Mikäli mönkijästä (tai mistä tahansa muusta koneesta) vaan löytyy kunnollinen laadukas latausjännitteensäädin, ei akun irrottaminen vehkeestä hajota mitään. Ajaahan formula ykkösetkin ilman akkua autossa mukana ja siellä on vielä pikkasen herkempää elektroniikkaa autossa.
Ja tämä perustuu siihen että jännitteensäädin pitää jännitteen riittävän tasaisena ja suodattaa laturilta tulevat piikit pois. Vaikka laturi pystyisi antamaan sen 30 ampeeria ulos, niin ei se sitä todellakaan tee koko aikaa. Laturi antaa vain sen virtamäärän mitä muut kulutuskojeet kuluttavat ja akku ottaa vastaan. Samalla periaatteella saadaan seinässä olevasta pistorasiasta vain se virta mitä esim. lamppu kuluttaa, vaikka siellä olisi 10 ampeerin sulake "syöttämässä" virtaa.
Eli siis vaikka se päävirtakatkaisija sattuisi jostain syystä ajon aikana aukeamaan, ei se automaattisesti tarkoita totaalituhoa. Vaan se hajoaako jotain riippuu siitä kuinka paljon laturin syöttämistä jännitepiikeistä ja ylijännitteestä pääsee lataussäätimen ohitse muille kulutuspisteille ja kuinka herkkiä nämä kulutuspisteet ovat jännitepiikeille. Akku vain auttaa huonoa lataussäädintä suodattamalla jännitepiikkejä pois.
Jos erehdytään ajattelemaan että laturi syöttäisi koko ajan sen 30 ampeeria, tarkoittaisi se 13,8 voltin latausjännitteellä jatkuvaa reilun 414 watin tehonmenetystä moottorilta. Koska laturi kuluttaa aina moottorilta vähintään sen saman tehon mitä se tuottaa sähköä. Ja samalla ajattelutavalla pitäisi sitten ajatella että akku syöttää koko ajan sähköjärjestelmään sen yli 100 ampeerin virran mikä menisi kulutuslaitteille, koska akku kykenee luovuttamaan jopa mönkijä kokoluokassa yli 100 ampeeria virtaa.
Mönkijään päävirtakatkaisija
Re: Mönkijään päävirtakatkaisija
Joskus tulee trukista väännettyä ensin päävirta katkaisija kiinni ja sitten vasta avaimesta sammuksiin. Ei ole koskaan mitään särkyny. Järjestys tietenki väärä mut monesti vahingossa tulee noin päin tehtyä kun ne ovat siinä järjestyksessä.
Eiköstä päävirtakatkaisija ole sitä varten että kun jostain väärästä paikkaa nousee savu niin sit käännetään siitä niinku hätäseis katkaisija. Nuitahan ei ole suunniteltu jatkuvaan käyttöön eli kuluvat helposti rikki ja sit hädän hetkellä ne ei välttämättä toimikkaan. Töissä tulee trukissa käytettyä katkaisijaa sen takia kun jokaiselle vehkeelle on otettu virta jostain muualta eikä virtalukolta niin paljon helpompi sammuttaa noin kun joka kerta kun lähtee ajelemaan niin pitäisi painella kymmenestä eri napista jotka ovat eri puolilla hyttiä.
Eiköstä päävirtakatkaisija ole sitä varten että kun jostain väärästä paikkaa nousee savu niin sit käännetään siitä niinku hätäseis katkaisija. Nuitahan ei ole suunniteltu jatkuvaan käyttöön eli kuluvat helposti rikki ja sit hädän hetkellä ne ei välttämättä toimikkaan. Töissä tulee trukissa käytettyä katkaisijaa sen takia kun jokaiselle vehkeelle on otettu virta jostain muualta eikä virtalukolta niin paljon helpompi sammuttaa noin kun joka kerta kun lähtee ajelemaan niin pitäisi painella kymmenestä eri napista jotka ovat eri puolilla hyttiä.
-
- 6WD
- Viestit: 392
- Liittynyt: 05 Loka 2011 19:23
- Mönkijä:: -11 sporttimanne 400 h.o
- Paikkakunta: Kajaani
Re: Mönkijään päävirtakatkaisija
Vinski: tuo minun antama tilanne olikin se hetkellinen esimerkki. Eikä siitä kannata vetää mitään pitempiä johtopäätöksiä muualle elämään. Ja se että see laturi saattaa palaa johtuu siitä että näissä on käytetty semmoisia lataussäätimiä jotka on suuniteltu toimimaan akullisessa järjestelmässä. Eli en lähtisi vertaamaan formuloihin.
TATOU4S: Monissa vehkeissä on päävirtakatkaisija ja hätäkatkaisija erikseen. Ja ainakin silloin on tuo päävirtakatkaisja suunniteltu jatkuvaan käyttöön ja kestää kyllä.
TATOU4S: Monissa vehkeissä on päävirtakatkaisija ja hätäkatkaisija erikseen. Ja ainakin silloin on tuo päävirtakatkaisja suunniteltu jatkuvaan käyttöön ja kestää kyllä.
-
- 6WD
- Viestit: 551
- Liittynyt: 21 Marras 2010 21:18
- Mönkijä:: Grizzly -12 700 Mudracer
- Paikkakunta: Perttula
Re: Mönkijään päävirtakatkaisija
Juuri näin eli jos on laite suunniteltu toimimaan akulla niin en sitä sieltä pois haluaisi kesken laukan ottaa. Kokeilemallahan se selviää, korkeintaan sieltä jotain kallista hajoaa. 

Re: Mönkijään päävirtakatkaisija
Lainaus sivulta http://koti.mbnet.fi/matjarv/elektron/w ... tkent1.htm
"
Säätäjän toiminnasta sen verran että, jännitteen ollessa alhaalla magnetointivirtaa lisätään ja jännitteen ollessa ylhäällä sitä vähennetään. Kun laturia käytetään ilman akkua, säätäjän toiminta sotkeentuu tuohon vaihtelevaan tasajännitteeseen joka laturista tulee ilman akkua ja säätäjä yrittää pysyä tuon vaihtelun perässä ja säätää magnetointivirtaa, tavallisesti siinä epäonnistuu ja säätäjä antaa täyden magnetointivirran generaattorille jonka seurauksena laturista tulee ulos täysi teho, kun tuota virtaa ei saa tungettua akkuun, niin se nostaa jännitteen huomattavasti yli normaalin akkujännitteen. Laturista riippuen tuo ilman akkua oleva jännite saattaa nousta 12V:n laturilla jopa 28V:n, siitä sitten voi arvailla mitä tapahtuu muille silloin käytössä oleville lampuille ja laitteille jotka on suunniteltu 12V:n käyttöjännitteelle.
"
-eli tämä koskee latureita josssa latausjännite säädetään ankkurin magnetointivirtaa säätämällä (esim auton laturi), joissakin pienvehkeissä on sitten "magneetto laturi" jossa kiinteät magneetit ja ulostulojännitettä yritetään säätää muilla konsteilla jos sitten säädetään ollenkaan... - en itseasiassa edes tiedä minkälaiset mönkijöissä on
"
Säätäjän toiminnasta sen verran että, jännitteen ollessa alhaalla magnetointivirtaa lisätään ja jännitteen ollessa ylhäällä sitä vähennetään. Kun laturia käytetään ilman akkua, säätäjän toiminta sotkeentuu tuohon vaihtelevaan tasajännitteeseen joka laturista tulee ilman akkua ja säätäjä yrittää pysyä tuon vaihtelun perässä ja säätää magnetointivirtaa, tavallisesti siinä epäonnistuu ja säätäjä antaa täyden magnetointivirran generaattorille jonka seurauksena laturista tulee ulos täysi teho, kun tuota virtaa ei saa tungettua akkuun, niin se nostaa jännitteen huomattavasti yli normaalin akkujännitteen. Laturista riippuen tuo ilman akkua oleva jännite saattaa nousta 12V:n laturilla jopa 28V:n, siitä sitten voi arvailla mitä tapahtuu muille silloin käytössä oleville lampuille ja laitteille jotka on suunniteltu 12V:n käyttöjännitteelle.
"
-eli tämä koskee latureita josssa latausjännite säädetään ankkurin magnetointivirtaa säätämällä (esim auton laturi), joissakin pienvehkeissä on sitten "magneetto laturi" jossa kiinteät magneetit ja ulostulojännitettä yritetään säätää muilla konsteilla jos sitten säädetään ollenkaan... - en itseasiassa edes tiedä minkälaiset mönkijöissä on
-
- Noppeli
- Viestit: 15
- Liittynyt: 08 Maalis 2018 11:20
- Mönkijä:: Can-Am Outlander 400EFI
- Paikkakunta: Pirkanmaa
Re: Mönkijään päävirtakatkaisija
Mihin päävirtakatkaisija kannattaa asentaa? Eli missä olisi suht huomaamaton paikka, mutta silti hyvin käsillä ilman että tulee vahingossa potkittua tms.?
Hieman kahden vaiheella tuleeko laitettua vai ei. Nykyisin mönkiäni (Can-Am Outlander 400 EFI) on vielä sähköjen osalta ns. koskematon, mutta vinssi odottaa jo asennusta ja työvalojakin tulee ennen ensi talvea laitettua. Järkisyyt puoltaa tuon asentamista mutta toisaalta en haluaisi katteisiin porailla kauheasti reikiäkään.
Olisikohan jossain akun lähellä, takakatteiden alla sovelias paikka? Tuolta saisi virrat pois pidempiä seisontoja varten ja ei varmasti tulisi vahingossa tuonne potkittua.
Hieman kahden vaiheella tuleeko laitettua vai ei. Nykyisin mönkiäni (Can-Am Outlander 400 EFI) on vielä sähköjen osalta ns. koskematon, mutta vinssi odottaa jo asennusta ja työvalojakin tulee ennen ensi talvea laitettua. Järkisyyt puoltaa tuon asentamista mutta toisaalta en haluaisi katteisiin porailla kauheasti reikiäkään.
Olisikohan jossain akun lähellä, takakatteiden alla sovelias paikka? Tuolta saisi virrat pois pidempiä seisontoja varten ja ei varmasti tulisi vahingossa tuonne potkittua.