Akku
Re: Akku
Onko suosituksia pienestä ja pakkasellakin toimivasta jännitemittarista? Nestekidenäytöllisillä taitaa olla -10 alin lämpötila missä näytöstä saa tolkkua, mutta saisi mielestäni toimia kovemmallakin pakkasella. Mönkijä talvehtii ulkona, joten mahdolliset akun lataukset teen sisällä. Ei kehtais olla yhtenään yleismittarin kanssa mittailemassa jännitettä jos sen saisi hoidettua edullisella kiinteästi asennettavalla.
Tuollasia saa ainakin halvalla
http://www.e-ville.com/fi/3049-mittarit ... ttari.html
Tuollasia saa ainakin halvalla
http://www.e-ville.com/fi/3049-mittarit ... ttari.html
Re: Akku
Taitaa olla kaikki tommoset nestekidenäytöllä. Tosin vaikka löytäisi LCD näytöllisen, toimisko sen paremmin pakkasessa? Tämmöstä kattelin joskus traktoriin, mut on jääny tilaamatta.
http://www.ebay.com/itm/Battery-Status- ... 1471555730
Ainakin luvataan -40 asti. Olis ledejäkin useempi, ni näyttää tarkemmin jännitteen, kuin joku ceteckin kolmen ledin näyttö. Vesitiivis tuskin on, mutta sikaflexiä tai valaa koko mittarin elektroniikkahartsiin.
http://www.ebay.com/itm/Battery-Status- ... 1471555730
Ainakin luvataan -40 asti. Olis ledejäkin useempi, ni näyttää tarkemmin jännitteen, kuin joku ceteckin kolmen ledin näyttö. Vesitiivis tuskin on, mutta sikaflexiä tai valaa koko mittarin elektroniikkahartsiin.
Re: Akku
Katti seisonu pari viikkoa. Yritin eilen käynnistää ja aikani starttailtuani mittasin akun jännitteen. 11,35 V. Latasin sitten akkua huoneenlämmössä ja illalla oli jännite noussut 12,75 Volttiin. Otin yöksi laturin irti ja amulla uusi mittaus, 12,45 V. Ei taida olla ihan järjissään enää tuo akku..
Vaikuttanee tulpan antamaan kipinään tuo alhainen jännite.
Vaikuttanee tulpan antamaan kipinään tuo alhainen jännite.
Re: Akku
Kiitti vinkistä! En meinannu vielä akkua lähteä ostamaan. Lumitöissähän tuo luultavasti tyhjenee sen verran, että joutuu lataamaan kuitenkin täyteen aina käytön jälkeen.
Akku oli siis yön irti jolloin sitä latailin ja se 0,3 volttia siitä purkautui.
Akku oli siis yön irti jolloin sitä latailin ja se 0,3 volttia siitä purkautui.
Re: Akku
No ei se sitten käytännössä purkaa akkua, jos 8,2mA kulkee virtaa. Jos akku on 18Ah ja yhdessä yössä laskee varaustaso täydestä -> 50%:iin, niin purkausvirran pitäisi olla noin tuhatkertainen, 1A eli 1000mA. Varmaan joudut akkukaupoille viimeistään kun pakkaset tulee.
Re: Akku
Eilen aamulla latauksen jälkeen 12,8 V. Starttasin muutaman kerran ja tuli ajeltua noin 6 km lenkki. Akku jäi sen jälkeen kiinni ja pakkasta noin 6 astetta. Tänään samalla kun mittasin virran tarkistin myös jännitteen. Oli 12,5 V
Re: Akku
Kannatta myös vaihtaa uusi 9v patteri siihen mittariin, jos meinaa jänniteitä ilmoitella
Yleismittarin ominaisuus on että kun paristo hyytyy, se alkaa näyttämään liian isoja jännitteitä.
Täyden akun jännite on 12.72V http://www.autotarvike.fi/images/big/akku8vyK.gif
Mika

Yleismittarin ominaisuus on että kun paristo hyytyy, se alkaa näyttämään liian isoja jännitteitä.
Täyden akun jännite on 12.72V http://www.autotarvike.fi/images/big/akku8vyK.gif
Mika
Tunsit minut aikaisemmin nicillä "MikaR"
Re: Akku
Jos sinulla on kuitenkin olemassa mahdollisuus ladata akkua mönkijässä paikallaan hanki ylläpitolaturi ja käytä sitä.Käppyrä kirjoitti:Onko suosituksia pienestä ja pakkasellakin toimivasta jännitemittarista? Nestekidenäytöllisillä taitaa olla -10 alin lämpötila missä näytöstä saa tolkkua, mutta saisi mielestäni toimia kovemmallakin pakkasella. Mönkijä talvehtii ulkona, joten mahdolliset akun lataukset teen sisällä. Ei kehtais olla yhtenään yleismittarin kanssa mittailemassa jännitettä jos sen saisi hoidettua edullisella kiinteästi asennettavalla.
Tuollasia saa ainakin halvalla
http://www.e-ville.com/fi/3049-mittarit ... ttari.html
Re: Akku
Juuri näin. Mitä kovempi pakkanen, sitä heikommin akku varautuu. Älylaturinkaan äly ei riitä tähän, koska vastaan tulee akun fysikaaliset rajat ja älylaturi näyttää että akku on täysi. Entisajan automiehet, joilla ei ollut lämmintä tallia, irrotti talvella akut kuorma-autoista ja vei tupaan yöksi. Aamulla akut kiinni ja startista käymään. Akun irrallaan ollessa pitkäaikaissäilytys sitten tilassa joka on vaan pari astetta plussan puolella. Itsepurkautuminen on silloin pienintä.
Re: Akku
Ongelmitta toimii lataus pakkasessa.
Omaan mönkijään jota säilytin ladossa laitoin Ctekin mukana tulleen liitoskaapelin kiinteästi ja tökkäsin siitä tarvittaessa latausta akulle, käytännössä aina pidempien auraustalkoiden jälkeen.
Koskaan ei ole tarvinnut akkua mönkijästä irrottaa näinä vuosina, paitsi sen yhden kerran kun päätin vaihtaa alkuperäisen akun uuteen.
En ole pitänyt olennaisena tietää akun jännitettä tms, riittää kun mönkijä lähtee kevyesti startista käyntiin aina tarvittaessa
Ctek Polar minulla laturina.
Omaan mönkijään jota säilytin ladossa laitoin Ctekin mukana tulleen liitoskaapelin kiinteästi ja tökkäsin siitä tarvittaessa latausta akulle, käytännössä aina pidempien auraustalkoiden jälkeen.
Koskaan ei ole tarvinnut akkua mönkijästä irrottaa näinä vuosina, paitsi sen yhden kerran kun päätin vaihtaa alkuperäisen akun uuteen.
En ole pitänyt olennaisena tietää akun jännitettä tms, riittää kun mönkijä lähtee kevyesti startista käyntiin aina tarvittaessa

Ctek Polar minulla laturina.