kahvanlämmittimien asennus

Keskustelua mönkijän sähkölaitteista:
Vinssit, valot, gps,,,
Avatar
kokki
Tracks
Viestit: 1315
Liittynyt: 22 Heinä 2007 10:02
Paikkakunta: Espoo
Viesti:

Re: kahvanlämmittimien asennus

Viesti Kirjoittaja kokki »

Onko kokemuksia Dicen kahva+peukkulämppäreistä? Mitä noissa liittimis olevat merkinnät tarkoittaa? Eli potikassa on jotai o,
- ja + merkkei, potikan o ja tulovirran o menee varmaa yhteen, mut + ja - lähtee potikasta, eikä mitää tietoa että mitä niihi kii, jos arvais että + puoleen tulis eka peukkulämppäri ja sit tuppi ja siihen - juttuu sit vaan vasen lämpötuppi nin meniskö kovin vääri? MItes tuo liima-asia, millä liimalla nuo pysyis hyvin paikallaan?

Entäpä tartteeko tuollaiset aluteippiä alle?
magnum425
3WD
Viestit: 68
Liittynyt: 12 Tammi 2006 10:50
Paikkakunta: Mönkijä:CANA

Re: kahvanlämmittimien asennus

Viesti Kirjoittaja magnum425 »

Laitoin kanssa Dicen kahva ja peukkulämppäri setin, jossa portaaton kierrettävä tehonsäätö, paketissa ei kytkentäohjeita, liittimet valmiina, ja oikein + ja - merkit ja se o virtapiuha, laittaa sitten miten van niin ei kovin paljon lämpene, vaikka tehot täysillä, virta nyt suoraan akulta. Mitenköhän noi pitää laittaa, Tilasin Moto-Hämeestä, ei ne sielläkään mitään tienny.
Avatar
kokki
Tracks
Viestit: 1315
Liittynyt: 22 Heinä 2007 10:02
Paikkakunta: Espoo
Viesti:

Re: kahvanlämmittimien asennus

Viesti Kirjoittaja kokki »

Laitoin kanssa Dicen kahva ja peukkulämppäri setin,
Pitäsköhä siellä olla sit jotai aluteippiä välissä? :o

Laitoitko kaksikomponenttiliimalla kiinni vai imllä?
Viimeksi muokannut kokki, 05 Helmi 2009 10:49. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Avatar
Jere itte
Tracks
Viestit: 1693
Liittynyt: 12 Maalis 2006 13:05
Paikkakunta: Lempäälä

Re: kahvanlämmittimien asennus

Viesti Kirjoittaja Jere itte »

Näin Polariksen kahva- ja peukkulämppäripaketin Pirttilässä eilen. Sisältää sekä kahvavastukset, että peukun joita ohjaa yksi keinukytkin jossa HI ja LO asennot. Näytti sellaiselta paketilta, että seuraavan kerran kun jokin pragaa, laitan moisen. Hintaa oli vajaa 60Eur, ja täysin kytkettävissä mihin tahansa koneeseen.
l Kipu on vain tunne l
Avatar
Roosa999
Ylläpitäjä
Ylläpitäjä
Viestit: 10879
Liittynyt: 09 Tammi 2005 21:42
Mönkijä:: Honda
Paikkakunta: Honda TRX Foreman 500 T3,Yamaha Breeze
Viesti:

Re: kahvanlämmittimien asennus

Viesti Kirjoittaja Roosa999 »

Mulla on Hondassa juuri nuo Pollen kahvalämppärit+peukku. Hyvin pelaa ja kompakti rakenne.
Ettepäin
Varoitus: Luvalliset ajot saattaa olla maksullisia ja aiheuttaa riippuvuutta !
Skype: Roosa999 ja oikea nimi: Heikki Hautala
https://www.pariuraa.fi/wordpress
jukka81
Moderaattori
Viestit: 5590
Liittynyt: 23 Marras 2007 21:29
Mönkijä:: Traktori
Paikkakunta: Uusimaa

Re: kahvanlämmittimien asennus

Viesti Kirjoittaja jukka81 »

tuolta http://www.dirttraxtv.com/# kun valitsee video portaalista pätkän "elliot lake" niin näkee kuinka ameriikanpoika asentaa kahvalämppärit polleen :wink:
Avatar
Marco71
Tracks
Viestit: 986
Liittynyt: 22 Marras 2005 23:18
Paikkakunta: Kangasala
Viesti:

Re: kahvanlämmittimien asennus

Viesti Kirjoittaja Marco71 »

kingi kirjoitti:tuolta http://www.dirttraxtv.com/# kun valitsee video portaalista pätkän "elliot lake" niin näkee kuinka ameriikanpoika asentaa kahvalämppärit polleen :wink:
Suora linkki tuohon videoon on http://www.dirttraxtv.com/episodeplayer ... &category=
-- Marko Laine --
-- Team Laine --
http://shop.teamlaine.fi (verkkokauppa)
Meiltä myös mönkkärien säädöt Dynojet 250ix penkissä.
jukka81
Moderaattori
Viestit: 5590
Liittynyt: 23 Marras 2007 21:29
Mönkijä:: Traktori
Paikkakunta: Uusimaa

Re: kahvanlämmittimien asennus

Viesti Kirjoittaja jukka81 »

eipä näkyny meikäläisellä videossa osoteriviä :D mutta hyvä että joku innokas korjasi asian :D
koomatti
3WD
Viestit: 106
Liittynyt: 09 Marras 2006 08:50

Re: kahvanlämmittimien asennus

Viesti Kirjoittaja koomatti »

kokki kirjoitti:
Laitoin kanssa Dicen kahva ja peukkulämppäri setin,
Pitäsköhä siellä olla sit jotai aluteippiä välissä? :o

Laitoitko kaksikomponenttiliimalla kiinni vai imllä?
Ei haittaa vaikka aluteipit laittaa,ei ehkä niin paljoa lämmitystehosta karkaa koko ohjaustangon lämmittämiseen :roll: Liimaamisesta en tiedä,minä kääräisin harvakseltaan siihen jääkiekkoilijan laastaria :wink:
Ex Arctic Cat VP400 Auto -06,CanAm Outlander -19
Avatar
kokki
Tracks
Viestit: 1315
Liittynyt: 22 Heinä 2007 10:02
Paikkakunta: Espoo
Viesti:

Re: kahvanlämmittimien asennus

Viesti Kirjoittaja kokki »

kokki kirjoitti:Onko kokemuksia Dicen kahva+peukkulämppäreistä? Mitä noissa liittimis olevat merkinnät tarkoittaa? Eli potikassa on jotai o,
Mites tuo liima-asia, millä liimalla nuo pysyis hyvin paikallaan?

Entäpä tartteeko tuollaiset aluteippiä alle?
Ja tänään tsekkasin, että laitan sen säätöyksikön tankoon kiinni eli mukana tuli tarrataustalla ja ruuvitaustalla olevat kiiinnikkeet niin vaihdan tuon kiinnikkeen. Avasin sitten tuon säätöyksikön taustan niin siellä puolijohde-elektroniikka näytti olevan aika hyvin esillä, ehkä siinä suojalakka on päällä, mutta mietin, että tuoho vois varmaa laittaa jotai silikonia väliin, että pysys kosteus loitolla, mikähän lie olis hyvä aine tuonne.
Avatar
KarJu
3WD
Viestit: 94
Liittynyt: 04 Marras 2008 23:50
Mönkijä:: trx 420 FM
Paikkakunta: Pieksämäki

Re: kahvanlämmittimien asennus

Viesti Kirjoittaja KarJu »

Mullla on myös tuo dicen lämppäri setti, tänään sitä asentelin ja en saanut millään lämpeämään. Tulo virrarran jännite oli jotain 12 volttiako sen nyt on :oops: Sitten kun säätöpotikan jälkeen mittailin niin heti kun laitoin sen päälle eli pienimpään mahd. asentoon oli jännite jotain 4.5 sit puolessa välissä n. 5 ja ihan täysillä n. 5.8 Ja tuosta potikasta lähtee kolme johto paria joista siis yhteen tuo tulo virta, muihin sit noi peukku ja kahva lämmöt. Mutta kun laittaa vaikka tuon peukun lämmittimen kiinni niin jännite häviää kokonaan :shock: Eli nyt joku sähkö inssi kertokoon jos mitään tajus mun sepustuksesta missä vika, vai palautanko nämä moto-hämeeseen jos vaan vastaan ottavat.
Metsuari
3WD
Viestit: 73
Liittynyt: 02 Helmi 2008 23:07

Re: kahvanlämmittimien asennus

Viesti Kirjoittaja Metsuari »

Ruuvasin CF-Motoon moiset Dicet kiinni. Yllätyksenä tuli, että säätönupikka on aika iso. Se meni kuitenkin hyvin kiinni. Cf-motossa on tangossa paikka vinssin katkaisimelle. Lisäsin siihen kännykkäliikkeen "kulmaraudan" johon panin tarralla "mötikän" kiinni. Hyvin on pysynyt. Tähän mennessä on toiminut/lämmittänyt kahvat sekä peukun. Laittaa ensiksi täysille ja sitten kun lämpenee säätää potentiometriä pienemmälle. Virrat otin suoraan akusta "auton-valo-releen" kautta niin ei jää kahvalämppärit päälle. En laittanut alumiiniteippiä, mutta kuullostaa aika järkevältä ja laitan jos otan kahvat joskus pois. En ole mitannut omaa säätönupikkaani, mutta kokeile miten lämpenee kahvat&peukku ilman sitä. Nyt en muista miten piuhat meni, mutta muistelisin, että ne oli merkitty niin, ettei niitä voinut ruuvata kuin yhdellä tavalla. Tulovirta, vasenkahva, sitten peukkulämppäri johon oikea kahva kiinni. Vai miten se nyt meni...
Ovlov
4WD
Viestit: 143
Liittynyt: 05 Marras 2008 00:41
Mönkijä:: Outlander 650 -08 XT TL

Re: kahvanlämmittimien asennus

Viesti Kirjoittaja Ovlov »

NFSS kirjoitti:Mullla on myös tuo dicen lämppäri setti, tänään sitä asentelin ja en saanut millään lämpeämään. Tulo virrarran jännite oli jotain 12 volttiako sen nyt on :oops: Sitten kun säätöpotikan jälkeen mittailin niin heti kun laitoin sen päälle eli pienimpään mahd. asentoon oli jännite jotain 4.5 sit puolessa välissä n. 5 ja ihan täysillä n. 5.8 Ja tuosta potikasta lähtee kolme johto paria joista siis yhteen tuo tulo virta, muihin sit noi peukku ja kahva lämmöt. Mutta kun laittaa vaikka tuon peukun lämmittimen kiinni niin jännite häviää kokonaan :shock: Eli nyt joku sähkö inssi kertokoon jos mitään tajus mun sepustuksesta missä vika, vai palautanko nämä moto-hämeeseen jos vaan vastaan ottavat.

Tuo jännite voi hyvinkin olla oikea, jos tuon säätöpotikan on tarkoitus sisältää myös etuvastus samalla. Mittää vastusarvot yleismittarilla niistä varsinaisista lämmityslementeistä. Lämmitystehon saat kaavalla P = U^2 / R , kansankielella jännite toiseen eli jännite kertaa jännite ja jaetaan vastuksen arvolla. Jos esimerkiksi lämmitysvastuksen arvo on 1 ohmi, niin tehoksi tuolla 5 voltilla tulee 25 wattia. (5*5)/1

Tuolla kun lasket, niin saat jonku käsityksen siitä, millä teholla niiden pitäisi lämmetä. Sitten kun lämmitysvastuksia mittaat, niin ota niiden johdot irti musita komponenteista, koska muuten saattaa mittaustulos vääristyä.
Moto-Häme
Noppeli
Viestit: 1
Liittynyt: 06 Maalis 2009 19:32
Viesti:

Re: kahvanlämmittimien asennus

Viesti Kirjoittaja Moto-Häme »

magnum425 kirjoitti:Laitoin kanssa Dicen kahva ja peukkulämppäri setin, jossa portaaton kierrettävä tehonsäätö, paketissa ei kytkentäohjeita, liittimet valmiina, ja oikein + ja - merkit ja se o virtapiuha, laittaa sitten miten van niin ei kovin paljon lämpene, vaikka tehot täysillä, virta nyt suoraan akulta. Mitenköhän noi pitää laittaa, Tilasin Moto-Hämeestä, ei ne sielläkään mitään tienny.

Moro!

Otinpa itse asiaksi kokeilla miten nuo kytketään kun tuli pari ihmettelyä asiakkailta. Kytkentä oli mielestäni helppo, vaikka johtojen merkinnät nyt ei ihan loogisimmat olekaan. Eli kyseessä Dice OCT-271.

1.virta suoraan akulta puna-mustilla johdoilla, niiden toiseen päähän kytketään säätimen liitin jossa merkintänä "0" (säätimen katkaisijan näköinen ympyrä).
2. vasen tuppi kytketään + tai - merkattuun säätimen liittimeen (ei väliä kumpaan)
3. peukkulämmitin kytketään vapaaksi jääneeseen + tai - merkattuun säätimen liittimeen, ja peukkulämmittimessä olevaan vapaaksi jääneeseen liittimeen kytketään oikea tuppi.

Lämpötilaksi mittasin täysillä 42 astetta tupeista ja 43 peukkulämmittimestä. Oxfordin lämppärit antaa muutaman asteen enemmän.

T:Raine
http://www.moto-hame.fi
Grey
6WD
Viestit: 532
Liittynyt: 08 Maalis 2009 18:18
Mönkijä:: Can-Am Outlander 570 Pro T3
Paikkakunta: Muhos City

Re: kahvanlämmittimien asennus

Viesti Kirjoittaja Grey »

Tulipa eilen väkerrettyä DS:ään Stormilta haettu Koson kahvanlämppärisetti. Vaihtoehtoja oli parikin ja päädyin paremmantuntoisiin ja ohuempiin (joskin hieman paksut verrattuna alkuperäisiin) kahvoihin 5-portaisella säädöllä. 58€ hintaa.
Asennus oli helppo, n. 3 olutta. Alkuperäiset kumit lähtivät hieman raottamalla ja pyöräyttämällä pois. Uusien laitto oli hiukan tiukkaa, mutta pikkusen saippuaa niin meni paikoilleen eikä pyöri. Virrat tulee suoraan akulta. Meinasin ensin releen kautta laitella, mutta sen verran kirkkaat ledit on katkaisijassa että päälle ei kyllä unohdu... :lol:
Katkaisijassa vain yksi kuminappi, josta lämpö päälle, säätö isommalle sekä lämpö pois. Kätevää.

Pätevän oloinen paketti, mutta sekä myyjän että minun ihmetykseksi ei setistä peukkulämppäriä löytynyt vaikka atv/kelkkakäyttöön tehty... Pitää katsoa josko sitten laittaa peukulle oman paahtimen. Näillä mennään nyt aluksi. Nopsaan lämpesi kätöset. Koitin löytää kuvaa setistä mutta ei tullut vastaan...
Vastaa Viestiin