Uusi vaijeri vai naru vinssiin

Keskustelua mönkijän sähkölaitteista:
Vinssit, valot, gps,,,
Avatar
tinke77
6WD
Viestit: 880
Liittynyt: 22 Helmi 2011 19:16
Mönkijä:: Can am 450 pro t3
Paikkakunta: Lpr: kupeessa

Re: Uusi vaijeri vai naru vinssiin

Viesti Kirjoittaja tinke77 »

joo, edellisessä laitteessa olikin liukukita ja naru. Tähän uuteen olivat jostain syystä laittaneet rullakidan...aika hyvä tuuri oli tosiaan, naru oli nimittäin ekan kerran ulkona kelalta :cry:
Tarpeeksi kun kääntää oikealle, ni se on kohta vasemmalla...
tsm
2WD
Viestit: 41
Liittynyt: 21 Touko 2010 00:01
Mönkijä:: Polaris XP550
Paikkakunta: Kuopio

Re: Uusi vaijeri vai naru vinssiin

Viesti Kirjoittaja tsm »

Roosa999 kirjoitti: Tästähän ollu puhetta palstalle...ööö...hhhm useita kertoja. Narua tulee käyttää vain liukukidan kanssa.
Mistä tuo johtuu että rullakita särkee narun?
Onko rullan pinta karhea jolloin se hankaa narun poikki vai mikä on syynä?
Pitääkö naru käsitellä jollain "liukasteella" että kestää?
Etelä-Savon Mönkijät ry:n jäsen
www.e-s.monkija.net
Avatar
ViiMax
Tracks
Viestit: 4448
Liittynyt: 13 Helmi 2011 13:10
Mönkijä:: Sp 500
Paikkakunta: Nurmijärvi & P-Karjala

Re: Uusi vaijeri vai naru vinssiin

Viesti Kirjoittaja ViiMax »

Rullakidan pintojen tulee olla ehjät sekä rullien pitää pyöriä kunnolla. Itse fiksasin oman rullakidan hienolla paperilla hioen sekä löysytin rullien pultit sekä kunnon sprayvaseliinit sisään. Narussa ei mitään kulumisen merkkeja ja kovasti on ollut käytössä lumenaurauksessa yms. Rullat pyörii nytten melkeen puhaltamalla :lol:

Mutta kyllä Roosa on oikeassa, kunnon liukukita sille narulla ja huoletonta vinssailua pitkäksi aikaa.
Avatar
Roosa999
Ylläpitäjä
Ylläpitäjä
Viestit: 10873
Liittynyt: 09 Tammi 2005 21:42
Mönkijä:: Honda
Paikkakunta: Honda TRX Foreman 500 T3,Yamaha Breeze
Viesti:

Re: Uusi vaijeri vai naru vinssiin

Viesti Kirjoittaja Roosa999 »

tsm kirjoitti:
Roosa999 kirjoitti: Tästähän ollu puhetta palstalle...ööö...hhhm useita kertoja. Narua tulee käyttää vain liukukidan kanssa.
Mistä tuo johtuu että rullakita särkee narun?
Onko rullan pinta karhea jolloin se hankaa narun poikki vai mikä on syynä?
Pitääkö naru käsitellä jollain "liukasteella" että kestää?
Naru pääsee sivulle vedätettäessä ottamaan rullien kiinnikerautaan kiinni ja kovassa vedossa naru menee tätä terävää reunaa vasten poikki todella helposti. Kokeilkaa sitä narua vetää sen rullakidan kanssa eri suuntiin, niin huomaatte, että melko helposti nappaa siihen rullakidan kiinnikkeeseen /runkoon kiinni.
Ettepäin
Varoitus: Luvalliset ajot saattaa olla maksullisia ja aiheuttaa riippuvuutta !
Skype: Roosa999 ja oikea nimi: Heikki Hautala
https://www.pariuraa.fi/wordpress
Avatar
ViiMax
Tracks
Viestit: 4448
Liittynyt: 13 Helmi 2011 13:10
Mönkijä:: Sp 500
Paikkakunta: Nurmijärvi & P-Karjala

Re: Uusi vaijeri vai naru vinssiin

Viesti Kirjoittaja ViiMax »

Joo kyllä se siihen ottaa kiinni, testattu on mutta itsellä ainakin todella ääriasennossa. Itse en suosi noita sivulta vinssailuja ainakaan pitkä matkoja sillä naru/vaijeri tuppaa välillä kerääntyä vain toiseen laitaan ja täyttyessää hankaa vinssin rakenteisiin ja tätäkin kautta varmasti aiheuttaa kulumista, toki vaijeri tykkää tästä enemmän kyttyrää.
Avatar
Pedari
6WD
Viestit: 447
Liittynyt: 21 Helmi 2010 17:00
Mönkijä:: Can Am Outlander 400 EFI 2010

Re: Uusi vaijeri vai naru vinssiin

Viesti Kirjoittaja Pedari »

Tuo rullakita-alukita jutska on aika erikoinen, meinaan edelleen on kauppiaita jotka kiven kovaan väittävät että rullakita sopii myös narulle paljon paremmin kuin alukita...mikään materiaali kun ei kuulemma kestä hankausta ilman mukana pyöriviä rullia. Tästä aiheesta olis kiva joskus nähdä kunnon kestävyystesti, naru vs vaijeri, liukukidalla ja rullakidalla, siis noita kokeiltais molemmilla materiaaleilla.
Minä en kuitenkaan tällä kokemuksella vaihtaisi ikinä vaijeriin, vaikka ei ne narutkaan tunnu kestävän jos sen kulma on jossain kohtaa liian jyrkkä, mutta se käyttömukavuus on nro 1.

Varsinainen asiani;
Mistä saa kunnollista ja edullista 5mm vahvaa vinssinnarua vähintään 15 metriä pitkänä, joko valmiina naruna pleissattuine päineen tai ihan irtona? Olen kovasti yrittänyt selvittää mutta vaikeeta tuntuu olevan...6mm kyllä sais metritavarana ihan miten paljon vaan, mutta sen ongelma on just toi liikapaksuus, koska sitä ei sen takia saa vinssin kelalle riittävää määrää. Mulla on mönkkärissä takana vinssi jolla käytän tukkikärrin puominosturia ja narua menee jo laitteistoon 3-4 metriä ja ennen kuin se naru on maassa sitä on mennyt jo 5-6 metriä, eli siksi sitä pituutta tarvitaan väh. 15m, monissa valmissa naruissa sitä on vain 10-13 metriä. Tuolla 15 metrinkin narulla saa puita hinattua vain alle 10 metrin päästä kärrystä koska narua ei voi kelata ihan kokonaan kelalta pois. Toki pidemmille matkoille pitää vinssissä olla lisäköysi ja niinhän se jo onkin, mutta normikäytössä narua pitää olla se 15 metriä ennen kuin työn teko on sujuvaa.

Haen nimenomaan järkihintaista narua (max. 3-4€/m), tiedän että 100 € tai ylikin saattaa saada ko. määrän, mutta se ei ole enään järkihintaista ja tähän sanoisin perusteluna sen että jos esim. Offroad tarvike pystyy myymään 6mm dyneemaa 4€/m, niin tuossa on jonkinlainen hintaluokka mikä on järkevällä tasolla ja nyt kuitenkin puhutaan/haetaan "huonompaa" ja ohuempaa tavaraa. Minusta 5mm naru on liki 3000kg murtolujuudellaan täysin riittävää mönkijäkäyttöön, vai missä mönginnässä tarvitaan 6mm/yli 4000kg murtolujuutta?
Avatar
Roosa999
Ylläpitäjä
Ylläpitäjä
Viestit: 10873
Liittynyt: 09 Tammi 2005 21:42
Mönkijä:: Honda
Paikkakunta: Honda TRX Foreman 500 T3,Yamaha Breeze
Viesti:

Re: Uusi vaijeri vai naru vinssiin

Viesti Kirjoittaja Roosa999 »

Materiaalivahvuus on yksi tekijä kokonaiskestävyydessä. Eli 6 mm kestää sekalaisessa ja huolimattomassa käytössä vähän paremmin kuin 5 mm. Otahan YV:llä yhteyttä minuun, niin katellaan ihan privaatisti sitä köyttä.

Kauppiasta viis, sillä liukukita on AINOA oikea kapine, kun käyttää köyttä. Rullakita reippaasti sivuunvedettynäsivuun vedettynä katkaisee narun ja on todella vaarallinen yhdistelmä. Jos aina vetää vain suoraan eteenpäin tai käyttää vain lumilevyä, niin silloin rulla on OK.

Markkinoilla oleva hopean ja mustan värisenä ja suomalaista alkuperää oleva kita on tehty 7075 alumiinista ja kestää varmasti köyden hinkutusta. Mulla on kolmessa koneessa moinen kita ja ei mitään uria missään kidassa. Kyseinen kita on eloksoitu.

Markkinoilla on kitoja, joiden valmistumateriaali on huomattavasti pehmeämpää alumiinia ja tällaisissa saattaa olla kestävyysongelmia.
Ettepäin
Varoitus: Luvalliset ajot saattaa olla maksullisia ja aiheuttaa riippuvuutta !
Skype: Roosa999 ja oikea nimi: Heikki Hautala
https://www.pariuraa.fi/wordpress
Avatar
Pedari
6WD
Viestit: 447
Liittynyt: 21 Helmi 2010 17:00
Mönkijä:: Can Am Outlander 400 EFI 2010

Re: Uusi vaijeri vai naru vinssiin

Viesti Kirjoittaja Pedari »

Joo tämä kuulostaa hyvältä...aika kumma vaan kun ite katoin Puuilon sivuilla niin köysi oli vain 12m?? ja hintakin tais olla kovempi, tosin siinä tais olla liukukita mukana...eikös nämä firmojen nettisivut näykkään kaikille samalla tavalla ja vaikka ite asun suht lähellä tota Lahden Puuiloa?? Kiitos tästä tiedosta.

Täytyy hankkia tollanen jos vieläkin parempaa ei ole saatavilla, kysytään vielä Roosalta...
Avatar
Jewha
6WD
Viestit: 846
Liittynyt: 14 Elo 2011 16:33

Re: Uusi vaijeri vai naru vinssiin

Viesti Kirjoittaja Jewha »

On muuten aika läppä toi puuilon "pakettitarjous" naru+liukukita. Onhan se joo femman halvempi mutta narua 3m vähemmän.
tikop
2WD
Viestit: 44
Liittynyt: 07 Loka 2004 13:25

Re: Uusi vaijeri vai naru vinssiin

Viesti Kirjoittaja tikop »

Mistä saa kunnollista ja edullista 5mm vahvaa vinssinnarua vähintään 15 metriä pitkänä
Moi,

Tuomme maahan englantilasta Marlow Dynaline köyttä ja sitä saa hyvinvarustetuilta mm. mönkkärimyyjiltä tai verkkokaupastamme.

5mmx15m tehdasvalmisteinen Dynaline köysi, murtolujuus 1,9t svh. 69,- http://www.atlok.fi/vinssikoysi-dynaline-p-2239.html

5mmx15m tehdasvalmisteinen Dynaline Max köysi salpakoukulla, murtolujuus 2,98t svh. 99,- http://www.atlok.fi/vinssikoysi-dynalin ... -2240.html

Dyneema köydet ovat erittäin hyviksi todettuja ja seuraavassa 4x4 Maailma lehdessä on testi autojen vetoon soveltuvista köysistä. Pyydä paikallista kauppiasta tilaamaan näitä varastoon, jos ei ole vielä huomannut sitä tehdä.

Timo www.atlok.fi
Avatar
tinke77
6WD
Viestit: 880
Liittynyt: 22 Helmi 2011 19:16
Mönkijä:: Can am 450 pro t3
Paikkakunta: Lpr: kupeessa

Re: Uusi vaijeri vai naru vinssiin

Viesti Kirjoittaja tinke77 »

salesone kirjoitti:
tinke77 kirjoitti:Tekkeekö tuolla puuilon vinssinarulla ja liukukita yhdistelmällä mitään, olis ihan kohtuu hintanen ainakin. Vai jossain muualla hinta/laatusuhde parempi??? Nyt nimittäin loppuu tuo vaijerin kanssa leikkiminen :doubt:
Sammaa tavaraa ku alan liikkeistä ostettu, en oo vielä poikki saanu ja kohta kolome vuotta noilla vinssailtu.. :)

Löytyy myös kiinanpojan dyneemaa 5 millisenä, pikkusen halavempaa. En oo vielä testannu sen kummemmin, samat lujuudet sille luvataan kyllä.

Ja edittiä sen verran että nykysellään narut aina 15m pitkiä, netissä näyttää jääneen vanha tieto. --> päivitellään..

Itse ihmettelin jokinaika sitten samaa,tuosta pituudesta. Siinä Faktaa aiheesta :D
Tarpeeksi kun kääntää oikealle, ni se on kohta vasemmalla...
Avatar
Pedari
6WD
Viestit: 447
Liittynyt: 21 Helmi 2010 17:00
Mönkijä:: Can Am Outlander 400 EFI 2010

Re: Uusi vaijeri vai naru vinssiin

Viesti Kirjoittaja Pedari »

tikop kirjoitti:
Mistä saa kunnollista ja edullista 5mm vahvaa vinssinnarua vähintään 15 metriä pitkänä
Moi,

Tuomme maahan englantilasta Marlow Dynaline köyttä ja sitä saa hyvinvarustetuilta mm. mönkkärimyyjiltä tai verkkokaupastamme.

5mmx15m tehdasvalmisteinen Dynaline köysi, murtolujuus 1,9t svh. 69,- http://www.atlok.fi/vinssikoysi-dynaline-p-2239.html

5mmx15m tehdasvalmisteinen Dynaline Max köysi salpakoukulla, murtolujuus 2,98t svh. 99,- http://www.atlok.fi/vinssikoysi-dynalin ... -2240.html

Dyneema köydet ovat erittäin hyviksi todettuja ja seuraavassa 4x4 Maailma lehdessä on testi autojen vetoon soveltuvista köysistä. Pyydä paikallista kauppiasta tilaamaan näitä varastoon, jos ei ole vielä huomannut sitä tehdä.

Timo http://www.atlok.fi
Onkos tämä dynaline sitten minkälaista tavaraa, sille näköjään luvataan heikompaa murtolujuutta kuin tuolle Puuilon synteettiselle narulle, jolle sitä luvataan 2700kg, eli 800kg vähempi luvataan tälle dynalinelle ja silti se on 14 euroo kalliimpi? Ja tuo vahvempi Dynaline-versio onkin sitten lähes saman murtolujuusluokan tavaraa kuin tuo Puuilon synteettinen, mutta hintaa alkaakin olemaan jo liki tuplat...
tikop
2WD
Viestit: 44
Liittynyt: 07 Loka 2004 13:25

Re: Uusi vaijeri vai naru vinssiin

Viesti Kirjoittaja tikop »

Jos haluaa verrata köysiä keskenään, niin tulisi tietää valmistusmateriaali ja valmistaja. Pelkkä vetomurtolujuuden lukema ei kerro kaikkea, jotkin valmistajat ilmoittavat sen yläkanttiin tai mittausmenetelmä on itse keksitty. Myös köyden rakenne, päät ja pleissaukset, koussit ym. ovat tärkeitä. Köyden väri ei kerro mitään laadusta tai tekijästä. Köysiin on yleensä merkitty myös valmistuserän numero ja päiväys.

Timo www.atlok.fi
Avatar
motocoyote
Tracks
Viestit: 3005
Liittynyt: 14 Elo 2006 23:48
Mönkijä:: Yamaha Grizzly 700 tr -15
Paikkakunta: Tornio

Re: Uusi vaijeri vai naru vinssiin

Viesti Kirjoittaja motocoyote »

Maritimilta löytyis järkihinnalla Admiral Dyneema nostinköyttä:

http://kauppa.maritimshops.fi/Published ... roups=1057

Noille ei kaikille ole merkitty murtolujuutta, mutta tuolla 6mm köydellä se pitäis toisen lähteen mukaan olla 2300dan, eli 2254kg.
- Turha Äänestys!! LUKKOON!!
- Käytä hakua! Tästä on jo keskusteltu etukäteen!

Yamaha Grizzly 700 traktori -15
Suzuki Bandit 1200 -97
Suzuki JR80 -06
Suzuki LT80 -06
Vastaa Viestiin