jesi kirjoitti:Vähän sama asia, että miksi emäntää lämmitellään ennenku ruvetaan asiaan?, vaikka toimenpide onnistuu ilman isompiakin lämmittelyjä..
Tykkää molemmat vähemmän pahaa.
Mä en autoa edes koita käynnistää ilman eeberillä lämmitystä, muutakuin hätätapauksissa.
Ja kyse ei ole siitä etteikö se lähtisi käyntiin ilman lämmitystä, vaan terveestä maalaisjärjestä.
Allekirjoittaneen suunnitelmissa olis talvisin kulkea töihin, auraa ajamaan.
Joten säävaraus mönkkärin käynnistämisen suhteen ei tule kyseeseen.
Vastapuolella katua on Polaris-mönkijä jonka vuosimalli on 2000,laitettu tulille talvisin tarvittaessa,sanoisinko että kerran viikossa Eetu sillä työntelee
lumia pihalla.
Koneessa ei ole ollut minkäänlaista lämmitintä saati edes peitettä.
Ei kalinoita koneessa,huollettu säännöllisesti,en tiedä sitten kuinka paljon lämmitin jatkaisi Eetun Pollen ikää mutta hyvin on pärjänny
ilmankin!
Ei taidolla eikä tyylillä vaan puhtaasti tuurilla, jos ei voimalla niin väkisin!
Väinämöinen lauloi suohon,tulin mönkijällä pois!
Polaris Sportsman XP 1000 EPS T3b 2018 L E
Vahva-Jussi 400 4WD x 4WS Big Wheels
Mulla alkaa auton lämmitys jo nollakelin maisemasta, osittain mukavuussyistä mutta muutenni.
Mää käyn keskimäärin 6-7krt viikossa töissä, joten en sen varaan ala laskemaan jos merkkikone kerran viikossa on jaksanut herätä horroksesta hyvin
Enivei, makuasioita, sama ku että paneeko ruokaansa suolaa ja jos panee, nii kui paljo.
eli onko kukaan laittanu arkkariin tuollaista autoon tarkoitettua lämppäriä?? mitä tarvii otttaa huomioon?
mallit ja saatavuus jos sais tänne ois hyvä..ac 650 h1 trv 2008 on laite
t. jani
Mulla mahtaa jäädä ainakin nestelämmitin laittamassa, suoraa lämppäriä ei 19mm letkulle ole olemassa.
Vaihtoehdoiksi jää tasan kytöstellä jotkut letkuadapterit.
Sit liimattavia säteilylämmittimiä sais helposti ja halvalla, mut ei mitään hyväksyntöjä suomen suuntaan.
Jäljelle jää defan tasapohjanen säteilylämmitin, sille asennuspaikkoja pakoputken puolelle kannen alapuolelle tai sumpun pohjaan.
Ja nää pitäs jollai raudalla panna kiinni, niin sumpun pohjaan sais helposti ku vääntelis raudan joka pohjapanssarista vänkää lämppäriä kattilan pohjaan.
ainakin paikalliset atv virmat on käyny ostamassa defan sarjaa mönkijöihin..mallia skeida faabia..kävin tänään vähän kyselemässä..vielä pitää asentajalta kysyä jotta millanen rojetki sen laittaminen on..
onko kyseisessä lämppärissä jokin termostaatti
tarttis varmaan kawaankin laittaa lämppäri
Eli itse itseäni lainaten...
erik.loka kirjoitti:Juu eipä ollu termaria, mutta en nähyt sille mitään tarvetta... Ajastimella kun laittoi 15-30min niin oli mööttöri todella lämmin.
Semmoinen kannattaa ottaa huomioon kun laittaa letkulämmittimen, että vesi pääsee kiertämään moottorissa siis ettei mootorin termostaatti estä sitä, koska semmoisessa tapauksessa alkaa vesikiehumaan lämmittimessä todella pian... outlanderissa oli ko. "ongelma" ja sitä syystä hankin siihen säteilylämmittimen kun en viitsinyt porata termareihin reikiä.,
Ihminen on kuin leipäpussi, sulkijasta näkee koska vanhenee.
Mites noihin kiinalaisiin, esim shinerayhyn joku lämmitin? Ei jotenki kehtaa näillä pakkasilla -15 - -25 repiä kylmänä käyntiin.. Varsinki ku laite seisoo yleensä koko viikon. Tuollasta 230 kuution moottoria tuskin tarttee kauaa lämmitellä millään lämmittimellä.
toi calixi on kyllä edukas..varmaan riittää tehot siinä tuohon laitteeseen... vielä asennan bentonin akkulaturin töpselin että saa aina latinkiin myös niin uskosin että tärähtää käyntiin helpommin
jesi kirjoitti:Mulla mahtaa jäädä ainakin nestelämmitin laittamassa, suoraa lämppäriä ei 19mm letkulle ole olemassa.
Vaihtoehdoiksi jää tasan kytöstellä jotkut letkuadapterit.
Sit liimattavia säteilylämmittimiä sais helposti ja halvalla, mut ei mitään hyväksyntöjä suomen suuntaan.
Jäljelle jää defan tasapohjanen säteilylämmitin, sille asennuspaikkoja pakoputken puolelle kannen alapuolelle tai sumpun pohjaan.
Ja nää pitäs jollai raudalla panna kiinni, niin sumpun pohjaan sais helposti ku vääntelis raudan joka pohjapanssarista vänkää lämppäriä kattilan pohjaan.
Kulma mallin 18-19mm on Calixilla GRE485 550w
Eipäs hättäillä,niinkuin köyhät!
...ensin juomme rahat, ja sitten kävelemme kotiin!
jesi kirjoitti:Mulla mahtaa jäädä ainakin nestelämmitin laittamassa, suoraa lämppäriä ei 19mm letkulle ole olemassa.
Vaihtoehdoiksi jää tasan kytöstellä jotkut letkuadapterit.
Sit liimattavia säteilylämmittimiä sais helposti ja halvalla, mut ei mitään hyväksyntöjä suomen suuntaan.
Jäljelle jää defan tasapohjanen säteilylämmitin, sille asennuspaikkoja pakoputken puolelle kannen alapuolelle tai sumpun pohjaan.
Ja nää pitäs jollai raudalla panna kiinni, niin sumpun pohjaan sais helposti ku vääntelis raudan joka pohjapanssarista vänkää lämppäriä kattilan pohjaan.
Oletkos varma jottei löydy sopivaa ?
Juuri ostin tuon tonnisen vectorin(kelkka) ja siihen tuli otettua letkulämmitin tiskiltä mukaan tuo on vaan letkun väliin tuleva vastus putkessa ja väittäisin että juuri 19mm olis tuo lähtö ja tulo eli yks letku poikki ja lämmitin välii !
En varmaks nyt muista tuota halkasiaa mut 19mm jäi mielee jostai ja näyttiki ihan että saattas olla semmonen ! Tarkistan kun käyn hallilla !!
Settejä oli kahta mallia toinen 99e ja toinen 135e en tiiä kumman sain ja mitä eroa on kun kauppaan mukaan tingin jammun kelkka tiskiltä kumminkin löyty sarja merkki oli muistaakseni calix ja sisältää kaikki johdot ja liitäntätarvikkeet lämmittimeltä pistorasiaan (mini pistokkeella)
Voin tarkistaa setin numeron ja mitat jos jotakuta kiinnostaa ?
Meinaan oon kalixit ja defat soitellu ja tuohon mittaan eivät ole osanneet tarjota suoranletkun lämppäriä.
Ja mutkalämppäriä suoraan letkuun, eivät alkaneet suosittamaan, toimii tai ei ja omalla vastuulla.
Miksi laitetaan mönkijään moottorinlämmitin?
Viime talven Polle 800:nen lähti aina käyntiin kun sitä tarvitsin esim. aurailuun.
En tietenkään käynnistelly konetta tulipalopakkasilla koska täälläpäin kykitään silloin takan edessä....
En nyt tällä vinoile siitä etteikö lämmittimen laittajien laitteet lähtisi käyntiin myös pakkasella
mutta mikä sen hyöty on???
Ei varmaan useassa tapauksessa ole siitä kyse että lähteekö käyntiin pakkasilla vaan esim.moottori kuluminen lämpimänä käyntiin lyötäessä on huomattavasti pienempää kun kylmänä.
Auton sisätila lämppäri on kätevä moottorin notkistamiseen. Jostain kulmasta laittaa puhaltamaan moottoriin päin tunniksi tai pariksi. On käytetty joskus autossakin samaa konstia.