työvalot LED

Keskustelua mönkijän sähkölaitteista:
Vinssit, valot, gps,,,
lassep
3WD
Viestit: 60
Liittynyt: 28 Marras 2009 21:54
Mönkijä:: honda 500fa
Paikkakunta: vihti

Re: työvalot LED

Viesti Kirjoittaja lassep »

Pedari kirjoitti:Mistä noita vipumallisia mikrokytkimiä löytyy?
http://www.partco.biz/verkkokauppa/inde ... =2065_1046
katoppa tuolta
Avatar
apo
6WD
Viestit: 404
Liittynyt: 09 Helmi 2010 14:06
Mönkijä:: YFM450 "Black pearl"
Paikkakunta: Hki/Pettuvesi.
Viesti:

Re: työvalot LED

Viesti Kirjoittaja apo »

Kokeillaanpas hämmentää soppaa...

Sullahan on siellä yksi keinukytkin jo. Kytket tämän kytkimen rinnalle, siihen vaihdekepin juureen tulevan mikrokytkimen niin, että ryöstät siitä johdosta virran mikrokytkimelle, mistä virta menee tähän keinukytkimeen ja mikrokytkimestä lähtevä johto kytketään samaan piuhaan, mikä menee keinukytkimestä valolle. Liitokset kannattaa tehdä jollain muulla, kuin niillä perinteisillä ryöstäjillä.

Niitä mikroja saa esim. täältä http://www.partco.biz/verkkokauppa/inde ... _1046_1278
"Hyvin suunniteltu on aloitusta vajaa valmis"

Uudenmaan Mönkijät Ry
Mika_M
6WD
Viestit: 697
Liittynyt: 26 Loka 2008 17:30
Paikkakunta: Kotka

Re: työvalot LED

Viesti Kirjoittaja Mika_M »

Pedari kirjoitti:Voitko vielä vääntää rautalangasta et miten ne kytketään rinnan? :oops:
Suunnilleen näin: http://koti.mbnet.fi/mixu/kytkimet.png

No apo sen tuossa jo sanallisesti selittikin, eli ei siihen tuon monimutkaisempaa systeemiä tarvita. Jos kytkennässä on rele niin sitten korvaat tuon kuvan valon sillä releen kelalla, muuten ihan samalla tavalla.
ToniR81

Re: työvalot LED

Viesti Kirjoittaja ToniR81 »

-
Viimeksi muokannut ToniR81, 31 Elo 2013 23:40. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Avatar
Pedari
6WD
Viestit: 447
Liittynyt: 21 Helmi 2010 17:00
Mönkijä:: Can Am Outlander 400 EFI 2010

Re: työvalot LED

Viesti Kirjoittaja Pedari »

apo kirjoitti:Kokeillaanpas hämmentää soppaa...

Sullahan on siellä yksi keinukytkin jo. Kytket tämän kytkimen rinnalle, siihen vaihdekepin juureen tulevan mikrokytkimen niin, että ryöstät siitä johdosta virran mikrokytkimelle, mistä virta menee tähän keinukytkimeen ja mikrokytkimestä lähtevä johto kytketään samaan piuhaan, mikä menee keinukytkimestä valolle. Liitokset kannattaa tehdä jollain muulla, kuin niillä perinteisillä ryöstäjillä.

Niitä mikroja saa esim. täältä http://www.partco.biz/verkkokauppa/inde ... _1046_1278
Mika_M kirjoitti: Suunnilleen näin: http://koti.mbnet.fi/mixu/kytkimet.png

No apo sen tuossa jo sanallisesti selittikin, eli ei siihen tuon monimutkaisempaa systeemiä tarvita. Jos kytkennässä on rele niin sitten korvaat tuon kuvan valon sillä releen kelalla, muuten ihan samalla tavalla.
Kiitos pojjaat, tuohan vaikuttaa helpolta kytkennältä. Joo, on rele nykyisessä variaatiossa, vaikkei varmaan Led-valo sitä vaatis, mutta sain joskus ohjeen että aina kannattaa laittaa rele.
Tähänkin sain muuten samassa yhteydessä kun kyselin tuota kytkentää eri paikoista, ohjeen ettei mitään relettä tarvii koskaan Ledien kanssa.

Vielä kun löytäis sopivan mikrokytkimen...
Avatar
Jewha
6WD
Viestit: 846
Liittynyt: 14 Elo 2011 17:33

Re: työvalot LED

Viesti Kirjoittaja Jewha »

Pedari kirjoitti:Minusta tuo 3-asentoinen kytkin on hankala ratkaisu jos se tarkoittaa siis sitä että aina pitää valita se oikea asento kun mitäkin valoa haluaa käytettävän, mielestäni pakkivalon pitää toimia automaattisesti ja työvaloa voi ohjata kytkimellä...
Pidät sen kytkimen oletuksena siinä pakkivalo asennossa niin se syttyy automaattisesti pakilla. Ja kun tarvitset sitä työvaloa niin käännät eri asentoon. Ihan turhaan laitat toisen kytkimen kun saman voi tehdä yhdellä.
Avatar
Pedari
6WD
Viestit: 447
Liittynyt: 21 Helmi 2010 17:00
Mönkijä:: Can Am Outlander 400 EFI 2010

Re: työvalot LED

Viesti Kirjoittaja Pedari »

Jewha kirjoitti:
Pedari kirjoitti:Minusta tuo 3-asentoinen kytkin on hankala ratkaisu jos se tarkoittaa siis sitä että aina pitää valita se oikea asento kun mitäkin valoa haluaa käytettävän, mielestäni pakkivalon pitää toimia automaattisesti ja työvaloa voi ohjata kytkimellä...
Pidät sen kytkimen oletuksena siinä pakkivalo asennossa niin se syttyy automaattisesti pakilla. Ja kun tarvitset sitä työvaloa niin käännät eri asentoon. Ihan turhaan laitat toisen kytkimen kun saman voi tehdä yhdellä.
Mutta kun nykyinen kytkin onkin vain 2 asentoinen (ON-OFF), olishan mun kuitenkin pakko ostaa se 3 asentoinen (ON-OFF-ON)...
Avatar
Pedari
6WD
Viestit: 447
Liittynyt: 21 Helmi 2010 17:00
Mönkijä:: Can Am Outlander 400 EFI 2010

Re: työvalot LED

Viesti Kirjoittaja Pedari »

ToniR81 kirjoitti:Rele ohjaus peliin, totta kai. Silloin heräte pakin merkkivalolta tms ja katkaisi jolla ohitetaan tuo pakin heräte. Eli siis niin että on-off-on katkaisijalla keskellä ei valo pala millään. Ylä asennossa heräte releelle tulee pakin kautta. Ala asennossa heräte tulee vaikka valoilta. Näin jos valot on päällä pakki palaa. Vaikka valot olisi pois, pakittaessa valo palaa jos katkaisija on ylä asennossa. Keskellä ei valo syty vaikka mikä olisi. Vaikka virrat ei ole suuren suuri, en sitä mielestäni kannata vetää katkaisijan kautta kun releen kytkentä väliin ei todellakaan ole vaikeaa. Itse tekisin noin. Tosin en ymmärrä miksi valon pitäisi olla pakkiin kytketty, se ei niin paljoa virtaa vie ettei se voisi olla jatkuvasti päällä. Mutta jos sen pitää katkoa niin sitten yllä olevasti sen tekisin.
Joo nythän se on palanut koko ajan, mutta olen huomannut jos ajelenkin pimeällä jonkun kaverin kanssa peräkanaa, ei ole kovinkaan mukavaa tuikkia tuolla LEDillä häntä ja kohta kuitenkin valoa tarvitaan myös taakse kun taas joudun peruuttelemaan. Muutenkin tuo on tuntunut hölmöltä kun takana palaa kirkas valo koko ajan vaikka ajelen eteenpäin pitkän matkaa, ei mun ajaessa tarvii nähdä miten se kärri tulee perässä.

Tässä on muuten toinenkin juttu vielä, en sitä alkuun hokannu kertoakkaan, eli nyt mulla on siis LED-valo sekä takana että edessä ja nuo molemmat toimii tuolla samalla kytkimellä ja nyt olikin ajatus että vain tuota takavaloa pitäis ohjata myös peruuttaessa ja etuvalo saa palaa koko ajan tai sen vois sammuttaa kun en tarvii ja kuitenkin takavalo toimisi peruutusvalona. Menikö tämä projekti nyt täysin käsille kun samassa piirissa on sekä etu että takavalo, joita pitäis saada ohjattua molempia erikseen ja yhdessä?
Mika_M
6WD
Viestit: 697
Liittynyt: 26 Loka 2008 17:30
Paikkakunta: Kotka

Re: työvalot LED

Viesti Kirjoittaja Mika_M »

Pedari kirjoitti:Menikö tämä projekti nyt täysin käsille kun samassa piirissa on sekä etu että takavalo, joita pitäis saada ohjattua molempia erikseen ja yhdessä?
Ei ehkä käsille, mutta monimutkaistuu huomattavasti. Nyt ymmärrän paremmin niitä ohjeita diodin käytöstä.

Jos edelleen haluaa releitä käyttää niin niidenkin määrä pitää sitten tuplata.

Tässäpä uusi piirros jossa on yksi mahdollinen kytkentätapa. Vipukytkin sytyttää molemmat valot, mutta peruutusvalokytkin vain peruutusvalon.

EDIT: Niin siis haluat ohjata molempia erikseen ja yhdessä...? Jos pelkkä etuvalokin pitäisi saada palamaan yksinään niin sittenhän nuita kytkimiäkin tarvitaan lisää... Kerrohan nyt seikkaperäisesti mitä olet tekemässä niin piirretään se kytkentä. :)
Avatar
Pedari
6WD
Viestit: 447
Liittynyt: 21 Helmi 2010 17:00
Mönkijä:: Can Am Outlander 400 EFI 2010

Re: työvalot LED

Viesti Kirjoittaja Pedari »

Mika_M kirjoitti:
Pedari kirjoitti:Menikö tämä projekti nyt täysin käsille kun samassa piirissa on sekä etu että takavalo, joita pitäis saada ohjattua molempia erikseen ja yhdessä?
Ei ehkä käsille, mutta monimutkaistuu huomattavasti. Nyt ymmärrän paremmin niitä ohjeita diodin käytöstä.

Jos edelleen haluaa releitä käyttää niin niidenkin määrä pitää sitten tuplata.

Tässäpä uusi piirros jossa on yksi mahdollinen kytkentätapa. Vipukytkin sytyttää molemmat valot, mutta peruutusvalokytkin vain peruutusvalon.

EDIT: Niin siis haluat ohjata molempia erikseen ja yhdessä...? Jos pelkkä etuvalokin pitäisi saada palamaan yksinään niin sittenhän nuita kytkimiäkin tarvitaan lisää... Kerrohan nyt seikkaperäisesti mitä olet tekemässä niin piirretään se kytkentä. :)
Kiitos kärsivällisyydestäsi, sori kun en heti alkuun huomannu et toi etuvalohan vaikuttaa omalla tavallaan tähän kytkentään. Joo, ajatuksena on että voisin lunta auratessa käyttää koko ajan etuvaloa ja takavalo sais palaa vain kun pakitan. Ja puun ajossa tai lastatessa lähinnä, sais palaa molemmat valot vaikka pakki ei olekaan päällä. Ja vielä lisäksi joskus on tilanteita jossa tarviin vain takavaloa työskentelyyn, ilman että peruutan ja tässä ei sitten välttämättä tarvii sen etuvalon palaa, esim kun keräsin risukuormaa kärryn takaa ja sivuilta, tuo etuvalo loistaa ihan turhaan...meneekö liian hankalaksi toteuttaa vai pitääkö mun ostaa peruutusvalo erikseen omalla systeemillä ja pitää tämä nykyinen pelkästään työvalona, tosin nytkin on tilanteita jossa olen nyppäissyt takavalojen johdon irti että voin käyttää vain etuvaloa, esim. just jos ajelen jonkun kanssa kimpassa ja tarviin eteen päin menoon etuvaloa ja en halua häikästä muita turhaan takana palavalla valolla.
Kaikkein helpoin varmaan olis laittaa joka lamppu omilla systeemeillä ja jokaisen sais kytkimestä päälle tarpeen mukaan, mutta sitten noita kytkimiä pitääkin olla jo 3 kpl.
Avatar
stequ78
Tracks
Viestit: 998
Liittynyt: 29 Tammi 2011 08:21
Mönkijä:: Mönkkäri myyty :)
Paikkakunta: Porin kylä

Re: työvalot LED

Viesti Kirjoittaja stequ78 »

Voipi olla et et sekaannun väärään juttuun tarinoimaan mut ei voi mittään, kyseisestä kytkennästä oon sitä mieltä kans et tarviit enemmän kun yhden katkaisijan koska mun mielestä tuota systeemiä ei voi 1.llä rakentaa vaikka miten funtsin,tietty mä en oo autosähköalan ammattilainen mut kyninyt juur tälläsia valokytkentöjä jonkun verran.
Mä tekisin niin että etuvalolle oma katkaisija ja sama takavalolle ja sitte pakkivalo katkaisijalta heräte releelle ja sieltä sitte taas pakkivalolle.
So give me this and give me that smother me. And give me some of that bad stuff...
Avatar
Jewha
6WD
Viestit: 846
Liittynyt: 14 Elo 2011 17:33

Re: työvalot LED

Viesti Kirjoittaja Jewha »

Pedari kirjoitti:
Jewha kirjoitti:
Pedari kirjoitti:Minusta tuo 3-asentoinen kytkin on hankala ratkaisu jos se tarkoittaa siis sitä että aina pitää valita se oikea asento kun mitäkin valoa haluaa käytettävän, mielestäni pakkivalon pitää toimia automaattisesti ja työvaloa voi ohjata kytkimellä...
Pidät sen kytkimen oletuksena siinä pakkivalo asennossa niin se syttyy automaattisesti pakilla. Ja kun tarvitset sitä työvaloa niin käännät eri asentoon. Ihan turhaan laitat toisen kytkimen kun saman voi tehdä yhdellä.
Mutta kun nykyinen kytkin onkin vain 2 asentoinen (ON-OFF), olishan mun kuitenkin pakko ostaa se 3 asentoinen (ON-OFF-ON)...
Huoh.. Onko se nykyinen kytkin siis pakko käyttää tulevassa kytkennässä vai mikä on ongelma?

edit.
Pedari kirjoitti:Kiitos kärsivällisyydestäsi, sori kun en heti alkuun huomannu et toi etuvalohan vaikuttaa omalla tavallaan tähän kytkentään. Joo, ajatuksena on että voisin lunta auratessa käyttää koko ajan etuvaloa ja takavalo sais palaa vain kun pakitan. Ja puun ajossa tai lastatessa lähinnä, sais palaa molemmat valot vaikka pakki ei olekaan päällä. Ja vielä lisäksi joskus on tilanteita jossa tarviin vain takavaloa työskentelyyn, ilman että peruutan ja tässä ei sitten välttämättä tarvii sen etuvalon palaa, esim kun keräsin risukuormaa kärryn takaa ja sivuilta, tuo etuvalo loistaa ihan turhaan...meneekö liian hankalaksi toteuttaa vai pitääkö mun ostaa peruutusvalo erikseen omalla systeemillä ja pitää tämä nykyinen pelkästään työvalona, tosin nytkin on tilanteita jossa olen nyppäissyt takavalojen johdon irti että voin käyttää vain etuvaloa, esim. just jos ajelen jonkun kanssa kimpassa ja tarviin eteen päin menoon etuvaloa ja en halua häikästä muita turhaan takana palavalla valolla.
Kaikkein helpoin varmaan olis laittaa joka lamppu omilla systeemeillä ja jokaisen sais kytkimestä päälle tarpeen mukaan, mutta sitten noita kytkimiä pitääkin olla jo 3 kpl.

Nykynen kytkin etuvalolle ja uusi kytkin ohjaa takavaloa.
Mika_M
6WD
Viestit: 697
Liittynyt: 26 Loka 2008 17:30
Paikkakunta: Kotka

Re: työvalot LED

Viesti Kirjoittaja Mika_M »

Pedari kirjoitti:Kaikkein helpoin varmaan olis laittaa joka lamppu omilla systeemeillä ja jokaisen sais kytkimestä päälle tarpeen mukaan, mutta sitten noita kytkimiä pitääkin olla jo 3 kpl.
Jeps, ehdotan että teet takavalon tällä ensimmäisellä kytkentäehdotuksella jossa toinen kytkin on vipukytkin ja toinen peruutusvaihteen kytkin.

Etuvalon kytket sitten kokonaan erikseen omalla vipukytkimellä ja releellä. Ei tuota haluamaasi toimintaa oikein tuota yksinkertaisemmin voi toteuttaa.
Avatar
Pedari
6WD
Viestit: 447
Liittynyt: 21 Helmi 2010 17:00
Mönkijä:: Can Am Outlander 400 EFI 2010

Re: työvalot LED

Viesti Kirjoittaja Pedari »

Jewha kirjoitti:
Nykynen kytkin etuvalolle ja uusi kytkin ohjaa takavaloa.
Tuo vois olla hyvä vaihtoehto, mutta en edelleenkään ymmärrä miten saan pakkivalolle herätteen kun pakkivalolla ei ole omaa merkkivaloa, mittaristossa on pelkkä ajotietokoneen ilmoittaman kirjainmerkki, onko vaihteistossa joku anturi vai mistä ajotietokone ottaa tuon pakki päällä-tiedon? Jos oliskin erillinen merkkivalo johon menee selvästi johdot, siitä vois helposti ottaa tuon herätteen.

Kaikkein paras ratkaisu olis jos noi kaikki sais toimimaan jotenkin yhdessä, samassa systeemissä. Näin ei tarvii niin paljon lisäosia, kuten releitä, kytkimiä ja johtoakin menis vähemmän...
Mika_M
6WD
Viestit: 697
Liittynyt: 26 Loka 2008 17:30
Paikkakunta: Kotka

Re: työvalot LED

Viesti Kirjoittaja Mika_M »

Pedari kirjoitti:Tuo vois olla hyvä vaihtoehto, mutta en edelleenkään ymmärrä miten saan pakkivalolle herätteen kun pakkivalolla ei ole omaa merkkivaloa, mittaristossa on pelkkä ajotietokoneen ilmoittaman kirjainmerkki, onko vaihteistossa joku anturi vai mistä ajotietokone ottaa tuon pakki päällä-tiedon?
Erillinen mikrokytkin tai induktiivinen anturi vaihdekepille on ratkaisu. Vaihdelootasta sitä tietoa ei kovin helpolla irti saa, koska (ainakaan isommissa) canoissa ei ole erillistä anturia peruutusvaihteelle vaan kolme anturia joiden yhteistiedoista kone onkii esille kaikki viisi eri vaihdetta.
Vastaa Viestiin