Uusi vaijeri vai naru vinssiin
-
- Tracks
- Viestit: 2760
- Liittynyt: 17 Syys 2008 09:09
- Mönkijä:: AC 500 -08.SAint green
- Paikkakunta: Mökki vilppulassa
Re: Uusi vaijeri vai naru vinssiin
Mulla tuossa oinosen vinssissä 6mm,hyvin on kestäny,ja on sillä vedettykin,jopa autojakin,hangesta tai ojasta.
Eipäs hättäillä,niinkuin köyhät!
...ensin juomme rahat, ja sitten kävelemme kotiin!
...ensin juomme rahat, ja sitten kävelemme kotiin!
Re: Uusi vaijeri vai naru vinssiin
Sammaa tavaraa ku alan liikkeistä ostettu, en oo vielä poikki saanu ja kohta kolome vuotta noilla vinssailtu..tinke77 kirjoitti:Tekkeekö tuolla puuilon vinssinarulla ja liukukita yhdistelmällä mitään, olis ihan kohtuu hintanen ainakin. Vai jossain muualla hinta/laatusuhde parempi??? Nyt nimittäin loppuu tuo vaijerin kanssa leikkiminen

Löytyy myös kiinanpojan dyneemaa 5 millisenä, pikkusen halavempaa. En oo vielä testannu sen kummemmin, samat lujuudet sille luvataan kyllä.
Ja edittiä sen verran että nykysellään narut aina 15m pitkiä, netissä näyttää jääneen vanha tieto. --> päivitellään..
Honda TRX300FW -91 "BIG BLUE"
Exät: 2xKymco, 2xLinhai 1xDinli 1xHonda ja 1xCan-am
http://WWW.PUUILO.FI
Exät: 2xKymco, 2xLinhai 1xDinli 1xHonda ja 1xCan-am
http://WWW.PUUILO.FI
- tinke77
- 6WD
- Viestit: 880
- Liittynyt: 22 Helmi 2011 19:16
- Mönkijä:: Can am 450 pro t3
- Paikkakunta: Lpr: kupeessa
Re: Uusi vaijeri vai naru vinssiin
jep, täytyypä tänään pistäytyä verkkokaupan kautta ostoksilla. Aina parempi jos 15 metriä, netissä vähän kahdenlaista tietoa tuosta pituudesta. Kiitos tiedoista!
Tarpeeksi kun kääntää oikealle, ni se on kohta vasemmalla...
Dyneema.
Nyt sitten viimeinkin loppui tuo vaijerien kanssa pelaaminen. Viikon sisällä aurahommissa kolme vaijerikatkoa; ei kun kauppaan. Kolme nippua dyneemaköyttä ja vaijerit vaihtoon.
Kestää, helppo muutenkin käsitellä, ei sotkuunnu lenkeille kelalla.
Melko halpa ratkaisu, vrt vaijerin ongelmat.
Kestää, helppo muutenkin käsitellä, ei sotkuunnu lenkeille kelalla.
Melko halpa ratkaisu, vrt vaijerin ongelmat.
Re: Dyneema.
vaijeria syytetään mielestäni suotta, vaijeri ei vaan rakenteensa/materiaalin takia voi taipua 90astetta ~3cm puolan ympäri. Se on liian tiukka mutka.
Esim hisseissä on vaijerit, eikä ne mene poikki vaikka vinssejähän ne on. niissä on riittävän suuret pyörät.
Esim hisseissä on vaijerit, eikä ne mene poikki vaikka vinssejähän ne on. niissä on riittävän suuret pyörät.
“Unnatural work produces too much stress.”
Re: Dyneema.
Ja tonnin kestävää vaijeria ei myöskään hisseissä(kestävät toki enemmän tai niitä on useampia) väännetä äärirajoille(mönkijässä ylös nostaminen niin että vinssi hyytyy).
Eli vaikka narut yms ovatkin hyviä, ei vaijeri kuitenkaan oikeasti ole niin huono kuin annetaan ymmärtää. Tehkää uusi rullakita jossa alarullan halkaisija on vaikkapa 10cm, varmasti kestää. Laittakaa myös vedon rajoitin, niin että vinssi ei vedä vaijeria kuin korkeintaan tuplaten auran painon voimalla(laittakaa siis jousi auran ja vaijerin väliin). Ja taas kestää. Voidelkaa myös rullakitaa niin että rullat varmasti pyörii, vähentää vaijeriin kohdistuvaa kulutusta. Ja taas kestää.
Eli jos käytätte narua yhtä huonosti kuin vaijeria niin ei se narukaan kestä, jos käytätte taas vaijeria auratessa oikein, varmasti kestää. Toisin sanoen, jos olosuhteet ovat narulle ja vaijerille oikeasti hyvät, molemmat kestää ja väittäisin että naru pettää ensin koska liukukita hankaa narua, kun taas toimiva rullakita pyörii vaijerin mukana, toisaalta taas rummulla narulla lienee pienempi kitka kuin vaijerilla, joten puntit tasoittuu...
Ja kun tämä teoreettinen osuus on läpi käyty niin kerroppa paljonko nippu maksoi ja pitää sisällään? Itsellä olisi naru uusintaa vailla tukki kärryssä ja jos hinta ei ole paha niin voisi vaihtua vaikka mönkijänkin keulille, nyt ongelmana on ollut ilmainen vaijeri versus maksullinen köysi. Ilmainen vaijeri järkevissä paksuuksissa alkaa olemaan käytetty, siksi tarvii alkaa miettimään vaihtoehtoja.
Eli vaikka narut yms ovatkin hyviä, ei vaijeri kuitenkaan oikeasti ole niin huono kuin annetaan ymmärtää. Tehkää uusi rullakita jossa alarullan halkaisija on vaikkapa 10cm, varmasti kestää. Laittakaa myös vedon rajoitin, niin että vinssi ei vedä vaijeria kuin korkeintaan tuplaten auran painon voimalla(laittakaa siis jousi auran ja vaijerin väliin). Ja taas kestää. Voidelkaa myös rullakitaa niin että rullat varmasti pyörii, vähentää vaijeriin kohdistuvaa kulutusta. Ja taas kestää.
Eli jos käytätte narua yhtä huonosti kuin vaijeria niin ei se narukaan kestä, jos käytätte taas vaijeria auratessa oikein, varmasti kestää. Toisin sanoen, jos olosuhteet ovat narulle ja vaijerille oikeasti hyvät, molemmat kestää ja väittäisin että naru pettää ensin koska liukukita hankaa narua, kun taas toimiva rullakita pyörii vaijerin mukana, toisaalta taas rummulla narulla lienee pienempi kitka kuin vaijerilla, joten puntit tasoittuu...
Ja kun tämä teoreettinen osuus on läpi käyty niin kerroppa paljonko nippu maksoi ja pitää sisällään? Itsellä olisi naru uusintaa vailla tukki kärryssä ja jos hinta ei ole paha niin voisi vaihtua vaikka mönkijänkin keulille, nyt ongelmana on ollut ilmainen vaijeri versus maksullinen köysi. Ilmainen vaijeri järkevissä paksuuksissa alkaa olemaan käytetty, siksi tarvii alkaa miettimään vaihtoehtoja.
-
- Tracks
- Viestit: 2760
- Liittynyt: 17 Syys 2008 09:09
- Mönkijä:: AC 500 -08.SAint green
- Paikkakunta: Mökki vilppulassa
Re: Uusi vaijeri vai naru vinssiin
Ei,paluuta vaijeriin.
Eipäs hättäillä,niinkuin köyhät!
...ensin juomme rahat, ja sitten kävelemme kotiin!
...ensin juomme rahat, ja sitten kävelemme kotiin!
Re: Uusi vaijeri vai naru vinssiin
Tähän voisi lisätä että vaikka naru onkin ehdottomasti paras vaihtoehto, monestakin syystä, sekään ei kestä liian jyrkkää kulmaa...minulla on 6mm dyneemaköysi ja sekin katkeilee liian helposti auran nostelussa, jos se menee liukukidasta liian jyrkässä kulmassa alas. Tuntuu että narullakin pitäis olla rissa tai mikä rulla se ny onkaan nimeltään, et se kestää hyvin, kaikkinainen hankaaminen on sillekkin pahasta.
Re: Uusi vaijeri vai naru vinssiin
tuossa polariksen warn 2.5:sessa jos rullakidan vaihtaa narunohjaimeen(alu), niin se on todella korkealla ja naru tekee mutkaa aika lailla. Itse porasin uudet reiät sille ohjaimelle ja kaiversin sen alemmas, jolloin naruun ei tule niin kovaa mutkaa.
helpoin olisi kyllä käyttää talvella hihnaa. Jos vaan aurailee, niin naru pois.
hyvä se naru kuitenkin on yleiskäyttöön. kevyt ja toimii monessa hommassa. Vaijerin etu on työhommissa, koska kestää enemmän hinkkausta.
helpoin olisi kyllä käyttää talvella hihnaa. Jos vaan aurailee, niin naru pois.
hyvä se naru kuitenkin on yleiskäyttöön. kevyt ja toimii monessa hommassa. Vaijerin etu on työhommissa, koska kestää enemmän hinkkausta.
“Unnatural work produces too much stress.”
- apo
- 6WD
- Viestit: 404
- Liittynyt: 09 Helmi 2010 14:06
- Mönkijä:: YFM450 "Black pearl"
- Paikkakunta: Hki/Pettuvesi.
- Viesti:
Re: Uusi vaijeri vai naru vinssiin
Mun mielestä tähän ei voi yksiselitteistä vastausta antaa, siksi, koska vinssillä voi tehdä niin montaa erilaista hommaa, niin kuin jo aiemmista postauksista käynyt selväksi.
Vaijeri tulee ehkä kyseeseen paremmin silloin jos vinssillä vinssaa vinssin ollessa paikallaan ja vinssattava kohde liikkuu ja vaijeri hinkkaantuu esteitä tai maata vasten, naru ehdottomasti käyttömukavuudeltaan on parempi.
Mulla on vielä tukkikärryssä vaijeri ja aionkin käyttää siinä vanhat vaijerit pois ja sitten harkita jos siinäkin siirtyisi ainakin kokeeksi naruun. Kömpijässä kiinni olevissa vinseissä en enää edes harkitse vaijeriin paluuta.
Vaijeri tulee ehkä kyseeseen paremmin silloin jos vinssillä vinssaa vinssin ollessa paikallaan ja vinssattava kohde liikkuu ja vaijeri hinkkaantuu esteitä tai maata vasten, naru ehdottomasti käyttömukavuudeltaan on parempi.
Mulla on vielä tukkikärryssä vaijeri ja aionkin käyttää siinä vanhat vaijerit pois ja sitten harkita jos siinäkin siirtyisi ainakin kokeeksi naruun. Kömpijässä kiinni olevissa vinseissä en enää edes harkitse vaijeriin paluuta.
-
- 2WD
- Viestit: 48
- Liittynyt: 17 Tammi 2011 20:46
- Mönkijä:: Can Am Outlander 500 XT
- Paikkakunta: pirkanmaan maaseutu
Re: Uusi vaijeri vai naru vinssiin
Mun mielipiteen mukaan naru on ehdottomasti myös tukkivinssikäytössä ykkönen.
Itsellä ATV-expertin kärryssä vinssinostimen narulla viime talvena vedettiin/nostettiin tukkiautollinen tukkeja ja massapöllejä kyytiin ja purettiin noutopaikalle. Naru on edelleen käytössä ja toimii hieman kuluneenakin. Ennemmin kärryn sermi taipuu kuin naru katkeaa...
Uuteen kanaani vaihdettiin heti köysi, Duell 73-611-7. Entisessä oli alumiinikita mutta tässä on vielä uusi käyttämätön vaijerikita. Aika näyttää kuinka naru kestää. Alumiinikidalla se ainakin kesti
Omassa käytössä narulla on vedetty kaikkea mahdollista väliltä laituri - fiat punto. Viimeksimainittu oli helpoin tapaus.
Itsellä ATV-expertin kärryssä vinssinostimen narulla viime talvena vedettiin/nostettiin tukkiautollinen tukkeja ja massapöllejä kyytiin ja purettiin noutopaikalle. Naru on edelleen käytössä ja toimii hieman kuluneenakin. Ennemmin kärryn sermi taipuu kuin naru katkeaa...
Uuteen kanaani vaihdettiin heti köysi, Duell 73-611-7. Entisessä oli alumiinikita mutta tässä on vielä uusi käyttämätön vaijerikita. Aika näyttää kuinka naru kestää. Alumiinikidalla se ainakin kesti
Omassa käytössä narulla on vedetty kaikkea mahdollista väliltä laituri - fiat punto. Viimeksimainittu oli helpoin tapaus.

ex Cf-Moto 525
ex Hyosung 400 (WORK 400)
koskaan ei saa luovuttaa - pitää vaan välillä antaa vähän periksi...
UMRY
MMC
ex Hyosung 400 (WORK 400)
koskaan ei saa luovuttaa - pitää vaan välillä antaa vähän periksi...
UMRY
MMC
-
- Moderaattori
- Viestit: 5590
- Liittynyt: 23 Marras 2007 21:29
- Mönkijä:: Traktori
- Paikkakunta: Uusimaa
Re: Uusi vaijeri vai naru vinssiin
Kyllä siihen on hyvin yksinkertainen vastaus: naru voittaa vaijerin joka tilanteessa: niin kestävyydessä kuin käyttökelpoisuudessakin.apo kirjoitti:Mun mielestä tähän ei voi yksiselitteistä vastausta antaa, siksi, koska vinssillä voi tehdä niin montaa erilaista hommaa, niin kuin jo aiemmista postauksista käynyt selväksi

- apo
- 6WD
- Viestit: 404
- Liittynyt: 09 Helmi 2010 14:06
- Mönkijä:: YFM450 "Black pearl"
- Paikkakunta: Hki/Pettuvesi.
- Viesti:
Re: Uusi vaijeri vai naru vinssiin
kingi kirjoitti:Kyllä siihen on hyvin yksinkertainen vastaus: naru voittaa vaijerin joka tilanteessa: niin kestävyydessä kuin käyttökelpoisuudessakin.apo kirjoitti:Mun mielestä tähän ei voi yksiselitteistä vastausta antaa, siksi, koska vinssillä voi tehdä niin montaa erilaista hommaa, niin kuin jo aiemmista postauksista käynyt selväksi

- tinke77
- 6WD
- Viestit: 880
- Liittynyt: 22 Helmi 2011 19:16
- Mönkijä:: Can am 450 pro t3
- Paikkakunta: Lpr: kupeessa
Re: Uusi vaijeri vai naru vinssiin
Sillälailla...eka veto uuden mönkijän uudella vinssillä...jossa naru ja RULLAKITA
pikkusen joutu vetäämään vinoon ja NAPS! nätisti leikkautui naru poikki likipitäen puolestavälistä 


Tarpeeksi kun kääntää oikealle, ni se on kohta vasemmalla...
- Roosa999
- Ylläpitäjä
- Viestit: 10879
- Liittynyt: 09 Tammi 2005 21:42
- Mönkijä:: Honda
- Paikkakunta: Honda TRX Foreman 500 T3,Yamaha Breeze
- Viesti:
Re: Uusi vaijeri vai naru vinssiin
Tästähän ollu puhetta palstalle...ööö...hhhm useita kertoja. Narua tulee käyttää vain liukukidan kanssa.tinke77 kirjoitti:Sillälailla...eka veto uuden mönkijän uudella vinssillä...jossa naru ja RULLAKITApikkusen joutu vetäämään vinoon ja NAPS! nätisti leikkautui naru poikki likipitäen puolestavälistä
Ettepäin
Varoitus: Luvalliset ajot saattaa olla maksullisia ja aiheuttaa riippuvuutta !
Skype: Roosa999 ja oikea nimi: Heikki Hautala
https://www.pariuraa.fi/wordpress
Varoitus: Luvalliset ajot saattaa olla maksullisia ja aiheuttaa riippuvuutta !
Skype: Roosa999 ja oikea nimi: Heikki Hautala
https://www.pariuraa.fi/wordpress