työvalot LED

Keskustelua mönkijän sähkölaitteista:
Vinssit, valot, gps,,,
Avatar
ViiMax
Tracks
Viestit: 4448
Liittynyt: 13 Helmi 2011 13:10
Mönkijä:: Sp 500
Paikkakunta: Nurmijärvi & P-Karjala

Re: työvalot LED

Viesti Kirjoittaja ViiMax »

Roosalle kyssäri: Sulla oli yhessä kuvassa hondan nokalla ilmeisesti Atlokin ledivalosysteemi

Kuva

Kumpi malli sulla on noista, niitä on 35asteen malli ja 45/15 asteen malli, oisko kuvaa heittää kuinka valasee pimeessä ?

Itteä kiinnostaa kans tuo kovasti vaikka hintaahan noilla on PaLJoN :mrgreen:
Avatar
apo
6WD
Viestit: 404
Liittynyt: 09 Helmi 2010 14:06
Mönkijä:: YFM450 "Black pearl"
Paikkakunta: Hki/Pettuvesi.
Viesti:

Re: työvalot LED

Viesti Kirjoittaja apo »

Roosa999 kirjoitti:
apo kirjoitti:
Roosa999 kirjoitti:Nykyaikaisissa autoissa valot ohjataan releen kautta
Näin tapahtuu joissakin nykyautoissa vieläkin, mutta yhä enemmän siirrytään ja on siirrytty CAN-väyläohjaukseen ja virransyöttö lampuille tapahtuu hakkurivirtalähteen kautta, jolloin virran syöttämistä pystytään aika helposti muokkaamaan.
Näin varmaan on. Tämän topikin näkökulmasta tuo väyläohjaus hakkurin kautta vastaa relettä tässä keskustelussa.
Sori, ajattelin hieman laajemmin, kuin pelkästään rele / ei relettä näkökulmasta.
Ei ollut tarkoitus loukata eikä saivarrella, ajatus vaan oli se, ettei kukaan keksi lukemansa perusteella, että kaikkien nykyautojen valot on releohjattuja ja niiden sähköjärjestelmistä voi ryöstää virtaa mistä vaan, missä virta kulkee määrätyissä tilanteissa.
Pahoittelut ot:sta.

Mitä aiheeseen tulee, niin mun mielestä on parempi laittaa rele väliin, vaikkei sitä välttämättä tarvittaisiinkaan, niin kuin täällä on jo moneen kertaan todettu.
"Hyvin suunniteltu on aloitusta vajaa valmis"

Uudenmaan Mönkijät Ry
Avatar
jami85
Tracks
Viestit: 1041
Liittynyt: 14 Huhti 2011 17:21
Mönkijä:: polaris sportsman 570 EFI -14
Paikkakunta: Tornio

Re: työvalot LED

Viesti Kirjoittaja jami85 »

eikös se ole helpoimmus vetää siihen virtajohtoon sulake ja maajohto sen katkasijan kautta?? näin me ollaan tehty ja hienosti on kaikki pelannut. tuolla tavalla laitettiin joskus vajaa kymmenen vuotta sitte meän kaivuriin valot katolle ja samalla lailla pelaa vieläkin eikä ole ku yks sulakekaan kärähtäny ja hyvin pelaa myös mönkiässä tuollain..
Tuostako meinaat?? Kyllä siitä pääsee...OHHOH!!!! Viittikkö vettää vinssin tuohon puuhun???
Mika_M
6WD
Viestit: 697
Liittynyt: 26 Loka 2008 17:30
Paikkakunta: Kotka

Re: työvalot LED

Viesti Kirjoittaja Mika_M »

jami85 kirjoitti:eikös se ole helpoimmus vetää siihen virtajohtoon sulake ja maajohto sen katkasijan kautta??
Yhtälailla se toimii niinkin, mutta missä se helppous on? Joutuu vetämään maajohdon katkaisijalta asti, kun toisinpäin tekemällä maajohto voisi jäädä huomattavasti lyhyemmäksi, rungosta löytyisi maadoituspiste helposti lähempääkin. Myös poikkipintaa on silloin virtapiirissä enemmän, runko on jämäkämpää tekoa kuin johdot. ;) (merkityksetön ero näillä virroilla, mutta kuitenkin!)
Avatar
Viliko
R.I.P
Viestit: 1231
Liittynyt: 25 Tammi 2006 20:35
Mönkijä:: ArcticCat V2
Paikkakunta: Yläne

Re: työvalot LED

Viesti Kirjoittaja Viliko »

ViiMax kirjoitti:Roosalle kyssäri: Sulla oli yhessä kuvassa hondan nokalla ilmeisesti Atlokin ledivalosysteemi

http://www.atlok.fi/imagemagic.php?img= ... =214&page=

Kumpi malli sulla on noista, niitä on 35asteen malli ja 45/15 asteen malli, oisko kuvaa heittää kuinka valasee pimeessä ?

Itteä kiinnostaa kans tuo kovasti vaikka hintaahan noilla on PaLJoN :mrgreen:
Mulla on tuommonen 45/15 asteen kuviolla.... kuvan voin laittaa kun löydän sen jostain koneen kätköistä.... onhan toi vähän pieni....
Avatar
Roosa999
Ylläpitäjä
Ylläpitäjä
Viestit: 10879
Liittynyt: 09 Tammi 2005 21:42
Mönkijä:: Honda
Paikkakunta: Honda TRX Foreman 500 T3,Yamaha Breeze
Viesti:

Re: työvalot LED

Viesti Kirjoittaja Roosa999 »

apo kirjoitti:
Näin varmaan on. Tämän topikin näkökulmasta tuo väyläohjaus hakkurin kautta vastaa relettä tässä keskustelussa.
Sori, ajattelin hieman laajemmin, kuin pelkästään rele / ei relettä näkökulmasta.
Ei ollut tarkoitus loukata eikä saivarrella, ajatus vaan oli se, ettei kukaan keksi lukemansa perusteella, että kaikkien nykyautojen valot on releohjattuja ja niiden sähköjärjestelmistä voi ryöstää virtaa mistä vaan, missä virta kulkee määrätyissä tilanteissa.
Pahoittelut ot:sta.
keskustelua vaan, eikai tässä nyt kukaan voi pahoittaa mieltään. Ja itseasiassa hyvää sellaista. Pohdintaa ja perusteluita monelta suunnalta.

Ja eipä löydy kuvaa, mutta erinomaisesti pärjää. Kone on Askolassa, joten en nyt pääse katsomaan, mikä tuon valon kubio on, mutta epäilisin samaksi kuin Vilikon, eli matala ja leveä.
Ettepäin
Varoitus: Luvalliset ajot saattaa olla maksullisia ja aiheuttaa riippuvuutta !
Skype: Roosa999 ja oikea nimi: Heikki Hautala
https://www.pariuraa.fi/wordpress
Avatar
ViiMax
Tracks
Viestit: 4448
Liittynyt: 13 Helmi 2011 13:10
Mönkijä:: Sp 500
Paikkakunta: Nurmijärvi & P-Karjala

Re: työvalot LED

Viesti Kirjoittaja ViiMax »

Tuossa kuvaa omasta led työvalosta
Vision X 4", 7x3W ja 40asteen keila.



Kuva
Asennettu takaritsiin


Kuva
Päivällä


Kuva
Illalla, ei muuta/muita valoja kuvassa, aurauskeppien väli n.12metriä eli kantama riittää.



Yhteenvetona, ei halvin eikä kallein, mutta näkee kyllä riittämiin, periaatteessa riittää keulille 1kpl tommosia esim lumiaurakäyttöön lisävaloiksi orkkisten rinnalle.
releeioopakollinen
4WD
Viestit: 130
Liittynyt: 07 Marras 2011 01:28
Mönkijä:: can am 400

Re: työvalot LED

Viesti Kirjoittaja releeioopakollinen »

Aivan hyvin tuo menis varmaan aurakäytössäkin.Tämmöstä kuulin että joillain ei ole kuulemma kestäneet Bi-Ksenoneissa olevat relejohtosarjat eli se rele on vaan kestäny muutaman viikon.Ongelmaa on ollut sekä kelkoissa että mönkijöissä,enimmäkseen kelkoissa :!: Olisko jollain aavistusta miksi näin :?:
Avatar
Roosa999
Ylläpitäjä
Ylläpitäjä
Viestit: 10879
Liittynyt: 09 Tammi 2005 21:42
Mönkijä:: Honda
Paikkakunta: Honda TRX Foreman 500 T3,Yamaha Breeze
Viesti:

Re: työvalot LED

Viesti Kirjoittaja Roosa999 »

releeioopakollinen kirjoitti:Aivan hyvin tuo menis varmaan aurakäytössäkin.Tämmöstä kuulin että joillain ei ole kuulemma kestäneet Bi-Ksenoneissa olevat relejohtosarjat eli se rele on vaan kestäny muutaman viikon.Ongelmaa on ollut sekä kelkoissa että mönkijöissä,enimmäkseen kelkoissa :!: Olisko jollain aavistusta miksi näin :?:
Vähän on OT, but: onko kyse rele johdoissa vai solenoidi Bi-Xenon polttimossa?
Jos Polttimo on liikkuvalla kammiolla, jolla saadaan pitkä ja lyhyt valo aikaiseksi, niin se ei kestä juuri yhtään rynkytystä. Monta rikottu ja ei enää niitä ainakaan samalla mekaniikalla.

Oheisen mukainen ei ainakaan kestänyt
Kuva
Ettepäin
Varoitus: Luvalliset ajot saattaa olla maksullisia ja aiheuttaa riippuvuutta !
Skype: Roosa999 ja oikea nimi: Heikki Hautala
https://www.pariuraa.fi/wordpress
Avatar
ViiMax
Tracks
Viestit: 4448
Liittynyt: 13 Helmi 2011 13:10
Mönkijä:: Sp 500
Paikkakunta: Nurmijärvi & P-Karjala

Re: työvalot LED

Viesti Kirjoittaja ViiMax »

Pistäkääs muutkin kuvia led työvaloista pimeällä ja malli/tiedot esille niin saadaan vähän vertailupohjaa.

Monelle ei ole kokemusta led valoista eikä tietoa niiden valotehoista, saadaan hyvät jutustelut ja arvostelut aikaseksi :wink:
dexta
6WD
Viestit: 531
Liittynyt: 11 Helmi 2006 18:40
Paikkakunta: Etelä-Savo

Re: työvalot LED

Viesti Kirjoittaja dexta »

http://dexta.kuvat.fi/kuvat/xenon+vs+led/

Etäisyyksistä senverran et heijastintolppa on n.30 metrin päässä ja n300 kuvassa keskellä oleva pajupuska n50 metrin päässä

Ledvalona tuo:
http://www.vilkut.com/tuotteet.html?id=25/220

Xenonien tyyppi lukee kuvissa.

Led suunnattu samoin xenonin kans, oha nois eroo.
Avatar
ViiMax
Tracks
Viestit: 4448
Liittynyt: 13 Helmi 2011 13:10
Mönkijä:: Sp 500
Paikkakunta: Nurmijärvi & P-Karjala

Re: työvalot LED

Viesti Kirjoittaja ViiMax »

Oliko sulla dexta noi xenonit normi ajovaloumpioissa?

Eivät oikein ole verteilukelpoisia keskenään, siis pitkälle näyttävät valot vs. työvalo ?

Tai voihan kaikkea vertailla tietty keskenään, mutta led valoja saa jopa 6 asteen keilalla, näyttää ilman muuta pidemmälle mutta käytännöllisyys on sitten jo aivan eri asia.

Itse olen kans miettinyt 15 asteen keilalla olevia valoja orkkis ajovalojen korvikkeeksi, kun taas noi työvaloksi tarkoitetut ledit hajottaa valon eikä näytä pitkälle, mutta niinhän ne on suunniteltukin.
Dago
4WD
Viestit: 244
Liittynyt: 11 Loka 2008 13:16
Mönkijä:: RZR S TL -10
Paikkakunta: Espoo

Re: työvalot LED

Viesti Kirjoittaja Dago »

Postasin kyllä nää kuvat jo tuonne "lisävaloa keulille" mutta laitetaan nyt tännekkin jos joku ei sitä oo lukenu.

Tässä päävalot lyhyillä
Kuva

Tässä päävalot pitkillä
Kuva

Tässä lyhyet + 2x18w led
Kuva

Tässä lyhyet + 72w led bar
Kuva

Tässä lyhyet + 2x18w + 72w
Kuva

Laitetaan vielä vertailu kuva
Kuva
releeioopakollinen
4WD
Viestit: 130
Liittynyt: 07 Marras 2011 01:28
Mönkijä:: can am 400

Re: työvalot LED

Viesti Kirjoittaja releeioopakollinen »

Roosa999 kirjoitti:
releeioopakollinen kirjoitti:Aivan hyvin tuo menis varmaan aurakäytössäkin.Tämmöstä kuulin että joillain ei ole kuulemma kestäneet Bi-Ksenoneissa olevat relejohtosarjat eli se rele on vaan kestäny muutaman viikon.Ongelmaa on ollut sekä kelkoissa että mönkijöissä,enimmäkseen kelkoissa :!: Olisko jollain aavistusta miksi näin :?:
Vähän on OT, but: onko kyse rele johdoissa vai solenoidi Bi-Xenon polttimossa?
Jos Polttimo on liikkuvalla kammiolla, jolla saadaan pitkä ja lyhyt valo aikaiseksi, niin se ei kestä juuri yhtään rynkytystä. Monta rikottu ja ei enää niitä ainakaan samalla mekaniikalla.

Oheisen mukainen ei ainakaan kestänyt
Kuva
Siis rele johdoissa,se on kuulemma sanonut sopimuksen irti.Ei ole ollut sarjan laadulla väliä.Käynnistettäessä kyllä tulee aika piikki,liittyisikö se jotenkin siihen? Kummallista että rele aina simahtanut :!: Hehkujen kestävyydessä ei ole ollut suuria ongelmia.Kelkoissahan ainakin valot palavat jatkuvasti heti käynnistymisestä lähtien.
releeioopakollinen
4WD
Viestit: 130
Liittynyt: 07 Marras 2011 01:28
Mönkijä:: can am 400

Re: työvalot LED

Viesti Kirjoittaja releeioopakollinen »

Itellä on kelkassa kans Bi-Ksenonit magneetti venttiilillä mutta olen asentanut katkaisijan kautta.Ei mitään häikkää ole ollut vielä ainakaan.
Vastaa Viestiin