Mikä on rele?

Keskustelua mönkijän sähkölaitteista:
Vinssit, valot, gps,,,
polarisman
6WD
Viestit: 251
Liittynyt: 31 Touko 2004 23:11
Paikkakunta: Äänekoski

Viesti Kirjoittaja polarisman »

PV
Puretaan yksi vanha PV täysin, siis ihan kaikki irti mikä erilleen lähteen niin irti.
Sylinteri hoonataan ja kanavat isonnetaan ja avarretaan sekä portataan ja lopuksi kiillotetaan liki peilikirkkaiksi.
Männän lakeen muotoillaan virtauskanavat ja helmoja lyhennetään vähäsen.
Vakio 12mm mikuni porapenkkiinn ja porataan 16,5 mm kokoiseksi. Kestää kyllä ja ei tule vuotoa luistin välistä.
Kantta milli alas ja vaatii kuumuutta kestävän matalan tulpan. Kannen ja pytyn väliin kuparitiiviste.
Magneetto sorviin ja sorvataan noin 1- 1,5 kg keveämmäksi, rupeaa PV:n kone kiertämään vähän eri tavoin mitä vakio.
Pakoputkea vähän avarammaksi jottei ahdista liikoja, mitään suoraa putkea ei kannata laittaa(ei hjuva) ja ilmanputsariin lisää henkireikää ja ohuempi superlooni tiivariksi.
Ratastus jätetään vakioksi ja ei sittten ajella alle 3% bensalla
Siinäpä se.
Kuulostaa muuten hurjalle kun PV:n kone kiertää 8500 rpm huippuja...(muistaakseni)
Muu mopo tietty käydään läpi samalla ja korjaillaan ruosteet ja muut kosmeettiset seikat.
Kannattaa samalla vaikka valita värikartasta uudet värit, herättää puheita kun ajaa "uudella" mopolla.
-82 PV maalattiin punaisesta -87 valkoiseksi ja uudet tarrat...kyllä oli yökeä olo :lol: :lol: :lol:
mopotuuninkia jo pikkupojasta...... ja pari vuosikymmentä ennenkuin tuning oli suomessa "in".....
**Huru-ukko**
anton
Tracks
Viestit: 1624
Liittynyt: 31 Touko 2004 15:58

Viesti Kirjoittaja anton »

kerro miten kävi rempatullo toyotan koneelle.
Avatar
Panu
6WD
Viestit: 450
Liittynyt: 09 Marras 2004 20:37
Paikkakunta: VAASA Mönkijä: Polaris Sportsman 800 efi -06
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Panu »

anton kirjoitti:kerro miten kävi rempatullo toyotan koneelle.
Kerro kerro! :lol:
Harrastus vie joka asiassa mukanaan..
polarisman
6WD
Viestit: 251
Liittynyt: 31 Touko 2004 23:11
Paikkakunta: Äänekoski

Viesti Kirjoittaja polarisman »

:evil: työ helekutan...kokkeilkaapa itte joskus elekeekä kyselkö jotta mitä ei pijä tekemän... :lol:

Intin aikaan däksällä ei ollu käyttöä niin vot kuningasidea päähän...koneremppaa kotilomilla :roll: ...
kone irti keulalata ja rappusia pitkin enempi vähempi hallitusti kone kellariin moottoripukin nokkaan ja paloiksi koko kone...
Siinä pikkuhiljaa intin aikana kone sai uutta romua sisäänsä ja viimein kasattuna ja lohko hienosti punaiseksi maalatuna(tuo muuten ainakin 5 hv lisää tehoa..korvien väliin) takaisin kellarista köydellä kiroten hinaamalla ulos ja taljalla kone takasin paikoilleen.

Intin loputtua sellainen 2½ kk "työlomaa" ulkomailla ja kun konetta ei kerran ollut käytetty niin sanoin vanhalle jotta laittaa öljyä sylintereihin jottei alumiini hapeta itseään kiinni. Siihen ei sit tullut kiinnitettyä sen enempää huomiota kun luurista kuului että "joo laitan"(olin jo poissa suomesta kun tuo öljy tuli mieleen).

noh, joulun aikoihin pois "lomalta" kotiin ja hirmu hinku saada auto ajoon... Uusi tuliterä ladatu aukku paikoilleen piuhat kiinni ja sydäntä kiristävällä jännityksellä varoen virrat pälle ja kojetauluun tuli valoilmiö...ihanaa...

Kääntö avaimesta....KLING...ja ei mitään
Kärppänä ulos autosta ja apinan raivolla konepelti auki ja tutkimaan "mitämitämitä...se kone pyöri ihan kunnolla kellarissa kun kampuran päästä pyöritti...YKK oli kohdillaan ja venat katsottu vahakakulla jotten ei ota mäntään kiinni..taatusti toimii..pakko"... ei ollut itku kaukana kun vanha vielä vannoi laittaneensa öljyt sylkkyihin jottei hapetu....

Vitutusraketin peräliekki loisti kirkkaana ja korkealla..kaikki mitä käteen osuin muutui kaupallisiksi naisihmisiksi ja lensivät kiivaan ranneliikkeen avustamina eri suuntiin... kyllä voi oravaakin välittää kun on turkki märkä ja käpy jäässä....

Ei auta ei... ei kun koittamaan uudestaan kampuran päästä avaimella...vähän liikkuu kun väärään suuntaan käänttä joten ei ole hirtoksissa paikat...uudestaan virtaa koneelle ja avaimesta...
start ja KLING... mikä uittu tässä nyt kusee reisille... ei kone pyörähdä edes täyttä kierrosta vaikka pyörii väärinpäin ja niin insinööri minäkään en ole jotta väärinpäin koneen kasaisin...
Ei s**tana...

Älynväläys :!: :!:
Syttytulpat irti ja koneen pyöritystä kampuran päästä, hyvin pyörii....
"mitä..mitä.. miten...täh"

" kuinka paljon sää sitä öljyä tonne kaadoit :?: :?: ", hyvä kysymys tässä vaiheessa.

"No vajaa pöntöllinen meni" ja laitoin ihan mineraaliöljyä...oisko ollu 10-30:stä"

*Tässä kohti kuuluu vain epätoivoinen huuto ja voivotus.....*

Epäuskon vallatessa mielen ei muuta kuin kaikki tulpat irti ja starttaamaan....
*sruits* *sruits* .... näkymä ohjaamosta oli kyllä mieleen painuva kun 4K oksenti sylintereistään liki 4 litraa öljyä.... ei varmasti ollut männät hapettuneet kiinni.
Vitutti ja nauratti....
Vitutti kun tiesi jotta hirmuinen sylinterin huuhtelu edessä jotta saa öljyt lioteltua pois sylintereistä ja nauratti kun vika selvisi ja pääsi säikähdyksellä tällä kertaa..

Raakaa bensan ja löpön seosta sylintereihin vähän ja kampuran päästä pyöristystä.
Tulpat kiini ja starttia... iuiuiuiuiupötpötpöttsöööfff...
ainakin se lupaa vähän... kaasarin läpi lisää bensaa ja tulpat irti ja kuivaus ja armotonta yritystä perään...
iuiuiuiuiuköhköhköhhyrrrr... SE KÄYYYYYYYY....tsöfff
No mikäs nyt.... kaasariin lisää bensaa...ja tas 4k herää eloon...hetkeksi..
ei uittu...
Soitto setämiehelle jolla samanlainen rolla ja "tuuppa käymään täällä saat kahvit ja pullaa"

Rollat nokat vastakkain ja konepellit auki.... kyllä kaikki näyttää oelvan ihan ooo... ei hei..kuka mulukku o laittanna nuo kaasarin alipaineletkut noinpäin... voi uitunuittu

*kiivaasti letkut oikein päin ja kaasariin tippa hyvää ja avaimesta rukoilleen kääntäen...
hyrrrr.... ja nyt se pysyy käynnissä.... ja polttaa loputkin öljyn rippeet pois sylintereistä ja palamaton bensa varmistaa karstapoiston pakoputkesta veret seisautavalla lojahduksella joka likimain halkaisee tärykalvot...
Ilmassa ei ole suuren urheilujuhlan tuntua vaan onnen tunne siitä että 4K käy kuin kissa ja savua.... savua on paljon.. siis tosi paljon.. tallin sisällä ei ole näköyhteyttä peräseinään joka on 5 m päässä.
Äkkiä ulos enenkuin viikatemies vie omansa tukehtumiskuoleman muodossa...

Sisätiloihin luvatun kahvin keittoon ja pullaa naamariin suupielien kivutessa pikkuhiljaa ylöspäin....
Kyllä tämä jo tästä.

Mainittu tapahtuma vuonna 1994 kotitallissa ja välit vanhuksen kanssa edelleen kunnossa..
Tekevälle kun sattuu ja eihän sitä nyt tarkoituksella tai ilkeyttään sylintereitä öljyllä täytetä, varmistettiin vain jottei hyvä remppa mene hapettuman takia pilalle(vuosia myöhemmin sain kuulla että ko. juttu oli isän ja setämiehen suunnittelema kepponen), kuulemma mikään ei ole niin hyvä kuin harmiton käytännön pila..
Niin varmaan..

4K muuten kesti liki 8000 km sikaa enenkuin kampiakseli tuli tutkimusretkelle ulkomaailmaan.

Yhä edelleen kaverit muistaa tuon konerempan ja aina se vain naurattaa kun sitä touhotusta muistelee...
Sillä autolla tuli tehtyä vaikka mitä ja sille autollakin sattui vaikka mitä...ja harmittaa kun sen hävitin pois.....
Se oli hyvä auto ja hieno siitä tuli kun sen maalasi liikennemerkki keltaisella(auton maalaus budjetti 150 mk, koko auton maalaus täydellisenä ja budjetti alittaen, sis hoinnat,paperit,pakkelit,täytemaalaus yms.)
**Huru-ukko**
kukkumyy
Tracks
Viestit: 1915
Liittynyt: 15 Joulu 2004 23:51

Viesti Kirjoittaja kukkumyy »

Tämän foorumin uusin ennätys "PISIN KIRJOITUS" sarjassa ! :lol:
Vastaa Viestiin