Muutaman kerran mönkijää tallista ulos ajaessani olen huomannut etutarakassa olevan kumisen koukkulenkin olevan poikki ja koukun siirtyneen vetokitaan.
Siis vinssi kiristyy itsekseen. Syynä lienee kuvan mukainen kaukosäätö, säätimen olen laittanut off-asentoon. Onko muilla vastaavaa ongelmaa?
Odottelen päivää milloin katselen savunnutta vinssiä ja tyhjentynyttä akkua. Ellei palokunta ole ehtinyt ensin.
Talossa on muutama GSM, mokkula ja langaton verkko.
Miksi vinssille tulee virta vaikka mönkijä oletettavasti on sammuksissa ja virroitta? Eikö heräte kannattaisi ottaa virtalukon takaa. Sen vähän mitä itse olen vastaavaa säädintä itse käyttänyt erilaiden kontaktorin kanssa ei ole ollut muita ongelmia kuin kantomatkan kanssa joka on lyhyehkö ja toisinaan kelaus jää päälle vaikka napista on jo irroitettu. Mutta periaatteessa lähellä oleva kännykkä tms voi aiheuttaa riittävästi häiriötä(kuten radioon yms laitteisiinkin). Eli laitappa vinssi virrattomaksi kun koneestakin on virrat sammuksissa niin ei käy vahinkoa.
ToniR81 kirjoitti:Miksi vinssille tulee virta vaikka mönkijä oletettavasti on sammuksissa ja virroitta? Eikö heräte kannattaisi ottaa virtalukon takaa.
Laitteen myyjä on sen asentanut ja takuunalaiseen laitteeseen ei kannata itse muutoksia tehdä.
Huomenna kampe menee huoltoon muutenkin, ilmeisesti muilla ei vastaavaa ongelmaa ole.
Toivottavasti huomautit huollossa erikoisesti asennetusta vinssistä?
Ja miksi laittaa vinssille oma katkaisin? Heräte johtoon se katkaisin tulee laittaa kuitenkin(muutoin katkaisijalle tulee tuota kokoa melkoisesti) ja näin se tulee vaikka töötin tai valon piuhasta varsin kivuttomasti. Ei jää vahingossa päälle ja toimii silloin kuin pitääkin.
Mulla Broncon orginelliohjeiden mukaan asennettu 2500 GEN II ja se kyllä kelaa kaukkarin kautta vaikka mönkijä olisi sammutettuna ja virtalukon kautta ei herätettä tulisikaan. Oli eka kerralla pikku ylläri kun kaukosäädintä hiplailin ja lähtikin vinnsi kelaamaan.
Ominaisuus vai omituisuus?
Mönkiminen on mun juttu. Ei tarvi näyttää eikä haista hyvälle!
Kymco 500-> Yamaha Grizzly 660 ->Can-Am 800 Outlander ->Polaris Sportsman 450 ->Honda Rincon 650 FA ->Polaris Sportsman 850 XP EPS -13 -> Polaris Sportsman 850 XP T3 -14
Huollon kanssa asiaa mietiskeltiin. Tultiin siihen tulokseen että jokin ulkopuolinen signaali tai signaalien summa saa vinssin henkiin. Olisiko kellään kytkentäohjetta mustalle laatikolle, katson itse mistä heräte tulee. Oletan että punaiseen, musta on miinus.
Huollossa oli väkeä sairaana evätkä ehtinee tarkemmin tutkia.
Aina saa asennusliikkeen tekemiä virityksiä korjailla. Jo aiemmin siirsin vinssin + kaapelin ettei hankaa vaihteensiirtäjään.
Hankala sitä itsekseen ajelua on tappaa, ellei sitte releboksista löydy varsinainen vika. Sillon kun koken parkissa, niin sen saa tietty tapettua laittamalla akun plussaan päävirta katkaisijan.
..kahden mönkijän yksinhuoltaja..
Ostan Dinli 901/904 osia, yms. tarviketta. Myös Polaris predator 500/ Smc wildcat moottorin osat kelpaa. Tarjoa yksityisviestillä!
Kuvasta poiketen releboxi on erilainen. Ilmeisesti joku Broncon viritelmä. Ohjausjännite otetaan todennäköisesti päävirrasta. Eli ainoa korjaus on heivata laatikko mäkeen tai asentaa pääkytkin (miinus johto on parempi ).
Onhan se itse vinssikin rikki.
Jatketaanpas vanhaa...
Gen 2 mallissa näyttäisi tuo kauko-ohjaimen palikka lentäneen samoihin kuoriin releen kanssa. Vastaanotin siis ottaa virtansa akulta tulevista navoista eli vinssi todennäköisesti toimii kaukosäätimestä myös ilman herätevirtaa riippumatta mistä ohjaustangon kytkimen herätevirta on ryöstetty!
Tuoltahan tuon kauko-ohjaimen saa vaikka poistettua kokonaan, jos on tarvetta käyttää vaikka johonkin muuhun.
Vinssin kelailu itsekseen varmaan johtuu releen kytkemisestä omia aikojaan esim. tärinän vuoksi. Kauko-ohjaimen palikkakin heiluu irrallaan kuorten sisällä ja saattaa reagoida kolahduksiin?
Pumppis kirjoitti:Muutaman kerran mönkijää tallista ulos ajaessani olen huomannut etutarakassa olevan kumisen koukkulenkin olevan poikki ja koukun siirtyneen vetokitaan..
Tuommisen samanlaisen laitoin, boxin herätteen (punainen) otin takaparkin linjasta (boxi takalaatikossa takavinssin kontaktorin kanssa) eli toimii vain virrat päällä.
Aika näyttää sattuuko omituisia...
Nykyään kuulee tosi usein langattomien ohjaimien kanssa tapahtuneista onnettomuuksista, jopa henkilövahinkoja on sattunut. Suomenkielisiä käyttöohjeita ei ole ja käytettävät taajuudet eivät ole oikeita, CE merkintää ei ole tai tarra on liimattu tehtaalla ilman säännöksiin perehtymistä. Miksi isot ja tunnetut maahantuontiyritykset sitten yhä myyvät näitä?
Yksi vaihtoehto on ilmoittaa näistä http://www.tukes.fi/fi/Kuluttajille/Vaa ... /?id=23651
Tukesille, joka sitten tutkii halutessaan asiaa ja tekee tarvittavat toimenpiteet maahantuojien suuntaan. Näin markkinoilta tulisi poistua ainakin vaarallisimmat viritykset.
Yamahard kirjoitti:Jatketaanpas vanhaa...
Gen 2 mallissa näyttäisi tuo kauko-ohjaimen palikka lentäneen samoihin kuoriin releen kanssa. Vastaanotin siis ottaa virtansa akulta tulevista navoista eli vinssi todennäköisesti toimii kaukosäätimestä myös ilman herätevirtaa riippumatta mistä ohjaustangon kytkimen herätevirta on ryöstetty!
Poistetaan tuo sana todennäköisesti. Minulla oli ex Catissa gen II sarjan bronco. Kaukosäädin piti laittaa semmoseen paikkaan, että poika ei sitä saa. Ihan just tuon takia, että kaukosäätimellä vinssi oli käytettävissä ilman virta-avaintakin.
Tästä oli jossain vaiheessa keskustelua aiemmin, mutta käyttäjien on tuo hyvä tiedostaa. Kiitos kuvasta tuon kontaktorin sisältä.
Hyvin samannäköinen kaukosäädin tuli eilein kiinan kirjeessä.
Ensi kokemukset oli hiukka hämentävät. Toiseen suuntaan aktivoitui ihan normaalisti, mutta toiseen suuntaan enempi vähempi tuurilla. Sitten erikoisinta oli tuo "nappi ylös- liike jatkuu" viive. Se on noin sekunnin mitttainen. Ilmeisesti vieläpä johtuu vastaanottimen toteutuksesta, koska viive esiintyy vaikka lähetimestä näpäis virrat pois.
No kympillä saaa kympin tuotteen, ja tuon käyttö olikin aateltu lähinnä vinssin kanssa operointiin metsässä jos tarvii esim jotain tuulenkaatoa kiskottaa vähän erikoisemmasta paikasta.
Ja kuten arvata saattaa luottoa oli laitteeseen sen verran että oman kytkimen sai virtajohtoonsa jottei mitään "oho" juttujja tulis niin paljon.