työvalot LED

Keskustelua mönkijän sähkölaitteista:
Vinssit, valot, gps,,,
Avatar
pusikkoon
Tracks
Viestit: 1790
Liittynyt: 13 Helmi 2009 18:12
Mönkijä:: 2012 Foreman

Re: työvalot LED

Viesti Kirjoittaja pusikkoon »

Tuosta Bilteman 27 wattisesta vielä sen verran, että tuossa kuvaston kuvassa on erilainen lasi, mikä valossa todellisuudessa on. Kyseessä ei siis ole ledien kohdalta hajottavalla lasilla varustettu valo, vaan tällainen, mutta väriltään musta: http://www.biltema.fi/ProductImages/38/ ... -745_l.jpg

Näin oli asian laita ainakin taannoin kun itse valon hankin. Tämä siis tiedoksi jos joku halajaa nimenomaan hajotavalla lasilla olevaa valoa.
Built to work ─ even harder.
Myydään 2" etu/taka vinssiteline/vetokoukkusarja http://keskustelu.sammysatv.com/viewtop ... 17#p488396
Rosterinen puskulevy 167x51cm 160€ http://keskustelu.sammysatv.com/viewtop ... 23&t=43518
Koheltaja
Koheltaja (r)
Viestit: 8676
Liittynyt: 02 Elo 2004 17:59
Mönkijä:: Kodiak T3b

Re: työvalot LED

Viesti Kirjoittaja Koheltaja »

Jewha kirjoitti:Minkälainen on piuhan kiinnitys tuossa?
Ihan normaali puristusliitos joka onnistuu melkein millä tahansa liittimien puristamiseen tarkoitetuilla pihdellä, ei niillä millä abicoa puristetaan vaan sillä osuudella mikä on niiden pihtien varren puolella, tuossa Facom tekstin alapuolella.

Noita samoja liittimiä löytyy joistain moottoripyöristä ja autoista, täysin vesitiiviitä ilman vaseliinivirityksiä.

Kuva
Kylätason mönkijäkuski
Pumppis
6WD
Viestit: 623
Liittynyt: 22 Tammi 2012 14:35
Paikkakunta: Askola

Re: työvalot LED

Viesti Kirjoittaja Pumppis »

Koheltaja kirjoitti:
Ihan normaali puristusliitos joka onnistuu melkein millä tahansa liittimien puristamiseen tarkoitetuilla pihdellä, ei niillä millä abicoa puristetaan vaan sillä osuudella mikä on niiden pihtien varren puolella, tuossa Facom tekstin alapuolella.

Noita samoja liittimiä löytyy joistain moottoripyöristä ja autoista, täysin vesitiiviitä ilman vaseliinivirityksiä.

Kuva
Nuo pihdit eivät keveytensä vuoksi toimi edes verkonpainona.
Kunnon abikopihdit ovat lukittuvat.
Ja ei. Puristusliitosta ei tehdä hohtimilla. Kyllä hohtimilla saa liittimen holkin litteäksi mutta ei johto siinä pysy. Eikä saada luotettavaa sähköliitosta joka toimisi märässä ja tärinässä.
Noviisi
Yamaha Grizzly 450 "Pikkukikotin"
Avatar
Jewha
6WD
Viestit: 846
Liittynyt: 14 Elo 2011 17:33

Re: työvalot LED

Viesti Kirjoittaja Jewha »

Pumppis kirjoitti: Ja ei. Puristusliitosta ei tehdä hohtimilla. Kyllä hohtimilla saa liittimen holkin litteäksi mutta ei johto siinä pysy. Eikä saada luotettavaa sähköliitosta joka toimisi märässä ja tärinässä.
Et sitten viittinyt kertoa omaa näkemystäsi millä olisi hyvä puristella.
Avatar
Otra
6WD
Viestit: 675
Liittynyt: 08 Syys 2008 20:50
Mönkijä:: Polaris RZR 800 Turbo
Paikkakunta: Kuusankoski

Re: työvalot LED

Viesti Kirjoittaja Otra »

Pumppis kirjoitti:Nuo pihdit eivät keveytensä vuoksi toimi edes verkonpainona.
Kunnon abikopihdit ovat lukittuvat.
Ja ei. Puristusliitosta ei tehdä hohtimilla. Kyllä hohtimilla saa liittimen holkin litteäksi mutta ei johto siinä pysy. Eikä saada luotettavaa sähköliitosta joka toimisi märässä ja tärinässä.
Kyllä nuo pihdit käyvät todennäköisesti aika paljon paremmin noihin kyseisiin liittimiin kuin yhdetkään apico-pihdit. Itse olen nuo veden pitävät liittimet puristellu ihan siirtoleuka-pihdeillä (saa aseteltua ne "siivet" nätisti kaapelin ympärille) ja varmistanut vielä tinalla. Noita kuvan pihtejäkin löytyy laadultaan aika laidasta laitaan. Itseltä löytyy puristettavat (paksut ja tukevat) kuvan kaltaiset sekä momenttipihdit, molemmilla pystyy luotettavan liitoksen apicoille tekemään mutta tottakai oikeat momentti-pihdit on paremmat.
Polaris RZR 800 Turbo -08

EX: Polaris Sportsman 800 EFI -05 TL
EX: Can-Am Renegade 800R EFI X xc -10 TL
EX: Polaris Sportsman 500 H.O. -08
Joitain kuvituksia.
Myös joitain videoita.
jarim
6WD
Viestit: 268
Liittynyt: 17 Tammi 2008 21:06
Mönkijä:: HONDA 420FA 30"
Paikkakunta: Hausjärvi

Re: työvalot LED

Viesti Kirjoittaja jarim »

Pumppis kirjoitti:
Koheltaja kirjoitti:
Ihan normaali puristusliitos joka onnistuu melkein millä tahansa liittimien puristamiseen tarkoitetuilla pihdellä, ei niillä millä abicoa puristetaan vaan sillä osuudella mikä on niiden pihtien varren puolella, tuossa Facom tekstin alapuolella.

Noita samoja liittimiä löytyy joistain moottoripyöristä ja autoista, täysin vesitiiviitä ilman vaseliinivirityksiä.

Kuva
Nuo pihdit eivät keveytensä vuoksi toimi edes verkonpainona.
Kunnon abikopihdit ovat lukittuvat.
Ja ei. Puristusliitosta ei tehdä hohtimilla. Kyllä hohtimilla saa liittimen holkin litteäksi mutta ei johto siinä pysy. Eikä saada luotettavaa sähköliitosta joka toimisi märässä ja tärinässä.

Varmasti hyvin toimii juurikin Koheltajan kirjoittamalla tavalla. Noi Facomin pihdit ovat varmasti juurikin riittävän painoiset ja jämäkät tarkoitukseensa.
Toki jos puristusvoimaa ei löydy riittävästi niin on syytä valita senlaiset työkalut että hennommallakin puristuksella saa oikeat liitokset tehtyä.
Koheltaja
Koheltaja (r)
Viestit: 8676
Liittynyt: 02 Elo 2004 17:59
Mönkijä:: Kodiak T3b

Re: työvalot LED

Viesti Kirjoittaja Koheltaja »

Pumppis, kiitos valistuksesta ja tietämyksesi jakamisesta :wink:

Yhdelläkään lukittavalla abico-pihdillä ei kyseiseen liittimeen puristeta yhtään liitosta, kuten aiemmissa viesteissä kerettiin valistamaan. Laitoin noi Facomit esimerkiksi minkälaisilla pihdeillä liittimien puristaminen onnistuu, toki siihenkin tarkoitukseen löytyy ihan omiakin pihtejä mutta noilla homma hoituu riittävän hyvin.
Kylätason mönkijäkuski
Pumppis
6WD
Viestit: 623
Liittynyt: 22 Tammi 2012 14:35
Paikkakunta: Askola

Re: työvalot LED

Viesti Kirjoittaja Pumppis »

Jewha kirjoitti:
Pumppis kirjoitti: Ja ei. Puristusliitosta ei tehdä hohtimilla. Kyllä hohtimilla saa liittimen holkin litteäksi mutta ei johto siinä pysy. Eikä saada luotettavaa sähköliitosta joka toimisi märässä ja tärinässä.
Et sitten viittinyt kertoa omaa näkemystäsi millä olisi hyvä puristella.
Mainitsin lukittuvasta pihdistä. Ja kuukkelihaku tuottaa tällä hakusanalla "lukittuva abikopihti" ensimmäiseksi tuloksen: http://www.ikh.fi/ABIKOPIHTI_ISO_LUKITTUVA_____S

Itse en käytä puristusliitoksia ollenkaan. Otran tapaan puristan (kärki)pihdeillä liittimen johdon ympärille ja tinaan liitoksen. Lopuksi kutistesukka eristämään ja tukemaan liitosta. Tinauksen ja kuparin rajapinnasta johdin murtuu ellei sitä tueta.
EDIT: Olipas pitänyt katsoa tarkemmin liittimen tyyppi. Käsitin että kyse on abikosta, pahoittelut. Puheenaiheena olevat liittimen kannattaa tinata.
Noviisi
Yamaha Grizzly 450 "Pikkukikotin"
Mortti
2WD
Viestit: 48
Liittynyt: 30 Kesä 2009 00:09
Mönkijä:: Can-Am Outlander 500 XT -10
Paikkakunta: Oulu

Re: työvalot LED

Viesti Kirjoittaja Mortti »

Hyvähän tietenkin on että tehdään asiat kunnolla,mutta tässähän vaan kyse liittimien puristamisesta eikä avaruusraketin tekemisestä.

Kyllä varmasti normi biltemankin abikoilla tuo homma tulee tehtyä ja pelaa sen mitä on tarvis. Luultavimmin se menee muuten rikki ennenkuin tuo liitos pettää.
Koheltaja
Koheltaja (r)
Viestit: 8676
Liittynyt: 02 Elo 2004 17:59
Mönkijä:: Kodiak T3b

Re: työvalot LED

Viesti Kirjoittaja Koheltaja »

Pumppis kirjoitti:Itse en käytä puristusliitoksia ollenkaan. Otran tapaan puristan (kärki)pihdeillä liittimen johdon ympärille ja tinaan liitoksen. Lopuksi kutistesukka eristämään ja tukemaan liitosta. Tinauksen ja kuparin rajapinnasta johdin murtuu ellei sitä tueta.
EDIT: Olipas pitänyt katsoa tarkemmin liittimen tyyppi. Käsitin että kyse on abikosta, pahoittelut. Puheenaiheena olevat liittimen kannattaa tinata.
Ei missään nimessä liitosta juottamalla jos haluaa välttyä ongelmilta pitkällä tähtäimellä. Liittimiin aina ja poikkeuksetta liitos puristamalla, jos johto liitetään toiseen niin silloin juotos on paras ratkaisu. Noita liitinjuotoksia on korjailtu vuosien mittaan enemmän ja vähemmän, enkä ole koskaan oikein ymmärtänyt miksi pitää hyvin tehty puristusliitos pilata juotoksella. Kuten jo mainitsin niin juotos kovettaa johdon ja murtuminen on ajan kysymys, toki kutisukalla saa tukevuutta juotokseen mutta jos on tärinää tiedossa tai/ja irroitusta/kiinnitystä niin kannattaa suosiolla unohtaa liittimen juottamisen.

Ei ole pakko uskoa, en mäkään aikoinaan uskonut mutta muutaman ongelman jälkeen uskoin. Sain aikoinaan aika hyvä opastuksen kaverilta kun on lentopuolen sähkäri ja hänen faijansa teleoperaattori-inssi, piti väittää heitä vastaan kunnes murtunut liitinjuotos osio omalle kohdalle, sen jälkeen olen uskonut kokeneempia ja koulutettuja kavereita näissä jutuissa :wink:
Kylätason mönkijäkuski
Avatar
Roosa999
Ylläpitäjä
Ylläpitäjä
Viestit: 10879
Liittynyt: 09 Tammi 2005 21:42
Mönkijä:: Honda
Paikkakunta: Honda TRX Foreman 500 T3,Yamaha Breeze
Viesti:

Re: työvalot LED

Viesti Kirjoittaja Roosa999 »

Sellaisella erolla, että voi juottaa, mutta siten että tuetuksi osaksi jää liitin kupariin kiinni ja se juotos tehdään vaan päästä. Vaatii hyvän ja tehokkaan juottimen, jotta onnistuu. Toinen Telecon alan tapa on pistehitsaus, mutta harvemmin käytetty. Aikanaan räppäämällä tehdyt oli todella luotettavia, sillä nopealla räpillä kupari "hitsaantui" tappiin kiinni, joka oli terävä neljältä sivulta. ( Weller Kaasumalli itsellä).
Ettepäin
Varoitus: Luvalliset ajot saattaa olla maksullisia ja aiheuttaa riippuvuutta !
Skype: Roosa999 ja oikea nimi: Heikki Hautala
https://www.pariuraa.fi/wordpress
Avatar
Otra
6WD
Viestit: 675
Liittynyt: 08 Syys 2008 20:50
Mönkijä:: Polaris RZR 800 Turbo
Paikkakunta: Kuusankoski

Re: työvalot LED

Viesti Kirjoittaja Otra »

Koheltaja kirjoitti:Ei missään nimessä liitosta juottamalla jos haluaa välttyä ongelmilta pitkällä tähtäimellä. Liittimiin aina ja poikkeuksetta liitos puristamalla, jos johto liitetään toiseen niin silloin juotos on paras ratkaisu. Noita liitinjuotoksia on korjailtu vuosien mittaan enemmän ja vähemmän, enkä ole koskaan oikein ymmärtänyt miksi pitää hyvin tehty puristusliitos pilata juotoksella. Kuten jo mainitsin niin juotos kovettaa johdon ja murtuminen on ajan kysymys, toki kutisukalla saa tukevuutta juotokseen mutta jos on tärinää tiedossa tai/ja irroitusta/kiinnitystä niin kannattaa suosiolla unohtaa liittimen juottamisen.
Juotan ainoastaan kuvan liittimissä koska eivät kestä oikein ahtaassa paikassa irroittamista ilman juottamista:
Kuva

Lisäksi tuohon johdon ja tuon pykälän päälle tulee vielä liimasukka joten johto ei liittimen sisällä pääse tärisemään/liikkumaan enään mihinkään ja kestää vetää liittimen myös auki.
Polaris RZR 800 Turbo -08

EX: Polaris Sportsman 800 EFI -05 TL
EX: Can-Am Renegade 800R EFI X xc -10 TL
EX: Polaris Sportsman 500 H.O. -08
Joitain kuvituksia.
Myös joitain videoita.
Jerry Cotton
Noppeli
Viestit: 24
Liittynyt: 05 Elo 2011 22:26
Mönkijä:: Can-Am Outlander 500 XT ´11
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: työvalot LED

Viesti Kirjoittaja Jerry Cotton »

ViiMax kirjoitti:
Jerry Cotton kirjoitti:http://www.biltema.fi/fi/Autoilu---MP/A ... tus-38742/

Biltemaankin näköjään tullut lisää ledejä. Onko kellään kokemusta tuosta 3000 lumenin suorakaiteen muotoisesta valosta. Taitas alkaa auratessa näkemään?
Mikäli tuo 3000lumenia pitää paikkansa niin varmasti näkee... Yritin googlailla kyseistä valoa eikä vastaavaa tuntunut löytyvän kiinan-sivuiltakaan, joten vähän epäilyttää että kyseessä on kummiskin virheellistä tietoa ja oikea "viitteellinen" valoteho on 1870lumenia, check this out --> http://gzjglighting.en.made-in-china.co ... -130-.html

Tuntui speksien sekä ulkonäön perusteella olevan sama / samaa sarjaa tuon bilteman valon kanssa, myös ulkomitat täsmää.

Sitten löytyy myös tällänen http://www.erikoistekniikka.fi/tuote/le ... 020110012/, tämän tiedoissa ei ole lumenia ilmoitettu, tai en ainakaan bongannut ja tästä valosta tämä topikki tais alkaaki, kts. 1.sivu.
Tämähän oli hienosti tutkittua faktaa :) Taidankin ostaa kaksi neliönmuotoista, niin saapahan paremmin aseteltua keulallekin.
NikkeL
3WD
Viestit: 100
Liittynyt: 03 Heinä 2012 11:32
Mönkijä:: Polaris Sportsman 400 HO 4X4
Paikkakunta: Klaukkala

Re: työvalot LED

Viesti Kirjoittaja NikkeL »

Toi kuvan liittimen kontakti puristetaan sitä varten tarkoitetulla pihdillä. Normaalissa eristämättömässä abikossa molemmat puristukset on läpileikkaukseltaan B: mallisia. Kun taas kuvan liittimeen tulee johdon ympärille silikonitiiviste, joka tulee taemman puristuksen alle. Oikeanlainen pihti tuolle liittimelle puristaa johtimen ympärille B mallisen puristuksen ja tiivisteen sileän osan päälle pyöreän. B mallinen puristus tiivisteen ympärille saa tiivisteen menemään muodottomaksi jolloin vesi saattaa päästä liittimeen sisälle.

Linkin kuvassa näkyy edullinen pihti ja oikeanlainen puristus.
http://www.ebay.ie/itm/Crimp-tool-AMP-S ... _500wt_922

Ebaystä löytyy kohtuulliseen hintaan puristuspihti (mitä kukin pitää kohtuullisena...) kun hakee AMP superseal liittimelle tarkoitettua pihtiä. Nuo bilteman liittimethän ovat AMP superseal liittimiä tai niiden kopioita. Ja huomatkaa, että tuo liitin on tarkoitettu 1,5mm johtimelle.

Mikäli tarvetta lisävalaistuksen liittimille, niin allekirjoittaneelta löytyy DEUTSCH DT sarjan 2 napaisia liittimiä (ja useampinapaisia saan tilattua), niiden kontakteja ja DEUTSCH:n omat HDT-48-00 puristuliitos pihdit. Voin näperrellä tarvittavan pituisia johdonpätkiä liittimien kera. Halukkaat voivat lähestyä yksityisviestillä tarkemmin. DT liittimiä on monissa työvaloissa valmiiksi jo valaisimen puolella.
Mole´s Works
JK47
2WD
Viestit: 37
Liittynyt: 28 Tammi 2012 15:25

Re: työvalot LED

Viesti Kirjoittaja JK47 »

JK47 kirjoitti:Laitoin eilen keulalle 2kpl puuilon 15w/24,90e työvaloja talven aurailuille.
Katsotaan miten kestävät. Mitä illalla kokeilin niin valo teho on ihan ok, aika hajottava keila vaikka ledien kohdalla ei rihlausta olekkaan. Mutta eihän sitä auraillessa tarvitse 10m pidemmälle nyt kauheesti tiiraillakkaan.

Varmaan taaksen voisi käydä yhden tollasen vielä ostamassa niin näkis peruuttaessakin hyvin.
Kävi myös mielessä että jos eteen haluis pidemmälle näkyvyyttä niin ostais jonkun 27-30w kapeella keilalla olevan keskelle... Mutta eipa toisaalta taida omissa ajoissa olla tarvetta...

Tänään keulalle rantautui vielä noiden 15w/ledien keskelle samaa sarjaa oleva 27w/led työvalo.
Hämärällä vähän tossa kokeilin ja hyvin tuntui näkyvän.
Nyt pystyi suuntaamaan noi laidoissa olevat 15w tuikut vähän sivuillu ja suht eteen valaisemaan. Ja toi 27w tuikku hoitaa ton keskisektorin ja vähän pystymmässä.

Vielä pitäis joku päivä askarrella taakse tollanen 15w työvalo ja ottaa sille ohjaus tosta poistetusta pakin piipin piuhasta niin syttyis aina peruuttaessa. Rinnalle ajattelin vielä laittaa kytkimen jolla saa pakotettua päälle jos sattuis tarve tulemaan että haluaa taaksekkin valoa suunnasta riippumatta.

Eikö hän noilla nää sitten talven aurailla...

Katsotaan miten halpis tuikut talven riennot kestää...
Vastaa Viestiin