rakentavaa keskustelua vinsseistä ja amppeereista

Keskustelua mönkijän sähkölaitteista:
Vinssit, valot, gps,,,
ATV AATU
Noppeli
Viestit: 22
Liittynyt: 08 Heinä 2011 07:36
Mönkijä:: ODES UTV

Re: rakentavaa keskustelua vinsseistä ja amppeereista

Viesti Kirjoittaja ATV AATU »

Väliin nopea kysymys mönkijöiden ns "latureista" onkos niissä yleensä, myös kaikissa isommissa, magneetto ja se jännittensäädin? eli tasasuuntaaja,tuli vaan mieleen kun katselin kuinka suurilla kierroksilla esm, Can-Am lataustehonsa ilmoittaa.siis tasavirtalaturi ei mikään oikea vaihtovirta kuten jokaisessa autossa.
ATV AATU
Noppeli
Viestit: 22
Liittynyt: 08 Heinä 2011 07:36
Mönkijä:: ODES UTV

Re: vinssin veden pitävyydestä.

Viesti Kirjoittaja ATV AATU »

kingi kirjoitti:
ATV AATU kirjoitti:5 kappaletta mönkijöita on myös omavalmistettu niistä kaksi nelikkoa oli 800 kuutioisella moottorilla ennen kuin oikeilla valmistajilla oli edes 500 kuutioinen.
olisko kuvia laittaa näistä aikaansa edellä olleista laitteista :?:
Kyllä pitäisi olla koska on myös kuvia olavalmiste metsäkoneesta, ja ympäripyörivästä kaivinkoneesta täytyy iltasella kaivella
larmatin
6WD
Viestit: 551
Liittynyt: 21 Marras 2010 21:18
Mönkijä:: Grizzly -12 700 Mudracer
Paikkakunta: Perttula

Re: rakentavaa keskustelua vinsseistä ja amppeereista

Viesti Kirjoittaja larmatin »

Kyllä tuossa taajuudenmuutoksessa kelassa on perää eli jännite kun pienenee niin pienenee pyörintänopeus ja pyörintänopeus kun pienenee niin pienenee virtakin.
Esim autojen puhallin moottorit on pääsääntöisesti vastuksella rajoitettuja eli pienennetään moottorin napajännitettä ja virtaa, silti ne ei pala?
Ilmeisesti tilanne muuttu kun vinssi joka juuri ja juuri jaksaa vetää mönkijän ylös suosta kestää mutta entä jos jännite (sisääntuleva voima) on pikkuisen pienempi ja vinssi ei jaksa vetää mönkijää niin silloin yksittäisen käämin läpi virta kasvaa järjettomäksi (sama tilanen kuin sähkömoottorin käyntiinlähtövirta) ja sitä vinssi ei kestä-> alijännite ja tyhmä käyttäjä rikkoi vinssin. :mrgreen:
Avatar
Roosa999
Ylläpitäjä
Ylläpitäjä
Viestit: 10873
Liittynyt: 09 Tammi 2005 21:42
Mönkijä:: Honda
Paikkakunta: Honda TRX Foreman 500 T3,Yamaha Breeze
Viesti:

Re: rakentavaa keskustelua vinsseistä ja amppeereista

Viesti Kirjoittaja Roosa999 »

Vinski kirjoitti:
Roosa999 kirjoitti:Mutta tuohon palamiseen en vieläkään osta reaktiivisen kuorman osuutta, vaan moottorin käämillä suunnittelemattoman pitkän ajan oleva virta.
Eli toisin sanoen liian pieni taajuus.

"Induktanssin reaktanssi on suoraan verrannollinen taajuuteen: induktanssin L reaktanssi XL taajuuden f funktiona voidaan laskea kaavasta:Kuva" (Wikipedia)
Kaavasta lukien: Induktiivisen kuorman reaktanssi = 2 x pii x taajuus x kelan induktanssi.
Näin todetaan että kun taajuus (pyörimisnopeus) laskee, niin laskee myös reaktiivinen kuorma ja näin ollen virtapiirin läpi kulkeva virta kasvaa.

Ja taas pitää muistaa että vaikka kyseessä on tasavirtamoottori, niin tehdään moottorissa tasavirrasta yhdensorttista vaihtovirtaa.

Ja tuosta samasta kaavasta pystytään toteamaan jännitteen vaikutus reaktiiviseen kuormaan, kun otetaan lisäksi induktanssin kaava tarkasteluun.

"Induktanssi lasketaan silmukkaan indusoituneen sähkömotorisen voiman Kuva tai jännitteen − Eind ja sähkövirran muutosnopeuden dI/dt suhteena: Kuva (Wikipedia)
Kaavasta lukien: Induktanssi = jännite jaettuna sähkövirran muutosnopeus.
Eli jännitteen laskiessa myös induktanssi laskee.

Ja induktanssin laskiessa pystytään reaktanssin kaavasta toteamaan että myös reaktanssi laskee samassa suhteessa, eli taas virta kasvaa.

Ja jännitettä säädettäessä ei välttämättä muutu virta, vaikka ei olisikaan vakiovirtalaite (esim. tyristorisäätö) :wink:

ps. Ei oteta tätä liian vakavasti eikä varsinkaan henkilökohtaisesti. Koitan vaan tuoda faktaa pöytään sen mitä pystyn ammattikoulupohjalta :wink:
Tässä tulee nyt sitä kaivattua faktaa pöytään. Ennen kuin olen kirkkaasti väärässä, teen muutaman soittokierroksen, kuten sanoin aiemmin ja katsotaan mitä saadaan aikaan.

Tuohon pienellä präntärryyn ei voitane ottaa antaa, sillä tuota säätöä ei ole vinsseissä eikä verrokkina otetussa aataminaikusissa RC-autoissa.
Ettepäin
Varoitus: Luvalliset ajot saattaa olla maksullisia ja aiheuttaa riippuvuutta !
Skype: Roosa999 ja oikea nimi: Heikki Hautala
https://www.pariuraa.fi/wordpress
ATV AATU
Noppeli
Viestit: 22
Liittynyt: 08 Heinä 2011 07:36
Mönkijä:: ODES UTV

Re: rakentavaa keskustelua vinsseistä ja amppeereista

Viesti Kirjoittaja ATV AATU »

joni kirjoitti:Minä tietämätön sen sinne kirjoittelin, ja koska en ole sähkötieteidenkään maisteri, käännyin kirjoittaessani enempi laitteiden kanssa värkänneiden puoleen. Tietolähteeni myy, huoltaa (ja kuuntelee reklamaatioita hajonneista) noita keloja kansalle, ja hänen sanaansa tässä luotin. Pahoittelen mahdollisia yöunien menetyksiä.
Jaa sinä tietämätön,ihanko sama mies joka sitä kypärää päästä repi kiireellä pois kun sinulle tietämättömyyttäni siitä digilehdestä soittelin? (nyt se auringonpaiste ja hienot kelit löytyi tännekin päin) Valitettavasti olen sen sinun tietolähteesi kanssa samaa mieltä,samoin valitettavaa on että suvussani on myöskin ihan oikea sähköfirma jossa oltiin myös sitä mieltä jotta näin se vaan valitettavasti on. Ei mennyt yöunet.
Avatar
Roosa999
Ylläpitäjä
Ylläpitäjä
Viestit: 10873
Liittynyt: 09 Tammi 2005 21:42
Mönkijä:: Honda
Paikkakunta: Honda TRX Foreman 500 T3,Yamaha Breeze
Viesti:

Re: rakentavaa keskustelua vinsseistä ja amppeereista

Viesti Kirjoittaja Roosa999 »

Meidänkin suvussa on vaikka mitä, mutta mä jätän ne rauhaan...palataan asiaan kun tulee lisävaloa, mutta suunnittelemattoman matalaan taajuuteen nyt tämä näyttäisi kellahtavan...
Ettepäin
Varoitus: Luvalliset ajot saattaa olla maksullisia ja aiheuttaa riippuvuutta !
Skype: Roosa999 ja oikea nimi: Heikki Hautala
https://www.pariuraa.fi/wordpress
Bj Andy
Tracks
Viestit: 1761
Liittynyt: 19 Syys 2010 18:06
Paikkakunta: Lemi.The Land of Red Potatoes.Etelä-Karjala

Re: rakentavaa keskustelua vinsseistä ja amppeereista

Viesti Kirjoittaja Bj Andy »

Itse itselleni olen tuon alijännite palamisen selittänyt siten että kun joku tasavirtamoottori joutuu tarpeeksi tiukoille eli siitä otetaan enemmin voimaa kun se kestää tai kehittää ,tai jos jännite laskee niin alas ettei se enää jaksa pyöriä tarpeeksi suurella nopeudella, niin, se virta kulkee liian pitkän ajan kerrallaan aina sen yhden käämin kautta jolloin se yksi käämi aina kerrallaan kuumenee nopeammin kuin kerkeää jäähtyä ja seuraus on lopuksi sinistä kitkerää savua...

Ja tämä juurikin näissä pienissä moottoreissa jotka on jo valmiiksi mitoitettu tiukille eli vinssit,startit, autojen lasin pyyhkimet ym.

Noin niinkuin yksinkertaisesti. Tod.näk tähän löytyy joku edellä kuvattu kaava.
Piikataan betonilattiat ym. tehokkaalla kalustolla.
Jos rakentelu kuume iskee niin kysy hydeosatarjousta myös meiltä.

T:mi Antti Junni
0500-752101
antti.junni@gmail.com
Katti ja Bertta tarinat
http://forums.offipalsta.com/showthread.php?t=137062
Avatar
Roosa999
Ylläpitäjä
Ylläpitäjä
Viestit: 10873
Liittynyt: 09 Tammi 2005 21:42
Mönkijä:: Honda
Paikkakunta: Honda TRX Foreman 500 T3,Yamaha Breeze
Viesti:

Re: rakentavaa keskustelua vinsseistä ja amppeereista

Viesti Kirjoittaja Roosa999 »

Tähän olen itsekin päätymässä. Virta on liian pitkään päällä ja käämi kehittää enempi lämpöä, kuin se kierroksen aikana ehtii jäähtyä ja lopussa palaa.

Mutta tuo Reaktanssin osuus taitaa olla myöskin yksi tapahtumaa kiihdyttävä juttu. Sähköliikkeen kanssa juteltu tänään, mutta osaajat kokemusperäisiä, ei teoriaa.

Toisaalta on DC-moottoreita,jotka eivät ole moksiskaan tuntienkaan alijännitteellä ajosta.
Esimerkiksi magnetofonin moottoria käytetään alijännitteellä Venelämmittimen polttokammion ilmapuhaltimena.
Tällöin taitaa olla niin, että resistiivinen, mitattavissa oleva vastus on huomattavan paljon suurempi, kuin näissä startti- ja vinssimoottoreissa, joissa akseliteho kokoon nähden on suuri ja resisitiivinen, helposti mitattavissa oleva vastus on pieni.

Eli kristallinkirkaasti kallistun olemaan väärässä, kun moottorit ovat suuritehoisia ja tarkoitettu lyhyitä käyttökertoja varten.
Mutta syyn taisin jo aikaisessa vaiheessa arvata puoliksi, eli liian pitkän ajan virtapiiri käämiä kohti ja toisaalta reaktiivisen kuorman kasvu.

Passaako?
Ettepäin
Varoitus: Luvalliset ajot saattaa olla maksullisia ja aiheuttaa riippuvuutta !
Skype: Roosa999 ja oikea nimi: Heikki Hautala
https://www.pariuraa.fi/wordpress
larmatin
6WD
Viestit: 551
Liittynyt: 21 Marras 2010 21:18
Mönkijä:: Grizzly -12 700 Mudracer
Paikkakunta: Perttula

Re: rakentavaa keskustelua vinsseistä ja amppeereista

Viesti Kirjoittaja larmatin »

Se että moottoria ajetaan alijänniteellä ei sitä riko mutta se että sitä kuormitetaan pysähtymisen rajoille, tapahtuu alijännitteellä helpommin, se rikkoo moottorin!

Jos sähkömoottorin laittaa jumiin ja kytkee siihen 12v niin se sulaa vaikka 20sekunnissa. jos siihen laittaa 10v niin se kestää silloin esim 30sekunttia sulamatta. Juuri tämän takia vinssiä ei saa käyttää maksimikuormalla kuin sen tietyn aikaa ja sen jälkeen annettava jäähtyä. maksimi kuormallahan vinssi pyörii todella hitaasti vs vapaa pyörintänopeus.
gamo500
Tracks
Viestit: 2760
Liittynyt: 17 Syys 2008 08:09
Mönkijä:: AC 500 -08.SAint green
Paikkakunta: Mökki vilppulassa

Re: rakentavaa keskustelua vinsseistä ja amppeereista

Viesti Kirjoittaja gamo500 »

Järkevä käyttää blokia eli pylpyrää.
Eipäs hättäillä,niinkuin köyhät!
...ensin juomme rahat, ja sitten kävelemme kotiin!
Avatar
Roosa999
Ylläpitäjä
Ylläpitäjä
Viestit: 10873
Liittynyt: 09 Tammi 2005 21:42
Mönkijä:: Honda
Paikkakunta: Honda TRX Foreman 500 T3,Yamaha Breeze
Viesti:

Re: rakentavaa keskustelua vinsseistä ja amppeereista

Viesti Kirjoittaja Roosa999 »

Tai käyttää reippaan kokoista vinssiä.
Ettepäin
Varoitus: Luvalliset ajot saattaa olla maksullisia ja aiheuttaa riippuvuutta !
Skype: Roosa999 ja oikea nimi: Heikki Hautala
https://www.pariuraa.fi/wordpress
joni
4WD
Viestit: 173
Liittynyt: 16 Kesä 2004 21:28

Re: rakentavaa keskustelua vinsseistä ja amppeereista

Viesti Kirjoittaja joni »

ATV AATU kirjoitti:
joni kirjoitti:Minä tietämätön sen sinne kirjoittelin, ja koska en ole sähkötieteidenkään maisteri, käännyin kirjoittaessani enempi laitteiden kanssa värkänneiden puoleen. Tietolähteeni myy, huoltaa (ja kuuntelee reklamaatioita hajonneista) noita keloja kansalle, ja hänen sanaansa tässä luotin. Pahoittelen mahdollisia yöunien menetyksiä.
Jaa sinä tietämätön,ihanko sama mies joka sitä kypärää päästä repi kiireellä pois kun sinulle tietämättömyyttäni siitä digilehdestä soittelin? (nyt se auringonpaiste ja hienot kelit löytyi tännekin päin) Valitettavasti olen sen sinun tietolähteesi kanssa samaa mieltä,samoin valitettavaa on että suvussani on myöskin ihan oikea sähköfirma jossa oltiin myös sitä mieltä jotta näin se vaan valitettavasti on. Ei mennyt yöunet.
Ihan sama tietämätön. Ja kypärä hiostaa taas kohta päätä, kun loppuviikosta karautan etelään tekemään seuraavaa Mönkijä-lehteä. Toivottavasti on hiostavat kelit silloinkin.
Avatar
Puuhis83
Tracks
Viestit: 4382
Liittynyt: 15 Maalis 2010 20:15
Mönkijä:: Polle 4x4 & Dinli901
Paikkakunta: Satakunta

Re: rakentavaa keskustelua vinsseistä ja amppeereista

Viesti Kirjoittaja Puuhis83 »

ATV AATU kirjoitti:
kingi kirjoitti:
ATV AATU kirjoitti:5 kappaletta mönkijöita on myös omavalmistettu niistä kaksi nelikkoa oli 800 kuutioisella moottorilla ennen kuin oikeilla valmistajilla oli edes 500 kuutioinen.
olisko kuvia laittaa näistä aikaansa edellä olleista laitteista :?:
Kyllä pitäisi olla koska on myös kuvia olavalmiste metsäkoneesta, ja ympäripyörivästä kaivinkoneesta täytyy iltasella kaivella
Määkin voisin kuvia kattella jos semmosia on...... :roll:
..kahden mönkijän yksinhuoltaja..

Ostan Dinli 901/904 osia, yms. tarviketta. Myös Polaris predator 500/ Smc wildcat moottorin osat kelpaa. Tarjoa yksityisviestillä!
Avatar
Roosa999
Ylläpitäjä
Ylläpitäjä
Viestit: 10873
Liittynyt: 09 Tammi 2005 21:42
Mönkijä:: Honda
Paikkakunta: Honda TRX Foreman 500 T3,Yamaha Breeze
Viesti:

Re: rakentavaa keskustelua vinsseistä ja amppeereista

Viesti Kirjoittaja Roosa999 »

Ilford:n negoilla otetut ainakin pysyy tallessa...
Ettepäin
Varoitus: Luvalliset ajot saattaa olla maksullisia ja aiheuttaa riippuvuutta !
Skype: Roosa999 ja oikea nimi: Heikki Hautala
https://www.pariuraa.fi/wordpress
ERÄsMIES
2WD
Viestit: 31
Liittynyt: 15 Marras 2017 10:21

Re: rakentavaa keskustelua vinsseistä ja amppeereista

Viesti Kirjoittaja ERÄsMIES »

Osaisiko joku sähköasioista ymmärtävä jeesata vinssiasiassa!
Eli rakentelin vinssikipin
mönkkärin kärryyn. Virta tulee erillisestä 60ah auton akusta.
Tuntuu että vinssi ei toimi täydellä teholla ja imuroi akun tyhjäksi todella nopeasti.

Onko meikäläisen akku loppu vai onko vinssin tarvitsema virta nuin suuri että ei auton akku riitä yksistään?
Auttaisiko jos akun kytkisi mönkkärin laturiin jolloin saisi vähän apuja?

Tällainen vinssi käytössä:https://www.tuontitukku.fi/tuote/monkij ... 943540650/

Eris
Vastaa Viestiin