työvalot LED

Keskustelua mönkijän sähkölaitteista:
Vinssit, valot, gps,,,
Avatar
ViiMax
Tracks
Viestit: 4448
Liittynyt: 13 Helmi 2011 13:10
Mönkijä:: Sp 500
Paikkakunta: Nurmijärvi & P-Karjala

Re: työvalot LED

Viesti Kirjoittaja ViiMax »

Itsellä vipukytkin ja siinä kumiluttero suojana vedeltä, kuvat alla

Kuva
Tällanen löytyy, oli joko 10A tai 15A, nyt en muista

Kuva
Tuollanen kumiluttero sen suojana


Kuva
Sulake akun vieressä penkin alla tällasessa roiskevesisuojatussa pidikkeessä

Piuhana oon käyttäny 2,5 neliön piuhaa ja sen päällä koko matkalta suojamuovi joka kestää lämpöä.

Työvalona 1 kpl led jossa 5 kpl 3W"polttimoa".

Noilla on toiminut jo ties kuinka kauan, vipukytkimessä piuhat kiinni lattaliittimillä ja suojasukat molempien ympärillä + tilkka liimaa molemmissa että kestää mönkkärin tärinää.
mikkis
6WD
Viestit: 511
Liittynyt: 23 Touko 2006 20:17
Mönkijä:: EXTrapper 700xl tl
Paikkakunta: Turku

Re: työvalot LED

Viesti Kirjoittaja mikkis »

juu kunnon kytkimet ja johdot ni niillä pärjää vallan hyvin mitään releitä tarvii ja tietenkin sulakkeet väliin
AJA MÖNKIJÄLLÄ NIIN EI TARVITSE KATUA!
Uudenmaan Mönkijät Ry

EX Kymco MXU 250 -06 (MYYTY),EX Trapper XL700 M TL (myyty)
http://www.youtube.com/mikovaful
Avatar
ViiMax
Tracks
Viestit: 4448
Liittynyt: 13 Helmi 2011 13:10
Mönkijä:: Sp 500
Paikkakunta: Nurmijärvi & P-Karjala

Re: työvalot LED

Viesti Kirjoittaja ViiMax »

No aikaisemmin olen relettä käyttänyt varsinkin halogeenivaloissa/auton lisävaloissa tms, mutta nyttemmin en laittanut relettä, virrankulutus on tuolla omalla led-työvalolla ilmoitettu 1.7A/1kpl, niin se on jo niin pieni että melkeinpä ois pärjätty puolen neliön sähköpiuhoillakin :lol:

Mutta asiaan, kyllä se rele ois sinne hyvä laittaa, Roosaa kompaten: on se rele helpompi vaihtaa sieltä penkin alta kun alkaa katteita riisumaan hajonneen kytkimen takia, mutta aikas paljon riippuu asennuksen laadustakin, niin kuin edellä kirjoitin, hyvin on pärjätty ilman relettäkin jo pitkän aikaa, ja viimetteeks kun katteet oli levällään niin kurkkasin vipukytkimen alle, ei merkkejä hapettumista, tosin olen rasvannut kaikki liittimet CRC contact protectilla, joka vähentää hapettumista ja suojaa kosteudelta.

Jokainen tekee niin kuin haluaa, mutta suosittelen silti sitä releen käyttämistä, on parempi vaihtoehto kuin perus kytkin tms..
Avatar
Jewha
6WD
Viestit: 846
Liittynyt: 14 Elo 2011 17:33

Re: työvalot LED

Viesti Kirjoittaja Jewha »

Toi bilteman kytkin oli ensimmäinen joka silmään pisti ja on kieltämättä aikamoinen ilmoitettu amppeeri määrä, ettei vaan olis joku kirjoitusvirhe.. :D

Minkäs kokosella piuhalla sitten noi valot pitäs vetää jos lähes jokaisen perus kytkmen 10-15A ei riitä? Entäs nalli sitten?

Kuten sanottu ei siitä haittaa että tekee "vimosen" päälle, mutta hyötyykö siitä mitään. Aika monta ledituikkua saat mönkijääsi iskeä ennenkuin edes tuo 10A lähestyy. Olenko käsittänyt jotain väärin kun olen aina luullut että se on sulake joka suojelee komponentteja rikkoontumiselta?
Mika_M
6WD
Viestit: 697
Liittynyt: 26 Loka 2008 17:30
Paikkakunta: Kotka

Re: työvalot LED

Viesti Kirjoittaja Mika_M »

Jewha kirjoitti:Olenko käsittänyt jotain väärin kun olen aina luullut että se on sulake joka suojelee komponentteja rikkoontumiselta?
Sulake suojelee niitä johtimia, eli lähinnä mönkijää palamiselta. Komponentti menee rikki jos menee, eipä se sulake sille mitään mahda. Mutta jos se komponentti muodostaa hajotessaan oikosulun, niin sulake säästää niiltä lisävaurioilta. Ilman sulaketta virtaa ei oikosulussa rajoita mikään (paitsi johtimien ja akun resistanssi) jonka jälkeen johtimista muodostuu kätevä lämmityskaapeli. Eristeet sulaa, mönkijä palaa, mönkijämiehellä paha mieli.

Sekään ei aina ole kaikille selvää mihin se sulake laitetaan. Sen paikka on niin lähellä virransyöttöä kuin suinkin mahdollista. Kaapeli voi aina jonkin epäonnisen sattumuksen takia hiertyä vaikka puhki ja ottaa kiinni runkoon. Jos sitten sulake on siellä lampun vieressä ja kaapeli nappaa sen oikosulun matkalla ennen sitä sulaketta -> sulakkeella ei mitään virkaa ja taas palaa mönkijä.

(suurimmalle osalle varmasti päivänselvää, mutta jos nyt yksikin tästä viisastui niin hyvä)
Avatar
ViiMax
Tracks
Viestit: 4448
Liittynyt: 13 Helmi 2011 13:10
Mönkijä:: Sp 500
Paikkakunta: Nurmijärvi & P-Karjala

Re: työvalot LED

Viesti Kirjoittaja ViiMax »

Jewha kirjoitti:Minkäs kokosella piuhalla sitten noi valot pitäs vetää jos lähes jokaisen perus kytkmen 10-15A ei riitä?
Kyllä tuohon 15A asti pitäis 2,5m2 piuhalla pärjätä hyvinkin, periaatteessa led valoille esim 2kpl riittää 1,5m2 piuha mainiosti, olettaen ettei niitten virrankulutus ole megalomaanisella tasolla :lol:

Sulakkeet sitten tapauksen mukaan, 10A varmaan passeli tai astettaa pienempikin :doubt:
Avatar
Roosa999
Ylläpitäjä
Ylläpitäjä
Viestit: 10879
Liittynyt: 09 Tammi 2005 21:42
Mönkijä:: Honda
Paikkakunta: Honda TRX Foreman 500 T3,Yamaha Breeze
Viesti:

Re: työvalot LED

Viesti Kirjoittaja Roosa999 »

mulla on 60 wattia LEDvaloa ja tuota en laittaisi pelkän kytkimen taakse. Eli kun ne sähköt tekee, kannattaa ne tehdä sitten kunnolla mahdollista myöhäisempää ja suurempaa virrantarvetta varten.

Jännitehäviöiden ja renkutuksen kestäväksi kaapeliksi olen aina laittanut 2.5 neliömillistä ja jossa on vielä toinen suojakuori.

Kuva
Ettepäin
Varoitus: Luvalliset ajot saattaa olla maksullisia ja aiheuttaa riippuvuutta !
Skype: Roosa999 ja oikea nimi: Heikki Hautala
https://www.pariuraa.fi/wordpress
Avatar
soulost
6WD
Viestit: 416
Liittynyt: 01 Maalis 2010 21:02
Mönkijä:: Can Am Outlander 840BB XMR
Paikkakunta: Mäntyharju

Re: työvalot LED

Viesti Kirjoittaja soulost »

Roosa on löytänyt hyvää kaapelia mönkijän sähköihin. Itse laitoin 6 neliön päävirran eturasiaan, akusta lähtevälle piuhalle heti pääsulake. Päävirran vein releelle, johon tulee heräte. Releeltä päävirta on jaettu 4-paikkaiseen sulakerasiaan ja siitä olen vienyt etuvaloilla ja takavaloille sähköpiuhat. Vielä on kaksi erillistä sulakepaikkaa vapaana, joista toiseen tulee sitten kahvalämppärit ja yksi jää varalle.
Team MönkijäVarikko
- 2013 Can Am Outlander XMR 650>840BB G2 alias "Mörkö"
- 2011 Can Am Outlander 400
- 2006 Arctic Cat 400

http://www.youtube.com/jabe84

Mäntyharju - Se oikea paikka elää ja harrastaa http://www.mantyharju.fi
Avatar
Jewha
6WD
Viestit: 846
Liittynyt: 14 Elo 2011 17:33

Re: työvalot LED

Viesti Kirjoittaja Jewha »

Mika_M kirjoitti:
Jewha kirjoitti:Olenko käsittänyt jotain väärin kun olen aina luullut että se on sulake joka suojelee komponentteja rikkoontumiselta?
Sulake suojelee niitä johtimia, eli lähinnä mönkijää palamiselta. Komponentti menee rikki jos menee, eipä se sulake sille mitään mahda. Mutta jos se komponentti muodostaa hajotessaan oikosulun, niin sulake säästää niiltä lisävaurioilta. Ilman sulaketta virtaa ei oikosulussa rajoita mikään (paitsi johtimien ja akun resistanssi) jonka jälkeen johtimista muodostuu kätevä lämmityskaapeli. Eristeet sulaa, mönkijä palaa, mönkijämiehellä paha mieli.

Sekään ei aina ole kaikille selvää mihin se sulake laitetaan. Sen paikka on niin lähellä virransyöttöä kuin suinkin mahdollista. Kaapeli voi aina jonkin epäonnisen sattumuksen takia hiertyä vaikka puhki ja ottaa kiinni runkoon. Jos sitten sulake on siellä lampun vieressä ja kaapeli nappaa sen oikosulun matkalla ennen sitä sulaketta -> sulakkeella ei mitään virkaa ja taas palaa mönkijä.

(suurimmalle osalle varmasti päivänselvää, mutta jos nyt yksikin tästä viisastui niin hyvä)
Hieman huonosti esitin kysymykseni. Tarkoitin sitä että sulla on vaikka se 10A nalli ja sen 15A kestävä kytkin, niin eikö se sulake paukahda ennenkuin se kytkin antaa periksi?
Roosa999 kirjoitti:mulla on 60 wattia LEDvaloa ja tuota en laittaisi pelkän kytkimen taakse. Eli kun ne sähköt tekee, kannattaa ne tehdä sitten kunnolla mahdollista myöhäisempää ja suurempaa virrantarvetta varten.

Jännitehäviöiden ja renkutuksen kestäväksi kaapeliksi olen aina laittanut 2.5 neliömillistä ja jossa on vielä toinen suojakuori.

Kuva
Onko sulla toi kaikki sitten yhen napin takana? Eihän tuostakaan 60watista kyllä teoriassa tule kuin se reilu 5A mutta pelivaraa on kyllä hyvä olla.
Kaapeli on kyllä hyvännäköistä asennusta helpottavaa kamaa kun ei ole kuin tuo yksi jonka piilottaa.

Mutta edelleen kysymykseni on et jos tuuppaa tuota 2,5 neliöistä kaapelia jonka virrankesto pyörii siellä 15-20A, niin miksi samoilla statseilla oleva kytkin ei riitä?
Avatar
pusikkoon
Tracks
Viestit: 1790
Liittynyt: 13 Helmi 2009 18:12
Mönkijä:: 2012 Foreman

Re: työvalot LED

Viesti Kirjoittaja pusikkoon »

Itse mennyt siitä mistä aita on matalin ja käyttänyt lisävalojen asennuksessa Siriuksen valmista settiä releineen ja kytkimineen:

http://www.nettiosa.com/product_details.php?p=399

Edullisempi satsi on tarkoitettu 2x55W valoille. Muutaman euro arvokkaampi ja vahvempi satsi 2x100W. En tiedä onko jälkimmäisessä paksummat piuhat, vai onko eroa vain releessä ja/tai sulakkeessa. Itsellä tuo köykäisempi sarja (wk-005) 2x55W halogeenien kanssa vedettynä suoraan akulta. Ei moittimista valojen kirkkaudessa tai muussakaan toiminnassa.
Built to work ─ even harder.
Myydään 2" etu/taka vinssiteline/vetokoukkusarja http://keskustelu.sammysatv.com/viewtop ... 17#p488396
Rosterinen puskulevy 167x51cm 160€ http://keskustelu.sammysatv.com/viewtop ... 23&t=43518
Mika_M
6WD
Viestit: 697
Liittynyt: 26 Loka 2008 17:30
Paikkakunta: Kotka

Re: työvalot LED

Viesti Kirjoittaja Mika_M »

Jewha kirjoitti:Hieman huonosti esitin kysymykseni. Tarkoitin sitä että sulla on vaikka se 10A nalli ja sen 15A kestävä kytkin, niin eikö se sulake paukahda ennenkuin se kytkin antaa periksi?
Teoriassa se menee näin. Käytännössäkin, jos kytkin ihan oikeasti kestää sen ilmoitetun virran, vielä vuosien käytön ja mahdollisen hapettumisenkin jälkeen.

Mulla on aika heikko usko noiden kytkinten luvattuihin virrankestoihin, toki on niitä laadukkaita ja kestäviäkin mutta... halpakin rele kestää sen 10A, halpa kytkin ei välttämättä. Ylimääräistä varmistusta sillä itse lähinnä haen, tykkään muutenkin tehdä kaikki sähköasennukset niin että ne kestää myös vuosien päästä ja pelivaraa on jos kuormitusta jostain syystä tarvitseekin lisätä.
Avatar
Roosa999
Ylläpitäjä
Ylläpitäjä
Viestit: 10879
Liittynyt: 09 Tammi 2005 21:42
Mönkijä:: Honda
Paikkakunta: Honda TRX Foreman 500 T3,Yamaha Breeze
Viesti:

Re: työvalot LED

Viesti Kirjoittaja Roosa999 »

Joo, tuo kosteus ja kovahko virta kytkimessä syö kytkinpintoja rivakasti.
Useamman asennuksen ja vuoden kokemuksella voin todeta releiden kanssa tehtynä homma toimii luotettavasti, kun taas pelkällä kytkimellä on ilmennyt murheita.

Sama analogia löytyy autoista. Joissain autoissa ajovalot ajetaan ilman relettä valokytkimen kautta ja tällöin valokytkin saattaa nasahtaa. Tämä siis tapahtui vuonna kivi ja kirves. Nykyaikaisissa autoissa valot ohjataan releen kautta ja ainakin mun kinnerit on pelanneet. Välttämättä asialla ei ole suoraa riippuvuutta käytettyyn virtaan, mutta kosteuden kanssa sitten jo on.
Ettepäin
Varoitus: Luvalliset ajot saattaa olla maksullisia ja aiheuttaa riippuvuutta !
Skype: Roosa999 ja oikea nimi: Heikki Hautala
https://www.pariuraa.fi/wordpress
Avatar
apo
6WD
Viestit: 404
Liittynyt: 09 Helmi 2010 14:06
Mönkijä:: YFM450 "Black pearl"
Paikkakunta: Hki/Pettuvesi.
Viesti:

Re: työvalot LED

Viesti Kirjoittaja apo »

Roosa999 kirjoitti:Nykyaikaisissa autoissa valot ohjataan releen kautta
Näin tapahtuu joissakin nykyautoissa vieläkin, mutta yhä enemmän siirrytään ja on siirrytty CAN-väyläohjaukseen ja virransyöttö lampuille tapahtuu hakkurivirtalähteen kautta, jolloin virran syöttämistä pystytään aika helposti muokkaamaan.
"Hyvin suunniteltu on aloitusta vajaa valmis"

Uudenmaan Mönkijät Ry
releeioopakollinen
4WD
Viestit: 130
Liittynyt: 07 Marras 2011 01:28
Mönkijä:: can am 400

Re: työvalot LED

Viesti Kirjoittaja releeioopakollinen »

Roosa999 kirjoitti:Joo, tuo kosteus ja kovahko virta kytkimessä syö kytkinpintoja rivakasti.
Useamman asennuksen ja vuoden kokemuksella voin todeta releiden kanssa tehtynä homma toimii luotettavasti, kun taas pelkällä kytkimellä on ilmennyt murheita.

Sama analogia löytyy autoista. Joissain autoissa ajovalot ajetaan ilman relettä valokytkimen kautta ja tällöin valokytkin saattaa nasahtaa. Tämä siis tapahtui vuonna kivi ja kirves. Nykyaikaisissa autoissa valot ohjataan releen kautta ja ainakin mun kinnerit on pelanneet. Välttämättä asialla ei ole suoraa riippuvuutta käytettyyn virtaan, mutta kosteuden kanssa sitten jo on.
On tullu nähtyä aikamoisia virityksiä ilman relettä.Yleensä on tosiaan ajan mittaan katkaisija sulanut ja heittänyt veivin.Paras tapaus oli ilman relettä ja sulaketta asennettu häkellys,1,5 johto katosi savuna ilmaan noin puolen metrin matkalta ja oli kaverille ilmestynyt ylimääräisiä jalkoja(hoppua pitänyt) :lol:
Avatar
Roosa999
Ylläpitäjä
Ylläpitäjä
Viestit: 10879
Liittynyt: 09 Tammi 2005 21:42
Mönkijä:: Honda
Paikkakunta: Honda TRX Foreman 500 T3,Yamaha Breeze
Viesti:

Re: työvalot LED

Viesti Kirjoittaja Roosa999 »

apo kirjoitti:
Roosa999 kirjoitti:Nykyaikaisissa autoissa valot ohjataan releen kautta
Näin tapahtuu joissakin nykyautoissa vieläkin, mutta yhä enemmän siirrytään ja on siirrytty CAN-väyläohjaukseen ja virransyöttö lampuille tapahtuu hakkurivirtalähteen kautta, jolloin virran syöttämistä pystytään aika helposti muokkaamaan.
Näin varmaan on. Tämän topikin näkökulmasta tuo väyläohjaus hakkurin kautta vastaa relettä tässä keskustelussa.
Ettepäin
Varoitus: Luvalliset ajot saattaa olla maksullisia ja aiheuttaa riippuvuutta !
Skype: Roosa999 ja oikea nimi: Heikki Hautala
https://www.pariuraa.fi/wordpress
Vastaa Viestiin