Akku

Keskustelua mönkijän sähkölaitteista:
Vinssit, valot, gps,,,
moilanen
6WD
Viestit: 521
Liittynyt: 16 Syys 2005 18:13
Paikkakunta: Tammela

Re: Akku

Viesti Kirjoittaja moilanen »

Joo, piti oikein ulkona käydä katsomassa tuon mönkijän volttimittari; 12,9V näytti, yön seisonut paikallaan.
Vähän häiritsi se asia kun aina ajon jälkeen tulee vilkaistua tuota mittaria ja siellä 14V päälle se näyttää. Harvoin tulee vilkaistua ennen koneen käynnistämistä.
Asiaa sotki vielä jonkin verran se asia, että vaikka aurinko ei vielä paistakkaan kennoihin, siellä vähintäänkin 13,5V ovat. Tähän aikaan vuodesta kun se valoisuus alkaa aikaisin.
Helpostippa näyttää vanhan miehen ajatuskuviot sotkeutuvan.
Avatar
jiijii-vm60
4WD
Viestit: 217
Liittynyt: 25 Helmi 2015 03:06
Mönkijä:: jo vain

Re: Akku

Viesti Kirjoittaja jiijii-vm60 »

Hyvä että joku muu(kin)Poikkeasa aiheesta ;)
Vanhankansan sähkäri tuli auttamaan,kun veneessä oli mysteeri vika.
Kuten oli tapana asentaja lähes kaatokännissä :)
Ainoa "työkalu"mukana tavallinen kompassi. Mutta ennenkuin jatkan
antaa porukan arvuutella,mitä vikaa tuolla laitteella voi etsiä?
Bj Andy
Tracks
Viestit: 1761
Liittynyt: 19 Syys 2010 18:06
Paikkakunta: Lemi.The Land of Red Potatoes.Etelä-Karjala

Re: Akku

Viesti Kirjoittaja Bj Andy »

12.4 alkaa olla jo tyhjä... Jos akussa pitää olla 14 volttia jännitettä että se jaksaa startata mitään vehjettä niin silloin se on jo kaput. Eli siellä on jo joku kenno pimeänä. Tai jos jännite laskee ilman kuormaa alle 12.7 voltin niin sökö on.
Piikataan betonilattiat ym. tehokkaalla kalustolla.
Jos rakentelu kuume iskee niin kysy hydeosatarjousta myös meiltä.

T:mi Antti Junni
0500-752101
antti.junni@gmail.com
Katti ja Bertta tarinat
http://forums.offipalsta.com/showthread.php?t=137062
Avatar
jiijii-vm60
4WD
Viestit: 217
Liittynyt: 25 Helmi 2015 03:06
Mönkijä:: jo vain

Re: Akku

Viesti Kirjoittaja jiijii-vm60 »

Onhan täällä joku sentään samoilla linjoilla ; ) =D>
comanche300
2WD
Viestit: 53
Liittynyt: 26 Touko 2016 07:08
Mönkijä:: Honda
Paikkakunta: Savo

Re: Akku

Viesti Kirjoittaja comanche300 »

Niin jokainen saa käyttää millaista akkua vaan, jos mönkijä on pihapiirissä, on helppo laitta ylläpitolaturi talvella pitämään akun viriilinä. Tarkoitin lähinnä metsäkäyttöä talvella jossa pakkasta sekä kone voi hyvinkin kylmässä seisoa pitkäänkin. Usein mönkijä jää yön yli pakkaseen kun pääsee traktorin lämpimässä kopissa metsästä kun on kertynyt puita metsäkärrylisen verran. Itsellä on lukollinen omatekoinen boksi mönkijän takaosassa jossa isompi akku ja saha ja työkalut. Se vie virtaa jos mönkijän vinssillä vetää puita ajouran varteen. Pihapiirissä pärjää ihan varmaan normi akulla.
moilanen
6WD
Viestit: 521
Liittynyt: 16 Syys 2005 18:13
Paikkakunta: Tammela

Re: Akku

Viesti Kirjoittaja moilanen »

....Jos akussa pitää olla 14 volttia jännitettä että se jaksaa startata mitään vehjettä niin silloin se on jo kaput. Eli siellä on jo joku kenno pimeänä...
Jos 12V akussa on kenno pimeänä, ei sinne kyllä 14V saa mitenkään. Kenno pimeänä, lepojännite putoaa, kaksi...
Sähkölaitteella kun ajelen, tulee noita akkuja seurattua. 13,5V on tosiaan se lepojännite oltava, että s-moottorilla mihinkään pääsee.
Avatar
Roosa999
Ylläpitäjä
Ylläpitäjä
Viestit: 10873
Liittynyt: 09 Tammi 2005 21:42
Mönkijä:: Honda
Paikkakunta: Honda TRX Foreman 500 T3,Yamaha Breeze
Viesti:

Re: Akku

Viesti Kirjoittaja Roosa999 »

Olen kyllä tuosta lepojännitteestä eri mieltä. Normaaleissa lyijyakuissa se on 12,7-12,8 ja tämä tieto ilmenee monesta lähteestä ja myös omalla kunnollisella Fluke-mittarilla mitattuna.

Kennon kemiallinen lepotilan jännite on 2,13 volttia ja loput on 6 kennoisessa kertolaskua.

Akkujen tyypeissä on kuitenkin eroja ja silloin mainitut jännitteet mahdollisia, eli AGM-akuissa esiintyy korkeampia kennojännitteitä, ja lepojännite saattaa asettua 13,2 v tasoon.

Ohessa omasta mielestäni oikeinkin hyviä opuksia.

http://exide.fi/wp-content/uploads/site ... k_info.pdf

http://www.yuasabatteries.com/pdfs/TechManual_2014.pdf
Ettepäin
Varoitus: Luvalliset ajot saattaa olla maksullisia ja aiheuttaa riippuvuutta !
Skype: Roosa999 ja oikea nimi: Heikki Hautala
https://www.pariuraa.fi/wordpress
Avatar
ViiMax
Tracks
Viestit: 4448
Liittynyt: 13 Helmi 2011 13:10
Mönkijä:: Sp 500
Paikkakunta: Nurmijärvi & P-Karjala

Re: Akku

Viesti Kirjoittaja ViiMax »

comanche300 kirjoitti:Tarkoitin lähinnä metsäkäyttöä talvella jossa pakkasta sekä kone voi hyvinkin kylmässä seisoa pitkäänkin.
Ei se ole tehdasakun vika jos se tyhjenee, kun laitetta ei käytetä pitkään aikaan, ja tyhjenee se 60ah akkukin jos puolvuotta seisoo :shock:
comanche300 kirjoitti:Se vie virtaa jos mönkijän vinssillä vetää puita ajouran varteen. Pihapiirissä pärjää ihan varmaan normi akulla.
Jaa, aloitit topikin kirjoittamalla hyvin suurpiirteisesti, kts alla oleva lainaus
comanche300 kirjoitti: Hei ei kannata tapella niiden omien pikku akkujen kanssa, takatelineelle kotelo johon 60A auton akku, riittää startille ja vinssille ja halpa ja kestää noin 8v. Kokemuksesta.
Miksi tämä akkukeskustelu on honda-osiossa ? Jos kerta nyt puhutaan isommasta akusta ja työkäytöstä, eikä kyseinen iso akku suoranaisesti kohdistu mihinkään tiettyyn hondan laitteeseen ?

Näitä akkukeskusteluja on täällä kyllä ihan riittävästi. :roll:
Bj Andy
Tracks
Viestit: 1761
Liittynyt: 19 Syys 2010 18:06
Paikkakunta: Lemi.The Land of Red Potatoes.Etelä-Karjala

Re: Akku

Viesti Kirjoittaja Bj Andy »

moilanen kirjoitti:....Jos akussa pitää olla 14 volttia jännitettä että se jaksaa startata mitään vehjettä niin silloin se on jo kaput. Eli siellä on jo joku kenno pimeänä...
Jos 12V akussa on kenno pimeänä, ei sinne kyllä 14V saa mitenkään. Kenno pimeänä, lepojännite putoaa, kaksi...
Sähkölaitteella kun ajelen, tulee noita akkuja seurattua. 13,5V on tosiaan se lepojännite oltava, että s-moottorilla mihinkään pääsee.
Mikä akku tuosa on?

Ja nimenomaan periteisen lyijyakun hyvä puoli on siinä että se pitää virtansa lähes maailman tappiin jos sitä ei mikään pura.
Piikataan betonilattiat ym. tehokkaalla kalustolla.
Jos rakentelu kuume iskee niin kysy hydeosatarjousta myös meiltä.

T:mi Antti Junni
0500-752101
antti.junni@gmail.com
Katti ja Bertta tarinat
http://forums.offipalsta.com/showthread.php?t=137062
moilanen
6WD
Viestit: 521
Liittynyt: 16 Syys 2005 18:13
Paikkakunta: Tammela

Re: Akku

Viesti Kirjoittaja moilanen »

Ihan perinteinen lyijyakkupari tuossa veneessä on, yht 150Ah Free-Time. Pääkytkimen yöksi kytken pois, ihan turvallisuusmielessäkin. Ei siis ole mitään "vuotovirtoja", ainakaan pitäisi olla. Kyllä akku muuten kokemukseni mukaan pikkuhiljaa purkautuu, lyijyakkukin, muistelisin jotain 0,002 A; voi olla tosin niinkin, että muistin väärin tuon lukeman, purkaantuu kuitenkin.
moilanen
6WD
Viestit: 521
Liittynyt: 16 Syys 2005 18:13
Paikkakunta: Tammela

Re: Akku

Viesti Kirjoittaja moilanen »

Piti oikein tarkistaa tuo itsepurkautuminen. Normaali täysi lyijyakku purkautuu n 7kk 12,4V:iin, suljettu akku n 12kk.
http://exide.fi/wp-content/uploads/site ... ide_FI.pdf
Yllä hyvä linkki akkutietouteen.
Avatar
ViiMax
Tracks
Viestit: 4448
Liittynyt: 13 Helmi 2011 13:10
Mönkijä:: Sp 500
Paikkakunta: Nurmijärvi & P-Karjala

Re: Akku

Viesti Kirjoittaja ViiMax »

Onko mitään estettä tai haittaa ladata mönkijän akkua vinssin solenoidin/kontaktorin navoista ?

On meinaa julmetun vaikea pääsy tällä hetkellä itse akkuun sillä takalaukku on nii monesta kohtaa kiinni, ettei jaksa ruveta irrottaan. Vinssin kontaktori ois vaan hyvin tyrkyllä jos sitä kautta voi ladata "turvallisesti" ?
Avatar
Roosa999
Ylläpitäjä
Ylläpitäjä
Viestit: 10873
Liittynyt: 09 Tammi 2005 21:42
Mönkijä:: Honda
Paikkakunta: Honda TRX Foreman 500 T3,Yamaha Breeze
Viesti:

Re: Akku

Viesti Kirjoittaja Roosa999 »

Mikäli akun ja solenoidin johdotuksen välillä ei ole mitään älykästä (tuskin on), niin ei esteitä. Laita sinne pikaliitin ja tee sama laturiin. Näin on helppo kytkeä ja ei mene vahingossa kaapelikengät oikosulkuun.
Ettepäin
Varoitus: Luvalliset ajot saattaa olla maksullisia ja aiheuttaa riippuvuutta !
Skype: Roosa999 ja oikea nimi: Heikki Hautala
https://www.pariuraa.fi/wordpress
Avatar
sf-atv
Tracks
Viestit: 992
Liittynyt: 21 Marras 2008 11:07
Mönkijä:: Pollet, Hondat, Suzukit
Paikkakunta: Riihimäki
Viesti:

Re: Akku

Viesti Kirjoittaja sf-atv »

Vinssin kontaktori on suoraan akkuun kytketty, joten miksikäs ei sitä kautta voisi ladata jos se on helpompi paikka kytkeä.

PS sitä kompassia voi käyttää toteamaan meneekö virtaa kaapelissa.
Honda, Polaris, Victory, Indian ja Suzuki mekaanikko / valtuutettu huolto SEFOTEC
http://www.sefotec.fi
Avatar
ViiMax
Tracks
Viestit: 4448
Liittynyt: 13 Helmi 2011 13:10
Mönkijä:: Sp 500
Paikkakunta: Nurmijärvi & P-Karjala

Re: Akku

Viesti Kirjoittaja ViiMax »

Juu tommonen idea tuli ja ei nyt paperilla aivan pjaska sellainen jos Roosa ja sf-atv sen vielä puoltaa.

Kiitos varmennuksesta, bentonin älylaturin mukana tuli semmonen akkuun kytkettävä pikapistoke jota ajattelin suoraan tässä hyödyntää. Ja se löytänee paikkansa hondan "takakontista" eli takavalon luukun sisältä.

Edit. Joo, suoraan tulee paksut johdot solenoidille akusta, ei mitään välissä.
Vastaa Viestiin