Akku

Keskustelua mönkijän sähkölaitteista:
Vinssit, valot, gps,,,
Käppyrä
4WD
Viestit: 199
Liittynyt: 27 Elo 2016 20:52
Mönkijä:: Arctic Cat 550
Paikkakunta: Sln

Re: Akku

Viesti Kirjoittaja Käppyrä »

Onko suosituksia pienestä ja pakkasellakin toimivasta jännitemittarista? Nestekidenäytöllisillä taitaa olla -10 alin lämpötila missä näytöstä saa tolkkua, mutta saisi mielestäni toimia kovemmallakin pakkasella. Mönkijä talvehtii ulkona, joten mahdolliset akun lataukset teen sisällä. Ei kehtais olla yhtenään yleismittarin kanssa mittailemassa jännitettä jos sen saisi hoidettua edullisella kiinteästi asennettavalla.

Tuollasia saa ainakin halvalla
http://www.e-ville.com/fi/3049-mittarit ... ttari.html
Karsta
4WD
Viestit: 188
Liittynyt: 02 Maalis 2016 20:49

Re: Akku

Viesti Kirjoittaja Karsta »

Taitaa olla kaikki tommoset nestekidenäytöllä. Tosin vaikka löytäisi LCD näytöllisen, toimisko sen paremmin pakkasessa? Tämmöstä kattelin joskus traktoriin, mut on jääny tilaamatta.
http://www.ebay.com/itm/Battery-Status- ... 1471555730
Ainakin luvataan -40 asti. Olis ledejäkin useempi, ni näyttää tarkemmin jännitteen, kuin joku ceteckin kolmen ledin näyttö. Vesitiivis tuskin on, mutta sikaflexiä tai valaa koko mittarin elektroniikkahartsiin.
Käppyrä
4WD
Viestit: 199
Liittynyt: 27 Elo 2016 20:52
Mönkijä:: Arctic Cat 550
Paikkakunta: Sln

Re: Akku

Viesti Kirjoittaja Käppyrä »

Vaikuttaa hyvältä. Kooltaan vaan isompi kuin tuo linkittämäni
Käppyrä
4WD
Viestit: 199
Liittynyt: 27 Elo 2016 20:52
Mönkijä:: Arctic Cat 550
Paikkakunta: Sln

Re: Akku

Viesti Kirjoittaja Käppyrä »

Katti seisonu pari viikkoa. Yritin eilen käynnistää ja aikani starttailtuani mittasin akun jännitteen. 11,35 V. Latasin sitten akkua huoneenlämmössä ja illalla oli jännite noussut 12,75 Volttiin. Otin yöksi laturin irti ja amulla uusi mittaus, 12,45 V. Ei taida olla ihan järjissään enää tuo akku..

Vaikuttanee tulpan antamaan kipinään tuo alhainen jännite.
Karsta
4WD
Viestit: 188
Liittynyt: 02 Maalis 2016 20:49

Re: Akku

Viesti Kirjoittaja Karsta »

Ennenku lähdet akkukaupoille ni mittaappa vielä sillä mittarilla, purkaako joku sitä akkua kun virrat on pois. Mittari "DC A" alueelle, johdot oikeisiin reikiin, toinen akunkenkä irti ja mittari akun navan ja akun kengän väliin.
Käppyrä
4WD
Viestit: 199
Liittynyt: 27 Elo 2016 20:52
Mönkijä:: Arctic Cat 550
Paikkakunta: Sln

Re: Akku

Viesti Kirjoittaja Käppyrä »

Kiitti vinkistä! En meinannu vielä akkua lähteä ostamaan. Lumitöissähän tuo luultavasti tyhjenee sen verran, että joutuu lataamaan kuitenkin täyteen aina käytön jälkeen.

Akku oli siis yön irti jolloin sitä latailin ja se 0,3 volttia siitä purkautui.
Käppyrä
4WD
Viestit: 199
Liittynyt: 27 Elo 2016 20:52
Mönkijä:: Arctic Cat 550
Paikkakunta: Sln

Re: Akku

Viesti Kirjoittaja Käppyrä »

Mittasin virran miinuspuolelta. Mittarin valitsin 20m asennossa ja lukema oli tuolla 8,23
Karsta
4WD
Viestit: 188
Liittynyt: 02 Maalis 2016 20:49

Re: Akku

Viesti Kirjoittaja Karsta »

No ei se sitten käytännössä purkaa akkua, jos 8,2mA kulkee virtaa. Jos akku on 18Ah ja yhdessä yössä laskee varaustaso täydestä -> 50%:iin, niin purkausvirran pitäisi olla noin tuhatkertainen, 1A eli 1000mA. Varmaan joudut akkukaupoille viimeistään kun pakkaset tulee.
Käppyrä
4WD
Viestit: 199
Liittynyt: 27 Elo 2016 20:52
Mönkijä:: Arctic Cat 550
Paikkakunta: Sln

Re: Akku

Viesti Kirjoittaja Käppyrä »

Eilen aamulla latauksen jälkeen 12,8 V. Starttasin muutaman kerran ja tuli ajeltua noin 6 km lenkki. Akku jäi sen jälkeen kiinni ja pakkasta noin 6 astetta. Tänään samalla kun mittasin virran tarkistin myös jännitteen. Oli 12,5 V
meura
6WD
Viestit: 294
Liittynyt: 03 Marras 2014 22:11
Mönkijä:: Rekku -08 500 Tl
Paikkakunta: Oulu

Re: Akku

Viesti Kirjoittaja meura »

Kannatta myös vaihtaa uusi 9v patteri siihen mittariin, jos meinaa jänniteitä ilmoitella ;)

Yleismittarin ominaisuus on että kun paristo hyytyy, se alkaa näyttämään liian isoja jännitteitä.

Täyden akun jännite on 12.72V http://www.autotarvike.fi/images/big/akku8vyK.gif

Mika
Tunsit minut aikaisemmin nicillä "MikaR"
dealer
6WD
Viestit: 703
Liittynyt: 16 Marras 2008 10:00
Mönkijä:: Can Am 400EFI -11

Re: Akku

Viesti Kirjoittaja dealer »

Käppyrä kirjoitti:Onko suosituksia pienestä ja pakkasellakin toimivasta jännitemittarista? Nestekidenäytöllisillä taitaa olla -10 alin lämpötila missä näytöstä saa tolkkua, mutta saisi mielestäni toimia kovemmallakin pakkasella. Mönkijä talvehtii ulkona, joten mahdolliset akun lataukset teen sisällä. Ei kehtais olla yhtenään yleismittarin kanssa mittailemassa jännitettä jos sen saisi hoidettua edullisella kiinteästi asennettavalla.

Tuollasia saa ainakin halvalla
http://www.e-ville.com/fi/3049-mittarit ... ttari.html
Jos sinulla on kuitenkin olemassa mahdollisuus ladata akkua mönkijässä paikallaan hanki ylläpitolaturi ja käytä sitä.
Käppyrä
4WD
Viestit: 199
Liittynyt: 27 Elo 2016 20:52
Mönkijä:: Arctic Cat 550
Paikkakunta: Sln

Re: Akku

Viesti Kirjoittaja Käppyrä »

Miten tuo akun lataus toimii pakkasessa? Arvelin, että jos ei akku ole enää täydessä terässä, niin toimii lämpimänä paremmin ja ainakin saa koneen käyntiin.
Karsta
4WD
Viestit: 188
Liittynyt: 02 Maalis 2016 20:49

Re: Akku

Viesti Kirjoittaja Karsta »

Juuri näin. Mitä kovempi pakkanen, sitä heikommin akku varautuu. Älylaturinkaan äly ei riitä tähän, koska vastaan tulee akun fysikaaliset rajat ja älylaturi näyttää että akku on täysi. Entisajan automiehet, joilla ei ollut lämmintä tallia, irrotti talvella akut kuorma-autoista ja vei tupaan yöksi. Aamulla akut kiinni ja startista käymään. Akun irrallaan ollessa pitkäaikaissäilytys sitten tilassa joka on vaan pari astetta plussan puolella. Itsepurkautuminen on silloin pienintä.
dealer
6WD
Viestit: 703
Liittynyt: 16 Marras 2008 10:00
Mönkijä:: Can Am 400EFI -11

Re: Akku

Viesti Kirjoittaja dealer »

Ongelmitta toimii lataus pakkasessa.
Omaan mönkijään jota säilytin ladossa laitoin Ctekin mukana tulleen liitoskaapelin kiinteästi ja tökkäsin siitä tarvittaessa latausta akulle, käytännössä aina pidempien auraustalkoiden jälkeen.
Koskaan ei ole tarvinnut akkua mönkijästä irrottaa näinä vuosina, paitsi sen yhden kerran kun päätin vaihtaa alkuperäisen akun uuteen.
En ole pitänyt olennaisena tietää akun jännitettä tms, riittää kun mönkijä lähtee kevyesti startista käyntiin aina tarvittaessa :wink:

Ctek Polar minulla laturina.
Avatar
Pappi
Moderaattori
Viestit: 2311
Liittynyt: 14 Maalis 2009 09:39
Mönkijä:: Outlander max 650 T3 -15
Paikkakunta: Pohjois-savo

Re: Akku

Viesti Kirjoittaja Pappi »

Vankka suositus Ctek Polarille. Ei ole vielä negatiivista sanottavaa tästä laturista.
Vastaa Viestiin