Vinssinaru

Keskustelua mönkijän sähkölaitteista:
Vinssit, valot, gps,,,
hape
6WD
Viestit: 621
Liittynyt: 28 Marras 2009 22:06
Mönkijä:: Honda 500FA
Paikkakunta: Oulun seutu

Re: Vinssinaru

Viesti Kirjoittaja hape »

Jos vois peukuttaa niin
TATOU4S kirjoitti:Unohdin tosiaan että kaikilla ei oo mönkkärissä teloja että sitä vinssiä voi tarvita muuhunkin kuin levyn nostoon :D
tätä peukuttasin. :D Toki pitää muistaa että kesällä niillä teloilla ei hirveitä pahassa maastossa tee, tai no, miten niitä raaskii sitte käyttää. Itte oon pitänyt puhtaasti talvikäytöllä kun parhaat ominaisuudet rupeaa tulemaan esiin kun lunta 40 cm <. Kesällä isot renkaat. Muttei ihan ot:ksi menisi niin rupeaa tuo omakin vaijeri Honukan keulalla olemaan loppumetreillä, niin kovasti olen pohtinut josko ostasi uuden narun tilalle. Puuilon naru+ kita tais maksaa n 80€. Vai saako tuolla rahalla parempaakin. Koko vinssi naruineen 179€.
Avatar
TATOU4S
6WD
Viestit: 481
Liittynyt: 28 Helmi 2013 10:03
Mönkijä:: Yamaha Grizzly 550 eps +tatou

Re: Vinssinaru

Viesti Kirjoittaja TATOU4S »

Joo empä minä teloilla kesällä ajele ja eipä ole telat alla vieläkään kun ei ole lunta. Kesällä naru ja talvella liina vinssissä.
Pumppis
6WD
Viestit: 623
Liittynyt: 22 Tammi 2012 14:35
Paikkakunta: Askola

Re: Vinssinaru

Viesti Kirjoittaja Pumppis »

Peukkua täältäkin =D>
Noviisi
Yamaha Grizzly 450 "Pikkukikotin"
S.F.
6WD
Viestit: 437
Liittynyt: 02 Joulu 2012 21:46
Mönkijä:: SP 400-04+850XP-12
Paikkakunta: Espoo & Joutsa

Re: Vinssinaru

Viesti Kirjoittaja S.F. »

Minulla myös ollut viime talven liina auran vinssaus käytössä ja hyvin on toiminut. :)
Sattui olemaan tallissa ylimääräinen vinssi johon liinan laitoin niin on ollut nopeahko vaihtaa koko vinssi tarpeen
mukaan tarviiko liinaa vai narua. :idea:
Uudenmaan Mönkijät Ry
jukk@
4WD
Viestit: 204
Liittynyt: 06 Touko 2014 15:22
Mönkijä:: Polaris 570 EFI
Paikkakunta: Pohjois-Savo

Re: Vinssinaru

Viesti Kirjoittaja jukk@ »

Kuinka olette käytäneet vinssin puskulevyn kanssa? Itselläni nyt ensimmäistä kertaa puskulevyn käytössä. Itse laitoin vinssin koukun suoraan työkaluringon lenkkiin. Naru jää kovin lyhyeksi ja epäilyttää, ettei tule olemaan kovin pitkäikäinen. Kokeilin laittaa voimankertojan työkalurunkoon ja sitten vinssin koukku takaisin mönkijän hinauslenkkiin, mutta tuo ei oikein toiminut. Voi olla, että tuo voimankertojan oli turhan suuri kooltaan tähän hommaan. Kuvaa ei nyt tähän hätään ole laittaa, mutta toivottavasti saitte tästä jotain tolkkua. :D
Jukk@

Polaris 570 EFI 4x4 Forest EUT
MR Jackpot
3WD
Viestit: 87
Liittynyt: 11 Huhti 2014 20:16
Mönkijä:: Can am
Paikkakunta: Tunturilappi

Re: Vinssinaru

Viesti Kirjoittaja MR Jackpot »

Noh,mulla kesti naru kolme kertaa tehä lumi hommat niin meni poikki. Tehin kuormaliinasta,onko n. 40 mm leveää ja varmasti kestää paremmin. Tuli mieleen että kuinkahan paljon tuo vinssin kita vaikuttaa narun kestoon ? Noin yleensä? Mulla on se vakio,rullallinen kita.
jukk@
4WD
Viestit: 204
Liittynyt: 06 Touko 2014 15:22
Mönkijä:: Polaris 570 EFI
Paikkakunta: Pohjois-Savo

Re: Vinssinaru

Viesti Kirjoittaja jukk@ »

Itse vaihdoin alumiiniseen liukukitaan narun vaihdon yhteydessä.
Jukk@

Polaris 570 EFI 4x4 Forest EUT
Avatar
Roosa999
Ylläpitäjä
Ylläpitäjä
Viestit: 10873
Liittynyt: 09 Tammi 2005 21:42
Mönkijä:: Honda
Paikkakunta: Honda TRX Foreman 500 T3,Yamaha Breeze
Viesti:

Re: Vinssinaru

Viesti Kirjoittaja Roosa999 »

Mikä naru kesti vain kolme kertaa?
Ettepäin
Varoitus: Luvalliset ajot saattaa olla maksullisia ja aiheuttaa riippuvuutta !
Skype: Roosa999 ja oikea nimi: Heikki Hautala
https://www.pariuraa.fi/wordpress
MR Jackpot
3WD
Viestit: 87
Liittynyt: 11 Huhti 2014 20:16
Mönkijä:: Can am
Paikkakunta: Tunturilappi

Re: Vinssinaru

Viesti Kirjoittaja MR Jackpot »

Broncon vinssi se on ja varmaan alkuperänen. Kulma oli huono,mutta silti oli lyhyt ikänen. Käyttäjävika ei ole pois suljettu.
Zkeba
Tracks
Viestit: 1107
Liittynyt: 04 Tammi 2013 22:33

Re: Vinssinaru

Viesti Kirjoittaja Zkeba »

Liukukidalla menee naru aika nopsaa huonoksi lumihommissa kun se on niin jyrkkä kulma. Rullakidalla en saanu narua kertaakaan poikki koko talvessa...
Avatar
ViiMax
Tracks
Viestit: 4448
Liittynyt: 13 Helmi 2011 13:10
Mönkijä:: Sp 500
Paikkakunta: Nurmijärvi & P-Karjala

Re: Vinssinaru

Viesti Kirjoittaja ViiMax »

Juu lumihommissa kaikkein paras rullaohjain, ja vielä semmonen missä alarulla on isompi halkaisijaltaan, näinollen vetokulmaa saadaan loivennettua. Muutoin kyllä narulle on liukukita paras.
Pumppis
6WD
Viestit: 623
Liittynyt: 22 Tammi 2012 14:35
Paikkakunta: Askola

Re: Vinssinaru

Viesti Kirjoittaja Pumppis »

Tuollainen systeemi:
Kuva
Kuva
Rulla estää narun osumisen kitaan. Hankausta ei kohdistu naruun.
Kun oranssi lätkä on tarakan tasalla, levy on yläasennossa (muutama sentti vielä varaa).
Noviisi
Yamaha Grizzly 450 "Pikkukikotin"
Avatar
TATOU4S
6WD
Viestit: 481
Liittynyt: 28 Helmi 2013 10:03
Mönkijä:: Yamaha Grizzly 550 eps +tatou

Re: Vinssinaru

Viesti Kirjoittaja TATOU4S »

Mä en tohtinu laitta rislyn tarakkaan liinaa kiini tolleen ku aattelin että sujuu mutkalle. Mulla vain tulee ehkä hieman enemmän painoakin kun on telojen takia se pidempi työkalurunko.
Avatar
vaughan
Tracks
Viestit: 4759
Liittynyt: 13 Kesä 2005 21:10
Mönkijä:: Can-am outlander 450 L PRO
Paikkakunta: Porvoo
Viesti:

Re: Vinssinaru

Viesti Kirjoittaja vaughan »

jukk@ kirjoitti:Kuinka olette käytäneet vinssin puskulevyn kanssa? Itselläni nyt ensimmäistä kertaa puskulevyn käytössä. Itse laitoin vinssin koukun suoraan työkaluringon lenkkiin.
Tuossa oma toteutus :arrow: http://keskustelu.sammysatv.com/viewtop ... 05#p450231
Youtube= vaughanmoto
http://www.pariuraa.fi/wordpress/
Exät:
v.2014-2016 -14 500 honda foreman fpe
v.2011-2014 -05 350 honda trx fm
v.2008-2011 -08 750 kawasaki brute force
v.2006-2008 -06 500 cf moto
v.2005-2006 -05 250 rally usa
jukk@
4WD
Viestit: 204
Liittynyt: 06 Touko 2014 15:22
Mönkijä:: Polaris 570 EFI
Paikkakunta: Pohjois-Savo

Re: Vinssinaru

Viesti Kirjoittaja jukk@ »

Tässä kuva tämän hetkisestä virityksestä
Kuva
Liukukitaan tuli pienet rokamat kun tuo naru oli ensin kiinni tuossa kuvasssa näkyvässä tyhjässä reiässä. Siirsin tuon kiinnikkeen toiseen kohtaan, jotta sisään kelauksessa ei koussi/koukku yms. tule liian lähelle liukukitaa.

Eli minusta tuo naru tulee liian jyrkässä kulmassa alas. Toisalta myös tuo vetolenkkiin laitettu narun pää pitäisi saada ylemmäs, jotta vinssin naru tulisi kelalta suhteellisen suoraan ulos. Tuolloin kaiketi vinssi ei rasittuisi niin paljon. Tiedä sitten onko sillä näissä puskulevy/auraus hommissa merkitystä :?:
Jukk@

Polaris 570 EFI 4x4 Forest EUT
Vastaa Viestiin