Sivu 1/4

Akku

Lähetetty: 14 Kesä 2016 19:43
Kirjoittaja comanche300
Hei ei kannata tapella niiden omien pikku akkujen kanssa, takatelineelle kotelo johon 60A auton akku, riittää startille ja vinssille ja halpa ja kestää noin 8v. Kokemuksesta.

Re: Akku

Lähetetty: 14 Kesä 2016 20:39
Kirjoittaja jiijii-vm60
Normi käytössä stanu akku kestää kohtalaisen hyvin.Talvella asia vähän toinen.
Mutta jos esim.Talvella,käyttää lumiauraa,silloin isompi akku tuo helpotusta-
Olen itse pärjännyt lidilin halpis yllätitolaturilla,aina kun poni huilaa on laturi kiinni.
Kertaakaan ei ole mennyt virrat sippiin?
Tuo mainitsemasi "kotelo"Turha,jos on jo kiinni iso takaboxi,niin sinne voi tehdä kiinteän asennuksen.
kunnon kaapelit jotain 6¤mkem tai vastaavaa,puristettava cu-jatkoholkki,tai ruuviliitoskin kelpaa.

PS:Eri juttu on mönkkärin oma laturi,riittääkö sen kapasiteeti tuohon "isoon"akkuun?

Re: Akku

Lähetetty: 14 Kesä 2016 20:51
Kirjoittaja Jussi
No canan 650 xt vm2008 kyllä pärjäsi ihan täysin alkuperäisellä akulla aika monta vuotta. Kun aika koitti vaihdoin sen akun bilteman AGM akkuun. Ei siitä kyllä virta ikinä loppunut ja sillä tehtiin talvella paljon lumitöitä ja ei sillä ajettu ikinä hupia. Kahdesti kävin sillä töissä. Ja ei tarvinnut koskaan ladata ulkoisella laturilla.

Eli jos laturi on kunnossa, ei tartte ylimääräistä isoa akkua. Mutta akun ja latauksen pitää olla kunnossa ja kunnolliset johdot on myöskin tärkeät

Re: Akku

Lähetetty: 14 Kesä 2016 21:29
Kirjoittaja jiijii-vm60
Taitaa vaan olla niin että,oli se auto mönkkäri,tai jokin muu ajoneuvo.
Laturi on mitoitettu juuri juuri että pitää akun kunnossa,mutta kun esim.Kesällä kun käytössä ilmastoinnit ym.
Mönkijässä talvella kylmäkäynnistys ulkoota on jo akun surma.Ainakin omat vehkeet olen tähän päivään pitänyt
ylläpitolaturilla iskussa,antaa akulle monta lisä vuotta.Eikä tämä vaadi mitään ydinfysiikkaa,pelkkä yleismittari riittää,
toi cetekin laturi,kun pistää lataukseen,se näyttää onko tarvetta!

Re: Akku

Lähetetty: 14 Kesä 2016 22:31
Kirjoittaja Pumppis
Laturi on mitoitettu siten että se ylläpitää ajoneuvon käynninaikaisen sähköntarpeen ja lataa akun. Ilmastointi ei vie sähköä kuin solenoidin verran. Jäähdytysenergia otetaan moottorilta.
Ei ylläpitolatauksesta haittaa ole mutta jos ajolatausta on riittävästi, turhaa on irtolatureita kytkeä.
Ei mönkijän laturi "tiedä" minkä kokoista akkua lataa. Se vain tuuppaa virtaa akulle pitäen latausjännitteen 14,4V:ssa.

Re: Akku

Lähetetty: 14 Kesä 2016 22:56
Kirjoittaja jiijii-vm60
En katsonut tarpeeliseksi eritellä noita "lisävarusteita"
Kuten moni on huomannut,löytyy aika monelta vaikuttava patteri lisävaloja ym.härpäkkeitä.
Autossa webasto,kyllä näitä löytyy.Pysyn edellen kannassani,akun lataus antaa lisä vuosia sille.

Re: Akku

Lähetetty: 15 Kesä 2016 09:57
Kirjoittaja moilanen
No, lähemmäs kolmekymmentä vuotta nuo mönkijöiden akut ovat kestäneet sen mihin ne on suunniteltukin. Harvoin olen laturia tarvinnut. Toisaalta; ei ole mitään ihmeen valopattereita, yms, johtunee kait osittain siitä.
Aurailtu on satoja tunteja eikä koskaan ole alkuperäinen akku ryytynyt.

Re: Akku

Lähetetty: 15 Kesä 2016 10:02
Kirjoittaja ViiMax
Juu sama itellä, hondan orggisakulla mennään, kesät talvet ilman probleemia. Kerran käyttäny ylläpitolaturissa, 15 min jälkeen näytti jo että akku täysi 8)
.
Akku pysyy hyvänä kunhan ei pääse tyhjäksi, eli pitkät seisokit kannattaa varmistaa ylläpitolatauksella.

Re: Akku

Lähetetty: 15 Kesä 2016 21:50
Kirjoittaja Pumppis
jiijii-vm60 kirjoitti:En katsonut tarpeeliseksi eritellä noita "lisävarusteita"
Kuten moni on huomannut,löytyy aika monelta vaikuttava patteri lisävaloja ym.härpäkkeitä.
Autossa webasto,kyllä näitä löytyy.Pysyn edellen kannassani,akun lataus antaa lisä vuosia sille.
Ahaa, Nyt tulee erittelemättömät lisävarusteen mukaan. Mitä nämä ovat?
Mitenkä auton Webasto Hondan akkuun vaikuttaa?

Jos latauksen riittävyys mietityttää, jännitemittaus todentaa latauksen. Jos "lisävarusteet" päällä mönkijän käydessä akkujännite on noin 14.4 V, lataus on kunnossa. Vinssatessa suosta jännite saattaa hetkeksi pudota... :badgrin:

Re: Akku

Lähetetty: 16 Kesä 2016 09:36
Kirjoittaja jiijii-vm60
Ota se herne pois.Tää on kumma paikka,mitää esimerkkejä EI saa käyttää.
Sähkövehkeet ovat samoja,ovat ne yksi,tai nelipyöräisissä vehkeissä.
Tuo 14.4 ei sano välttämättä tavaliselle yhtään mitään,Kas kun on tottu siihen 12V.
Löytyy täältäkin foorumilta,mittaus 12.1,ja luuli että homma ok.
Harva valmistaja pistää "ylimitoitetun"Laturin .Varmaan jo kustannus kysymys.
Ole onnellinen että sun vehkeesä on kaikki ok.Ja nauti kesästä.

Re: Akku

Lähetetty: 16 Kesä 2016 10:46
Kirjoittaja moilanen
Tuohon akkuasiaan kommentoin ja lisäisin, akun lepojännite tulee olla n 14,2-3V. Kun käynnistät, mittaa jännite koneen käynnistyttyä, pitäisi löytyä suurin piirtein samat lukemat. Nuo lepojännite-voltit ovat mm veneessäni (s-perämoottori latautuu aurinkopaneelilla) melko tärkeät. Veneessäni kun ei ole laturia, pilvisellä ilmalla varsinkin on syytä lepojännite olla siellä 14V pintaan.
Aivan eri asia sitten on akusta löytyvät amppeeritunnit.
Niin kuin kirjoitin, akut ovat aina kestäneet mönkijän käyttöiän, uudessa sitten uudet akut.

Re: Akku

Lähetetty: 16 Kesä 2016 10:52
Kirjoittaja Roosa999
Mönkijöissä latureiden tehot ovat viimevuosina kasvaneet rajusti, johtuen juurikin mainituista lisävarusteista. Lisävalot, peukku-,kahva- ja jopa persauslämmpärit, moottoriohjauselektroniikka kokonaisuudessaan ja uusimpana syöppönä Ohjaustehostin ja luonnollisesti vinssi kaikissa käyttömuodoissaan.

Kylmässä perinteistä akkua ei saa mitenkään nopeasti täyteen, esim vinssauksen jälkeen, jos akku on todella kylmä. Vastaanottokyky on vaan kehno.
Jos akkuna on AGM-mallinen, on tilanne heti jo toinen. AGM:n vastaanottokyky kylmänä on moninkertainen ja siksi se toimii myös pakkasessa hyvin hyytymättä kuormituksen alla.

Vanhemmissa laitteissa ylläpito on siis suositeltaa, jotta akku pysyy kunnossa käytettäessä perinteistä akkua. Myös latureiden tehot vanhemmissa on vaatimaton. Esimerkiksi Polaris 500H.O kaasutin-version latausteho on 240 wattia maksimissaan ja metsässä ryömittäessä ei edes sitä, kun kierrokset eivät ole oikealla tasolla.
Kuitenkin monessa uudessa mönkijässä on nykyään tehokkaampi laturi ja AGM-akku vakiona, joka lisää huolettomuutta käytössä, mutta edelleen ylläpitolaturi on hyvä vähänkään pidempien seisonta-aikojen aikana. Haittaa siitä ei ole.
Vähän älykkäämmissä latureissa on ylläpitomode:ssa myös akun kuntoa tervehdyttävä ominaisuus. Purskeinen latausvirta toimii sulfaatinpoistossa, joka on siis kerääntyessään haitallinen akun toiminalle.

paxi poskeen herrat !

Re: Akku

Lähetetty: 16 Kesä 2016 11:26
Kirjoittaja Bj Andy
moilanen kirjoitti:Tuohon akkuasiaan kommentoin ja lisäisin, akun lepojännite tulee olla n 14,2-3V. Kun käynnistät, mittaa jännite koneen käynnistyttyä, pitäisi löytyä suurin piirtein samat lukemat. Nuo lepojännite-voltit ovat mm veneessäni (s-perämoottori latautuu aurinkopaneelilla) melko tärkeät. Veneessäni kun ei ole laturia, pilvisellä ilmalla varsinkin on syytä lepojännite olla siellä 14V pintaan.
Aivan eri asia sitten on akusta löytyvät amppeeritunnit.
Niin kuin kirjoitin, akut ovat aina kestäneet mönkijän käyttöiän, uudessa sitten uudet akut.
Ei kun... 12 volttisen lyijyakun lepojännite on täytenä 12.7 volttia. Latausjännite huitelee sitten 13-14.5 voltin välissä.

Akusta löytyy kyllä juuri latauksen jälkeen yli 14 voltin lukemia mutta jännite laskee 12.7 voltin tuntumaan. Jos laskee alle sen niin akku alkaa olla jo ehtoo puolella.

Re: Akku

Lähetetty: 16 Kesä 2016 11:37
Kirjoittaja moilanen
Kyllähän se on niin, että 12V akku tulee olla lepotilassa n 14,2-3V, ainakin minulla on. Kun akun jännite laskee alle 12,4V, esim autoni asunto-osan invertteri hälyttää matalaa jännitettä. Veneeni s-moottorin akustossa pätee juuri sama ja kyseessä lyijyakut. En sitten tiedä ovatko nämä Freetime-akut jotenkin ylilatautuneita??
Toinen asia sitten on jos mönkijään vaihdetaan tuommoinen 3500 vinssi, silloin jo amppeerimäärä nousee maksimissaan hiukan päälle 200A, ei kestä pikkuakku (vähän Ah-kapasiteettia). Normivinssithän, 1500, pärjäävät 100A suojasulakkeella ja vakioakulla aivan mainiosti, kunhan akku on kunnossa. AGM-akku sitä vastoin kestää mm syväpurkauksia lyijyakkua enemmän.
Minulla on muuten tuossa ACE:ssä jälkiasennettu volttimittari ja se on hyvä lisälaite, näyttää virran päällä ollessa koko ajan akun volttimäärän..

Re: Akku

Lähetetty: 16 Kesä 2016 11:50
Kirjoittaja smf-racing