Näin aluksi kiitoksia vain palstalle jaetuista tiedoista. Niiden avulla on nyt saatu mönkkäriin työvalot versio 0.12 =)
Pari kolme sakkolenkkiä ja muutama "eiku"-hetki, mutta nyt on ensimmäinen tositoimissa käynyt (ja kiinni pysynyt) versio valmis
Valoiksi hommasin neljä 10W Pureluxia leveällä kuviolla
http://www.valostore.fi/tuote/led_tyova ... 10w_levea/
Ajatus oli saada valot sivuille valaisemaan eturenkaan sivu kulkusuunnassa, jotta metsässä möyryminen helpottuu.
Samoin halusin kaksi valoa taakse ja päädyin tekemään takavaloihin magneettijalan, jotta voin siirtää kiinnityksen kätevästi mönkkäristä tukkikärryyn, silloin kun sitä kiskon.
Sähköjen kanssa pähkäilin eniten. Kun en niitä oikein osaa tehdä.
Päädyin lopulta ottamaan sähköt perävaunuvalojen pistokkeesta ihan omalla liittimellä. Ajatus on siinä, että jos tarvitsen tiellä perävaunun valoja, työvalot voi siksi aikaa kytkeä irti ja päinvastoin. Näin rakennelma on myös helposti poistettavissa mönkijästä, eikä minun tarvitse miettiä sulakkeita ja herätteitä.
Lopulta kuitenkin väliin ilmeistyi (lähinnä täältä palstalta löydetyn kuvan inspiroimana) motonetin kytkintaulu, koska siinä oli tuo ekstra tupakansytytin. Nyt takapenkkiläinen saa oman älykännykkänsä lataukseen, kun poika käyttää laitetta teinikulkimena

Laitteesta tuli justiinsa kaveripiirissä pikkaisen suositumpi.
Tässä kuvatus kytkinrasiasta ja sivuvalosta. Kytkinrasia on lokasuojasta läpi toistaiseksi vain peltikattoruuveilla, mutta jos ei pysy, niin laitan asiallisemman kiinnityksen. Kohtuu tukeva tuo nyt kuitenkin tuntuu olevan. Sivuvalo on suoraan kiinni tavaratelineessä, aika näyttää kestääkö tuo.
Kytkinrasia on vielä tiivistämättä, meinaan laittaa silikonia reunaan, kun leikkaamani aukko on vähän liian iso ja nuo johdon läpiviennit myös. Liittimetkin on varmaan syytä myös vielä teipata. ..olihan se tarkoitus maalata mustaksikin, niin kuin muut tekee... mutta en sitten maalannut... katsotaan sitten jos tuota kiinnitystä pitää vielä entrata.
Takavalot istuvat magneeteilla naulalevyssä, joka on kolmella peltikattoruuvilla kiinni takaboksin tyhjässä jarruvalokolossa. Nyt ei siis tullut boksiin läpi asti reikiä, eli itse boxin vedenkestävyys säilyi. Jälleen aika näyttää kestääkö.
Piuhaa on sen verran ekstraa, että valot voi siirtää joko tukkikärryn väliseinään tai itse juontoaisaan, jolloin valo osoittaa aina sinne, minnä vinssivaijerikin.
Semmoinen viritys näin ensihätään.
Kärryn vinssille hommasin suosiolla oman akun, jolle on latauspiste autotallissa ja erillinen kotelo kantamiseen. Akku matkustaa joko takaboxissa tai tarvittaessa sen voi sitoa kärryn aisaan. En meinaan näillä sähkötaidoilla keksinyt järkevää tapaa ottaa sähköä itse mönkkäristä. 60 A -akku jaksaa hienosti näköjään 2-3 kuormaa, joten ihan sopiva kahvipaussijaksotus tämmöiselle konttorirotalle =)
Kärryn vinssi on myös hieno laitos avittamaan soran kippaamisessa.