Tilapäistä lisävirtaa vinssille?
Tilapäistä lisävirtaa vinssille?
En löytänyt haulla mitään järkevää aihetta mihin olisin tätä kysymystä ängennyt, siksi aloitin uuden aiheen, mutta toki tämän voi siirtää jonnekin jos sopiva aihe on jo olemassa.
Minulla on Can Am Outlander 400, 2010 ja kysymys kuuluu, että voiko auratessa etuvinssille lisätä virtaa erillisellä akulla, niin ettei mönkijän oma akku rasitu liikaa, eli laitan lisäakun (auton AGM-akku 12V 90Ah) erillisillä vinssin piuhoilla etutarakalle kun sitä tarvitaan. Toimisi siis niin että tästä lisäakusta piuhat vinssille kiinni ja sieltä ne alkuperäiset piuhat irti jotka menee mönkijän akulle ja muut vinssin ohjausvirrat pysyisi kuitenkin mönkijän akussa, toimiiko näin? Toinen kysymys; Voiko nuo vinssin päässä olevat alkuperäiskaapelit olla kiinni ja kiinnittää niihin vinssin virtanapoihin lisäksi myös nämä toiselta akulta tulevat johdot, vai meneekö jotenkin pieleen? Itse en niin paljon ymmärrä sähköistä ja kysyin tätä akkutalostakin, mutta eivät osanneet vastata et miten menee mönkijöissä. Pääpointti tässä on siis se, että toimiiko pelkkä vinssin moottori omalla akulla ja vinssin herätteet ja kytkimet toisella akulla, vai pitääkö niiden olla samoissa virroissa?
Minulla on Can Am Outlander 400, 2010 ja kysymys kuuluu, että voiko auratessa etuvinssille lisätä virtaa erillisellä akulla, niin ettei mönkijän oma akku rasitu liikaa, eli laitan lisäakun (auton AGM-akku 12V 90Ah) erillisillä vinssin piuhoilla etutarakalle kun sitä tarvitaan. Toimisi siis niin että tästä lisäakusta piuhat vinssille kiinni ja sieltä ne alkuperäiset piuhat irti jotka menee mönkijän akulle ja muut vinssin ohjausvirrat pysyisi kuitenkin mönkijän akussa, toimiiko näin? Toinen kysymys; Voiko nuo vinssin päässä olevat alkuperäiskaapelit olla kiinni ja kiinnittää niihin vinssin virtanapoihin lisäksi myös nämä toiselta akulta tulevat johdot, vai meneekö jotenkin pieleen? Itse en niin paljon ymmärrä sähköistä ja kysyin tätä akkutalostakin, mutta eivät osanneet vastata et miten menee mönkijöissä. Pääpointti tässä on siis se, että toimiiko pelkkä vinssin moottori omalla akulla ja vinssin herätteet ja kytkimet toisella akulla, vai pitääkö niiden olla samoissa virroissa?
- sf-atv
- Tracks
- Viestit: 992
- Liittynyt: 21 Marras 2008 11:07
- Mönkijä:: Pollet, Hondat, Suzukit
- Paikkakunta: Riihimäki
- Viesti:
Re: Tilapäistä lisävirtaa vinssille?
Jos herätevirta ohjauskatkaisijalle tulee omalla johdolla niin sen ison virran voi ihan hyvin ottaa toisesta akusta. Jos herätevirta kytketty kontaktorin sisällä akun kaapeliin voi olla helpompi vain kytkeä lisäakku oman akun rinnalle (ellei voi erottaa). Pääkatkaisin olisi erittäin suotava lisäys kytkentään.
Honda, Polaris, Victory, Indian ja Suzuki mekaanikko / valtuutettu huolto SEFOTEC
http://www.sefotec.fi
http://www.sefotec.fi
Re: Tilapäistä lisävirtaa vinssille?
Kiitos nopeasta vastauksesta.sf-atv kirjoitti:Jos herätevirta ohjauskatkaisijalle tulee omalla johdolla niin sen ison virran voi ihan hyvin ottaa toisesta akusta. Jos herätevirta kytketty kontaktorin sisällä akun kaapeliin voi olla helpompi vain kytkeä lisäakku oman akun rinnalle (ellei voi erottaa). Pääkatkaisin olisi erittäin suotava lisäys kytkentään.
En osaa sanoa tuleeko katkaisijalle oma virta vai onko kytketty kontaktorissa, miten tuon voi varmistaa? Käsittääkseni kaikki piuhat menee kontaktorin kautta. Kyseessä on Broncon vinssi gen 2, miten tuossa ne on toteutettu, osaako joku sanoa? Jos laitan lisäakun rinnankytkennällä mönkijän akkuun, niin tuleeko siinä mitään ongelmia kun noiden Ah ero on niin suuri, 18 vs. 90? Kylmäkäynnistysvirroissakin lienee aika iso ero, oisko 500A (350 vs. 850)? Vai ymmärränkö tämän ihan väärin? Helpointa olisi jos voisin tilapäisesti liittää tuon lisäakun suoraan etuvinssiin, niin että vinssin muut sähköt on mönkijän akussa...
Re: Tilapäistä lisävirtaa vinssille?
Sunhan pitää vetää siitä vara akusta piuhat kiinni releeseen, ei vinssiin. Muuten se pyörii koko ajan
Jos jätät alkuperäiset vinssin johdot irroittamatta siis ne jotka menee mönkijän akulta releelle ja siihen kytket lisäksi sen vara akun piuhat niin silloin se on sama kun kytkisit sen vara akun suoraan mönkiän akkuun kiinni.
Eli ehdottaisin että hommaat kolme kappaletta trukki liittimiä. Yks liitin vara akulta tuleviin johtoihin ja sit katkaiset mönkijän akulta releelle menevät johdot ja niihin kumpaankin päähän liitin. Näin voit helposti liitintä vaihtamalla valita kumpaa akkua käytät.
Kai sen releen pitäs toimia olemassa olevalla katkaisijalla. Eihän se tiiä mistä akusta se.virta tulee.
Sit on semmonen vaihtoehto että unohat koko homman ja laitat aina aurauksen jälkeen akun lataukseen.

Jos jätät alkuperäiset vinssin johdot irroittamatta siis ne jotka menee mönkijän akulta releelle ja siihen kytket lisäksi sen vara akun piuhat niin silloin se on sama kun kytkisit sen vara akun suoraan mönkiän akkuun kiinni.
Eli ehdottaisin että hommaat kolme kappaletta trukki liittimiä. Yks liitin vara akulta tuleviin johtoihin ja sit katkaiset mönkijän akulta releelle menevät johdot ja niihin kumpaankin päähän liitin. Näin voit helposti liitintä vaihtamalla valita kumpaa akkua käytät.
Kai sen releen pitäs toimia olemassa olevalla katkaisijalla. Eihän se tiiä mistä akusta se.virta tulee.
Sit on semmonen vaihtoehto että unohat koko homman ja laitat aina aurauksen jälkeen akun lataukseen.
- Puuhis83
- Tracks
- Viestit: 4385
- Liittynyt: 15 Maalis 2010 20:15
- Mönkijä:: Polle 4x4 & Dinli901
- Paikkakunta: Satakunta
Re: Tilapäistä lisävirtaa vinssille?
Tai sit semmonen homma, että heivaa sen nyrkinkokosen akun kokonaan ja tarakalle tilalle isompi. Saa ihan kohtuu siistin asennuksen, jos on käytössä esim. iso takapoksi. Akku sinne keskelle, niin jää sivuille vielä hiukan säilytystilaa.
..kahden mönkijän yksinhuoltaja..
Ostan Dinli 901/904 osia, yms. tarviketta. Myös Polaris predator 500/ Smc wildcat moottorin osat kelpaa. Tarjoa yksityisviestillä!
Ostan Dinli 901/904 osia, yms. tarviketta. Myös Polaris predator 500/ Smc wildcat moottorin osat kelpaa. Tarjoa yksityisviestillä!
- ViiMax
- Tracks
- Viestit: 4448
- Liittynyt: 13 Helmi 2011 13:10
- Mönkijä:: Sp 500
- Paikkakunta: Nurmijärvi & P-Karjala
Re: Tilapäistä lisävirtaa vinssille?
Saanko kysyä miksi mönkijän akku rasittuu liikaa tässätapauksessa, eikö virta riitä lumenaurauksessa ?
Asenna sinne mönkijän akuksi kapasiteetiltaan niin iso kuin menee ja laadukas akku. Sitten sille pikapistoke johon tyrkkäät aina akun laturiin kun auraukset on tehty.
Tietty jos tykkää pitää auton möhkäleakkua tarakalla niin mikäs siinä. Painoa tulee vaan rutkasti lisää ja vaivaa kun pitää vedellä uudestaan johtoja yms. Mutta tämä siis vain oma mielipide, itellä 3 vuotta vanha orkkisakku oisko 14 tai 16ah ja hyvin pelittää, sillontällön ylläpitolaturissa ja no problem.
Asenna sinne mönkijän akuksi kapasiteetiltaan niin iso kuin menee ja laadukas akku. Sitten sille pikapistoke johon tyrkkäät aina akun laturiin kun auraukset on tehty.
Tietty jos tykkää pitää auton möhkäleakkua tarakalla niin mikäs siinä. Painoa tulee vaan rutkasti lisää ja vaivaa kun pitää vedellä uudestaan johtoja yms. Mutta tämä siis vain oma mielipide, itellä 3 vuotta vanha orkkisakku oisko 14 tai 16ah ja hyvin pelittää, sillontällön ylläpitolaturissa ja no problem.
- Puuhis83
- Tracks
- Viestit: 4385
- Liittynyt: 15 Maalis 2010 20:15
- Mönkijä:: Polle 4x4 & Dinli901
- Paikkakunta: Satakunta
Re: Tilapäistä lisävirtaa vinssille?
No mut Viimaxin on turha tähän kommentoida, kun kerta Honda on alla. Eihän niistä saa edes akkua tyhjäksi vinssi laulattamalla.
Ei vaines, mul on omaan edellinen omistaja vetäny edestä alkuperäisen akun paikalta edestä taakse kaapelit. Takana siis tarakalla, olikohan se 75Ah akku. Mut on laitekin niin vanha, et tokkopa ylläpitolatureista ole silloin edes tiedetty, tai ainakin kalliita ovat saattaneet olla. Ite olen kyl laittanu ctekin liittimen siihen kiinni, mutten muista et olis koskaan tarvittu, vaikkei tunteja ole tullut 7 vuoden aikana kun vain 70. Kertaalleen tosin akku vaihdettu salamasta sznajderiin..

Ei vaines, mul on omaan edellinen omistaja vetäny edestä alkuperäisen akun paikalta edestä taakse kaapelit. Takana siis tarakalla, olikohan se 75Ah akku. Mut on laitekin niin vanha, et tokkopa ylläpitolatureista ole silloin edes tiedetty, tai ainakin kalliita ovat saattaneet olla. Ite olen kyl laittanu ctekin liittimen siihen kiinni, mutten muista et olis koskaan tarvittu, vaikkei tunteja ole tullut 7 vuoden aikana kun vain 70. Kertaalleen tosin akku vaihdettu salamasta sznajderiin..
..kahden mönkijän yksinhuoltaja..
Ostan Dinli 901/904 osia, yms. tarviketta. Myös Polaris predator 500/ Smc wildcat moottorin osat kelpaa. Tarjoa yksityisviestillä!
Ostan Dinli 901/904 osia, yms. tarviketta. Myös Polaris predator 500/ Smc wildcat moottorin osat kelpaa. Tarjoa yksityisviestillä!
- ViiMax
- Tracks
- Viestit: 4448
- Liittynyt: 13 Helmi 2011 13:10
- Mönkijä:: Sp 500
- Paikkakunta: Nurmijärvi & P-Karjala
Re: Tilapäistä lisävirtaa vinssille?
Pelastuksekseni tämä on ´Yleistä´-osaston alla, eli ei Can Am -osiossa, joten sana on vapaa myös minun taholtani eli kun honda-mies olen
On mulla ollut noita mönkkäreitä joku reilu 10kpl erimerkkisiä ja eri mallisia. Yhdessäkään ei ole ollu apuakkuja eikä muitakaan viemässä tarakan tilaa, mutta ylläpitolaturi on ja huonot akut ovat aina vaihtuneet uusiin jos niitä on ollut. Pitkät seisomisajat eivät tee akulle hyvää jos sitä ei ladata välillä. Tietty voihan joissain mönkijöissä sitten olla tarve isommalle ns. auton akullekin, en minä sillä sano enkä vänkäämään rupea

On mulla ollut noita mönkkäreitä joku reilu 10kpl erimerkkisiä ja eri mallisia. Yhdessäkään ei ole ollu apuakkuja eikä muitakaan viemässä tarakan tilaa, mutta ylläpitolaturi on ja huonot akut ovat aina vaihtuneet uusiin jos niitä on ollut. Pitkät seisomisajat eivät tee akulle hyvää jos sitä ei ladata välillä. Tietty voihan joissain mönkijöissä sitten olla tarve isommalle ns. auton akullekin, en minä sillä sano enkä vänkäämään rupea

- jiijii-vm60
- 4WD
- Viestit: 217
- Liittynyt: 25 Helmi 2015 03:06
- Mönkijä:: jo vain
Re: Tilapäistä lisävirtaa vinssille?
VM:mälle kysymys.Onko kone tallissa,jos ei niin on aivan varma,että noilla "vajaatehoisilla"Pienillä pattereilla
tulee pakkasessa ongelmia.Itse en kovin montaa mönkkäri kaveria tunne.Mutta lähes kaikilla ollut akkujen kanssa ongelmia.
Se on aivan sama kun "mies kun tulee tiettyyn ikään..jne"
Juuri muutama päivä sitten,tarvitsin ladattavaa työvalaisinta.Pistokkeesta otin,ja ei kulunut kovinkaan kauan,kun sammui.Em tarkallen muista
pakkasta oli jotain 6astetta.Normaali oloissa tuon akku kestää n.puolituntia.Työvalo oli ulkona ennen kun laitoin päällä,noin 20min.
tulee pakkasessa ongelmia.Itse en kovin montaa mönkkäri kaveria tunne.Mutta lähes kaikilla ollut akkujen kanssa ongelmia.
Se on aivan sama kun "mies kun tulee tiettyyn ikään..jne"
Juuri muutama päivä sitten,tarvitsin ladattavaa työvalaisinta.Pistokkeesta otin,ja ei kulunut kovinkaan kauan,kun sammui.Em tarkallen muista
pakkasta oli jotain 6astetta.Normaali oloissa tuon akku kestää n.puolituntia.Työvalo oli ulkona ennen kun laitoin päällä,noin 20min.
- ViiMax
- Tracks
- Viestit: 4448
- Liittynyt: 13 Helmi 2011 13:10
- Mönkijä:: Sp 500
- Paikkakunta: Nurmijärvi & P-Karjala
Re: Tilapäistä lisävirtaa vinssille?
Ilmeisesti kysymys oli minulle osoitettu. Ikää tosin vasta 35 vuotta eli juniori-luokassa ollaan vielä.
Honda yöpyy kesät-talvet kylmässä piharakennuksessa, kuten myös muut moottorivermeet mitä talosta löytyy. Kerran muinoin oli kelkan akku kesäkauden seisoessaan mennyt tyhkäksi ja siihen kylkeen oli ilmestynyt vieläpä reikä. Siitä opin, että akku ei tykkää seisomisesta. Nykyisen otan kauden ulkopuolella vaunusta ja kelkasta akut irti sisälle ja n. kerran pari puoleen vuoteen käytän niin ylläpitolatauksessa. Eli tämä sama pätee siellä mökillä olevaan mönkijään, joka on parhaillaan puolivuotta vaan seisomassa varastossa. Akku iri ja mukaan, sitten kun ajoa taas mökille ja tarve mönkijälle niin akku paikoilleen ja napista käyntiin. Uuden akunkin pilaa helposti sillä että päästää kerran totaali-tyhjäksi.
Kotona taas mönkijä luonnollisesti ympärivuotisessa käytössä, joskin välillä hyvin epäsäännöllisessä sellaisessa. Välillä, kuten viimevuoden puolella oli mönkijä n. 2kk ilman ajoa eli seisoi vain.
Tottakai akkuihin tulee ajanmyötä ongelmia, varsin kylmillä ilmoilla. Tässä tapauksessa käytin esimerkkinä omaa hondaani jossa orggisakku. Laite ostettu uutena 2014 alkuvuodesta, eli ikää n. 3 vuotta. Kertaakaan tässä ei ole ollut akkuongelmia, ja myöskin taannoin kun oli pakkasta n. -25 astetta niin laite käynnistyi mukisematta ilman merkkejä akun huonontumisesta.
Akkuongelmiin on kuitenkin paljon ratkaisuja, ja kuten firmamme autoissa, jos auto jättää käynnistymättä pakkasaamuna akun heikkouden vuoksi niin autoon vaihdamme heti uuden akun. Akkuongelmia tulee kuitenkin harvoin ns. toimiviin akkuihin, eikä se ole akun vika jos lumitöiden ohella on vinssailtu 1200 kertaa ja laite jätetään niinehyvineen odottamaan seuraavaa auraussessiota ilman akun latausta.
En jaksa enempää tästä asiasta, enkä itse jaksa tapella rikkinäisten / vajaatehoisten akkujen kanssa, uutta suoleen sano mummo alamäessä.
Honda yöpyy kesät-talvet kylmässä piharakennuksessa, kuten myös muut moottorivermeet mitä talosta löytyy. Kerran muinoin oli kelkan akku kesäkauden seisoessaan mennyt tyhkäksi ja siihen kylkeen oli ilmestynyt vieläpä reikä. Siitä opin, että akku ei tykkää seisomisesta. Nykyisen otan kauden ulkopuolella vaunusta ja kelkasta akut irti sisälle ja n. kerran pari puoleen vuoteen käytän niin ylläpitolatauksessa. Eli tämä sama pätee siellä mökillä olevaan mönkijään, joka on parhaillaan puolivuotta vaan seisomassa varastossa. Akku iri ja mukaan, sitten kun ajoa taas mökille ja tarve mönkijälle niin akku paikoilleen ja napista käyntiin. Uuden akunkin pilaa helposti sillä että päästää kerran totaali-tyhjäksi.
Kotona taas mönkijä luonnollisesti ympärivuotisessa käytössä, joskin välillä hyvin epäsäännöllisessä sellaisessa. Välillä, kuten viimevuoden puolella oli mönkijä n. 2kk ilman ajoa eli seisoi vain.
Tottakai akkuihin tulee ajanmyötä ongelmia, varsin kylmillä ilmoilla. Tässä tapauksessa käytin esimerkkinä omaa hondaani jossa orggisakku. Laite ostettu uutena 2014 alkuvuodesta, eli ikää n. 3 vuotta. Kertaakaan tässä ei ole ollut akkuongelmia, ja myöskin taannoin kun oli pakkasta n. -25 astetta niin laite käynnistyi mukisematta ilman merkkejä akun huonontumisesta.
Akkuongelmiin on kuitenkin paljon ratkaisuja, ja kuten firmamme autoissa, jos auto jättää käynnistymättä pakkasaamuna akun heikkouden vuoksi niin autoon vaihdamme heti uuden akun. Akkuongelmia tulee kuitenkin harvoin ns. toimiviin akkuihin, eikä se ole akun vika jos lumitöiden ohella on vinssailtu 1200 kertaa ja laite jätetään niinehyvineen odottamaan seuraavaa auraussessiota ilman akun latausta.
En jaksa enempää tästä asiasta, enkä itse jaksa tapella rikkinäisten / vajaatehoisten akkujen kanssa, uutta suoleen sano mummo alamäessä.
- jiijii-vm60
- 4WD
- Viestit: 217
- Liittynyt: 25 Helmi 2015 03:06
- Mönkijä:: jo vain
Re: Tilapäistä lisävirtaa vinssille?

Re: Tilapäistä lisävirtaa vinssille?
Tuo trukkiliitinsysteemi kuulostaa hyvältä, ainakin minun enempi asiasta tietämättömän mielestä....minkälaisia ne trukkiliittimet on ja mistä niitä saa?
Olen tähänkin asti ladannut akkua hyvin ahkerasti, en nyt ihan joka kerta kun tulen auraamasta, mutta usein kuitenkin ja silti akku kuoli jo 1,5 vuoden ikäisenä. Hommasin jo uuden akun ja en viitsisi sitäkin pilata ennenaikaisesti.
Alkuperäinen Yuasan akku kesti n. 5 vuotta ja sitten ostin Motonetistä Eurogloben (uskoin heidän vakuutteluaan että on hyvä akku), mutta se kuoli jo 1,5 vuoden jälkeen. Nyt ostin Battery Ace MX20-3 merkkisen Akkuässän omaa tuotantoa olevan akun, mikä pitäisi olla ammattilaisten mielestä huippuakku, vähintään alkuperäisen Yuasan veroinen: Saa nähä uskoinko taas turhia myyntipuheita...
Käytän mönkijää melkein kokonaan työhommissa, eli lumen aurausta, polttopuun ajoa, nostopuomilla tukkien vinssausta, soran ja mullan siirtelyä etukauhalla, trukkipiikeillä lavojen siirtelyä, maan muokkausta yms.. Tuo kauha on ainut jonka kanssa tarvitsee käyttää sekä etu- että takavinssiä, nosto ja kääntö eri vinssillä. Ehkä tuo käyttö on liikaa pihapyöritystä ja mönkijän oma laturi ei siksi lataa kunnolla...mutta niin kun kerroin, käytän erillistä laturia (Exide 12/7) ahkerasti. Tällaista käyttöä ajatellen, ajattelin että se lisävirta voisi välillä olla paikallaan, ettei mönkijän oma akku hyydy liian aikaisin. Tietty jos laittais kokonaan isomman akun ja unohtaisi tuon mönkijän oman akun, mutta siinä on se huono puoli kun se vie tilaa niin paljon, että se olisi välillä "tiellä". Mönkijässä on takana iso poksi joka täyttyy usein muista työkaluista ja -tarvikkeista ja siksi sinne ei mahdu isoa akkua. Etutarakalla on välillä erillinen irroitettava vesivaneritaso jossa kuljetan monenmoista isompaa tavaraa. Siinä menee erilaiset ämpärit ja muovilaatikot, taimilaatikot, yms.
Olen tähänkin asti ladannut akkua hyvin ahkerasti, en nyt ihan joka kerta kun tulen auraamasta, mutta usein kuitenkin ja silti akku kuoli jo 1,5 vuoden ikäisenä. Hommasin jo uuden akun ja en viitsisi sitäkin pilata ennenaikaisesti.
Alkuperäinen Yuasan akku kesti n. 5 vuotta ja sitten ostin Motonetistä Eurogloben (uskoin heidän vakuutteluaan että on hyvä akku), mutta se kuoli jo 1,5 vuoden jälkeen. Nyt ostin Battery Ace MX20-3 merkkisen Akkuässän omaa tuotantoa olevan akun, mikä pitäisi olla ammattilaisten mielestä huippuakku, vähintään alkuperäisen Yuasan veroinen: Saa nähä uskoinko taas turhia myyntipuheita...
Käytän mönkijää melkein kokonaan työhommissa, eli lumen aurausta, polttopuun ajoa, nostopuomilla tukkien vinssausta, soran ja mullan siirtelyä etukauhalla, trukkipiikeillä lavojen siirtelyä, maan muokkausta yms.. Tuo kauha on ainut jonka kanssa tarvitsee käyttää sekä etu- että takavinssiä, nosto ja kääntö eri vinssillä. Ehkä tuo käyttö on liikaa pihapyöritystä ja mönkijän oma laturi ei siksi lataa kunnolla...mutta niin kun kerroin, käytän erillistä laturia (Exide 12/7) ahkerasti. Tällaista käyttöä ajatellen, ajattelin että se lisävirta voisi välillä olla paikallaan, ettei mönkijän oma akku hyydy liian aikaisin. Tietty jos laittais kokonaan isomman akun ja unohtaisi tuon mönkijän oman akun, mutta siinä on se huono puoli kun se vie tilaa niin paljon, että se olisi välillä "tiellä". Mönkijässä on takana iso poksi joka täyttyy usein muista työkaluista ja -tarvikkeista ja siksi sinne ei mahdu isoa akkua. Etutarakalla on välillä erillinen irroitettava vesivaneritaso jossa kuljetan monenmoista isompaa tavaraa. Siinä menee erilaiset ämpärit ja muovilaatikot, taimilaatikot, yms.