GPS hankintaa
Re: GPS hankintaa
En kyllä ole kisaillut, mutta käytössä Garmin Koloraato ja mönkijässä tankoteline. Hyvin on toiminut sateessa ja pakkasella.
- juniorijussi
- Tracks
- Mönkijä:: Honda Foreman 500 Fe 2012
- Viesti:
pelsu100 kirjoitti:Mikäs malli on nyt sitte se joka useimmilta löytyy?
Vanha malli jolla pärjää ja uusi malli mikä markkinoilla tai just tulossa?
Helpottais paljon tuon laitteen hankintaa kun ei itse tarvitse "keksiä" sitä oikeeta. Ja siis näistä Garmineistahan oli nyt kyse.
Vinkkiä kiitos.
Itsellänikään ei gps laitetta ole tom tomia lukuun ottamatta.Taitaa nykytrendi olla tuo garmin zumo 550 tai 500.
Markkinoille on tullut myös Garmin Nuvi 550 joka pitäisi soveltua jokapaikkaan.Sitä itsekin harkitsen.Mutta kokemuksia en ole kuullut vielä keltään.Hinta on edullinen kun vertaa esim zumoon.Alkuaikoina porukka pärjäsi Garmin Quest 1 tai Quest II samoin myös Garmin 60csx tai mikä nyt olikaan niin pelitti hyvin.Syy miksi monet ovat noi vanhat hylänneet ovat tallennuskapasiteetin puute ja pieni hankala näyttö mönkijällä ajaessa.Samoin monissa oli ongelmia että kesti turhan kauan että gps laite pysyi vauhdissa mukana.Näyttötietoja vähentämällä kait nopeutui jonkun verran. jne.Eikös jotkut käyttänyt myös 276 plotteria jne...
Eiks oo hyvin heitetty tämmöiseltä jolla gps laitetta ei ole

Garminin sivuilta tietoja lisää ja esim. marinean verkkokauppa myy,erätukku,kivenalla jne..
Itsekin haluaisi vertailu kokemuksia tuosta Nuvi 550 ja Zumo 550 välisestä erosta käytettävyydessä.Hintaeroa on mites softat jne..Mapsourcea ei ainakaan gps laitteen mukana tule

Linhai CUV 800 4x4 Perkins Diesel 2016
Honda Foreman 500 2012
Honda Foreman 500 2012
- Roosa999
- Ylläpitäjä
- Mönkijä:: Honda
- Viesti:
Map Source on ihan vapaa softa, joka tulee usein laitteiden ja karttojen mukana. saa -> www.garmin.com sivustolta.
267/278 on plotteri, joka on näistä vempeleistä monipuolisin, mutta on Sirf II-luokan laite, joten hieman epäherkkä.
Nuvi ja Zumo ovat Sirf III luokan laitteita ja pystyvät paikantamaan heikommassa kentässä = Metsässä / katveessa. Osaa myös heijasteiden kautta paikantaa.
Sirf on ns. piirisarja, joka vastaanottaa siis GPS-satellittien signaalia. Mitä herkempi, sen huonommissa olosuhteissa paikantaa...noin yleistäen.
Itse olen ollut Zumo 500/550 sarjaan tyytyväinen. Nopea karttapäivitys ja muutenkin monipuolinen. Miinuksen rajoitettu näytön räätälöitävyys. Poistuva malli, joten ostajan marrkinat varastomalleille.
620 on tulossa ...ehkä huhtikuussa 2009. Hieno ja isonäyttöinen laite, mutta ominaisuudet vielä pimennossa, sillä nähty vasta proto.
Nuvi sarjasta säänkestävät aika lähellä Zumoa, mutta koordinaatistossa ollut puutteita...päivityksellä kuntoon.
Summasummarum. -> Zumo 550 kaupasta matkaan. Mukana kaikki tilpehöörit ja 2009 NT-eurokartta. Paketissa saattaa olla 2008 mallin kartta, mutta ilmainen päivitys.
267/278 on plotteri, joka on näistä vempeleistä monipuolisin, mutta on Sirf II-luokan laite, joten hieman epäherkkä.
Nuvi ja Zumo ovat Sirf III luokan laitteita ja pystyvät paikantamaan heikommassa kentässä = Metsässä / katveessa. Osaa myös heijasteiden kautta paikantaa.
Sirf on ns. piirisarja, joka vastaanottaa siis GPS-satellittien signaalia. Mitä herkempi, sen huonommissa olosuhteissa paikantaa...noin yleistäen.
Itse olen ollut Zumo 500/550 sarjaan tyytyväinen. Nopea karttapäivitys ja muutenkin monipuolinen. Miinuksen rajoitettu näytön räätälöitävyys. Poistuva malli, joten ostajan marrkinat varastomalleille.
620 on tulossa ...ehkä huhtikuussa 2009. Hieno ja isonäyttöinen laite, mutta ominaisuudet vielä pimennossa, sillä nähty vasta proto.
Nuvi sarjasta säänkestävät aika lähellä Zumoa, mutta koordinaatistossa ollut puutteita...päivityksellä kuntoon.
Summasummarum. -> Zumo 550 kaupasta matkaan. Mukana kaikki tilpehöörit ja 2009 NT-eurokartta. Paketissa saattaa olla 2008 mallin kartta, mutta ilmainen päivitys.
Ettepäin
Varoitus: Luvalliset ajot saattaa olla maksullisia ja aiheuttaa riippuvuutta !
https://www.pariuraa.fi/wordpress
- Logibear
- Tracks
- Mönkijä:: Grizzly 700 -07
- Viesti:
Pistetääs varmuuden vuoksi nuo aikaisemmat keskustelut tähän luettavaksi:
http://keskustelu.sammysatv.com/viewtop ... 63&t=10127
Itsellä ollut Zumo 550 Erätukun kartoilla ja voin suositella. Jos uudessa mallissa on vielä isompi näyttö niin alkaa olla makea laite. Toimii hyvin myös autokäytössä ja motskarikuskeille todella monikäyttöinen. Näpyttely onnistuu jopa ohuilla ajohanskoilla. Oikeastaan ainut huonopuoli on rastien poistaminen. Rastit kun menevät suosikeiksi ja suosikin poistaminen on aivan liian monen painalluksen takana. Pitäisi ihan laskea mutta taitaa olla 5-6 painallusta ulkomuistista. Tämä siis ärsyttää jos on tapana poistaa jo haettu rasti. Vai onko joku keksinyt kätevän tavan poistaa?
http://keskustelu.sammysatv.com/viewtop ... 63&t=10127
Itsellä ollut Zumo 550 Erätukun kartoilla ja voin suositella. Jos uudessa mallissa on vielä isompi näyttö niin alkaa olla makea laite. Toimii hyvin myös autokäytössä ja motskarikuskeille todella monikäyttöinen. Näpyttely onnistuu jopa ohuilla ajohanskoilla. Oikeastaan ainut huonopuoli on rastien poistaminen. Rastit kun menevät suosikeiksi ja suosikin poistaminen on aivan liian monen painalluksen takana. Pitäisi ihan laskea mutta taitaa olla 5-6 painallusta ulkomuistista. Tämä siis ärsyttää jos on tapana poistaa jo haettu rasti. Vai onko joku keksinyt kätevän tavan poistaa?
- Nerd-O
- 4WD
- Mönkijä:: Arctic Cat 700 EFI SE -09
- Viesti:
Plääh. Sitten pitää vaan unohtaa tuo pocketpc. Ei jaksa kikkailla muodonmuutoksien kanssa. Pitää vaan alkaa keräämään hilloa Garminiin. Mistä muuten noita Zumo malleja saa? Marineasta ja Erätukusta ei mielestäni löytynyt tuollaisia. Ja pitääkö niihin ostaa jonkit tietyt kartat vakiona, vai riittääkö että ottaa telineen ja laturin?
Tulin, näin ja koitin sormella. Siellähän se oli.
- Logibear
- Tracks
- Mönkijä:: Grizzly 700 -07
- Viesti:
Omani ostin aikoinaan moottoripyora.org kimppatarjouksesta ja siellä näyttää olevan saman hintainen tällä hetkellä kuin Marineassa (skrollaa sivua alaspäin):
http://www.reliatec.fi/v2/
http://www.reliatec.fi/v2/
- timpuri83
- 4WD
- Mönkijä:: Can-Am Outlander 800 TL
Itselläni on ollut käytössä Nokian N810 internet tablet. Siinä on isohko kosketusnäyttö. Siihen saa ilmaisen Maemo Mapper karttaohjelman ja Nokia tarjoaa hyvät maastokartat koko Suomesta siihen ilmaiseksi! Maemo Mapper ei osaa opastavaa navigointia kovin hienosti, eikä muutenkaan ole se kaikkein helppokäyttöisin ratkaisu. Jos löytyy harrastuneisuutta alalta, niin ihan kelpo vaihtoehto on tuokin.
Telineenä olen käyttänyt Otterboxin 2600 :sta, jonka olen remmeillä värkännyt Outlanderin sarviin. Istuu hyvin jos on alkuperäset käsisuojat, jotka menee koko sarvien matkalta. Boxi on vedenpitävä, jota olen testannut ihan kaatosateessa ajaessakin. Boxissa on näytölle kalvo, jonka läpi voi käyttää vaivattomasti kosketusnäyttöä. Reunassa on teline stylukselle. Boxi käy varmasti myös monille muillekin kämmenmikroille.
Telineenä olen käyttänyt Otterboxin 2600 :sta, jonka olen remmeillä värkännyt Outlanderin sarviin. Istuu hyvin jos on alkuperäset käsisuojat, jotka menee koko sarvien matkalta. Boxi on vedenpitävä, jota olen testannut ihan kaatosateessa ajaessakin. Boxissa on näytölle kalvo, jonka läpi voi käyttää vaivattomasti kosketusnäyttöä. Reunassa on teline stylukselle. Boxi käy varmasti myös monille muillekin kämmenmikroille.
- Nerd-O
- 4WD
- Viesti:
Katos. Ja löytyihän se sieltä listaltakin. Ehkä olin sitten niin täpinöissä että en vaan huomannut tuota listalta?kingi kirjoitti:http://www.marinea.fi/shop/product_details.php?p=1950marineankin sivuilta löytyy toiminto "haku"
![]()
On vaan hieman arvokas laite pelkkään mönkimis hommaan. Millään eurooppa kartoilla en tee yhtään mitään, enkä millään mp3 ominaisuuksilla.
http://www.marinea.fi/shop/product_details.php?p=2959 Tuo voisi olla sen minkä ostaisin ja ilmeisesti siis on ihan toimiva peli? Mutta mistä noihin saa niitä maastokarttoja? Pitääkö ne erikseen tilaa ja jos pitää niin mitähän aluetta niiden pitäisi käsitellä? Alue 1 ei sano yhtään mitään.
- Roosa999
- Ylläpitäjä
- Mönkijä:: Honda
- Viesti:
Maastokarttoja ei varsinaisesti tarvitse rastinlaitossa. Rastin koordinaatit eivät ole karttaan sidottuja, joten pärjäät ihan tiekartalla. Maastokartoilla teet vaan elämäsi helpommaksi ja rastinlaitossa voit hieman "hifistellä" ja laittaa rasteja suunnitellusta ojien eripuolille tai suoalueiden reunoille jne. Nämä oppii sitten tekemällä.
Itse olen vuosikaudet ajanut lapissa Garminin omilla NT-tyyppisillä tiekartoilla. Näissä kartoissa on..hmmmm jopa mielikuvituksellisetkin polut merkattu, joten ihan tarkkoja ovat nekin. Tarkat korkeus ja maastomerkinnät luonnollisesti puuttuu.
Tuo Nuvi on varmasti mainio laite ja soveltuu sitten autoköäyttöönkin jne. Kyseinen laite imaisee sitten tuon Suomi Pro maastokartan sisuksiinsa, mutta sillä onkin sitten hintaa n. 600€ /koko Suomi.
Kyseinen kartta oli mulla Joutsassa ajossa ja nyt ollut autossa n. reilu viikon. Erittäin mainiolta vaikuttaa ja yksityiskohtia on todella paljon. Siitä raporttia sitten myöhemmin.
Itse olen vuosikaudet ajanut lapissa Garminin omilla NT-tyyppisillä tiekartoilla. Näissä kartoissa on..hmmmm jopa mielikuvituksellisetkin polut merkattu, joten ihan tarkkoja ovat nekin. Tarkat korkeus ja maastomerkinnät luonnollisesti puuttuu.
Tuo Nuvi on varmasti mainio laite ja soveltuu sitten autoköäyttöönkin jne. Kyseinen laite imaisee sitten tuon Suomi Pro maastokartan sisuksiinsa, mutta sillä onkin sitten hintaa n. 600€ /koko Suomi.
Kyseinen kartta oli mulla Joutsassa ajossa ja nyt ollut autossa n. reilu viikon. Erittäin mainiolta vaikuttaa ja yksityiskohtia on todella paljon. Siitä raporttia sitten myöhemmin.
Ettepäin
rajoittakaapa vähän näitä laitteiden hehkutuksia, makselen vielä eläkkeestäkin näitä vimpaimia... 

Yamaha Kodiak 700 eps -19
Yamaha Grizzly 700 -08
ex.Honda 500FPA DCT -15
ex.Honda Foreman 450es -01
ex.Polaris Sportsman 500 -13
ex.Polaris ATP 330 -03
ex.Honda Rancher 350ES -02
ex. ATC 200ES -84
ex. RZR 800 -09
ex. 420fa -09
ex. Sportsman 400 -04
Yamaha Grizzly 700 -08
ex.Honda 500FPA DCT -15
ex.Honda Foreman 450es -01
ex.Polaris Sportsman 500 -13
ex.Polaris ATP 330 -03
ex.Honda Rancher 350ES -02
ex. ATC 200ES -84
ex. RZR 800 -09
ex. 420fa -09
ex. Sportsman 400 -04
-
- 6WD
- Mönkijä:: 800 rene TL, DS450 TL
http://www.marinea.fi/shop/product_details.php?p=105
tota minä olen käyttänyt ja hyvin on metsässä pelittänyt. ei ole pahaa sanaa sanottavana ja näppäimet on sen verta erillään toisistaan jotta pystyy ajohanskat kädessä käyttämään.
vakiona tossa ei tosin ole kunnon karttaa. mut saapihan sitte homattua just semmosen kuin haluaa.
mulla on tohon maastokartat ja suomenjärvet joten pelittää jetteillessä ja mönkiessä.
tota minä olen käyttänyt ja hyvin on metsässä pelittänyt. ei ole pahaa sanaa sanottavana ja näppäimet on sen verta erillään toisistaan jotta pystyy ajohanskat kädessä käyttämään.
vakiona tossa ei tosin ole kunnon karttaa. mut saapihan sitte homattua just semmosen kuin haluaa.
mulla on tohon maastokartat ja suomenjärvet joten pelittää jetteillessä ja mönkiessä.
pistetäämpä hösseliksi.
- Nerd-O
- 4WD
- Viesti:
Pitääkin sitten laittaa hakuun tuollainen kartta.Roosa999 kirjoitti:Maastokartoilla teet vaan elämäsi helpommaksi ja rastinlaitossa voit hieman "hifistellä" ja laittaa rasteja suunnitellusta ojien eripuolille tai suoalueiden reunoille jne.
Tuo Nuvi on varmasti mainio laite ja soveltuu sitten autoköäyttöönkin jne.[/quote] Pöh. Riittää tuo E90. Löytyy wayfinder (scandinaavian maantiekartat), tomtom (eurooppa kartat), mp3 soitin ja matkoille leffan katselulaite. Kaikkea kivaa voi tehdä yhdellä puhelimella. Tuollaiset erilliset gepsit autossa himottaa varkaita. Commukka kulkee aina mukana niin ei ole pelkoa että joku nilkki sen autosta keikkaa. Joten tuolle garminille ei olisi muuta käyttöä kuin tuossa mönkkäri suunnistuksessa. Sen takii hieman arvokas ostos kun muuta käyttöä ei ole.
- xedson
- 6WD
- Mönkijä:: Cf-Moto 500 & Honda CR-V
- Viesti:
Minulla on käytössä Garmin Colorado 300 ja Suomi Pro kartat. Kallis pelihän tuo on mutta tähän mennessä kokemukset hyvät ja pysyy vauhdissa hyvin ja kartat on tarkat. Kartoissahan on siis kaikki maastonmuodot ja vesistöjen syvyydet elikkä toimii myös veneilygepsinä (osa syy minulla ostoon). Hyvää kartassa on myös se että siinä on tilojen rajat, mutta niihin ei kannata luottaa sokeasti mutta ainakin meidän tilan rajat on aivan oikein. Kun nyt on kehuttu niin haukkujakin on annettava eli on ikävää että SuomiPro karttoja ei saa Garmin MapSourcen kautta koneelle jolloin voisi tehdä reittipisteitä koneella kun tuo laitteella selailu on hidasta, mutta kaikkea ei voi saada kerralla...
-
- Tracks
Samaa mieltä ja näyttö on sopivan iso, näkee lukea vauhdissakin. Itellä käytössä kyseinen vempain.mh kirjoitti:http://www.marinea.fi/shop/product_details.php?p=105