virtapiirin läpi kulkeva virta kasvaa.
Ja taas pitää muistaa että vaikka kyseessä on tasavirtamoottori, niin tehdään moottorissa tasavirrasta yhdensorttista vaihtovirtaa.
Ja tuosta samasta kaavasta pystytään toteamaan jännitteen vaikutus reaktiiviseen kuormaan, kun otetaan lisäksi induktanssin kaava tarkasteluun.
"Induktanssi lasketaan silmukkaan indusoituneen sähkömotorisen voiman

tai jännitteen − E
ind ja sähkövirran muutosnopeuden dI/dt suhteena:

(
Wikipedia)
Kaavasta lukien: Induktanssi = jännite jaettuna sähkövirran muutosnopeus.
Eli jännitteen laskiessa myös induktanssi laskee.
Ja induktanssin laskiessa pystytään reaktanssin kaavasta toteamaan että myös reaktanssi laskee samassa suhteessa, eli taas virta kasvaa.
Ja jännitettä säädettäessä ei välttämättä muutu virta, vaikka ei olisikaan vakiovirtalaite (esim. tyristorisäätö)
ps. Ei oteta tätä liian vakavasti eikä varsinkaan henkilökohtaisesti. Koitan vaan tuoda faktaa pöytään sen mitä pystyn ammattikoulupohjalta
