moottorin lämmitin

Keskustelua mönkijän sähkölaitteista:
Vinssit, valot, gps,,,
Avatar
erik.loka
6WD
Viestit: 299
Liittynyt: 03 Maalis 2006 20:37
Mönkijä:: ex BRP 1000XT ja ex DS
Paikkakunta: Kuggisby/Hollola

Viesti Kirjoittaja erik.loka »

Eilen tuli laitettua Calix:in letkulämmitin nyt vaan ootellaan pakkasia.

Motonetistä:
45-4976 CalixMini-johtosarja 44.50€
45-6485 Calix-vaihtovastus 59.90€

Calixin numero: RE 485

Vastuksen letkulähdöt on 19mm.
Ihminen on kuin leipäpussi, sulkijasta näkee koska vanhenee.
kadet89
6WD
Viestit: 505
Liittynyt: 15 Kesä 2007 23:23

Viesti Kirjoittaja kadet89 »

Tämäkin tulee taas kohta ajankohtaiseksin, joten ajattelin sitä uppailla...

Ja myös asentaa tuommoisen Dilleen...
Avatar
HänMies
Noppeli
Viestit: 24
Liittynyt: 30 Marras 2007 12:21
Mönkijä:: Dinli 450cc
Paikkakunta: Hamina

Viesti Kirjoittaja HänMies »

kadet89 kirjoitti:Tämäkin tulee taas kohta ajankohtaiseksin, joten ajattelin sitä uppailla...

Ja myös asentaa tuommoisen Dilleen...
45-4976 CalixMini-johtosarja 44.50€
45-6485 Calix-vaihtovastus 59.90€

Noitako meinasit ? Mihin letkuun meinasit tyrkätä ?
Itellä vasta mietintä tasolla tuo lämppäri Dinliin.

Yleisesti että, onko näissä väliä jos letku on vaakatasossa ? Meinasin vaan että lähteekö vedet kiertämään....
Avatar
porsas
3WD
Viestit: 111
Liittynyt: 06 Huhti 2008 00:05

Viesti Kirjoittaja porsas »

laittakaas kuvia valmiista asennuksesta, tarttis varmaan itekkin harkita jos sais sovellettua sellasen vedenkeittimen SMC:hen. kun ei oo sitä lämmintä tallia (ainakaan vielä)
Avatar
Hartsa24
4WD
Viestit: 135
Liittynyt: 29 Maalis 2010 06:40
Mönkijä:: Hyosung 450 TE
Paikkakunta: Vaasa

Re: moottorin lämmitin

Viesti Kirjoittaja Hartsa24 »

Nostetaan vähän aihetta, miettinyt kans tota letkulämmittimen asennusta mutta muutama kysymys. Ainut paikka johon sen saan niin on syylärin alaletkun ja pumpun väliin, joten täytyy kierrättää se syyläristä tuleva letku alemmaksi kuin se pumpun liitin jotta lähtee kiertää vai kuinka? Sitten kuis paljon termostaatti ahdistaa sitä kiertoa?
samsan
4WD
Viestit: 208
Liittynyt: 05 Huhti 2010 12:17
Mönkijä:: TGB Avenger 400
Paikkakunta: Tampere

Re: moottorin lämmitin

Viesti Kirjoittaja samsan »

Juuri asensin ite tgb avengeriin Defan lämmittimen. Ohjeissa oli että ehdottomasti pystyyn pitää asentaa. Asensin sen pumpun ja koneen väliin. Olin kattovinani että termostaatti ois vähä erikoisesti vasta koneen jälkeen... Ja hyvin on toiminu näillä melkein nolla keleillä.
Kaiken minkä huollamme, sen myös korjaamme
Avatar
jesi
Tracks
Viestit: 2029
Liittynyt: 09 Heinä 2010 20:04
Mönkijä:: Pari Dinliä ollut :(
Paikkakunta: Tampere

Re:

Viesti Kirjoittaja jesi »

erik.loka kirjoitti: Calixin numero: RE 485
Tuossa ei maha olla termostaattia?

Mullei ole faktaa, mut kuvittelisin että termarillinen ois must?


Sen johdosta tuota täällä yleisesti käytettyä defaa termostaatilla oon miettiny dinliin, tosiaa letku koneessa on 19mm ja lämppäri 26mm...

Näillä paloilla sais letkukoon vaihdettua:
Kuva

Tuon keskimmäisen palikan kanssa käy auttamatta liian pitkäks, joten jäis jäljelle sahailla noita letkukaroja jenka-osuudesta poikki ja juottaa yhteen
Lämppärin pituus karan päästä karan päähän noin 110mm, letkun pituus on noin 180mm, miinus karat koneessa ja syylärissä.
Eli ei oo menossa karojakaan sahailemalla.

Ainut vaihtoehto olis panna mutkaletkua vaakatasoon, että sais tehtyä lisää pituutta, sittenkin pitäis lämmitin saada mekaanisesti tuettua runkoon kiinni ettei notku letkujen varassa.


Pitää vielä nuuskia että onko termarillisia lämppäreitä pienemmälle letkulle, defalta sanottiin että heillä eijoo.
/ Jere Siirilä
/ Myyty: 2x Dinli DL-904
Avatar
erik.loka
6WD
Viestit: 299
Liittynyt: 03 Maalis 2006 20:37
Mönkijä:: ex BRP 1000XT ja ex DS
Paikkakunta: Kuggisby/Hollola

Re: moottorin lämmitin

Viesti Kirjoittaja erik.loka »

Juu eipä ollu termaria, mutta en nähyt sille mitään tarvetta... Ajastimella kun laittoi 15-30min niin oli mööttöri todella lämmin.
Semmoinen kannattaa ottaa huomioon kun laittaa letkulämmittimen, että vesi pääsee kiertämään moottorissa siis ettei mootorin termostaatti estä sitä, koska semmoisessa tapauksessa alkaa vesikiehumaan lämmittimessä todella pian... outlanderissa oli ko. "ongelma" ja sitä syystä hankin siihen säteilylämmittimen kun en viitsinyt porata termareihin reikiä.

,
Ihminen on kuin leipäpussi, sulkijasta näkee koska vanhenee.
Avatar
jesi
Tracks
Viestit: 2029
Liittynyt: 09 Heinä 2010 20:04
Mönkijä:: Pari Dinliä ollut :(
Paikkakunta: Tampere

Re: moottorin lämmitin

Viesti Kirjoittaja jesi »

Hmm.

Mites tuo termarin porailu vaikuttaa sitte normaalikäyttöön?

Ja säteilylämmittimellä tarkoitat letkuun pantavaa vai lohkoon?
/ Jere Siirilä
/ Myyty: 2x Dinli DL-904
Avatar
erik.loka
6WD
Viestit: 299
Liittynyt: 03 Maalis 2006 20:37
Mönkijä:: ex BRP 1000XT ja ex DS
Paikkakunta: Kuggisby/Hollola

Re: moottorin lämmitin

Viesti Kirjoittaja erik.loka »

jesi kirjoitti:Hmm.

Mites tuo termarin porailu vaikuttaa sitte normaalikäyttöön?

Ja säteilylämmittimellä tarkoitat letkuun pantavaa vai lohkoon?
Joo se säteilymämmitin on "canan" oma joka tulee lohkon kylkeen. En oo tarkemmin miettiny tota termarin reijitystä, mutta en usko et esim. 2mm reikä normi ajossa näkyy, siis eihän silloin mitään tarvitse porailla jos vesi alkaa kiertämään, DS:ssässä ilmeisesti oli jokureikä tms. kun letkulämppäri toimi, mutta outissa kuumeni letku vain 10cm matkalla ja vastus piti kaameaa porinaa.
Ihminen on kuin leipäpussi, sulkijasta näkee koska vanhenee.
Avatar
jesi
Tracks
Viestit: 2029
Liittynyt: 09 Heinä 2010 20:04
Mönkijä:: Pari Dinliä ollut :(
Paikkakunta: Tampere

Re: moottorin lämmitin

Viesti Kirjoittaja jesi »

Tarvii käyrä motorpowerissa pällistelemässä huomenissa termaria...
/ Jere Siirilä
/ Myyty: 2x Dinli DL-904
Avatar
FinnMack
Tracks
Viestit: 1397
Liittynyt: 12 Heinä 2009 21:55
Mönkijä:: Möläriksen Ponkija
Paikkakunta: Roimalandia

Re: moottorin lämmitin

Viesti Kirjoittaja FinnMack »

Ihan uteliaisuuttani vain....

Miksi laitetaan mönkijään moottorinlämmitin?
Viime talven Polle 800:nen lähti aina käyntiin kun sitä tarvitsin esim. aurailuun.
En tietenkään käynnistelly konetta tulipalopakkasilla koska täälläpäin kykitään silloin takan edessä....

En nyt tällä vinoile siitä etteikö lämmittimen laittajien laitteet lähtisi käyntiin myös pakkasella
mutta mikä sen hyöty on???
Ei taidolla eikä tyylillä vaan puhtaasti tuurilla, jos ei voimalla niin väkisin!
Väinämöinen lauloi suohon,tulin mönkijällä pois!
Polaris Sportsman XP 1000 EPS T3b 2018 L E
Vahva-Jussi 400 4WD x 4WS Big Wheels
Avatar
jesi
Tracks
Viestit: 2029
Liittynyt: 09 Heinä 2010 20:04
Mönkijä:: Pari Dinliä ollut :(
Paikkakunta: Tampere

Re: moottorin lämmitin

Viesti Kirjoittaja jesi »

Vähän sama asia, että miksi emäntää lämmitellään ennenku ruvetaan asiaan?, vaikka toimenpide onnistuu ilman isompiakin lämmittelyjä..
Tykkää molemmat vähemmän pahaa.


Mä en autoa edes koita käynnistää ilman eeberillä lämmitystä, muutakuin hätätapauksissa.
Ja kyse ei ole siitä etteikö se lähtisi käyntiin ilman lämmitystä, vaan terveestä maalaisjärjestä.


Allekirjoittaneen suunnitelmissa olis talvisin kulkea töihin, auraa ajamaan.
Joten säävaraus mönkkärin käynnistämisen suhteen ei tule kyseeseen.
/ Jere Siirilä
/ Myyty: 2x Dinli DL-904
Avatar
erik.loka
6WD
Viestit: 299
Liittynyt: 03 Maalis 2006 20:37
Mönkijä:: ex BRP 1000XT ja ex DS
Paikkakunta: Kuggisby/Hollola

Re: moottorin lämmitin

Viesti Kirjoittaja erik.loka »

Jep samoilla linjoilla Jesin kanssa. Entisessä kämpässä kun ei ollu lämmintä tallia niin en viittiny aamulla lyödä konetta tulille ilman lämmitystä kun töihin piti raahautua, sama koskee kyllä autoakin. Nykyään kun on tuo lämpöinen talli niin tuo lämppäri on tarpeeton.
Ihminen on kuin leipäpussi, sulkijasta näkee koska vanhenee.
Avatar
jesi
Tracks
Viestit: 2029
Liittynyt: 09 Heinä 2010 20:04
Mönkijä:: Pari Dinliä ollut :(
Paikkakunta: Tampere

Re: moottorin lämmitin

Viesti Kirjoittaja jesi »

Kävin pällistelemässä termaria, olihan siinä karkeesti 4mm reikä.
Ja mahdollisuuksia porata isompaakin tai toista kaveriks.
/ Jere Siirilä
/ Myyty: 2x Dinli DL-904
Vastaa Viestiin