LED-työvalojen erot

Keskustelua mönkijän sähkölaitteista:
Vinssit, valot, gps,,,
Avatar
Pedari
6WD
Viestit: 447
Liittynyt: 21 Helmi 2010 17:00
Mönkijä:: Can Am Outlander 400 EFI 2010

LED-työvalojen erot

Viesti Kirjoittaja Pedari »

Osaako joku kertoa miksi esim. 3w LED voi olla eri lumen arvolla eri lampuissa, olen tavannut alhaisimmillaan 180lm/Led ja korkeimmillaan 230lm/LED, muitakin ääripäitä varmasti on. Selittyykö tuo ero VAIN laatuerolla vai onko niissä joku muukin komponentti vaikuttamassa paljonko siitä ledistä saadaan niitä lumeneita ulos?

Tuo ero on aika merkittävä koska jos verrataan esim kahta suht normi-ledityölamppua, molemmat ovat 5 ledillä ja toisen lumenit ovat 900 ja toisen 1150lm. Toinen tyypillinen ledimäärä noissa valoissa on 8 lediä, eli lumeneissa vähäisempi lumenmäärä on 1440 ja se korkeampi 1840lm.
Avatar
pusikkoon
Tracks
Viestit: 1790
Liittynyt: 13 Helmi 2009 18:12
Mönkijä:: 2012 Foreman

Re: LED-työvalojen erot

Viesti Kirjoittaja pusikkoon »

LED-polttimo tyyppejä on useita erilaisia. Toiset on hyötysuhteeltaan parempia kuin toiset. Siinä ainakin yksi syy.
Built to work ─ even harder.
Myydään 2" etu/taka vinssiteline/vetokoukkusarja http://keskustelu.sammysatv.com/viewtop ... 17#p488396
Rosterinen puskulevy 167x51cm 160€ http://keskustelu.sammysatv.com/viewtop ... 23&t=43518
Avatar
Roosa999
Ylläpitäjä
Ylläpitäjä
Viestit: 10879
Liittynyt: 09 Tammi 2005 21:42
Mönkijä:: Honda
Paikkakunta: Honda TRX Foreman 500 T3,Yamaha Breeze
Viesti:

Re: LED-työvalojen erot

Viesti Kirjoittaja Roosa999 »

Mittaustapa on toinen eroa aiheuttava.
Toiset mittaavat standardiheijastuspinnasta mitattua arvoa, toiset taas ns. suorana mittauksena.

Mutta suurin ero todellakin muodostuu ledin tyypistä / merkistä ja sen edessä olevasta linssi/heijastintekniikasta ja sen aiheuttamasta erityyppisestä hajonnasta. Myös LED voi olla 3 wattinen, mutta sitä ei ajeta elektroniikan toimesta täydellä vakiovirralla ja silloin ei myöskään tehtaan antamat lupaukset toteudu.

Lisäksi suurtehoLED:ssä on sisäistä hajontaa kaikilla valmistajilla. Tämä näkyy hyötysuhteen muutoksena ja värisävyeroina.

taustatiedoksi: esim 10 / 50 / 100 wattisia elemettejä on, mutta suurin osa koostuu useammasta LED-yksiköstä. Eli samassa modulissa on useita LED-elementtejä/komponentteja vierivieressä, ja muodostavat yhden kokonaisuuden.
Ohessa esimerkki kuvana.

Kuva
Ettepäin
Varoitus: Luvalliset ajot saattaa olla maksullisia ja aiheuttaa riippuvuutta !
Skype: Roosa999 ja oikea nimi: Heikki Hautala
https://www.pariuraa.fi/wordpress
Avatar
Pedari
6WD
Viestit: 447
Liittynyt: 21 Helmi 2010 17:00
Mönkijä:: Can Am Outlander 400 EFI 2010

Re: LED-työvalojen erot

Viesti Kirjoittaja Pedari »

Roosa999 kirjoitti:Mittaustapa on toinen eroa aiheuttava.
Toiset miitaavat standardiheijastuspinnasta mitattua arvoa, toiset taas ns. suorana mittauksena.

Mutta suurin ero todellakin muodostuu ledin tyypistä / merkistä ja sen edessä olevasta linssi/heijastintekniikasta ja sen aiheuttamasta erityyppisestä hajonnasta. Myös LED voi olla 3 wattinen, mutta sitä ei ajeta elektroniikan toimesta täydellä vakiovirralla ja silloin ei myöskään tehtaan antamat lupaukset toteudu.

Lisäksi suurtehoLED:ssä on sisäistä hajontaa kaikilla valmistajilla. Täm näkyy hyötysuhteen muutoksena ja värisävyeroina.

taustatiedoksi: esim 10 / 50 / 100 wattisia elemettejä on, mutta suurin osa koostuu useammasta LED-yksiköstä. Eli samassa modulissa on useita LED-elementtejä/komponentteja vierivieressä, ja muodostavat yhden kokonaisuuden.
Ohessa esimerkki kuvana.

Kuva
Kiitoksia tiedoista, eli on hyvin tärkeää selvittää ostamansa ledin todellinen lumenien määrä ennen kuin ostaa sitä. Olis vaan helpompi ostaa noita ledejä kun jotenkin vois luottaa eri valmisteiden samansuuntaiseen valaisutehoon saman wattisissa lampuissa.
poke
Tracks
Viestit: 3667
Liittynyt: 10 Joulu 2004 00:02
Paikkakunta: Oulu.

Re: LED-työvalojen erot

Viesti Kirjoittaja poke »

http://www.offroadobsession.com/store/i ... ductID=676

Kuva

Onko tämmöiset kellekkään tuttuja?
When the Last Tree Is Cut Down, the Last Fish Eaten, and the Last Stream Poisoned, You Will Realize That You Cannot Eat Money.
Avatar
Roosa999
Ylläpitäjä
Ylläpitäjä
Viestit: 10879
Liittynyt: 09 Tammi 2005 21:42
Mönkijä:: Honda
Paikkakunta: Honda TRX Foreman 500 T3,Yamaha Breeze
Viesti:

Re: LED-työvalojen erot

Viesti Kirjoittaja Roosa999 »

Samantyyppinen hyllyssä ja hyvä on. Kalliita ovat, mutta jos se ei haittaa, niin oheisesta valikoimasta voisit katsoa:

http://www.visionxusa.com/index.html

ja sieltä -> http://www.visionxusa.com/LED-Reflex/c1_55/index.html

muutakin mielenkiintoista myynnissä. Näitä periatteessa edustaa IKH-suomessa, mutta kovin kapealla valikoimalla. Jos enempi kiinnostusta, niin voisin heidän kanssa jutella aiheesta. Mulla on IKH:n hankintakavereihin puhevälit.

Itse olisin ostamassa tätä: http://www.visionxusa.com/LED-Reflex-12 ... _info.html
Ettepäin
Varoitus: Luvalliset ajot saattaa olla maksullisia ja aiheuttaa riippuvuutta !
Skype: Roosa999 ja oikea nimi: Heikki Hautala
https://www.pariuraa.fi/wordpress
Avatar
jagmig
3WD
Viestit: 107
Liittynyt: 06 Marras 2008 21:39
Mönkijä:: Polaris 500 EFI Traktori
Paikkakunta: Kangasala

Re: LED-työvalojen erot

Viesti Kirjoittaja jagmig »

Roosa999 kirjoitti:
Itse olisin ostamassa tätä: http://www.visionxusa.com/LED-Reflex-12 ... _info.html
Näyttäisi ottavan noin 5A virtaa ja tuottavan aivan käsittämättömän määrän valoa.

Minkä verran tuollaiselle valopatterille jäisi kotimaassa hintaa?
Avatar
Roosa999
Ylläpitäjä
Ylläpitäjä
Viestit: 10879
Liittynyt: 09 Tammi 2005 21:42
Mönkijä:: Honda
Paikkakunta: Honda TRX Foreman 500 T3,Yamaha Breeze
Viesti:

Re: LED-työvalojen erot

Viesti Kirjoittaja Roosa999 »

uskoisin hinnan olevan kotimaassa noin 450 - 490€
Ettepäin
Varoitus: Luvalliset ajot saattaa olla maksullisia ja aiheuttaa riippuvuutta !
Skype: Roosa999 ja oikea nimi: Heikki Hautala
https://www.pariuraa.fi/wordpress
poke
Tracks
Viestit: 3667
Liittynyt: 10 Joulu 2004 00:02
Paikkakunta: Oulu.

Re: LED-työvalojen erot

Viesti Kirjoittaja poke »

Hinnakkaat on, myönnettäköön. Luulisi valon riittävän kuitenkin tuolla systeemillä, eikä ehkä canakaan heti hoksaisi heittää herjaa, jos tuommoiset laittaisi.
When the Last Tree Is Cut Down, the Last Fish Eaten, and the Last Stream Poisoned, You Will Realize That You Cannot Eat Money.
Avatar
rulez
Tracks
Viestit: 1751
Liittynyt: 13 Tammi 2005 21:32
Paikkakunta: Vimpeli Mönkijä: Yamaha grizzly 700 SE -08
Viesti:

Re: LED-työvalojen erot

Viesti Kirjoittaja rulez »

Tuola edullisia ja hyväks kehuttuja ledivaloja kamppeen keulalle. Eikä tarvitte ulkomailta tilata --> http://www.valaisimesi.fi/fi/LED+ty%C3% ... B6+24+W/14

Jaa näkyy tavara saapuneen varastoon täytyyköhän tehä tilaus jossa sais heittää nuo surkeat sunsboyt hevon .... josko lanailu pimeässäkin helpottus !
http://www.tokkyra.arkku.net Tökkyrä 4x4 kotisivut ! päivitetty 21.11.11
http://kuvablogi.com/blog/1331/ Kuvia Ajoreissuilta ! päivitetty 21.2.09
Avatar
Pedari
6WD
Viestit: 447
Liittynyt: 21 Helmi 2010 17:00
Mönkijä:: Can Am Outlander 400 EFI 2010

Re: LED-työvalojen erot

Viesti Kirjoittaja Pedari »

rulez kirjoitti:Tuola edullisia ja hyväks kehuttuja ledivaloja kamppeen keulalle. Eikä tarvitte ulkomailta tilata --> http://www.valaisimesi.fi/fi/LED+ty%C3% ... B6+24+W/14

Jaa näkyy tavara saapuneen varastoon täytyyköhän tehä tilaus jossa sais heittää nuo surkeat sunsboyt hevon .... josko lanailu pimeässäkin helpottus !
Minulla on hyvin saman tyyppinen LEd-työvalo, 24W ja lumenitkin samaa luokkaa sekä edessä että takana ja hyvin mielestäni näyttävät jo yksinäänkin (1 eteen ja toinen taakse). Ostin Kärkkäiseltä a`49€. Toki tuo aijemmin linkitetty olis vieläkin tehokkaampi, mutta on sillä hintaakin lähes kymmenkertaisesti. Itse ostaisin mahdollisimman tehokkaat, mutta joku järki se pitää pelkkien valojen hinnoissakin pitää. Tuosta linkistä näkee vähän sen valotehoa, Canassa on orkkisvaloina 2 x H4 55/60W Philips Extreme Power +90% tehonlisäyksellä, joten tehoa on noissa halogeeneissakin, mutta silti jo tuo 1 Led pesee ne molemmat kirkkaasti. Satulasta otetussa kuvassa mönkkärin omat valot jää kokonaan auran taakse, eli valaisu on pelkästään tuolla LED-työvalolla.

http://kuvablogi.com/nayta/2883444/
MikaR

Re: LED-työvalojen erot

Viesti Kirjoittaja MikaR »

Pedari kirjoitti: Canassa on orkkisvaloina 2 x H4 55/60W Philips Extreme Power +90% tehonlisäyksellä, joten tehoa on noissa halogeeneissakin, mutta silti jo tuo 1 Led pesee ne molemmat kirkkaasti.
Canassa ja canassapa hyvinkin.

Renegadessa on 2x lyhyet ja 2x pitkät, 60W/kpl projektorivalot ja niitä on turha verrata Outlanderin perinteisiin umpio valoihin. Niinkuin tiedoksi :wink:

Mika
Avatar
Pedari
6WD
Viestit: 447
Liittynyt: 21 Helmi 2010 17:00
Mönkijä:: Can Am Outlander 400 EFI 2010

Re: LED-työvalojen erot

Viesti Kirjoittaja Pedari »

MikaR kirjoitti:
Pedari kirjoitti: Canassa on orkkisvaloina 2 x H4 55/60W Philips Extreme Power +90% tehonlisäyksellä, joten tehoa on noissa halogeeneissakin, mutta silti jo tuo 1 Led pesee ne molemmat kirkkaasti.
Canassa ja canassapa hyvinkin.

Renegadessa on 2x lyhyet ja 2x pitkät, 60W/kpl projektorivalot ja niitä on turha verrata Outlanderin perinteisiin umpio valoihin. Niinkuin tiedoksi :wink:

Mika
Tota noin, mitähän mä nyt vertailinkaan...totesin vaan että MULLA on tuossa Outissa nuo H4 55/60W valot ja NIIHINKIN verrattuna jo tuo 1 LED on parempi, en ajatellutkaan niitä verrata muiden Canojen valoihin. Tai taitaa se kuitenkin olla niin että IHAN orkkiksena tuossa Outissa on nuo H4 35/35W lamput, mutta olen ne itse vaihtanut tehokkaampiin.
Avatar
rulez
Tracks
Viestit: 1751
Liittynyt: 13 Tammi 2005 21:32
Paikkakunta: Vimpeli Mönkijä: Yamaha grizzly 700 SE -08
Viesti:

Re: LED-työvalojen erot

Viesti Kirjoittaja rulez »

Hyvimpä tuosta näkyy yhdestäkin tulevan valoa mutta itte kaipaan enempi valoa reippaasti sivullepäin eteenpäin kyllä valoa riittää Xenoneilla siksi tarvitten pari kumpaankin päätyyn !
Johan luulis jotta näköö sitte kunnolla puskea lunta :biggrin:
http://www.tokkyra.arkku.net Tökkyrä 4x4 kotisivut ! päivitetty 21.11.11
http://kuvablogi.com/blog/1331/ Kuvia Ajoreissuilta ! päivitetty 21.2.09
Avatar
Pedari
6WD
Viestit: 447
Liittynyt: 21 Helmi 2010 17:00
Mönkijä:: Can Am Outlander 400 EFI 2010

Re: LED-työvalojen erot

Viesti Kirjoittaja Pedari »

rulez kirjoitti:Hyvimpä tuosta näkyy yhdestäkin tulevan valoa mutta itte kaipaan enempi valoa reippaasti sivullepäin eteenpäin kyllä valoa riittää Xenoneilla siksi tarvitten pari kumpaankin päätyyn !
Johan luulis jotta näköö sitte kunnolla puskea lunta :biggrin:
Juu ei toi mikään huippukirkas olekaan ja minusta olis kans ihan kiva kun valoa olis sikana, on se mukava tehä hommia kun näkee kunnolla, mutta noissa kunnon valoissa kun on se yksi pieni este, nimittäin missä menee se järkevä raja sille korkealle hinnalle, eli onko valmis maksamaan jopa kymmenkertaisen hinnan siitä et näkee sika-hyvin vai tyytyykö kohtuullisempaan hintaan ja kuitenkin näkee suht hyvin?
Vastaa Viestiin